مدیریت رفتار سازمانی
احمدرضا ظهرابی؛ عباس خدایاری؛ مهوش نوربخش؛ حسین عبدالملکی
چکیده
هدف این تحقیق تدوین چهارچوب مفهومی سرمایه فرهنگی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش از روش تحقیق آمیخته کمی ـ کیفی به روش اکتشافی متوالی انجام شد. نمونه بخش کیفی 14 نفر از اساتید گروه مدیریت ورزشی دانشگاه و مدیران اجرایی وزارت ورزش و جوانان بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند، مصاحبهها تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد. ...
بیشتر
هدف این تحقیق تدوین چهارچوب مفهومی سرمایه فرهنگی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش از روش تحقیق آمیخته کمی ـ کیفی به روش اکتشافی متوالی انجام شد. نمونه بخش کیفی 14 نفر از اساتید گروه مدیریت ورزشی دانشگاه و مدیران اجرایی وزارت ورزش و جوانان بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند، مصاحبهها تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد. در بخش کمی نمونه آماری شامل 378 نفر از مدیران، مسئولان و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان بودهاند. پرسشنامه محقق ساخته شامل 76 سوال که روایی محتوایی آن از طریق نظر خواهی از چند تن از اساتید دانشگاه تایید شد و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شد. جهت تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. با توجه به نتایج مدلی با 7 بعد مشتمل بر 76 گویه طراحی شد که با توجه به بار عاملی به ترتیب اولویت، شامل ابزارهای معنویت (973/0)، تغییرات مثبت زندگی (969/0)، ارزشمندی زندگی (962/0)، تعامل با دیگران (962/0)، هویتیابی (948)، مدیریت بدن،(896/0) و سرمایه اجتماعی (883/0) بودند. نتایج این پژوهش و عوامل شناسایی شده، نشاندهنده یک مدل جامع و فراگیر است که به عنوان چهارچوبی جامع در وزارت ورزش و جوانان قابلیت کاربرد دارد و استفاده از آن میتواند باعث شناسایی نقاط قوت کارکنان و توانمندسازی و بهبود عملکرد آنان و در نتیجه باعث افزایش بهرهوری سازمان شود.
مدیریت ورزشی
فاطمه رضاپور؛ مهرداد محرم زاده؛ نسرین عزیزیان کهن؛ عباس نقی زاده باقی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگیهای رهبران اثربخش سازمانهای ورزشی میباشد. روش پژوهش کیفی و بر اساس شیوه پدیدارشناسی بود. جامعة آماری پژوهش اساتید هیئتعلمی دانشگاههای کشور، دارای سابقه رهبری و مدیریت در سازمانهای ورزشی بودند. روایی و پایایی پژوهش از طریق شاخصهای اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری تأیید ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگیهای رهبران اثربخش سازمانهای ورزشی میباشد. روش پژوهش کیفی و بر اساس شیوه پدیدارشناسی بود. جامعة آماری پژوهش اساتید هیئتعلمی دانشگاههای کشور، دارای سابقه رهبری و مدیریت در سازمانهای ورزشی بودند. روایی و پایایی پژوهش از طریق شاخصهای اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری تأیید شد. بعد از کدگذاری مرحلهبهمرحله بر اساس روش پدیدارشناسی، تعداد 77 زیر مضمون به دست آمد که در 9 مضمون قدرت رهبر، شخصیت رهبر، دیدگاههای رهبر، رفتار رهبر، ارتباطات رهبر، اخلاق رهبر، مهارتهای رهبر، دیدگاه اعضا نسبت به رهبر، اقدامات رهبر، بهعنوان ویژگیهای رهبران اثربخش سازمانهای ورزشی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که ویژگیهای رهبران اثربخش در سازمانهای ورزشی قدرت (قدرت کاریزماتیک، قدرت تخصص و غیره)، شخصیت (اعتمادبهنفس، داشتن چشمانداز و..) دیدگاههای رهبر (اعتقاد به تغیر، دیدگاه آرمانگرایانه و غیره) رفتار رهبر (زبان بدن مناسب، رفتارهای فرانقشی و غیره) ارتباطات رهبر (روابط حسنه با زیردستان و..) اخلاق رهبر (عدل و مهربانی و غیره) مهارتهای رهبر (مهارتهای ادراکی، انسانی، فنی و غیره) دیدگاه اعضا نسبت به رهبر (مورد قبول بودن و همیاری اعضا و غیره) اقدامات رهبر (برنامهریزی استراتژیک و ارزیابی درست زیر دستان و غیره) است.
مدیریت ورزشی
شهرزاد غالیان؛ صدیقه حیدری نژاد؛ امین خطیبی؛ رسول نوری
چکیده
گسترش روزافزون گوشیهای هوشمند، شمار کاربران ورزشی استفاده کننده از این نوع گوشیها را برای انجام فعالیتهای ورزشی افزایش داده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رفتاری پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام در کاربران ایرانی و با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. دادههای بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته ...
بیشتر
گسترش روزافزون گوشیهای هوشمند، شمار کاربران ورزشی استفاده کننده از این نوع گوشیها را برای انجام فعالیتهای ورزشی افزایش داده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رفتاری پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام در کاربران ایرانی و با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. دادههای بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با برنامهنویسان و طراحان برنامههای ورزشی و متخصصان دانشگاهی در حوزه ورزش و کامپیوتر جمع آوری شد و از طریق رویکرد تحلیل تم در قالب 6 تم اصلی و 21 تم فرعی دستهبندی شد. در بخش کمی، پرسشنامهای شامل 28 گویه بر اساس یافته های بخش کیفی تنظیم شد. تحلیل پاسخهای 170 نفر از کاربران اپهای تناسب اندام نشان داد کیفیت اپلیکیشن، سواد دیجیتالی، شرایط تسهیلگر، تمایل به استفاده از اپلیکیشن و اعتماد به اپلیکیشن بر پذیرش و استفاده از این اَپها تاثیر گذار است. علاوه بر این نتایج بخش کمّی نشان داد عواملی چون جنسیت، سن و تجربه بکارگیری تکنولوژی به طور غیرمستقیم میتواند بر تمایل به استفاده و در نهایت اعتماد و پذیرش کاربران موثر باشند. لذا در صورتیکه این موارد بدرستی مدیریت شوند میتوانند باعث تقویت رفتار کاربران در پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام شوند. و در نهایت مدل رفتاری طراحیشده در این تحقیق برای کاربران ایرانی اپهای تناسب اندام از برازش لازم برخوردار بود. نتایج این پژوهش میتواند به عنوان رویکردی جامع برای درک رفتار کاربران در پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام درکشور ایران در نظر گرفته شود.
مدیریت رفتار سازمانی
شهرام نظری؛ عرفان گل محمدی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر بی-تفاوتی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی (مورد مطالعه: معلمان تربیت بدنی) بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی معلمان تربیت بدنی مناطق 19 گانه شهر تهران بود (1600 نفر). با توجه به محدود بودن جامعه تحقیق، براساس فرمول کوکران تعداد 351 نفر از معلمان به صورت تصادفی_خوشهای به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر بی-تفاوتی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی (مورد مطالعه: معلمان تربیت بدنی) بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی معلمان تربیت بدنی مناطق 19 گانه شهر تهران بود (1600 نفر). با توجه به محدود بودن جامعه تحقیق، براساس فرمول کوکران تعداد 351 نفر از معلمان به صورت تصادفی_خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای شخصیت (گاسلینگ و همکاران، 2003)، سکوت سازمانی (واکولا و بورادوس، 2005) و بی تفاوتی سازمانی (دانایی فرد و همکاران، 1389) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید. بر اساس نتایج ویژگیهای شخصیتی بر بیتفاوتی سازمانی اثر منفی معناداری (001/0=Sig، 520/8-=t) دارد؛ ویژگیهای شخصیتی بر سکوت سازمانی تأثیر منفی معناداری دارد (001/0=Sig، 679/2-=t)؛ سکوت سازمانی بر بیتفاوتی سازمانی تأثیر مثبت معناداری (001/0=Sig، 507/2=t) دارد. همچنین مشخص شد که ویژگیهای شخصیتی از طریق متغیر میانجی سکوت سازمانی بر بیتفاوتی سازمانی معلمان تربیتبدنی اثر معناداری دارد. همانطور که مشخص شد عامل شخصیت تعیین کننده میزان بیتفاوتی سازمانی و سکوت سازمانی معلمان تربیتبدنی است لذا پیشنهاد میشود که در زمان استخدام معلمان، از آزمونهای شخصیت استفاده شود تا تناسب شخصیت و مشاغل به بیش ترین حد ممکن برسد.
مدیریت ورزشی
طیبه ولی پور طیبی؛ یعقوب بدری آذرین؛ ,وجیهه جوانی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل رفتار مصرف کننده در فضای بازاریابی دیجیتال کسب و کارهای ورزشی بود که به شیوه مطالعات کیفی و از روش اشتراوس و کوربین انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش خبرگان و صاحبنظران در حوزه مدیریت ورزشی بودند که به روش هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند و حجم نمونه با در نظر گرفتن فرض اشباع نظری انجام گرفت. جهت جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل رفتار مصرف کننده در فضای بازاریابی دیجیتال کسب و کارهای ورزشی بود که به شیوه مطالعات کیفی و از روش اشتراوس و کوربین انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش خبرگان و صاحبنظران در حوزه مدیریت ورزشی بودند که به روش هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند و حجم نمونه با در نظر گرفتن فرض اشباع نظری انجام گرفت. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که محقق با انجام 15 مصاحبه به اشباع نظری رسید. روایی سؤالات مرحله به مرحله مورد تایید خبرگان قرار گرفت و پایایی سؤالات مصاحبه به روش بازآزمون %92 بدست آمد. با تجزیه و تحلیل دادهها450 کد اولیه، 56 مقوله فرعی و 8 مقوله اصلی بدست آمد که طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل تحقیق طراحی گردید. نتایج نشان داد که در رفتار مصرفکننده ورزشی در بازاریابی دیجیتال کسب و کارعوامل مؤثر شامل عوامل علی (بازاریابی دیجیتال)، عوامل زمینهای (عوامل سازمانی و عوامل روانشناختی)، عوامل مداخلهگر (پیشرفت تکنولوژی و عوامل محیطی)، راهبردها (استراتژی سازمانی) و پیامدها (رشد و تعالی سازمانی) میباشد و مقوله اصلی، رفتار مصرفکننده دیجیتال است که این مقوله کلیه مقولات دیگر را تحت پوشش قرار میدهد، بنابراین بهتر است مسئولین و مدیران بازاریابی دیجیتال دیدگاه استراتژی محور و فرآیند محور بر رفتار مصرفکننده دیجیتال داشته باشند و ساختار سازمان مبتنی بر دانش، یادگیری، عملکرد باشد.
حسن دهقان دیزجی؛ مهدی کهندل؛ سید نعمت خلیفه؛ اکبر فریدفتحی
چکیده
توسعه صنعت ورزش به عنوان یک عامل مهم در تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، از اهمیت ویژهای برخوردار است. این تحقیق با هدف آیندهپژوهی صنعت محصولات ورزشی ایران با رویکرد سناریونویسی انجام شد. روش تحقیق آیندهپژوهی بود. همچنین این تحقیق از جنبه نحوه گردآوری اطلاعات به صورت کیفی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان ...
بیشتر
توسعه صنعت ورزش به عنوان یک عامل مهم در تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، از اهمیت ویژهای برخوردار است. این تحقیق با هدف آیندهپژوهی صنعت محصولات ورزشی ایران با رویکرد سناریونویسی انجام شد. روش تحقیق آیندهپژوهی بود. همچنین این تحقیق از جنبه نحوه گردآوری اطلاعات به صورت کیفی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان و خبرگان حوزه علمی و تجربی فعال در ورزش بودند. شرط انجام مصاحبه در بخش کیفی داشتن حداقل مدرک تحصیلی دکتری در حوزه مدیریت ورزش (اعضای هیات علمی دانشگاهها در رشته مدیریت ورزشی) و یا حداقل تجربه 15 سال فعالیت در سازمانهای ورزشی شامل وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون های ورزشی، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و ادارات ورزش و جوانان یا فعال در حوزه صنعت ورزش از قبیل تولید تجهیزات ورزشی بود. جامعه آماری در بخش کمی کلیه اساتید مدیریت ورزشی، واردکنندگان، فروشندگان و تولیدکنندگان محصولات ورزشی و کارشناسان سازمانهای ورزشی به تعداد نامحدود بودند. در انتخاب نمونه آماری بخش کیفی جهت مصاحبههای عمیق سعی شد تا هم از افراد دارای تحصیلات آکادمیک (اعضای هیأت علمی) و هم از افراد دارای تجربیات مدیریتی و کسب و کار استفاده شود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد. بعد از 14 مصاحبه اشباع نظری اتفاق افتاد ولی برای اطمینان تا 17 مصاحبه ادامه پیدا کرد. از نرمافزار سناریو ویزارد برای سناریو نویسی استفاده شد. با توجه به نتایج میزان توانمندی و کیفیت نیروهای انسانی، ارتباط مداوم و دوسویه دانشگاه و صنعت ورزش، وضعیت مدیریتی و ساختاری صنعت ورزش، میزان رشد اقتصاد ملی و وضعیت اقتصادی بینالمللی، جایگاه تکنولوژی در صنعت ورزش ایران، وضعیت فرهنگی و اجتماعی مرتبط با ورزش در کشور، تجهیزات و امکانات ورزشی، وضعیت سیاست خارجی ایران، میزان توسعه دیپلماسی ورزشی، وضعیت حمایت کننده و تسهیل کننده محیط قانونی صنعت ورزش، میزان جذب سرمایه داخلی و خارجی در صنعت ورزش، مدیریت ورزش قهرمانی و حرفهای، میزان گرایش به ورزش همگانی به عنوان عوامل کلیدی و پیشرانهای توسعه صنعت ورزش در آینده شناسایی شدند.