رحیم رمضانی نژاد؛ محمد علی صاحبکاران؛ ایرج آقائی خلیق؛ محمد اردمه؛ مرتضی اکبر
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 11-24
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان زن لیگ برتر والیبال ایران از دیدگاه ورزشکاران بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ورزشکاران (83 نفر) شاغل در لیگ برتر والیبال ایران (1391) بودند. نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد که در نهایت، همه پاسخدهندگان در پژوهش شرکت کردند. از پرسشنامه محقق ساخته، حاوی 42 شاخص ارزیابی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان زن لیگ برتر والیبال ایران از دیدگاه ورزشکاران بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ورزشکاران (83 نفر) شاغل در لیگ برتر والیبال ایران (1391) بودند. نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد که در نهایت، همه پاسخدهندگان در پژوهش شرکت کردند. از پرسشنامه محقق ساخته، حاوی 42 شاخص ارزیابی عملکرد مربیان در یک مصاحبه نیمه هدایت شده و در مقیاس پنج ارزشی لیکرتی استفاده شد. ضمناً 18 نفر از اساتید صاحبنظر، مربیان و کارشناسان با سابقه والیبال، روایی صوری و محتوایی آن را تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ تایید شد (0/94=α). از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل (چرخش ابلیمین مستقیم) برای تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی، یک شاخص حذف شد و 41شاخص باقیمانده در هفت عامل مهارتهای فنی، مهارتهای تاکتیکی، روابط حرفهای، مدیریت تیم، مهارتهای روانشناختی، مهارتهای اجتماعی-ارتباطی، عامل سابقه و تجربه با ارزش ویژه بزرگتر از 1 طبقهبندی گردیدند. همچنین شاخص حفظ، انسجام و یکپارچگی در اولویت اول و شاخص سابقه عضویت در تیمهای ملّی و باشگاهی در آخرین اولویت قرار داشتند. با توجه به اولویت بالای عامل مهارت های فنی و تاکتیکی، کارشناسان و مدیران ورزشی باید بیشتر به شایستگیهای فنی و تاکتیکی مربیان زن برای رشد و توسعه سریع ورزش والیبال بانوان تمرکز کنند.
مریم رهبر؛ ژاله معماری؛ محمد اصغری جعفرآبادی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 25-32
چکیده
هدف از انجام این تحقیق مطالعۀ نقش ابعاد عدالت ادراک شده بر رفتار مشتریان وفادار خدمات ورزشی با درنظرگرفتن عامل فاکتورهای موقعیتی به عنوان عامل میانجی است. تحقیق بهروش توصیفی- پیمایشی است. نمونهها شامل سیصدوپنجاه و چهار تن از مشتریان مجموعههای ورزشی انقلاب تهران در سال 91 بودند. ابزار تحقیق پرسشنامة محقق ساختهای با پنجاه ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق مطالعۀ نقش ابعاد عدالت ادراک شده بر رفتار مشتریان وفادار خدمات ورزشی با درنظرگرفتن عامل فاکتورهای موقعیتی به عنوان عامل میانجی است. تحقیق بهروش توصیفی- پیمایشی است. نمونهها شامل سیصدوپنجاه و چهار تن از مشتریان مجموعههای ورزشی انقلاب تهران در سال 91 بودند. ابزار تحقیق پرسشنامة محقق ساختهای با پنجاه و پنج سؤال بود. پایایی پرسشنامه براساس آلفای کرونباخ بیشتر از 0/95 بهدست آمد (p<0/01). در تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی عاملها از تحلیل عاملی با دوران مایل و با استفاده از نرم افزارهای LISREL برای تعیین معادلات ساختاری و spss برای آزمونهای ANOVA و همبستگی، در سطح معنیداری 05/0 استفاده شده است. در مدل پیشنهادی، عدالت نتیجهای و ریسک ادراکشده به عنوان عوامل مستقل مدل ظاهر شدهاند که عدالت نتیجهای به طور مستقیم، وفاداری را تحت تأثیر میگذارد. همچنین عدالت رویهای و فاکتور موقعیتی نیز به عنوان عوامل میانجی مدل توانستهاند به طور مستقیم وفاداری را تحت تاثیر قرار دهند. لیکن عدالت تعاملی و ریسک ادراکشده، رابطة معناداری را با وفاداری نشان ندادند. نتایج نشان دادند عدالت نتیجهای و عدالت رویهای نقش پررنگی در شکلگیری وفاداری و بهرمندی سازمان از نتایج آن دارد؛ لیکن توجه کافی بر عدالت تعاملی به عنوان یکعامل میانجی و ریسک ادراکشده از موارد پیشنهادی مدل بود.
محبوبه روزبهانی؛ کتایون کامکاری؛ علی اکبر میرزاپور
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 33-42
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر موانع مشارکت زنان سالمند در فعالیتهای ورزشی تفریحی استان البرز میباشد. جامعه آماری تحقیق را کلیه زنان بالای 50 سال استان البرز تشکیل میدهند. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و از تعداد کل آزمودنیهای استان البرز و با توجه به توزیع جغرافیایی سه منطقه مرکز، شمال ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر موانع مشارکت زنان سالمند در فعالیتهای ورزشی تفریحی استان البرز میباشد. جامعه آماری تحقیق را کلیه زنان بالای 50 سال استان البرز تشکیل میدهند. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و از تعداد کل آزمودنیهای استان البرز و با توجه به توزیع جغرافیایی سه منطقه مرکز، شمال و جنوب تقسیم و تعداد 384 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور دستیابی به اهداف تحقیق از روش تحقیق کیفی و کمی استفاده گردید. در بخش روش تحقیق کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و از نوع مصاحبه مفهومی[1] بهره گرفته شد. در بخش کمی نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 15 نفر از اساتید و متخصصین تأیید شد و پایایی آن از در یک مطالعه مقدماتی با آلفای کرونباخ 0/83 تعیین شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک گروهی و آزمون فریدمن) با کمک نرمافزار SPSS18 استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که عوامل اجتماعی، سلامتی، امکانات و تسهیلات، عوامل اقتصادی، عوامل شخصی و زمان بهعنوان موانع مشارکت زنان سالمند استان البرز در فعالیتهای ورزشی تفریحی میباشد و عوامل علاقه و ناآگاهی از عوامل مؤثر بر عدم مشارکت زنان سالمند استان البرز در فعالیتهای ورزشی تفریحی نمیباشد. [1] . Conceptual Interview
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ عباس احمدی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 43-54
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر فعالیتهای ورزشی بر میزان اضطراب و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی پسران غیر ورزشکار مقطع متوسطه بود. جامعه آماری تحقیق دانش آموزان 18 دبیرستان شهر ایلام بود (3753 = N) که از بین آنها دانش آموزان 8 دبیرستان بهصورت تصادفی - خوشه ای برای نمونه تحقیق انتخاب و سپس بهطور تصادفی دبیرستان ها بهطور تصادفی به 4 ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر فعالیتهای ورزشی بر میزان اضطراب و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی پسران غیر ورزشکار مقطع متوسطه بود. جامعه آماری تحقیق دانش آموزان 18 دبیرستان شهر ایلام بود (3753 = N) که از بین آنها دانش آموزان 8 دبیرستان بهصورت تصادفی - خوشه ای برای نمونه تحقیق انتخاب و سپس بهطور تصادفی دبیرستان ها بهطور تصادفی به 4 گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. برای ورود دانش آموزان به دوره پژوهشی همه آنها بر مبنای سن، قد، وزن و نمره تربیتبدنی نیمسال تحصیلی قبل از ورود به دوره همسانسازی شدند. آزمودنی های گروههای تجربی در نیمسال دوم تحصیلی 92-91 رشته های ورزشی والیبال، بسکتبال، دوومیدانی و بدمینتون را به مدت یک نیمسال تحصیلی و هر هفته 2 جلسه به فعالیت پرداختند. آزمودنیهای گروههای شاهد فقط در درس تربیتبدنی شرکت کردند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی استفاده شد. روایی پرسشنامه به تایید 15 تن از متخصصین مدیریت ورزشی رسید. برای دستیابی به پایایی پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 0/93 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روش های آمار توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف- اسمیرنوف، تحلیل مسیر، آزمون تی مستقل، تی تک گروهی، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی شفه، رگرسیون خطی و رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین فعالیت ورزشی رشته های گروهی و انفرادی و میزان اضطراب دانشآموزان ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین میزان اضطراب و فعالیت ورزشی رشتههای گروهی و انفرادی عامل پیشبینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشند.
سعید لطفی یامچی؛ میرحسن سیدعامری؛ خدیجه لطفی یامچی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 53-62
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی سیستم فناوری اطلاعات و اثربخشی سازمانی در اداره کل تربیتبدنی استان آذربایجانغربی میباشد. این تحقیق از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری تحقیق کلیه جامعهی آماری تحقیق کارکنان و مدیران ادارهی کل تربیتبدنی استان آذربایجان غربی میباشند. نمونهگیری با توجه به اینکه حجم جامعهی موردنظر محدود ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی سیستم فناوری اطلاعات و اثربخشی سازمانی در اداره کل تربیتبدنی استان آذربایجانغربی میباشد. این تحقیق از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری تحقیق کلیه جامعهی آماری تحقیق کارکنان و مدیران ادارهی کل تربیتبدنی استان آذربایجان غربی میباشند. نمونهگیری با توجه به اینکه حجم جامعهی موردنظر محدود (68 نفر) میباشد لذا کل افراد جامعه بهعنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه (مربوط به فناوری اطلاعات و اثربخشی سازمانی) بوده که روایی آن توسط اساتید تأیید شد و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ (a=0/85) به دست آمد. دادهها با استفاده از شیوههای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) و بهوسیلهی نرمافزار SPSS16 در سطح معنیداری 0/05≥P تجزیهوتحلیل شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد، بین افزایش سرعت انجام کارها، افزایش دقت انجام کارها، بازیابی بهموقع اطلاعات، ذخیرهسازی بیشتر اطلاعات افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات و در کل استفاده از سیستم فناوری اطلاعات و اثربخشی سازمانی رابطهی معنیداری وجود دارد.
ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ حامد شایگان
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 65-75
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین منابع قدرت مدیران ادارات تربیتبدنی و سلامت سازمانی در ادارات تربیتبدنی استان اصفهان بر اساس مدل دو عاملی قدرت بود. جامعه آماری پژوهش 420 نفر از کارکنان ادارات تربیتبدنی استان اصفهان بود که 155 نفر از آنها بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، دو پرسشنامه محقق ساخته برای ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین منابع قدرت مدیران ادارات تربیتبدنی و سلامت سازمانی در ادارات تربیتبدنی استان اصفهان بر اساس مدل دو عاملی قدرت بود. جامعه آماری پژوهش 420 نفر از کارکنان ادارات تربیتبدنی استان اصفهان بود که 155 نفر از آنها بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، دو پرسشنامه محقق ساخته برای ارزیابی منابع قدرت مدیران و سلامت سازمانی بود. روایی پرسشنامهها با استفاده ازنظرات متخصصان مدیریت ورزشی تأیید شد. همچنین، پایایی پرسشنامه منابع قدرت مدیران با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/94 و پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی 0/86 بود. تجزیهوتحلیل آماری دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد، بین قدرت مقام با عاملهای یگانگی نهادی، ساختدهی و پشتیبانی منابع از سلامت سازمانی تأثیر معنیداری داشت (05/0P≤)؛ قدرت شخصی مدیران ادارات نیز بر مؤلفههای یگانگی نهادی، نفوذ مدیر و ملاحظه گری منابع از سلامت سازمانی تأثیر معنیداری داشت (05/0P≤).
اکرم مهدی زاده؛ مصطفی رضائی؛ حبیبالله قربانی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 75-84
چکیده
امروزه گردشگری به عنوان یک سیستم جهانی، بخش قابلتوجهی از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده است. تحقیق حاضر توصیفی - تحلیلی میباشد. جامعه آماری در این تحقیق 94 نفر از مدیران و کارشناسان اداره میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی و نمونه آماری با جامعه آماری یکسان در نظر گرفته شد. اطلاعات ...
بیشتر
امروزه گردشگری به عنوان یک سیستم جهانی، بخش قابلتوجهی از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده است. تحقیق حاضر توصیفی - تحلیلی میباشد. جامعه آماری در این تحقیق 94 نفر از مدیران و کارشناسان اداره میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی و نمونه آماری با جامعه آماری یکسان در نظر گرفته شد. اطلاعات با استفاده از مدارک و اسناد موجود و طرح مفهومی پیشنهادی به همراه پرسشنامه و نیز همراه پرسشنامه دیگری که شامل 32 سؤال در خصوص جریان اطلاعات در سیستم موجود بود، جمعآوری گردید. پرسشنامه موجود سه فاکتور سرعت، دقت و مرتبط بودن اطلاعات را در وضعیت موجود و مطلوب مورد مقایسه قرار داده و بعد از بررسی و شناخت سیستم موجود، تجزیه و تحلیل سیستم موجود گردشگری، در نهایت از آزمون t زوجی جهت تعیین تفاوت وضع موجود و مطلوب استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که بین سیستم اطلاعات موجود گردشگری با طرح مفهومی مطلوب تفاوت معنیداری از نظر سرعت، مرتبط بودن و دقت و صحت اطلاعات وجود دارد. هم چنین تفاوت معنیداری در فاکتور مرتبط بودن اطلاعات بین اداره ورزش و جوانان و میراث فرهنگی و گردشگری مشاهده شد. با توجه به نتایج کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان و گردشگری نسبت به افزایش سرعت، مرتبط بودن و حذف اطلاعات زائد نظر مساعدی دارند؛ بنابراین لزوم بررسی مفهومی گردشگری در سازمانهای گردشگری خصوصاً ورزشی با ارائه طرح توصیه میگردد.
زهرا مرادی؛ کمال هوشیار؛ مریم صدری؛ سلدا حامد
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 85-92
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطه شخصیت تیم های حرفهای و هویت تیمی هواداران؛ مطالعه موردی در لیگ برتر فوتبال ایران میپردازد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها میدانی و از منظر روش توصیفی تحلیلی پس رویدادی میباشد. بر اساس تحقیق اطلاعات لازم را با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش هویت تیمی و پرسشنامه استاندارد ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی رابطه شخصیت تیم های حرفهای و هویت تیمی هواداران؛ مطالعه موردی در لیگ برتر فوتبال ایران میپردازد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها میدانی و از منظر روش توصیفی تحلیلی پس رویدادی میباشد. بر اساس تحقیق اطلاعات لازم را با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش هویت تیمی و پرسشنامه استاندارد شخصیت تیم ورزشی تسوتسو (2012) مقیاس سنجی شده است؛ و ارائه آن در جامعه آماری 500 نفری از هواداران تیم های لیگ برتر فوتبال کشور و با محاسبه حجم نمونه آن از طریق روش تمام شمار و سنجش دادههای پرسشنامهها با استفاده از آزمونهای رابطهای – همبستگی پیرسون انجامگرفته و به این نتایج دست پیدا کردیم: که هویت تیمی در تیم های استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز سطح بالایی در بین هواداران وجود داشته و اکثر هواداران شخصیت تیمی تیم های مورد نظر خود را بالا ارزیابی نمودهاند؛ و هویت تیمی هواداران رابطه معناداری با شخصیت تیم ورزشی دارد.
میثم نظری قنبری؛ رضا صابونچی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 93-97
چکیده
هدف تحقیق حاضر تحلیل نقش آموزش و سرمایه انسانی در رقابتپذیری اقتصادی ورزش در استانهای غرب کشور است. با استفاده از جدول حجم نمونهی کوهن و با روش نمونهگیری تصادفی، اطلاعات مورد نیاز تحقیق از 373 نفر از دست اندرکاران ورزش استانهای ایلام، کردستان، کرمانشاه، همدان و لرستان جمعآوری گردید. ابزار اندازهگیری بخشی از پرسشنامه رقابتپذیری ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر تحلیل نقش آموزش و سرمایه انسانی در رقابتپذیری اقتصادی ورزش در استانهای غرب کشور است. با استفاده از جدول حجم نمونهی کوهن و با روش نمونهگیری تصادفی، اطلاعات مورد نیاز تحقیق از 373 نفر از دست اندرکاران ورزش استانهای ایلام، کردستان، کرمانشاه، همدان و لرستان جمعآوری گردید. ابزار اندازهگیری بخشی از پرسشنامه رقابتپذیری اقتصادی کلاوس شوآب (مجمع جهانی اقتصاد) است. روایی پرسشنامه به شکل صوری و پایایی آن با بهرهگیری از آزمون آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کروسکال - والیس و تعقیبی U من ویتنی انجام شد. بر اساس یافتههای تحقیق در بین استانهای غرب کشور استان کرمانشاه بهترین وضعیت و به دنبال آن استانهای لرستان، همدان، کردستان و ایلام به ترتیب قرار میگیرند.
حبیب هنری؛ سهیلا شجاعی برجوئی؛ اکبر فرید فتحی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 99-105
چکیده
امروزه، ارائه خدمات در ورزش بیشتر بر مشتریان متمرکزشده است. این امر نهتنها کیفیت را در مراحل موجود دربرمی گیرد، بلکه آگاهی مشتریان از محصول را نیز شامل میشود. این تحقیق بهمنظور بررسی و سنجش کیفیت خدمات و ارتباط آن با رضایتمندی مشتریان استخرهای شهر تهران انجام شد. جامعه آماری پژوهش 1060 نفر از مشتریان استخرهای شهر تهران بود که 321 ...
بیشتر
امروزه، ارائه خدمات در ورزش بیشتر بر مشتریان متمرکزشده است. این امر نهتنها کیفیت را در مراحل موجود دربرمی گیرد، بلکه آگاهی مشتریان از محصول را نیز شامل میشود. این تحقیق بهمنظور بررسی و سنجش کیفیت خدمات و ارتباط آن با رضایتمندی مشتریان استخرهای شهر تهران انجام شد. جامعه آماری پژوهش 1060 نفر از مشتریان استخرهای شهر تهران بود که 321 نفر از مشتریان به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری بهطور تصادفی انتخاب شدند. از مقیاس سروکوال برای بررسی متغیرهای تحقیق استفاده شد. نتایج نشان داد که بعد همدلی بیشترین رابطه را با رضایتمندی مشتریان دارد، منظور از همدلی، نگریستن به محیط از نگاه مشتری است استخر و سایر اماکن ورزشی با آموزش کارکنان خود میتوانند ارتباطات اجتماعی دوستانهتری بین استخرها و مشتریان برقرار کنند و درک عمیقتری از نیازهای واقعی مشتریان داشته و جو صمیمیتری برای مشتریان ایجاد کنند. در کل میان مؤلفههای کیفیت خدمات (اطمینان، عوامل محسوس، اعتماد، پاسخگویی، همدلی) در استخر و رضایتمندی مشتریان رابطه معناداری مشاهده شد.