شهاب بهرامی؛ مریم حسینی
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 11-18
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رضایت شغلی بردو بعد رفتار شهروندی سازمانی(سازمانی_فردی )کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام کارکنان وزارت ورزش و جوانان است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده 253 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق شامل دو پرسشنامه رفتار شهروند سازمانی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رضایت شغلی بردو بعد رفتار شهروندی سازمانی(سازمانی_فردی )کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام کارکنان وزارت ورزش و جوانان است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده 253 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق شامل دو پرسشنامه رفتار شهروند سازمانی تپر و همکاران(2004) و پرسشنامه رضایت شغلی هارت لاین وفرل (1996) است،که روایی آن مورد تایید قرار گرفته است. و با استفاده از آلفای کرونباخ، پایایی پرسش نامه های رفتارشهروند سازمانی و رضایت شغلی81 /0 و 73/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، ازآزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری در نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که رضایت شغلی تاثیر معناداری بر ابعاد رفتار شهروندی فردی و سازمانی دارد. در نهایت، می توان اظهار کرد که اگر بتوان رضایت شغلی کارکنان وزارت ورزش و جوانان را تامین کرد، می توان به انجام وظایف فرانقش از سوی آنها امیدوار بود.
جمال فتاحی؛ فریده اشرف گنجویی؛ زهرا حاج انزهایی
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 19-28
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان ارتباط بین فناوری اطلاعات باهوش فرهنگی و ابعاد آن در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود. روش تحقیق توصیفی -همبستگی بود.جامعه تحقیق شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود که همه آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند .ابزار مورد استفاده این تحقیق، پرسشنامه هوش فرهنگی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان ارتباط بین فناوری اطلاعات باهوش فرهنگی و ابعاد آن در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود. روش تحقیق توصیفی -همبستگی بود.جامعه تحقیق شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود که همه آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند .ابزار مورد استفاده این تحقیق، پرسشنامه هوش فرهنگی انگ و همکاران(2003) وپرسشنامه فناوری اطلاعات پورنصراله (1394) که پایایی انها به ترتیب در این تحقیق الفای91/و87/گزارش شده است.برای تجزیه و تحلیل داده ها ازروشهای آمار توصیفی و استباطی( کلموگروف اسمیرنوف،ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون چندگانه )استفاده شد. یافته ها نشان داد، بین فناوری اطلاعات با هوش فرهنگی وابعاد آن(فراشناختی،شناختی،انگیزشی ورفتاری) ارتباط مثبت ومعنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان می دهد که فناوری اطلاعات به طور معنیداری توانایی پیشبینی هوش فرهنگی وابعاد آن را در کارکنان اداره کل ورزش وجوانان استان کرمانشاه را دارد.بر مبنای یافته های تحقیق حاضر بین فناوری اطلاعات با هوش فرهنگی وابعاد آن ارتباط وجود دارد وهوش فرهنگی کارکنان از طریق دانش فناوری اطلاعات قابل پیش بینی است.
نجف آقایی؛ عرفان مرادی
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 31-40
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین روابط علی بین فرهنگ و سکوت سازمانی: با ملاحظه نقش میانجی هویت سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز است. از اینرو روششناسی پژوهش حاضر از منظر هدف؛ کاربردی و از حیث نحوهی گردآوری اطلاعات؛ از نوع همبستگی که بهطور مشخص مبتنی بر مدلسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS 3 است. جامعه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین روابط علی بین فرهنگ و سکوت سازمانی: با ملاحظه نقش میانجی هویت سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز است. از اینرو روششناسی پژوهش حاضر از منظر هدف؛ کاربردی و از حیث نحوهی گردآوری اطلاعات؛ از نوع همبستگی که بهطور مشخص مبتنی بر مدلسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS 3 است. جامعه آماری مورد نظر را کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز به صورت کل شمار (160) نفر تشکیل دادند. ابزارهای استفاده شده در پژوهش حاضر نیز پرسشنامههای سکوت سازمانی واکولا و بورادس (2005)، فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و هویتسازمانی چنی (1983) بود که روایی صوری و محتوایی هر یک از پرسشنامهها به تأیید 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی در حوزهی رفتار سازمانی رسید. جهت تأیید روایی روایی همگرا و واگرا به طور مشخص معیارهای متوسط واریانس استخراج شده و نسبت خصیصه متفاوت- خصیصه یکسان استفاده گردید؛ اعتبار پرسشنامهها نیز با روش پایایی ترکیبی مناسب ارزیابی شد. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن بود که بین فرهنگ و سکوت سازمانی ارتباط معنادار و با شدت اثر معکوس و منفی وجود دارد؛ از طرفی نقش میانجی هویت سازمانی نیز معنادار بدست آمد از اینرو با توجه به نتایج پژوهش در هر بخش بصورت جداگانه پیشنهادات کاربردی به مدیران مربوطه در جهت کاهش سکوت و افزایش هویت سازمانی کارکنان خود به صورت کاربردی ارائه گردیده است.
مجید جلالی فراهانی؛ مسعود فریدونی؛ رویا ظفری
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 41-48
چکیده
هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل تاثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و بهره وری نیروی انسانی بود. پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی و از نظر هدف کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند که 285 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. با بررسی پیشینه پژوهش، ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل تاثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و بهره وری نیروی انسانی بود. پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی و از نظر هدف کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند که 285 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. با بررسی پیشینه پژوهش، متغیرهای پژوهش مورد شناسایی قرار گرفتند، سپس مدل اولیه پژوهش طراحی شده و براساس آن پرسشنامهای ساخته شد و روایی ان توسط جمعی از صاحبنظران دانشگاهی و از طریق تکنیک تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی دارای ضریب اثر 43/0 بر یادگیری سازمانی و ضریب اثر 63/0 بر بهره وری نیروی انسانی است. همچنین ضریب اثر یادگیری سازمانی بر بهرهوری نیروی انسانی 53/0 به دست امد. مدل ارائه شده در این پژوهش تاثیر فرهنگ سازمانی از طریق یادگیری سازمانی را بر بهره وری نیروی انسانی تایید کرد. در نهایت با توجه به یافتههای حاصل از این مدل پیشنهاد میشود با مدیریت تغییر فرهنگ سازمانی شاخصههایی که نامطلوب و غیرموثر هستند، تغییر یا اصلاح شوند تا به تبع ان یادگیری سازمانی و بهره وری نیروی انسانی افزایش یابد.
رحیم رمضانی نژاد؛ محمد علی صاحبکاران؛ مازیار خوش پیام
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 49-60
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی رابطه میان رضایتمندی و رفتار شهروندی سازمانی بازیکنان لیگ برتر بسکتبال ایران بود که با روش تحقیق توصیفی- همبستگی و به صورت میدانی انجام شد. جامعه و نمونه تحقیق، شامل تمامی بازیکنان مرد 12 تیم لیگ برتر بسکتبال ایران بودند که پرسشنامههای مقیاس رضایتمندی ورزشکاران و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی را تکمیل کردند. ...
بیشتر
هدف این تحقیق، بررسی رابطه میان رضایتمندی و رفتار شهروندی سازمانی بازیکنان لیگ برتر بسکتبال ایران بود که با روش تحقیق توصیفی- همبستگی و به صورت میدانی انجام شد. جامعه و نمونه تحقیق، شامل تمامی بازیکنان مرد 12 تیم لیگ برتر بسکتبال ایران بودند که پرسشنامههای مقیاس رضایتمندی ورزشکاران و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی را تکمیل کردند. پس از اعمال نظرات 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی کشور، ثبات درونی پرسشنامه رضایت و رفتار شهروندی سازمانی ورزشکاران روی30 آزمودنی ورزشکار با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0= rو 89/0= rبرآورد شد. تحلیل دادهها با آزمونهای کالموگراف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چند متغیره در سطح معنی داری 05/0≥ p نشان داد که رابطه بالا و معنیداری میان رضایتمندی و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد (60/ 0=r). همچنین توان پیشبینی رفتار جوانمردی و رفتار یاریگرایانه از طریق دو مؤلفه رضایت از آموزش و رضایت از عملکرد تیمی بیشتر از مؤلفههای دیگر رضایتمندی ورزشکار بود (05/0≥ p)، در حالی که تنها مؤلفه رضایت از رفتار و تعامل مربی اثر معنیداری در پیشبینی مؤلفه رفتار مدنی داشت (05/0≥ p). به طور کلی، رضایت ورزشکاران از مربی و تیم میتواند رفتار شهروندی سازمانی را ارتقاء دهد.
نصراله محمدی؛ حسن رضا ملکی مقدم
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 61-69
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل رگرسیونی اعتماد به نفس ورزشی و عملکرد اعضای تیم ملی تکواندو مردان در رویدادهای بین المللی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر، اعضای اصلی و ذخیره تیم ملی تکواندوی مردان در سه رده نونهالان، نوجوانان و بزرگسالان، به تعداد 50 نفر بود. به دلیل محدود بودن نمونه آماری، همه جامعه آماری به طور کل شمار به عنوان نمونه تحقیق انتخاب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل رگرسیونی اعتماد به نفس ورزشی و عملکرد اعضای تیم ملی تکواندو مردان در رویدادهای بین المللی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر، اعضای اصلی و ذخیره تیم ملی تکواندوی مردان در سه رده نونهالان، نوجوانان و بزرگسالان، به تعداد 50 نفر بود. به دلیل محدود بودن نمونه آماری، همه جامعه آماری به طور کل شمار به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامههای اطلاعات فردی که علاوه بر کسب اطلاعات فردی، عملکرد تکواندوکاران را در یک سال گذشته نیز میسنجید و پرسشنامه اعتماد به نفس ورزشی 35 سؤالی ویلی و همکاران(1998) با هفت زیرمولفه آمادگی، خود ادراکی، تجارب تقلیدی، رهبری مربی، آسایش محیطی، نمایش توانایی و حمایت از دیگران استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید 15 تن از متخصصین مدیریت ورزشی و روانشاسی ورزشی رسید. پایایی پرسشنامه نیز در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﺟﻤﻊآوری ﺷﺪه از روشﻫﺎی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و استنباطی از جمله کلموگروف – اسمیرنف، T تک نمونهای و رگرسیون با کمک نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد؛ اعتماد به نفس ورزشی و عملکرد اعضای تیم ملی تکواندو مردان در رویدادهای بین المللی در سطح مطلوب قرار دارد، و بین اعتماد به نفس ورزشی و عملکرد این افراد ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین اعتماد به نفس ورزشی قابلیت پیش بینی 35% عملکرد اعضای تیم ملی تکواندو مردان را در رویدادهای بین المللی دارد.
اکرم قبادی یگانه؛ سجاد غلامی ترکسلویه؛ مهدی رستگاری
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 71-78
چکیده
خوشنامی سازمانی یکی از مباحث مهم در مدیریت سازمان میباشد . هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد فضیلت سازمانی بر خوشنامی سازمانی است. بدین منظور، جامعه آماری کارمندان اداره ورزش و جوانان استان های غرب کشور بود که بر اساس جدول مورگان 175 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی- طبقهای مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از دو پرسشنامه ...
بیشتر
خوشنامی سازمانی یکی از مباحث مهم در مدیریت سازمان میباشد . هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد فضیلت سازمانی بر خوشنامی سازمانی است. بدین منظور، جامعه آماری کارمندان اداره ورزش و جوانان استان های غرب کشور بود که بر اساس جدول مورگان 175 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی- طبقهای مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از دو پرسشنامه فضیلت سازمان و خوشنامی سازمانی جهت جمع آوری داده های پژوهش استفاده شد. داده ها نیز بوسیله نرم افزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از مناسب بودن برازش مدل تحقیق بود. نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود از دیدگاه کارمندان از بین ابعاد فضیلت سازمانی (شامل اعتماد، خوش بینی، صداقت، شفقت و بخشش) تنها اعتماد سازمانی است که تأثیری بر خوشنامی سازمانی ندارد.، لذا مدیران سازمان ورزشی می توانند بوسیله رشد و توسعه فضایل سازمانی زمینه ساز خوشنامی سازمان را فراهم کنند.
سارا بوژمهرانی؛ معصومه کلاته سیفری؛ حسین اکبری یزدی
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 79-86
چکیده
هدف از این تحقیق پیش بینی وفاداری کارکنان در اکادمی ملی المپیک و پارالمپیک ایران با استفاده از تصویر ذهنی برند بود. روش تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی بود که به روش تحلیل همبستگی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان و مدیران آکادمی (60 نفر) تشکیل می دادند و نمونه گیری به صورت تمام شمار انجام شد و در نهایت تعداد 49 پرسشنامه صحیح مورد ...
بیشتر
هدف از این تحقیق پیش بینی وفاداری کارکنان در اکادمی ملی المپیک و پارالمپیک ایران با استفاده از تصویر ذهنی برند بود. روش تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی بود که به روش تحلیل همبستگی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان و مدیران آکادمی (60 نفر) تشکیل می دادند و نمونه گیری به صورت تمام شمار انجام شد و در نهایت تعداد 49 پرسشنامه صحیح مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت گردآوری داده های تحقیق از پرسشنامه تصویر ذهنی برند (برونر و استاکلین،2008) و پرسشنامه وفاداری کارکنان (حسینی و همکاران،1389) استفاده شد.نظر به نرمال نبودن توزیع یکی از متغیرها، از آزمون همبستگی اسپیرمن جهت تعیین رابطه بین دو متغیر استفاده شد. نتایج این آزمون نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین تصویرذهنی برند و وفاداری کارکنان وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون خطی نشان داد که متغیر تصویر ذهنی برند توانسته است حدود 48 درصد از وفاداری کارکنان را تبیین کند. در مجموع با توجه به یافته های تحقیق می توان به مدیران آکادمی پیشنهاد داد که ابتدا ویژگی های برند خود را به خوبی بشناسند و سپس آن را به نحوی مثبت به کارکنان ارائه داده و بشناسانند و سعی نمایند عملکرد های سازمانی را طوری برنامه ریزی کرده و اجرا نمایند که پشتیبان و موید تصویر کارکنان از برند سازمان باشد.
رضا اندام؛ زهرا کریمی؛ امیر منتظری
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 87-96
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطه اخلاق کار با رضایتمندی و تعهد سازمانی داوطلبان رویدادی در ورزش میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ نیروهای داوطلب شرکتکننده در دوازدهمین المپیاد فرهنگی_ ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای سراسر کشور بودند. بر این اساس، 133 نفر به عنوان نمونۀ آماری ارزیابی شدند. برای ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی رابطه اخلاق کار با رضایتمندی و تعهد سازمانی داوطلبان رویدادی در ورزش میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ نیروهای داوطلب شرکتکننده در دوازدهمین المپیاد فرهنگی_ ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای سراسر کشور بودند. بر این اساس، 133 نفر به عنوان نمونۀ آماری ارزیابی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسش-نامههای اخلاق کار پتی (1990)، رضایتمندی از تجارب داوطلبی ملائی و همکاران (1388)، تعهد سازمانی آلن و مایر (1991)، استفاده شد. برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها، دادههای گردآوری شده از طریق مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین اخلاق کار و رضایتمندی، اخلاق کار و تعهد سازمانی، رضایتمندی و تعهد سازمانی داوطلبان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین اخلاق کار و تعهد سازمانی داوطلبان با نقش واسطهای رضایتمندی ارتباط غیر مستقیم و مثبت و معناداری وجود داشت. در نهایت، به مدیران ورزشی توصیه میشود که با ارائۀ کدهای اخلاقی و توسعۀ اصول اخلاق کار، رضایتمندی را در میان داوطلبان ورزشی افزایش دهند و از این طریق استمرار مشارکت آنان را توسعه دهند.
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ محمد هادی سیفی سالدهی
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، صفحه 97-111
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر سرمایة روانشناختی بر کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان و ارائة الگوی مناسب اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری، کلیة کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان بودند که 275 نفر از آنها بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامة سرمایة ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر سرمایة روانشناختی بر کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان و ارائة الگوی مناسب اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری، کلیة کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان بودند که 275 نفر از آنها بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامة سرمایة روانشناختی (لاتنز، یوسف و اوالیو، 2007) و کارآفرینی سازمانی (لاوسن، 2014) استفاده شد. برای تعیین وضعیت سرمایة روانشناختی و کارآفرینی سازمانی و مؤلفههای آنها از آزمون میانگین یک جامعه و برای تبیین ارتباط بین متغیرها و ارائة الگوی مناسب از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد میانگین سرمایة روانشناختی و مؤلفههای آن به شکل معنیداری از حد متوسط بالاتر بوده، میانگین کارآفرینی سازمانی در حد متوسط قرار داشته، بین سرمایة روانشناختی و ابعاد آن با کارآفرینی سازمانی رابطة معنیداری وجود داشته و مدل پژوهش تأثیر سرمایة روانشناختی و ابعاد آن را بر کارآفرینی سازمانی تأیید مینماید. بر اساس یافتههای پژوهش، ارتقای سطح سرمایة روانشناختی در وزارت ورزش و جوانان میتواند در اعتلای کارآفرینی در این سازمان مؤثر باشد.