مدیریت ورزشی
رضا محمدی؛ همت الله بسطامی
چکیده
مقاله حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر مدیریت راهبردی منابع انسانی در رابطهی فضیلت سازمانی و اخلاق حرفهای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 238 نفربود. برای حجم نمونه لازم، با استفاده از جدول کرجسی ...
بیشتر
مقاله حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر مدیریت راهبردی منابع انسانی در رابطهی فضیلت سازمانی و اخلاق حرفهای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 238 نفربود. برای حجم نمونه لازم، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 144 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده به تفکیک جنسیت انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد اخلاق حرفهای کادوزیر (2002)، پرسشنامه فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) و پرسشنامه مدیریت راهبردی منابع انسانی چانگ و هانگ (2005) بود. یافتهها نشان دادند که در نمونه پژوهش، مدل مفروض واسطهمندی نسبی مدیریت راهبردی منابع انسانی در رابطه فضیلت سازمانی و اخلاق حرفهای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه با دادهها برازش مطلوبی دارد. به طوری که، تمامی ضرایب همبستگی و ضرایب مسیر مدل از لحاظ آماری معنادار بودند و میانجی مدیریت راهبردی منابع انسانی در این مدل با میزان اثر 144/0، تاثیر مثبت و غیر مستقیم معناداری دارد. در راستای یافتهها، پیشنهاد میشود که وجود الگوی ارائه شده در سازمانهای ورزشی مشروط بر آن که برگرفته از فرهنگ ورزش و جامعه دینی و اعتقادی کشـور باشد و همچنین قابلیت پیادهسازی و عملیاتی شـدن نیـز داشـته باشد، میتواند در اشاعه ارزشهـا و رفتارهـای اخلاقـی اثرگـذار بوده و یا لااقل از بروز پیامدهای ناشـی از عـدم رعایـت اصـول اخلاقی جلوگیری نماید.
فرشته کتبی؛ محسن فلاح؛ محمد میررکنی؛ مجید نامور
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل نقش میانجی گری رفتار شهروندی سازمانی در رابطه علی مدیریت جهادی و فضیلت سازمانی با رفتار سیاسی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان معاونت توسعه مدیریت و منابع پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان بوده است و تعداد آن 290 نفر میباشد. ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل نقش میانجی گری رفتار شهروندی سازمانی در رابطه علی مدیریت جهادی و فضیلت سازمانی با رفتار سیاسی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان معاونت توسعه مدیریت و منابع پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان بوده است و تعداد آن 290 نفر میباشد. با توجه به فرمول کوکران تعداد نمونه 127 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش پرسشنامه مدیریت جهادی حجازی فر(1394)، فضیلت سازمانی کامرون و همکاران(2004)، رفتار شهروندی سازمانی شاکر اردکانی(1394) و رفتار سیاسی امیر شیبانی(1380) بود. جهت بررسی مدل پژوهش و صحت سنجی فرضیات از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحت نرمافزار Smart PLS3 استفاده گردید. نتایج نشان داد متغیر مدیریت جهادی بر فضیلت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تأثیر مثبت و معنادار متغیر فضیلت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر رفتار سیاسی کارکنان مورد تأیید قرار گرفت. اما تأثیر متغیر مدیریت جهادی بر رفتار شهروندی تأیید نشد. در مورد روابط میانجیگری نیز مشخص گردید فضیلت سازمانی تأثیر مدیریت جهادی بر رفتار شهروندی سازمانی را میانجیگری میکند و همچنین در رابطه علی بین متغیرهای فضیلت سازمانی و رفتار سیاسی کارکنان نیز رفتار شهروندی نقش میانجیگری ایفا میکند. البته تأثیر میانجیگری متغیر رفتار شهروندی سازمانی در رابطه علی بین مدیریت جهادی با رفتار سیاسی کارکنان مورد تأیید قرار نگرفت.
جبرییل تاج نیا؛ حبیب هنری؛ علی محمد امیرتاش
چکیده
هدف مطاله حاضر تعیین روابط ساختاری بین بی تفاوتی سازمانی، فضیلت سازمانی، عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های شمال غرب ایران بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی (مدل یابی معادلات ساختاری) بود و جامعه آماری شامل 204 کارمند رسمی شاغل ادارات کل ورزش و جوانان استان های شمال غرب ایران (آذربایجان شرقی، 86 نفر، ...
بیشتر
هدف مطاله حاضر تعیین روابط ساختاری بین بی تفاوتی سازمانی، فضیلت سازمانی، عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های شمال غرب ایران بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی (مدل یابی معادلات ساختاری) بود و جامعه آماری شامل 204 کارمند رسمی شاغل ادارات کل ورزش و جوانان استان های شمال غرب ایران (آذربایجان شرقی، 86 نفر، آذربایجان غربی، 57 نفر و اردبیل،61 نفر)، طبق آمار سال 1399 بود. براساس روش کل شمار، همه 204 کارمند(134 مرد و 65 زن) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که پرسشنامه های بی تفاوتی سازمانی دانایی فرد و همکاران (1389)، فضیلت سازمانی کامرون و همکاران(2004)، کیفیت زندگی کاری والتون (1973)، و عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993)، را تکمیل کردند. از نرم افزارهای (Spss 24) و (Amos26)، جهت تحلیل و مدل یابی بهره گرفته شد. یافته ها نشان داد اثرات فضیلت سازمانی بر بی تفاوتی سازمانی(25/0- b=)، (005/0p=)، کیفیت زندگی کاری بر بی تفاوتی سازمانی(31/0- b=)، (001/0p=)، و در نهایت تاثیر عدالت سازمانی بر بی تفاوتی سازمانی (37/0- b=)، (001/0p=)، منفی و معنی دار بود. همچنین شاخص های بدست آمده از برازش مدل، مطلوبیت مدل تحقیق را تایید کردند. به نظر می رسد مدیران از طریق ارتقاء فضیلت سازمانی و بهبود برنامه های کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی، می توانند زمینه های بروز بی تفاوتی سازمانی کارکنان را کاهش دهند.
علیرضا نظری؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ حسین عیدی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل فضیلت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش کلیه مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل فضیلت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش کلیه مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (14 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (83/0) و پایایی ترکیبی تأیید شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار LISREL-SPSS24 استفادهشده است. نتایج نشان داد که ابعاد ساختار سازمانی (76/0)، عدالت سازمانی (74/0)، اخلاق کاری (72/0)، معنویت در کار (73/0)، سرمایه روانشناختی (69/0)، هوش معنوی (75/0)، کیفیت روابط (91/0)، سرمایهگذاری آموزشی (92/0)، نظم و انضباط (90/0)، فضایل اخلاقی (91/0)، بهزیستی رفتاری (80/0)، شایستگی اجتماعی (96/0) و رفتار شهروندی (92/0) نقش معنیداری در تبیین سازه فضلیت سازمانی داشتند. بهصورت کلی بر اساس مدل میتوان گفت که ادارات ورزش و جوانان، با تأکید بر نظم و انضباط فردی و سازمانی، توجه ویژه به برگزاری دورههای آموزشی، اقدام در جهت ارتقا شایستگیهای اجتماعی و بهبود فضایل اخلاقی میتوانند گام مؤثری در جهت ترویج هرچه بهتر فضیلت سازمانی خود بردارند.
شهرام نظری؛ فاطمه عصمت شعار؛ مهدی محمودی یکتا
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی بر بدبینی سازمانی معلمان تربیتبدنی شهر تهران با توجه به نقش میانجی فضیلت سازمانی بود. این تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نوع تحقیقات همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بوده که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی معلمان تربیتبدنی مدارس شهر ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی بر بدبینی سازمانی معلمان تربیتبدنی شهر تهران با توجه به نقش میانجی فضیلت سازمانی بود. این تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نوع تحقیقات همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بوده که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی معلمان تربیتبدنی مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود که بر اساس جدول مورگان و به روش خوشهای تصادفی 306 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی فروتنی و بحرانی (1396)، فضیلت سازمانی کمرون و همکاران (2008) و بدبینی سازمانی دین و همکاران (1998) استفاده شد. در تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی برای طبقهبندی دادهها و در آزموهای تحقیق از آزمونهای همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS استفاده شد. نتایج نشان دادند بین مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی و فضیلت سازمانی با بدبینی سازمانی رابطه منفی معناداری و بین مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی و فضیلت سازمانی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. بر اساس نتایج مدل تحقیق مشخص شد که مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی بر بدبینی سازمانی و فضیلت سازمانی بر بدبینی سازمانی اثر منفی معناداری و مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی بر فضیلت سازمانی اثر مثبت معناداری داشتند. همچنین مشاهده شد که فضیلت سازمانی در ارتباط بین مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی و بدبینی سازمانی نقش تعدیل کننده دارد.
مجید کیانی؛ غلام رضا شعبانی بهار؛ نصرالله عرفانی
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 95-107
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل سلامت سازمانی بر اساس فضیلت سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بوده که دادههای آن به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. نمونه آماری مطالعه شامل 397 نفر از کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل سلامت سازمانی بر اساس فضیلت سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بوده که دادههای آن به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. نمونه آماری مطالعه شامل 397 نفر از کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری برای جمعآوری دادههای، پرسشنامه فضیلت سازمانی کامرون (2004) و پرسشنامه سلامت سازمانی(OHI) هوی و همکاران (1996) میباشند که روایی صوری پرسشنامهها مورد تأیید 15 تن از اساتید مدیریت ورزشی همچنین پایانی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فضیلت سازمانی و سلامت سازمانی بترتیب 864/0 α= و 932/0 α= مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزارSPSS و LISRELتحلیل شدند. نتایج مدل ساختاری سلامت سازمانی براساس فضیلت سازمانی نشان داد که تمامی سوالات دارای اثر معناداری (01/0>P) در مدل میباشند. شاخصهای برازش مدل ساختاری از برازندگی مناسبی برخوردار است، و سلامت سازمانی (01/0>, P51/11=, t71/0=β)، توانسته اثر معناداری بر فضیلت سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان داشته باشد.
اکرم قبادی یگانه؛ سجاد غلامی ترکسلویه؛ مهدی رستگاری
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 71-78
چکیده
خوشنامی سازمانی یکی از مباحث مهم در مدیریت سازمان میباشد . هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد فضیلت سازمانی بر خوشنامی سازمانی است. بدین منظور، جامعه آماری کارمندان اداره ورزش و جوانان استان های غرب کشور بود که بر اساس جدول مورگان 175 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی- طبقهای مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از دو پرسشنامه ...
بیشتر
خوشنامی سازمانی یکی از مباحث مهم در مدیریت سازمان میباشد . هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد فضیلت سازمانی بر خوشنامی سازمانی است. بدین منظور، جامعه آماری کارمندان اداره ورزش و جوانان استان های غرب کشور بود که بر اساس جدول مورگان 175 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی- طبقهای مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از دو پرسشنامه فضیلت سازمان و خوشنامی سازمانی جهت جمع آوری داده های پژوهش استفاده شد. داده ها نیز بوسیله نرم افزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از مناسب بودن برازش مدل تحقیق بود. نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود از دیدگاه کارمندان از بین ابعاد فضیلت سازمانی (شامل اعتماد، خوش بینی، صداقت، شفقت و بخشش) تنها اعتماد سازمانی است که تأثیری بر خوشنامی سازمانی ندارد.، لذا مدیران سازمان ورزشی می توانند بوسیله رشد و توسعه فضایل سازمانی زمینه ساز خوشنامی سازمان را فراهم کنند.