زینب مندعلی زاده؛ اسفندیار خسروی زاده
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه وجدانگرایی و رضایت شغلی با طفرهروی معلمان تربیتبدنی در انجام فعالیتهای فوقبرنامه ورزشی مدارس بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بوده که بهصورت پیمایشی انجام شد و ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا (2009)، طفرهروی سازمانی سیمز و نیکول (2014) و پرسشنامه وجدان-گرایی قربانیزاده (1395) ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه وجدانگرایی و رضایت شغلی با طفرهروی معلمان تربیتبدنی در انجام فعالیتهای فوقبرنامه ورزشی مدارس بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بوده که بهصورت پیمایشی انجام شد و ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا (2009)، طفرهروی سازمانی سیمز و نیکول (2014) و پرسشنامه وجدان-گرایی قربانیزاده (1395) بود. جامعه آماری شامل معلمان تربیت بدنی مدارس شهر کاشان بود (102 نفر) که نمونه آماری 69 نفر در نظر گرفته شد. در بخش آمار استنباطی از آزمونهای آماری تی تک متغیره، تی مستقل، آنوا، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (رویکرد گام به گام) استفاده شد. مهمترین یافتههای پژوهش نشان داد میزان طفرهروی و نیز وجدانگرایی معلمان تربیتبدنی مطلوب بوده ولی میزان رضایت شغلی در حد متوسط قرار داشت. میزان طفرهروی، وجدانگرایی و رضایت شغلی در بین معلمان زن و مرد تفاوت معناداری وجود نداشت، علاوه بر این، با توجه به نوع استخدام (پیمانی و رسمی)، تفاوت معناداری در میزان طفرهروی، وجدانگرایی و رضایت شغلی معلمان تربیتبدنی وجود نداشت و درنهایت نتایج نشان داد که وجدانگرایی، رضایت شغلی و سابقه خدمت تأثیر منفی و معنادار و مدرک تحصیلی تأثیر مثبت و معناداری بر طفرهروی دارد که میزان تأثیر رضایت شغلی بیشتر از سایر متغیرها بود. در نتیجه نتیجه تقویت وجدانگرایی معلمان تربیتبدنی به واسطه ارتقای فرصتهای پیشرفت در شغل و افزایش رضایت شغلی، منجر به مشارکت هر چه بیشتر معلمان تربیتبدنی در فعالیتهای فوقبرنامه ورزشی میشود.
زینب مندعلی زاده؛ صدف جواهری
چکیده
هدف این پژوهش، تأثیر استرس شغلی و ناامنی شغلی بر قصد ترک شغل به واسطۀ متغیر میانجی رضایت شغلی ناجیان غریق در شهر اراک بود. روش تحقیق عّلی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل تمام ناجیان غریق فعال (140 =N) در شهر اراک بود. حجم نمونه بر اساس ماهیت تحقیق 80 نفر از ناجیان فعال شهر اراک بود. در این تحقیق از پرسشنامه های استرس ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تأثیر استرس شغلی و ناامنی شغلی بر قصد ترک شغل به واسطۀ متغیر میانجی رضایت شغلی ناجیان غریق در شهر اراک بود. روش تحقیق عّلی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل تمام ناجیان غریق فعال (140 =N) در شهر اراک بود. حجم نمونه بر اساس ماهیت تحقیق 80 نفر از ناجیان فعال شهر اراک بود. در این تحقیق از پرسشنامه های استرس شغلی خان و همکاران (1964)، امنیت شغلی شغل نیسی و محمودیان (1381)، رضایت شغلی کافمن و فیشمن (1979) و پرسشنامه قصد ترک شغل سیشور (1999) استفاده شد که بعد از تعیین روایی توسط متخصصان، پایایی آن بر اساس میزان آلفای کرونباخ به ترتیب 80/0، 883/0، 872/0 و 717/0 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. مهم ترین یافته-های تحقیق نشان داد که ناامنی شغلی بر قصد ترک شغل اثر مثبت و معناداری دارد و استرس شغلی بر رضایت شغلی اثر منفی و معناداری دارد. ناامنی شغلی، 67% از قصد ترک شغل را پیشبینی می کنند و استرس شغلی 58% از رضایت شغلی را پیش بینی می کند. استرس شغلی بر قصد ترک شغل و نیز رضایت شغلی بر قصد ترک شغل تأثیر مثبت دارد ولی این تأثیر معنادار نبود و رضایت شغلی به عنوان متغیر میانجی نتوانسته است قصد ترک شغل را پیش بینی کند.
همایون عباسی؛ حسین عیدی؛ نفیسه فتاحیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر سیستمهای کاری عملکرد بالا بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی با توجه به نقش میانجیگری تناسب فرد- سازمان در ادارههای کل ورزش و جوانان استانهای غرب ایران میباشد. تحقیق حاضر، توصیفی پیمایشی در حیطه مطالعات راهبردی و از نظر هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش را همه مدیران، معاونین و کارشناسان ادارات ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر سیستمهای کاری عملکرد بالا بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی با توجه به نقش میانجیگری تناسب فرد- سازمان در ادارههای کل ورزش و جوانان استانهای غرب ایران میباشد. تحقیق حاضر، توصیفی پیمایشی در حیطه مطالعات راهبردی و از نظر هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش را همه مدیران، معاونین و کارشناسان ادارات کل ورزش و جوانان غرب ایران در سال 1397 تشکیل دادهاند (314 نفر)، که از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول مورگان 175 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد سیستمهای کاری عملکرد بالا چین جوتسای (2006)، پرسشنامه تناسب فرد سازمان چتمن (2011)، پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (1977)، پرسشنامه تعهد سازمانی مایر و آلن (1997) بود.تجزیه و تحلیل دادههای گرداوری شده با نرم افزارهای spss و مدل معادلات ساختاری انجام شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد، سیستمهای کاری عملکرد بالا اثری قوی بر تناسب فرد سازمان دارد، تناسبات فردی و سازمانی تأثیرات مثبت و معناداری بر نگرشهای سازمانی دارد، سیستمهای کاری عملکرد بالا میتواند تأثیر مثبت و معناداری بر نگرشهای سازمانی داشته باشد و همچنین در نهایت تأثیر میانجی تناسب فرد - سازمان در رابطه بین متغیرهای HPWS و رضایت شغلی و تعهد سازمانی تأیید شد. در مجموع میتوان گفت اجرای فاکتورهای مهم سیستمهای کاری عملکرد بالا و رعایت تناسبات مهم کارکنان و سازمان در ادارههای ورزش و جوانان به خوبی میتواند آنان را به اهداف سازمانی نزدیکتر کند و تعهد کاری و رضایت شغلی آنان را افزایش دهد.
علی جلیلی شیشوان؛ الهام طباطبایی عدنان؛ فرحناز جلیلی شیشیوان
دوره 5، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 101-109
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل رگرسیونی سلامت سازمانی و رضایت شغلی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش، ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ ﺷﻬﺮ تهران به تعداد 1500 نفر بود ﮐﻪ 320 نفر از آنها به طور تصادفی ﺑه عنوان ﻧﻤﻮﻧﻪ تحقیق اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. برای دستیابی به اهداف پژوهش از سه پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و همکاران(1996)، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل رگرسیونی سلامت سازمانی و رضایت شغلی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش، ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ ﺷﻬﺮ تهران به تعداد 1500 نفر بود ﮐﻪ 320 نفر از آنها به طور تصادفی ﺑه عنوان ﻧﻤﻮﻧﻪ تحقیق اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. برای دستیابی به اهداف پژوهش از سه پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و همکاران(1996)، پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلچ و جکسون (1985) و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (2000) استفاده شده است. پایایی هر سه پرسشنامه در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ به ترتیب 82/0، 85/0 و 79/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف – اسمیرنف و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین سلامت سازمانی و فرسودگی شغلی معلمان تربییت بدنی رابطه منفی و معناداری وجود دارد، بین سلامت سازمانی و رضایت شغلی معلمان تربییت بدنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین رضایت شغلی و فرسودگی شغی معلامان تربیت بدنی رابطه معکوس معناداری وجود دارد.
ناصر بای؛ رضا سلیمانی مقدم؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی
دوره 4، شماره 4 ، دی 1396، ، صفحه 55-64
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر رضایت شغلی و حمایت سازمانی درک شده بر کیفیت خدمات ارائه شده توسط کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود. جامعه آماری مورد نظر تحقیق، شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود (220 نفر) که 141 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای رضایت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر رضایت شغلی و حمایت سازمانی درک شده بر کیفیت خدمات ارائه شده توسط کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود. جامعه آماری مورد نظر تحقیق، شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود (220 نفر) که 141 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای رضایت شغلی بابین و بالس (2004)، حمایت سازمانی درک شده یاواس و باباکوس (2009) و کیفیت خدمات ارائه شده لیسر و همکاران (2002) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارSmart PLS استفاده شد.نتایج نشان داد که رضایت شغلی بر کیفیت خدمات ارائه شده توسط کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان اثرگذار نمیباشد، اما اثر حمایت سازمانی درک شده بر کیفیت خدمات ارائه شده توسط کارکنان معنیدار بود. پیشنهاد میشود مدیران ادارات ورزش و جوانان استان گلستان با بهبود رضایت شغلی کارکنان و حمایت سازمانی مناسب از آنان زمینه ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده توسط کارکنان را فراهم سازند.
کیوان ملانوروزی؛ حسین اربابی؛ زهرا رضایی
دوره 4، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 77-88
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین توانمندسازی روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی دبیران تربیت بدنی با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی بود. روش تحقیق کاربردی که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران تربیتبدنی استان گلستان در سال تحصیلی 96-1395 بوده که تعداد آنها 688 نفر (301 نفر زن و 387 نفر مرد) بود که به روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین توانمندسازی روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی دبیران تربیت بدنی با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی بود. روش تحقیق کاربردی که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران تربیتبدنی استان گلستان در سال تحصیلی 96-1395 بوده که تعداد آنها 688 نفر (301 نفر زن و 387 نفر مرد) بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 365 نفر (169 نفر زن و 196 نفر مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامههای استاندارد توانمندسازی اسپریترز (1995)، رضایت شغلی مینه سوتا (1977) و رفتار شهروندی پودساکف (1990) استفاده شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای کولموگروف- اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد بین توانمندسازی روانشناختی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. یافتههای معادلات ساختاری نشان داد که توانمندسازی رواشناختی و رضایت شغلی اثر مستقیم و مثبت معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارند. به علاوه توانمندسازی روانشناختی از طریق متغیر میانجی رضایت شغلی بر رفتار شهروندی دبیران تربیتبدنی استان گلستان اثر مثبت معناداری داشت. بر اساس نتایج میتوان گفت که هر اندازه توانمندسازی روانشناختی در دبیران تربیتبدنی بالاتر باشد به همان اندازه رضایت شغلی و رفتار شهروندی آنها مییابد و بالعکس.
شهاب بهرامی؛ مریم حسینی
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 11-18
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رضایت شغلی بردو بعد رفتار شهروندی سازمانی(سازمانی_فردی )کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام کارکنان وزارت ورزش و جوانان است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده 253 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق شامل دو پرسشنامه رفتار شهروند سازمانی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رضایت شغلی بردو بعد رفتار شهروندی سازمانی(سازمانی_فردی )کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام کارکنان وزارت ورزش و جوانان است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده 253 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق شامل دو پرسشنامه رفتار شهروند سازمانی تپر و همکاران(2004) و پرسشنامه رضایت شغلی هارت لاین وفرل (1996) است،که روایی آن مورد تایید قرار گرفته است. و با استفاده از آلفای کرونباخ، پایایی پرسش نامه های رفتارشهروند سازمانی و رضایت شغلی81 /0 و 73/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، ازآزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری در نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که رضایت شغلی تاثیر معناداری بر ابعاد رفتار شهروندی فردی و سازمانی دارد. در نهایت، می توان اظهار کرد که اگر بتوان رضایت شغلی کارکنان وزارت ورزش و جوانان را تامین کرد، می توان به انجام وظایف فرانقش از سوی آنها امیدوار بود.
سیده فریده هادوی؛ شهرام نظری؛ وحید ساعت چیان؛ بهادر عزیزی
دوره 3، شماره 4 ، دی 1395، ، صفحه 89-97
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان ارتباط بین فرهنگ یادگیری سازمانی، انگیزه برای یادگیری، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و کیفیت خدمات داخلی در کارکنان دانشکدههای تربیت بدنی و علوم ورزشی بود. بدین منظور از پرسشنامه استاندارد دای ژن (2005)، استفاده شد. پایایی پرسشنامه پس از یک مطالعه مقدماتی (با 30 نفر) و با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (87/0= α) ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان ارتباط بین فرهنگ یادگیری سازمانی، انگیزه برای یادگیری، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و کیفیت خدمات داخلی در کارکنان دانشکدههای تربیت بدنی و علوم ورزشی بود. بدین منظور از پرسشنامه استاندارد دای ژن (2005)، استفاده شد. پایایی پرسشنامه پس از یک مطالعه مقدماتی (با 30 نفر) و با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (87/0= α) بدست آمد. جامعه آماری مورد نظر تحقیق را تمامی کارکنان دانشکدههای تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاههای آزاد منطقه 8 تهران تشکیل دادهاند و نمونه برابر با جامعه آماری (55 نفر) میباشد (55=N=n). برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. یافتهها نشان داد، از بین متغیرهای مستقل تنها بین انگیزه برای یادگیری سازمانی با کیفیت خدمات داخلی (02/0p
زهرا کریمی؛ رضا اندام
دوره 3، شماره 4 ، دی 1395، ، صفحه 99-110
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط رضایت شغلی و عدالت سازمانی با اهمالکاری در بین کارکنان هیأتهای ورزشی شهر همدان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونهای تصادفی از کارکنان به حجم 162 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تعللورزی تاکمن (1991)، رضایت شغلی بری فیلد و روث (1951) و عدالت سازمانی نیهوف و مورمن ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط رضایت شغلی و عدالت سازمانی با اهمالکاری در بین کارکنان هیأتهای ورزشی شهر همدان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونهای تصادفی از کارکنان به حجم 162 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تعللورزی تاکمن (1991)، رضایت شغلی بری فیلد و روث (1951) و عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها، توسط افراد صاحبنظر بررسی و تأیید شدند. دادههای گردآوری شده از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین رضایت شغلی و اهمالکاری و عدالت مراودهای با اهمالکاری همبستگی معناداری وجود ندارد. نتایج نشان داد همبستگی منفی معنادار بین عدالت سازمانی کل، عدالت توزیعی، عدالت رویهای با اهمالکاری وجود داشت. همچنین نتایج رگرسیون به روش گام به گام نشان داد که عدالت توزیعی و رویهای تبیین کننده مناسبی برای اهمالکاری می باشند. مدیران میتوانند با استفاده از توزیعهای مناسب و اتخاذ رویههای منصفانه در سازمان میزان عدالت توزیعی و رویهای را افزایش داده و از این طریق میزان اهمالکاری و کمکاری کارکنان را در سازمان به حداقل ممکن تقلیل دهند.
علی جعفری؛ محمد علیمردانی
دوره 3، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 37-44
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل رگرسیونی رضایت شغلی و تعهد سازمانی با اثربخشی معلمان تربیت بدنی شهرستانهای استان تهران بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه ی معلمان تربیت بدنی شهرستانهای استان تهران بالغ بر 1850 نفر در سال تحصیلی 94-1393 بود. بر اساس جدول مورگان 319 نفر به صورت تصادفی طبقهای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل رگرسیونی رضایت شغلی و تعهد سازمانی با اثربخشی معلمان تربیت بدنی شهرستانهای استان تهران بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه ی معلمان تربیت بدنی شهرستانهای استان تهران بالغ بر 1850 نفر در سال تحصیلی 94-1393 بود. بر اساس جدول مورگان 319 نفر به صورت تصادفی طبقهای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه های استاندارد رضایت شغلی هرزبرگ که حاوی 72 سوال، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و می یر حاوی 24 سوال و پرسشنامه اثربخشی 20 سوالی گلدبرگ استفاده شد. روایی هر سه پرسشنامه به تائید 15 نفر از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی بر روی30 نفر آزمودنی و با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0، 83/0 و 81/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده، از آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی از جمله آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، رگرسیون خطی، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر با کمک نرم افزار spss19 استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که رضایت شغلی معلمان به صورت مستقیم با ضریب مسیر53/0 با تعهد سازمانی ارتباط مستقیم معنادار و همچنین با اثربخشی با ضریب مسیر 4/0 ارتباط مستقیم معنادار دارد (05/0>p). همچنین تعهد سازمانی با ضریب مسیر 34/0 با اثربخشی ارتباط مستقیم دارد(05/0p< ). رضایت شغلی معلمان به طور غیر مستقیم با ضریب مسیر 63/0 و از طریق تعهد سازمانی با اثر بخشی معلمان تربیت بدنی شهرستانهای استان تهران ارتباط معناداری دارد(05/0p<).
سیدعلی نقوی؛ عادل آذر؛ میرمحمد اسعدی
دوره 3، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 75-86
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة هوش معنوی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان منتخب بود. روش پژوهش به صورت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان منتخب به تعداد 185 نفر بوده که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 125 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة هوش معنوی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان منتخب بود. روش پژوهش به صورت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان منتخب به تعداد 185 نفر بوده که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 125 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای هوش معنوی عبدالهزاده و همکاران (1388)، رضایت شغلی اسمیت و همکاران (1969) و تعهد سازمانی آلن و میر (1990) استفاده شد که پس از تأیید روایی توسط متخصصین، پایایی آنها نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل رگرسیون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافتهها نشان داد که رابطة میان هوش معنوی و رضایت شغلی، هوش معنوی و تعهد سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی معنادار میباشد. همچنین میان هوش معنوی با رضایت شغلی و هوش معنوی با تعهد سازمانی نیز رابطهای چندگانه وجود دارد که هوش معنوی 27 درصد از واریانس رضایت شغلی و 23 درصد از واریانس تعهد سازمانی را پیشبینی میکند.
علی حیرانی؛ احمد مظلوم صالح الربیعاوی؛ سعید خانمرادی
دوره 3، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 97-107
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل مسیر سرمایه روانشناختی و رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی شهر اماره عراق می باشد. روش تحقیق، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری کلیه معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی شهر اماره عراق به تعداد 3600 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 250 معلم تربیت بدنی و 400 معلم غیر تربیت بدنی به عنوان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل مسیر سرمایه روانشناختی و رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی شهر اماره عراق می باشد. روش تحقیق، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری کلیه معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی شهر اماره عراق به تعداد 3600 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 250 معلم تربیت بدنی و 400 معلم غیر تربیت بدنی به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه های استاندارد سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و پرسشنامه رضایت شغلی ویس و همکاران (1967) استفاده گردید. روایی پرسشنامه ها بر اساس نظر 10 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تایید شد و پایایی نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، به ترتیب مقدار 0/83، 0/73 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده های از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و ...) و آمار استنباطی (K_S، ضریب همبستگی اسپیرمن و U مان ویتنی) استفاده گردید. همچنین از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سرمایه روانشناختی و ابعاد آن با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد(p
رسول آزادی؛ حسین عیدی
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 11-24
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با عملکرد کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان اجام شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی _ تحلیلی است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را 303 نفر از کارشناسان و مدیران وزارت ورزش و جوانان تشکیل دادند که از بین آنها 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار گرداوری دادهها، ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با عملکرد کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان اجام شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی _ تحلیلی است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را 303 نفر از کارشناسان و مدیران وزارت ورزش و جوانان تشکیل دادند که از بین آنها 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار گرداوری دادهها، چهار پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003)، تعهد سازمانی (مییر و آلن، 1997)، سرمایه اجتماعی (ناهاپیت و گوشال، 1998) و رضایت شغلی (مینه سوتا، 1967) بود. که پایایی آنها نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای عملکرد سازمانی، 87/0، تعهد سازمانی، 80/0، سرمایه اجتماعی، 86/0 و رضایت شغلی90/0 به دست آمد. نتایج آزمون تحلیل معادلات ساختاری بر روی مدل پیشنهادی پژوهش نشان داد که مدل از برازش خوب و قابل قبولی برخوردار بود و تمامی مسیرها (فرضیهها) با اطمینان بالا مورد تایید قرار گرفتند؛ که در این بین، بیشترین میزان اثر مربوط به رابطه بین تعهد و عملکرد سازمانی کارکنان بود (54 درصد). سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی نیز هریک به ترتیب، اثری 41 و 33 درصدی بر تعهد سازمانی داشتند.
رضا مراد صحرایی؛ نصراله عرفانی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ علی منصف؛ علی عباس حسین نژاد
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 81-91
چکیده
مسألۀ ترک خدمت کارکنان و نیروهای متخصص یکی از معضلات سازمانی است که ضربهای بر روند حرکت سازمان وارد نموده و برای مدیر سازمان که در پی حفظ، نگهداری، بهبود و بهره وری نیروی انسانی خود میباشد، به صورت یک مشکل مطرح است و توجه خاصی را میطلبد. بکارگیری روشهای صحیح مدیریتی و همچنین ارتقاء سطح توانمندی کارکنان، انگیزۀ آنان را ...
بیشتر
مسألۀ ترک خدمت کارکنان و نیروهای متخصص یکی از معضلات سازمانی است که ضربهای بر روند حرکت سازمان وارد نموده و برای مدیر سازمان که در پی حفظ، نگهداری، بهبود و بهره وری نیروی انسانی خود میباشد، به صورت یک مشکل مطرح است و توجه خاصی را میطلبد. بکارگیری روشهای صحیح مدیریتی و همچنین ارتقاء سطح توانمندی کارکنان، انگیزۀ آنان را برای ارتباط پایدار و طولانی با سازمان افزایش میدهد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رابطه توانمند سازی و حمایت سازمانی ادراک شده با رضایت شغلی در بین دبیران تربیت بدنی شهر همدان بود.روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهر همدان، به تعداد 511 نفر بود و نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 217 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه حـمایت سازمانی ادراک شده، پرسشنامه توانمندسازی و پرسشنامه رضایت شغلی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی با بهره گبری از نرم افزارSPSS19 استفاده شد.نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین حمایت سازمانی ادراک شده و توانمند سازی کلی با رضایت شغلی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. همچنین، بین مولفه های توانمندسازی (معنیداری، شایستگی، استقلال(حق انتخاب) و تأثیر گذاری)، با رضایت شغلی رابطه معنیداری بدست آمد. بر اساس نتایج رگرسیون گام به گام، حمایت سازمانی ادراک شده و ابعاد توانمندسازی به ترتیب توان تبیین حدود 0/51 و 0/53 از تغییرات رضایت شغلی را دارند. ادارات آموزش و پرورش میتوانند با سرمایهگذاری و توجه به بحثهای توانمندسازی و حمایت سازمانی ادراک شده در دبیران تربیت بدنی، توانایی آنان در انجام وظایف محوله برای ارتقای رضایت شغلی خود در سازمان را ارتقاء بخشند.