مدیریت ورزشی
فریبر فتحی؛ لقمان کشاورز؛ مرتضی رضایی صوفی
چکیده
چکیده
کار آفرینی بعدی مهمی از عملکرد سازمان است که انتظار میرود نظامهای مدیریت منابع انسانی بر آن اثر بگذارند. سازمانها در موقعیتهایی قرار دارند که گرایش به سمت فعالیتهای کارآفرینانه برای آنها امری ضروری است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا با چابکی کارآفرینی و هوشیاری کارآفرینانه ...
بیشتر
چکیده
کار آفرینی بعدی مهمی از عملکرد سازمان است که انتظار میرود نظامهای مدیریت منابع انسانی بر آن اثر بگذارند. سازمانها در موقعیتهایی قرار دارند که گرایش به سمت فعالیتهای کارآفرینانه برای آنها امری ضروری است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا با چابکی کارآفرینی و هوشیاری کارآفرینانه در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان، کارشناسان، مدیران و معاونان ستادی وزارت ورزش کشور به تعداد 970 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 296 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه محقق ساخته مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا، پرسشنامه چابکی کارافرینی کارابی (2012)، پرسشنامه هوشیاری کارآفرینانه تانگ و همکاران (2012) بود. روایی آن مورد تأیید و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 948/0، 909/0، 908/0 به دست آمد. به منظور تحلیل استنباطی دادههای جمع آوری شده از نرم افزار Smart PLS 4 استفاده شد. نتیجهی آزمون فرضیات در سطح اطمینان 95/0 نشان میدهد که: مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا میتواند بصورت مثبت و معناداری چابکی کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان را پیش بینی کند (001/0- p=695/4t=)، مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا میتواند بصورت مثبت و معناداری هوشیاری کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان را پیش بینی کند (001/0- p=339/3t=). بنابراین میتوان گفت که چناچه در وزارت ورزش و جوانان مدیریت منابع انسانی قابلییت محور باشد کارافرینی در وزرات خانه چابکتر و نسبت به تغییرات درونی و بیرونی هوشیارتر میباشد
عباس شعبانی؛ مرتضی رضایی صوفی؛ محمد رضا شکری
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت رویداد، رضایت مندی از رویداد و وفاداری به رویداد در تماشاگران ورزشی بود. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را تمام تماشاگران مسابقات ورزشی در استان تهران تشکیل دادند که به دلیل نامشخص بودن تعداد آنها، براساس جدول مورگان برای جامعۀ آماری نامحدود حجم نمونه ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت رویداد، رضایت مندی از رویداد و وفاداری به رویداد در تماشاگران ورزشی بود. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را تمام تماشاگران مسابقات ورزشی در استان تهران تشکیل دادند که به دلیل نامشخص بودن تعداد آنها، براساس جدول مورگان برای جامعۀ آماری نامحدود حجم نمونه 384 نفر و به صورت تصادفی ساده در نظر گرفته شد. در این تحقیق از پرسشنامۀ کیفیت رویداد، پرسشنامه رضایت از رویداد و پرسشنامۀ وفاداری به رویداد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی، آزمون کلموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد بین کیفیت رویداد (426/0=r ، 001/0p=)، کیفیت محیط فیزیکی (240/0=r ، 001/0p=)، کیفیت تعامل (185/0=r ، 001/0p=)، کیفیت نتیجه (550/0=r ، 001/0p=) با رضایتمندی از رویداد در تماشاگران مسابقات ورزشی استان تهران رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، بین کیفیت رویداد (331/0=r ، 001/0p=)، کیفیت محیط فیزیکی (240/0=r ، 001/0p=)، کیفیت تعامل (303/0=r ، 001/0p=) و کیفیت نتیجه (236/0=r ، 001/0p=) با وفاداری به رویداد در تماشاگران مسابقات ورزشی استان تهران رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. علاوه بر این، کیفیت نتیجه پیشبینی کنندۀ معنیدار رضایت مندی از رویداد بود و کیفیت تعامل و کیفیت نتیجه پیشبینی کنندههای معنیدار وفاداری به رویداد بودند. بنابراین، پیشنهاد میشود در راستای افزایش رضایت مندی و وفاداری تماشاگران کیفیت رویداد به عنوان عاملی مهم مد نظر قرار گیرد.
نازدار پروین؛ لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ مرتضی رضایی صوفی
چکیده
لازمه پیشرفت جوامع درحال توسعه، توجه ویژه بهرسالت خطیر آموزش جهت تأمین نیازهای کنونی و آتی بارعایت اقتضائات آموزشی بهروز آنهاست. موضوع تحقیق؛ طراحی الگوی ارتقای بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی بر اساس گراند تئوری با ماهیت اکتشافی- بنیادی میباشد. روش پژوهش بصورت کیفی بود و براساس نظریه داده بنیاد بارویکرد استراوس و کوربین ...
بیشتر
لازمه پیشرفت جوامع درحال توسعه، توجه ویژه بهرسالت خطیر آموزش جهت تأمین نیازهای کنونی و آتی بارعایت اقتضائات آموزشی بهروز آنهاست. موضوع تحقیق؛ طراحی الگوی ارتقای بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی بر اساس گراند تئوری با ماهیت اکتشافی- بنیادی میباشد. روش پژوهش بصورت کیفی بود و براساس نظریه داده بنیاد بارویکرد استراوس و کوربین که مشتمل بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی است، بهطراحی مدل پارادایمی بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی میپردازد. جامعه آماری کلیه معلمان تربیتبدنی برتر یا منتخب استانها (بر اساس سوابق خدمتی و تجربیات آموزش موفق، عضو گروههای آموزشی)،اساتید دانشگاه فرهنگیان رشته علوم ورزشی، متخصصان و کارشناسان حوزه ستادی وزارت آموزشوپرورش 500 نفر بودند. در نمونه آماری به شیوه اشباع نظری و رعایت حد اشباع از نظرهای 36 نفر از افراد نخبه و متخصص نمونه تحقیق استفاده شد. ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. خروجی پژوهش مدل پارادایمی بررسی عوامل توسعه ارتقای بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی بود که از شرایط علی، مقوله محوری، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها تشکیل شده است. موارد مذکور از کدهایی در مرحله اول کدگذاری؛ یعنی کدگذاری باز در چند مفهوم نظیر کاریزما و ویژگیهای شخصیتی، اخلاق حرفهای، سواد شناختی، شایستگی مهارتی ورزشی، شرایط محیط یادگیری و نهایتاً صلاحیت قانونی-حقوقی بهدستآمدند. همچنین در مرحله دوم کدگذاری نیز، کدگذاری محوری با مقوله محوری بالندگی حرفهای و سطوح فرعی نظیر مهارتهای عملکردی-رفتاری، شغلی و جانبی شناسایی شد. در پایان مشخص شد که نتیجه اجرای راهبردهای تحقیق حاضر در سه سطح تخصصی، حرفهای و عمومی، باعث بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی و مشخصاً استقرار نظام توانمند یاددهی و یادگیری ورزش در محیط آموزشی و هویت بخشی به درس تربیتبدنی میشود.
مرتضی رضایی صوفی؛ سیاوش خداپرست؛ مینا قرباندوست
چکیده
هدف اصلی این پژوهش تدوین مدل تأثیر سرمایه فکری، با نقش میانجیگری مدیریت دانش و سرمایه فرهنگی بر عملکرد کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گیلان بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گیلان به تعداد 170 نفر تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری تمام شمار، نمونهای به حجم ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش تدوین مدل تأثیر سرمایه فکری، با نقش میانجیگری مدیریت دانش و سرمایه فرهنگی بر عملکرد کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گیلان بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گیلان به تعداد 170 نفر تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری تمام شمار، نمونهای به حجم 162 نفری از کارکنان اداره مذکور انتخاب گردید. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای سرمایه فکری بونتیس (1998)، مدیریت دانش همتی (1389)، سرمایه فرهنگی بوردیو (2002) و عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003) استفاده گردید. همچنین برای آزمون مدل تحقیق از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه ساختاری (ضریب بتا: 323/0)، سرمایه انسانی (ضریب بتا: 179/0)، سرمایه فرهنگی (ضریب بتا: 205/0) و مدیریت دانش (ضریب بتا: 310/0) تأثیر معناداری بر عملکرد سازمانی داشت، سرمایه ساختاری (ضریب بتا: 304/0) و سرمایه انسانی (ضریب بتا: 236/0) تأثیر معناداری بر مدیریت دانش داشت، سرمایه ساختاری (ضریب بتا: 188/0)، سرمایه انسانی (ضریب بتا: 321/0) تأثیر معناداری بر سرمایه فرهنگی داشت و سرمایه ساختاری (ضریب بتا: 133/0) و سرمایه انسانی (ضریب بتا: 139/0) با تأثیرگذاری مستقیم بر سرمایه فرهنگی و مدیریت دانش به صورت غیرمستقیم بر عملکرد سازمان تأثیر داشت. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برای افزایش عملکرد سازمانها، مطالعه متغیرهای سرمایه فکری، مدیریت دانش و سرمایه فرهنگی مؤثر بود.
ابوالفضل فراهانی؛ لقمان کشاورز؛ مرتضی رضایی صوفی؛ ناهید مروی اصفهانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل موثر بر رفتار مدیران ورزش در رویارویی و مدیریت بحرانهای ورزش قهرمانی ایران بود. جامعه آماری پژوهش مدیران و متخصصان حوزة ورزش قهرمانی و اعضای هیأت علمی رشتههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور به ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل موثر بر رفتار مدیران ورزش در رویارویی و مدیریت بحرانهای ورزش قهرمانی ایران بود. جامعه آماری پژوهش مدیران و متخصصان حوزة ورزش قهرمانی و اعضای هیأت علمی رشتههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور به تعداد تقریبی 800 نفر بود، که بر اساس جدول مورگان 262 نفر به طور تصادفی-طبقهای برای نمونة تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید 15 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی رسید و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ ۷۲/۰ محاسبه شد. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش دلفی، و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با کمک دو نرم افزار AMOS و SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد برای رویارویی و مدیریت بحرانهای ورزش قهرمانی، پیشبینی و مدیریت عوامل: برنامهریزی و هماهنگی، مدیریت، فنی و آموزشی، سیاستهای بینالمللی، نیروی انسانی، مالی، کنترل و ارزیابی، اطلاعاتی و رسانهای در رفتار مدیران ورزش کشور تاثیرگذار هستند.
لقمان کشاورز؛ مرتضی رضایی صوفی؛ بهرام اکبری خوشه مهر
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی وضعیت فلسفه بازاریابی، هوش رقابتی و ارتباطات یکپارچه در فدراسیون های ورزشی ایران بود. روش پژوهش توصیفی– تحلیلی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، همه مدیران (مدیران عالی، میانی و پایه) در فدراسیون های ورزشی بود به تعداد 700 نفر بود، که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 248 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار های گرداوری ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی وضعیت فلسفه بازاریابی، هوش رقابتی و ارتباطات یکپارچه در فدراسیون های ورزشی ایران بود. روش پژوهش توصیفی– تحلیلی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، همه مدیران (مدیران عالی، میانی و پایه) در فدراسیون های ورزشی بود به تعداد 700 نفر بود، که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 248 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار های گرداوری داده های تحقیق شامل؛ پرسشنامه فلسفه بازاریابی مهدیه و کریمی (1395)، هوش رقابتی گلدسون و همکاران (2012) و ارتباطات یکپارچه بازاریابی لی و پارک (2007) بود. روایی پرسشنامه ها به تأیید 10 تن از متخصصان رسید و پایایی آنها در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فلسفه بازاریابی 926/0، هوش رقابتی 935/0 و ارتباطات یکپارچه بازاریابی 939/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها، از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله معادلات ساختاری، ضریب همسبتگی پیرسون و آزمون t تک نمونه ای با استفاده از نرم افزارهای spss ، amos استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیرهای تحقیق ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (05/0= p <). همچنین نتایج نشان داد که ارتباطات یکپارچه بازاریابی (766/4-t=)، هوش رقابتی (243/8-t=) و فلسفه بازاریابی (255/7-t=) از وضعیت خوبی در فدراسیون های ورزشی برخوردار نمیباشد. با توجه به این نتایج میتوان عنوان کرد که فدراسیونهای ورزشی باید تمرکز خود را بر این متغیرها بهبود ببخشند.
علی جعفری؛ مرتضی رضایی صوفی؛ لقمان کشاورز
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل ارتباطی سرمایه اجتماعی و بهره وری وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه ی آماری پژوهش، تمامی850 نفر مدیران عالی، میانی و پایه وکارشناسان مسئول، کارشناسان و کمک کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان (بخش ستادی) بودند که بر اساس جدول مورگان 265 نفربه طور تصادفی-طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل ارتباطی سرمایه اجتماعی و بهره وری وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه ی آماری پژوهش، تمامی850 نفر مدیران عالی، میانی و پایه وکارشناسان مسئول، کارشناسان و کمک کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان (بخش ستادی) بودند که بر اساس جدول مورگان 265 نفربه طور تصادفی-طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه های سرمایه اجتماعی و بهره وری استفاده شد. روایی هر دو پرسشنامه به تایید 15 نفر از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک آزمون مقدمانی با 30 آزمودنی با آلفای کرونباخ 82/0 (پرسشنامه سرمایه اجتماعی) و 87/0(پرسشنامه بهره وری) محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف- اسمیرنوف، تی تک نمونه ای، تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر و برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای spss وAMOS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی بر بهره وری مدیران وزارت ورزش و جوانان اثر میگذارد. همچنین، در ارتباط بین سرمایه اجتماعی با بهره وری، به ترتیب بعد کمک، ارزیابی، وضوح، انگیزه، اعتبار، محیط و توانایی بیشترین تأثیر را دارند.
نازدار پروین؛ حسن صافدل؛ مرتضی رضایی صوفی
دوره 3، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 39-47
چکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطه هوش معنوی و اعتیاد به اینترنت دانشجویان ورزشکار است.روش تحقیق همبستگی بوده و جامعه آماری دانشجویان شرکت کننده در المپیاد ورزشی، حدود 1400 نفر بودند. نمونه آماری طبق جدول مورگان 302 نفر تعیین شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ(2009) و اعتیاد به اینترنت یانگ(1996) که روایی و پایایی هر دو به تایید ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی رابطه هوش معنوی و اعتیاد به اینترنت دانشجویان ورزشکار است.روش تحقیق همبستگی بوده و جامعه آماری دانشجویان شرکت کننده در المپیاد ورزشی، حدود 1400 نفر بودند. نمونه آماری طبق جدول مورگان 302 نفر تعیین شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ(2009) و اعتیاد به اینترنت یانگ(1996) که روایی و پایایی هر دو به تایید رسیده بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده وچند متغیره) در سطح معنی داری05/0 و از نرم افزار spss 19 استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش معنوی و میزان اعتیاد به اینترنت رابطه معنیداری و منفی وجود دارد. نتیجه آزمون رگرسیون ساده نشان داد،3/27 درصــد ازتغییـرات مربـوط بـه هوش معنوی، میزان اعتیاد به اینترنت را در بین جوانان پیش بینی می کند. همچنین نتایج آزمون رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد که 8/99 درصد از کل تغییرات میزان اعتیاد به اینترنت در بین جوانان به 4 مؤلفه هوش معنوی وابسته است. با توجه به میزان روز افزون اعتیاد به اینترنت و اهمیت هوش معنوی بنابراین لازم است مسئولین و متخصصان نگاه ویژه ای به این مقوله داشته باشند