امین رضا بخش چناری؛ حسین عیدی؛ همایون عباسی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 11-19
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین فراموشی سازمانی و چابکی سازمانی با عملکرد سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان و نمونه 170 نفر بودند. در این پژوهش از سه پرسشنامۀ فراموشی سازمانی جلالی و همکاران (1389)، پرسشنامه چابکی سازمانی اسپایتزر (2000) و پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین فراموشی سازمانی و چابکی سازمانی با عملکرد سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان و نمونه 170 نفر بودند. در این پژوهش از سه پرسشنامۀ فراموشی سازمانی جلالی و همکاران (1389)، پرسشنامه چابکی سازمانی اسپایتزر (2000) و پرسشنامه عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003) استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از نظر 10 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی تایید و پایایی ازطریق آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 85/0 و 93/0 و 95/0 گزارش شد. از آمار توصیفی و استنباطی (کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین فراموشی سازمانی و چابکی سازمانی با عملکرد سازمانی ارتباط معناداری وجود داشت. همچنین، نتایج رگرسیون نشان داد که فراموشی سازمانی و ابعاد آن66درصد و چابکی سازمانی و ابعاد آن 45درصد از عملکرد سازمانی را پیش بینی کردند. همچنین از بین مولفههای فراموشیسازمانی عامل فراموشیسازمانی هدفمند و از بین مولفههای چابکیسازمانی عامل مدیریتعملکرد مهمترین پیشبینیکننده عملکرد سازمانی بودند. نتیجه گیری می شود که مدیران وزارت ورزش وجوانان توجه خاصی به عامل فراموشیسازمانی و چابکیسازمانی وارائه شیوههای خلاق برای اصلاح ساختار و عملکرد سازمان درجهت نیل به اهداف سازمان داشته باشند.
محمد ابراهیم رزاقی؛ قاسم مهرابی؛ پگاه سلطانی مقدم
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 21-29
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه مدیریت ارتباط با مشتری باشگاههای فوتبال ایران، اسپانیا و انگلستان بود. تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرایی کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق را وبسایتهای 3 لیگ فوتبال (ایران، اسپانیا و انگلستان) تشکیل میداد و از هر باشگاه سه تیم که بیشترین امتیاز یا افتخار را در پنج سال اخیر در لیگ خود داشتند (آرسنال، ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه مدیریت ارتباط با مشتری باشگاههای فوتبال ایران، اسپانیا و انگلستان بود. تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرایی کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق را وبسایتهای 3 لیگ فوتبال (ایران، اسپانیا و انگلستان) تشکیل میداد و از هر باشگاه سه تیم که بیشترین امتیاز یا افتخار را در پنج سال اخیر در لیگ خود داشتند (آرسنال، چلسی، منچستریونایتد، رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، سپاهان اصفهان، پیروزی تهران و استقلال تهران)، در 31 ویژگی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی تجزیهوتحلیل یا بهنوعی مقایسه شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از چکلیست استاندارد بازاریابی راسکو (2014) استفاده شد و محتوی وبسایت باشگاهها از نظر ویژگیهای بازاریابی موردبررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق بیانگر آن بود که باشگاههای فوتبال اسپانیایی وضعیت بهتری نسبت به وضعیت باشگاههای فوتبال انگلیسی و همچنین هر دو باشگاه وضعیت بهتری نسبت به باشگاههای فوتبال حاضر در لیگ ایران از ابعاد مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی داشتند. بنابراین با توجه به نتایج تحقیق حاضر، باشگاههای فوتبال ایران نیازمند بازنگری اساسی و گستردهای در بهروزرسانی ساختاری جهت تقویت کانالهای ارتباطی خود دارند
عبدالحسین ابراهیمی؛ عبدالرحمن مهدی پور؛ طاهره ازمشا
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 37-46
چکیده
هدف این تحقیق بررسی تأثیر شاخصهای همجواری و دسترسی به مکانهای ورزشی بر میزان مشارکت ورزشی به تفکیک مناطق هشتگانه شهر اهواز بود. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻛﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ روش ﻣﻴﺪاﻧﻲ اﺟﺮا ﺷﺪ. جامعهی آماری اول کلیهی سالنهای ورزشی چند منظوره، استخرها و زمینهای چمن مناطق هشتگانه شهر اهواز که متعلق به ادارهی ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی تأثیر شاخصهای همجواری و دسترسی به مکانهای ورزشی بر میزان مشارکت ورزشی به تفکیک مناطق هشتگانه شهر اهواز بود. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻛﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ روش ﻣﻴﺪاﻧﻲ اﺟﺮا ﺷﺪ. جامعهی آماری اول کلیهی سالنهای ورزشی چند منظوره، استخرها و زمینهای چمن مناطق هشتگانه شهر اهواز که متعلق به ادارهی ورزش و جوانان شهر اهواز و سایر ادارات دولتی بود ﻛﻪ ﺗﻌﺪاد آن 99 ﻣﻮرد ﺑﻮده و جامعه آماری دوم، تمامی افرادی که از این اماکن ورزشی استفاده مینمایند، که 66135 نفر بود. نمونهی آماری دو جامعه با بهرهگیری از جدول مورگان به ترتیب 86 مکان ورزشی و 384 به تناسب تعداد اماکن ورزشی و جمعیت هر منطقه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود و در سه بخش ویژگیهای فردی، شاخصهای همجواری، دسترسی و مشارکت ورزشی (87/0= α) تنظیم گردید. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی مدل رگرسیونی با ضرایب تصادفی در نرم افزار HLM6 استفاده شد. نتایج نشان داد شاخصهای همجواری و دسترسی به مجموعههای ورزشی و همچنین تعداد اماکن ورزشی بر میزان مشارکت ورزشی افراد اثرگذار هستند و ضریب اثرگذاری در مناطق چهار و دو بیشتر از سایر مناطق و در مناطق شش و پنج کمتر از دیگر مناطق است. بهطور کلی و با توجه به یافتههای این پژوهش، هرچه امکانات و زیرساختهای ورزشی بیشتر، مناسبتر و با استانداردهای بهتری در زمینه دسترسی و همجواری در اختیار شهروندان قرار گیرد، میزان مشارکت ورزشی آنان، افزایش پیدا خواهد کرد.
حسن اسدی؛ فاتح فرازیانی؛ ابوالفضل فراهانی؛ حسینعلی یوسفی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 47-55
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اثرات برون سپاری بر مدیریت اماکن ورزشی از دیدگاه مدیران ورزش بود. جامعه آماری شامل مسئولین اداره کل، روسا و معاونین ادارههای ورزش و جوانان شهرستانها و مسئولین هیئتهای ورزشی استان اصفهان، جمعاً 152 نفر، بود. نمونه گیری به روش کل شمار انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی اثرات برون سپاری بر مدیریت اماکن ورزشی از دیدگاه مدیران ورزش بود. جامعه آماری شامل مسئولین اداره کل، روسا و معاونین ادارههای ورزش و جوانان شهرستانها و مسئولین هیئتهای ورزشی استان اصفهان، جمعاً 152 نفر، بود. نمونه گیری به روش کل شمار انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به تایید 15 تن از متخصصین رسید و پایایی آن در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی 74/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از روش های آمار توصیفی و استنباطی از نوع تیهمبسته در نرمافزارSPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدیریتمالی و بازاریابی در اماکن ورزشی پس از اجرای برونسپاری بهبود پیداکرده که این افزایش معنادار است (05/0>P) اگرچه بر اساس دیدگاه مدیران ورزشی پس از اجرای برونسپاری مدیریت اماکن ورزشی در زمینههای مدیریت منابع انسانی، بهرهوری، و نگهداری اماکن ورزشی کاهش غیر معناداری مشاهده گردید (05/0>P).
کامران عیدی پور؛ علی اشرف خزایی؛ الهام آرین؛ سجاد غلامی ترکسلویه
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 57-64
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، تحلیلی بر مهمترین چالشها و موانع توسعه و پیشرفت ورزش فوتبال در استانهای غرب کشور می باشد. روش تحقیق، از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، شامل: کلیه متخصصان فوتبال، روسای هیئت های فوتبال، مربیان و ورزشکاران تیمهای حرفهای فوتبال در پنج استان غرب کشور (لرستان، کرمانشاه، همدان، کردستان، ایلام) به تعداد ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، تحلیلی بر مهمترین چالشها و موانع توسعه و پیشرفت ورزش فوتبال در استانهای غرب کشور می باشد. روش تحقیق، از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، شامل: کلیه متخصصان فوتبال، روسای هیئت های فوتبال، مربیان و ورزشکاران تیمهای حرفهای فوتبال در پنج استان غرب کشور (لرستان، کرمانشاه، همدان، کردستان، ایلام) به تعداد 230 نفر می باشد.نمونه تحقیق، بر اساس جدول مورگان تعداد 145 نفر و به صورت تصادفی تعیین شده است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس پنج گزینه ای لیکرت و با تعداد 40 سوال بود. روایی پرسش نامه از طریق تحلیل عاملی تاییدی و با استفاده از نرم افزار لیزرل 0/78 و پایایی درونی آن به وسیله ضریب آلفای کرونباخ 89/0 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و آمار استنباطی(کلموگراف اسمیرنوف، کروسکال والیس و آزمون فریدمن) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که: به طور کلی دوازده چالش اساسی در مسیر توسعه فوتبال این مناطق وجود دارد که: عدم برنامه ریزی بلند مدت و نابسامانی نظام باشگاه داری حرفه ای، ضعف مدیریتی و ضعف بازاریابی؛ از مهمترین این چالش ها به شمار می روند. با توجه به موانع شناسایی شده در مطالعة حاضر، پیشنهاد می شود مسئولان و سیاستگذاران کلان ورزش، مسئولان فوتبال کشور و سازمان های مربوطه در سطح این استانها با اتخاذ راهکارهای اجرایی و مطابق با برنامه ای زمانبندی شده، در راه توسعة فوتبال در استان های غرب کشور و متناسب با آن پیشرفت فوتبال کشور گام بردارند.
محمد ابراهیم رزاقی؛ قاسم مهرابی؛ مجید جلالی فراهانی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 65-72
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط عوامل جمعیت شناختی با منش ورزشکاران حرفهای و قهرمان صورت گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی، از حیث جمعآوری اطلاعات پیمایشی بود. جامعة آماری تحقیق را ورزشکاران حرفهای و قهرمانی استان کرمان (150=N) تشکیل میدادند و شیوه نمونهگیری به صورت غیر تصادفی بود. ابزار استفاده شده در پژوهش، پرسشنامۀ ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط عوامل جمعیت شناختی با منش ورزشکاران حرفهای و قهرمان صورت گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی، از حیث جمعآوری اطلاعات پیمایشی بود. جامعة آماری تحقیق را ورزشکاران حرفهای و قهرمانی استان کرمان (150=N) تشکیل میدادند و شیوه نمونهگیری به صورت غیر تصادفی بود. ابزار استفاده شده در پژوهش، پرسشنامۀ استاندارد منش ورزشی ولراند و همکاران (1997) بود و روایی آن مورد تأیید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 82/0 مناسب ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل متغیرهای جمعیت شناختی (جنسیت، انفرادی یا تیمی، سطح تحصیلات و نوع فعالیت) به عنوان مولفه برونزا با مولفههای منش ورزشی به عنوان مولفه درونزا از مدلهای ساختاری با معرفهای چندگانه و علل چندگانه و جهت تعیین وضعیت فعلی از آزمون تی تک نمونهای استفاده شد. یافتههای تحقیق بیانگر آن بود که تنها بین ورزش های تیمی و انفرادی و احترام به قوانین و مسئولین و در متغیر سطح تحصیلات و نوع فعالیت با تعهد به ورزشی که به آن پرداخته میشود ارتباط وجود داشت. با توجه به نتایج تحقیق و جامعة مورد بررسی به نظر میرسد بین متغیرهای جمعیت شناختی با منش ورزشی ارتباطی چندانی موجود نیست.
شیرین زردشتیان؛ سجاد غلامی ترکسلویه؛ کامران عیدی پور؛ نوشین کرد؛ معصومه بخیت
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 71-78
چکیده
از انجام تحقیق حاضر، ارتباط بین ابعاد هوش فرهنگی با توانایی حل تعارض کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس می باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس به تعداد 143 نفر می باشد و نمونه آماری هم متناسب با حجم جامعه و به صورت کل شمار در نظر گرفته شده است. ابزار مورد استفاده تحقیق، پرسش نامه استاندارد ...
بیشتر
از انجام تحقیق حاضر، ارتباط بین ابعاد هوش فرهنگی با توانایی حل تعارض کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس می باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس به تعداد 143 نفر می باشد و نمونه آماری هم متناسب با حجم جامعه و به صورت کل شمار در نظر گرفته شده است. ابزار مورد استفاده تحقیق، پرسش نامه استاندارد ﻫﻮش ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ویلیام و پرادو و پرسشنامه حل تعارض وﯾﮑﺰ بود که پایایی آنها به ترتیب 0/84 و 0/81 گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی (کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه) استفاده شد. نتایج تحقیق، ارتباط مثبت و معناداری را هوش فرهنگی و مولفه های آن با توانایی حل تعارض نشان داد. همچنین، نتایج رگرسیون چند گانه نیز نشان داد که هوش فرهنگی توان پیش بینی و تبیین 0/471 از تغییرات توانایی حل تعارض را دارد. از آنجا که هوش فرهنگی عاملی مهم در حل تعارض می باشد. بنابراین ضروری است در در انتخاب و بهبود عملکرد مدیران سطوح عالی، هوش فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و با آموزش مداوم مدیران در زمینه حل تعارض، راه برای شناخت و برخورد به موقع و صحیح تعارض هموار گردد.
لقمان کشاورز؛ عیسی کمندی؛ اکبر فریدفتحی؛ مرتضی سلطانی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 79-87
چکیده
هدف از پژوهش حاضر برسی ارتباط کارایی دوره های آموزش ضمن خدمت با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی بود. جامعه آماری پژوهش همه 180 معلم تربیت بدنی شهر قزوین بود که بر اساس جدول مورگان 118 تن به طو تصادفی – طبقهای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسش نامه محقق ساخته آموزش ضمن خدمت و پرسشنامه رضایت شغلی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر برسی ارتباط کارایی دوره های آموزش ضمن خدمت با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی بود. جامعه آماری پژوهش همه 180 معلم تربیت بدنی شهر قزوین بود که بر اساس جدول مورگان 118 تن به طو تصادفی – طبقهای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسش نامه محقق ساخته آموزش ضمن خدمت و پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت، کندال و هالین استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف – اسمیرنف، تی استودنت تک گروهی، تی استودنت مستقل و رگرسیون خطی با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که کیفیت دورههای آموزش ضمن خدمت در سطح متوسط و رضایت شغلی معلمی تربیت بدنی در سطح مطلوب قرار دارد (05/0>P). بین کارایی دوره های آموزش ضمن خدمت با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی ارتباط معناداری وجود دارد و کیفیت دورههای آموزش ضمن خدمت قابلیت پیش بینی رضایت شغلی معلمین تربیت بدنی را دارد (05/0>P). همچنین بین کارایی دوره های ضمن خدمت و میزان رضایت معلمین زن و مرد تربیت بدنی اختلاف معناداری وجود ندارد. بنابراین انتخاب درست در نوع دورههای ضمن خدمت برای معلمان میتواند مزایایی از قبیل رضایت شغلی را به همراه داشته باشد.
نسترن پروینی؛ کیوان شعبانی مقدم؛ علی اشرف خزایی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 87-95
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی نقش سومین جشنواره جهانی سنگنوردی بیستون بر توسعه گردشگری استان کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی - تحلیلی است که به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را برگزارکنندگان سومین دوره جشنواره جهانی سنگنوردی بیستون تشکیل میدادند و نمونه آماری برابر با جامعه درنظر گرفته شد (74=N). ابزار اندازهگیری، ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی نقش سومین جشنواره جهانی سنگنوردی بیستون بر توسعه گردشگری استان کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی - تحلیلی است که به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را برگزارکنندگان سومین دوره جشنواره جهانی سنگنوردی بیستون تشکیل میدادند و نمونه آماری برابر با جامعه درنظر گرفته شد (74=N). ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساختهای بود که پس از تایید روایی توسط چند تن از متخصصان و خبرگان مدیریت ورزشی وکارشناسان گردشگری، پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89/0بدست آمد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تاثیر سومین جشنواره جهانی سنگنوردی بیستون بر بعد سیاسی توسعه گردشگری با داشتن میانگینی برابر 27/4، بعد اجتماعی–فرهنگی با میانگین0/4 و زیستمحیطی با میانگین47/3 معنادار بوده، اما درخصوص بعد اقتصادی با میانگین 06/3 معنادار نبوده است. بااینکه جشنواره بر ابعاد سیاسی، اجتماعی- فرهنگی و زیستمحیطی توسعه صنعت گردشگری استان موثر بوده، اما منافع اقتصادی قابل توجهی برای جامعه میزبان نداشته است.
حسین عبدالملکی؛ زهراسادات میرزازاده؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 97-104
چکیده
مدیریت دانش به عنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزاره جدید است. هدف پژوهش حاضر اولویتبندی و بررسی عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در وزارت ورزش و جوانان بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری دادهها توصیفی- پیمایشی به شمار میآید. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان ...
بیشتر
مدیریت دانش به عنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزاره جدید است. هدف پژوهش حاضر اولویتبندی و بررسی عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در وزارت ورزش و جوانان بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری دادهها توصیفی- پیمایشی به شمار میآید. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (745 نفر) تشکیل میداد. حجم نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان 254 نفر محاسبه گردید. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامهای بود که عنایتی (1390) در تحقیق خود از آن استفاده کرده بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار استنباطی از آزمونهای تی تک نمونهای، همبستگی پیرسون و فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد که این کار توسط نرم افزارهای SPSS(نسخه 20) و Expert choice (نسخه 11) انجام شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است در بین عوامل موثر بر مدیریت دانش، فناوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی بر مدیریت دانش نقش معنی دار داشته و نقش استراتژی بر مدیریت دانش، معنی دار نبوده است. از میان چهار متغیر مورد بررسی، فرهنگ سازمانی مهمترین عامل تأثیرگذار بر مدیریت دانش و عامل استراتژی کمترین اهمیت را در مدیریت دانش دارند.