ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ مبین حاجی حسنی؛ حسین عیوضی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل و بررسی نظام جبران خدمات بر نگهداشت کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان و ارائه مدل بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه و نمونه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان میشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که پایایی و روایی ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل و بررسی نظام جبران خدمات بر نگهداشت کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان و ارائه مدل بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه و نمونه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان میشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که پایایی و روایی آن به وسیله آلفای کرونباخ و مدل معادلات ساختاری تایید شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار PLS و SPSSنسخة 24 انجام گرفت. نتایج نشان داد که نظام جبران خدمات با شدت «610/0»، حقوق و دستمزد با شدت «764/0»، تساوی درون سازمانی با شدت تاثیر «824/0»، تساوی برون سازمانی با شدت «832/0»، پاداش با شدت «854/0» و همچنین بیمه و بازنشستگی با شدت «794/0» بر نگهداشت کارکنان تاثیر دارند؛ همچنین بین کلیه متغیرهای تحقیق و نگهداشت کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
علی همتی عفیف؛ احمد محمودی؛ سلمان علوی؛ منوچهر دژآهنگ
چکیده
هدف از انجام تحقیق مقایسه وضعیت موجود و مطلوب عدالت ورزشی از دیدگاه فوتبالیستهای حرفهای بود. پژوهش حاضر توصیفی_پیمایشی و از دسته تحقیقات کاربردی بود. جامعه آماری شامل تمامی فوتبالیستهای لیگ برتر کشور ایران بودند که تعداد 177 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس، وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عدالت ورزشی احمدی و همکاران (1391) ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق مقایسه وضعیت موجود و مطلوب عدالت ورزشی از دیدگاه فوتبالیستهای حرفهای بود. پژوهش حاضر توصیفی_پیمایشی و از دسته تحقیقات کاربردی بود. جامعه آماری شامل تمامی فوتبالیستهای لیگ برتر کشور ایران بودند که تعداد 177 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس، وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عدالت ورزشی احمدی و همکاران (1391) بود. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب عدالت توزیعی (001/0=Sig، 628/11-=z)، عدالت رویهای (001/0=Sig، 669/11-=z)، عدالت مراودهای (001/0=Sig، 669/11-=z)، عدالت حقمدار (001/0=Sig، 759/11-=z) و عدالت ورزشی (001/0=Sig، 564/11-=z) تفاوت معناداری وجود دارد. به طور کلی نتایج شایان آن است که وضعیت موجود عدالت ورزشی در تیمهای لیگ برتر نامناسب است و با وضعیت مورد انتظار تفاوت وجود دارد. به مدیران ذیربط پیشنهاد میشود که تحقیقات جامع در راستای علتیابی این وضعیت، انجام داده و در راستای بهبود آن بکوشند.
مژگان خدامرادپور؛ مهرداد محرم زاده؛ مظفر یکتایار
چکیده
هدف از این مطالعه گفتمان کاوی مدیریت تغییر در سازمانهای ورزشی بر اساس رویکرد رهبری انطباقی در دوران پسا کرونا بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی بوده که با روش تحلیل شبکه مضمون «آتراید-استرلینگ» انجام گرفت. جامعه پژوهش را اساتید دانشگاه، مدیران ادارات ورزش و جوانان استانها و روسای فدراسیونهای ورزشی تشکیل میدادند که 17 ...
بیشتر
هدف از این مطالعه گفتمان کاوی مدیریت تغییر در سازمانهای ورزشی بر اساس رویکرد رهبری انطباقی در دوران پسا کرونا بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی بوده که با روش تحلیل شبکه مضمون «آتراید-استرلینگ» انجام گرفت. جامعه پژوهش را اساتید دانشگاه، مدیران ادارات ورزش و جوانان استانها و روسای فدراسیونهای ورزشی تشکیل میدادند که 17 نفر از آنها به روش هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبههای نیمه ساختار یافته بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار مکس کیودا مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها در قالب سه مجموعه: مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر سازماندهی شدند. بر اساس نتایج به دست آمده چارچوب مذکور متشکل از سه سطح فراگیر به شرح درون سازمانی، مدیریتی و فرا ساختاری میباشد. تغییرات اثربخش و راهبردی زمانی تحقق مییابد که رویکرد انطباقی بر اساس تغییرات ساختاری، روابط انسانی، فناوری، رهبری، تعامل پذیری و نوآوری در زمینه های انعطافپذیری، هم افزایی، نظم نوظهور، سبک رهبری، شبکهسازی، کمالگرایی، نوآوری باز و انسجام در سازمانهای ورزشی رخ دهد تا در درازمدت بقا و کارآمدی خود را تضمین نمایند.
مدیریت رفتار سازمانی
مریم بشارتی مقدم؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
نگرش شغلی، مفهومی چندبعدی است که تصورات مثبت و منفی فرد را درباره شغل، روابط بین فردی و محیط کاری نشانمیدهد ؛ و وجود نگرش شغلی مثبت در کسب موفقیتهای فردی و سازمانی بسیار مهم است. براین اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سه نوع نگرش شغلی وظیفه محور، نگرش شغلی سازمان محور و نگرش شغلی اجتماع محور بر اثربخشی فرآیندهای مهم سازمانی ...
بیشتر
نگرش شغلی، مفهومی چندبعدی است که تصورات مثبت و منفی فرد را درباره شغل، روابط بین فردی و محیط کاری نشانمیدهد ؛ و وجود نگرش شغلی مثبت در کسب موفقیتهای فردی و سازمانی بسیار مهم است. براین اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سه نوع نگرش شغلی وظیفه محور، نگرش شغلی سازمان محور و نگرش شغلی اجتماع محور بر اثربخشی فرآیندهای مهم سازمانی بود. این پژوهش توصیفی-تحلیلی به صورت میدانی انجامگرفت. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گیلان بودند(180نفر) که 118 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. روایی پرسشنامه محقق ساخته سطوح نگرش شغلی و پرسشنامه استاندارد اثربخشی فرآیندهای سازمانی هسو (2002) و چلادورای و هاجرتی (1987)، توسط 10نفر از اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آنها نیز بهوسیله آلفایکرونباخ به ترتیب (94/0α=) و (95/0α=) تایید شد. مدلسازی روابط بین متغیرها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار smart-pls نشان داد نگرش کارکنان نسبت به سازمان (61/0+ = B؛ 90/8 = t) و سپس نگرش مبتنی بر افراد (34/0+ = B؛ 05/6 = t) در ادارات ورزش و جوانان استان گیلان تأثیر مستقیم و معنیداری بر اثربخشی فرآیندهای سازمانی دارد. بهطورکلی، نتایج پژوهش بیان کرد تعهد عاطفی و هنجاری(نگرش به سازمان) و حمایت همکار و رضایت از همکار و مدیر(نگرش به افراد)، پیش بینی قدرتمندی از اثربخشی فرآنیدهای سازمانی را فراهم میکند. بنابراین، نگرش مثبت نسبت به سازمان و افراد در کارکنان بیشتر از نگرش مثبت به خود شغل یا وظیفه میتواند سبب اثربخشی شود.
امیر قنبرپور نصرتی؛ ناصر بای؛ احمد علی آصفی؛ محمد حسین حسینی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثر تصمیمگیری مشارکتی که از مورد توجه ترین موضوعات معاصر مدیریت بویژه مدیریت رفتار سازمانی است؛ بر رفتار جستجوی بازخورد کارشناسان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی مالکیت روانشناختی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. 168 نفر از کارشناسان مذکور به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثر تصمیمگیری مشارکتی که از مورد توجه ترین موضوعات معاصر مدیریت بویژه مدیریت رفتار سازمانی است؛ بر رفتار جستجوی بازخورد کارشناسان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی مالکیت روانشناختی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. 168 نفر از کارشناسان مذکور به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و پرسشنامه 19 سوالی تحقیق، در بین آنها توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها نرم افزار اس.پی.ای.ای نسخه 22 و برای الگوسازی روابط میان متغیرها، معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با کمک نرم افزار اسمارت پی.ال.اس نسخهی 3 مورد استفاده قرار گرفت.نتایج تحقیق نشان داد که اثر تصمیمگیری مشارکتی بر رفتار جستجوی بازخورد و مالکیت روانشناختی اثری مثبت و معنادار است. همچنین مالکیت روانشناختی اثری مثبت و معنادار بر رفتار جستجوی بازخورد داشت. با توجه به مقدار آماره بدست آمده از آزمون سوبل نقش میانجی متغیر مالکیت روانشناختی و اثر غیر مستقیم تصمیم گیری مشارکتی بر رفتارجستجوی بازخورد تأیید شد.
مونا سعیدپورسرچشمه؛ زهرا حاجی انزهایی؛ زینت نیک آئین؛ علی زارعی
چکیده
این پژوهش با هدف تأثیر سیاست سازمانی بر خلاقیت کارکنان از طریق پنهان کردن دانش و نقش تعدیلگر ویژگیهای شغلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر همه کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 1171 نفر بودند و 350 نفر نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. این پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. ابزار پژوهش چهار پرسشنامه مربوط به اطلاعات ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تأثیر سیاست سازمانی بر خلاقیت کارکنان از طریق پنهان کردن دانش و نقش تعدیلگر ویژگیهای شغلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر همه کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 1171 نفر بودند و 350 نفر نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. این پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. ابزار پژوهش چهار پرسشنامه مربوط به اطلاعات شخصی، سیاست سازمانی نقشبندی و میرانی (1398)، خلاقیت کارکنان جورج و ژو (2001) ، پنهان کردن دانش سرنکو و بونتیس (2016) و ویژگیهای شغلی هاکمن و اولدهام (1979) بود. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط تعدادی از اساتید صاحبنظر و روایی سازه آن بهوسیله تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس.، اس.پی.اس.اس.سمپل پاور و آموس استفاده گردید. نتایج نشان داد که سیاست سازمانی اثر منفی و معناداری بر خلاقیت کارکنان دارد. سیاست سازمانی اثر مثبت و معناداری بر پنهان کردن دانش دارد. پنهان کردن دانش اثر منفی و معناداری بر خلاقیت دارد. سیاست سازمانی بر خلاقیت کارکنان از طریق پنهان کردن دانش اثر منفی و معناداری دارد. ویژگیهای شغلی میتوانند به عنوان تعدیلگر در رابطه بین سیاست سازمانی و پنهان کردن دانش بر خلاقیت کارکنان وزارت ورزش و جوانان عملکنند. بر اساس نتایج به مدیران پیشنهاد میشود سیاستهای سازمانی را تا حد ممکن از بین ببرند و کارکنانی که دانش خود را به اشتراک میگذارند را تشویق کنند تا احساس امنیت و تعهد حرفهای را افزایش دهند.
مهدی محبی نژاد؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ سمیرا علی آبادی؛ مظفر یکتایار
چکیده
هدف این تحقیق تدوین مدل مهارتهای تفکر راهبردی، سرمایه فکری، شایستگی محوری و نوآوری در سازمانهای ورزشی کشور میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی و کمیته ملی المپیک بر اساس جدول مورگان به تعداد 291 نفر با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب گردیدند. روش تحقیق ...
بیشتر
هدف این تحقیق تدوین مدل مهارتهای تفکر راهبردی، سرمایه فکری، شایستگی محوری و نوآوری در سازمانهای ورزشی کشور میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی و کمیته ملی المپیک بر اساس جدول مورگان به تعداد 291 نفر با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب گردیدند. روش تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی همبستگی میباشد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 و مدل معادلات ساختاری در نرمافزار Amos نسخه 24 استفاده شد. نتایج نشان داد شایستگیهای محوری بر نوآوری، شایستگیهای محوری بر سرمایه فکری، شایستگیهای محوری بر تفکر راهبردی، سرمایه فکری بر نوآوری و تفکر راهبردی بر نوآوری اثر مستقیم و در نهایت شایستگیهای محوری از طریق سرمایه فکری و تفکر راهبردی بر نوآوری در سازمانهای ورزشی به صورت غیرمستقیم اثر مثبت معناداری دارد؛ بر این اساس نیز مدل ارتباطی تأثیر شایستگیهای محوری بر نوآوری در سازمانهای ورزشی متغیرهای میانجی تفکر راهبردی و سرمایه فکری طراحی شده و برازش آن تائید شده است. بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود مدیران سازمانهای ورزشی کشور بیش از متغیرهای سرمایه فکری و تفکر راهبردی، بر شایستگیهای محوری و ارتقای ابعاد آن یعنی شایستگی وظیفهای، شایستگی شناختی، شایستگی اجتماعی، فراشایستگی در کارکنان این سازمانها اهتمام ورزند.