مدیریت رفتار سازمانی
محمدرسول خدادادی؛ یعقوب بدری آذرین؛ مهدی جهانگیری؛ مریم فریدفتحی
چکیده
تحقیق حاضر به منظور ارائه مدل همگرایی رفتار سازمانی منابع انسانی سازمانهای ورزشی در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی با استفاده از رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام گرفت. پژوهش حاضر با استفاده از طرح نظاممند نظریه داده بنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شده است. با مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از متخصصان ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور ارائه مدل همگرایی رفتار سازمانی منابع انسانی سازمانهای ورزشی در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی با استفاده از رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام گرفت. پژوهش حاضر با استفاده از طرح نظاممند نظریه داده بنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شده است. با مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از متخصصان صنعت ورزش، ورزش همگانی، زنجیره تامین و مدیریت منابع انسانی در ورزش، مفاهیم و مؤلفههای مدل همگرایی عمودی و افقی مدیریت منابع انسانی در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی شناسایی گردید. بعد از خلاصهسازی و تم بندی موارد مطرح شده از سوی متخصصان، سیستم عرضه و تقاضای منابع انسانی در کل زنجیره، زنجیره تامین استعداد منابع انسانی، بهینه سازی دانش و آموزش در زنجیره، یکسانسازی استخدام در طول زنجیره، همسان سازی جبران خدمات، نظارت و کنترل منابع انسانی و برنامه بازنشستگی منابع انسانی به عنوان عوامل همگرایی افقی و همگرایی فرهنگی، همگرایی اطلاعات منابع انسانی، همگرایی با تقاضای مشتریان و بازار و همگرایی با استراتژیهای زنجیره تامین به عنوان عوامل همگرایی عمودی منابع انسانی در زنجیره تامین خدمات ورزش همگانی شناسایی شدند. برای رسم نقشههای شناختی فازی و محاسبه شاخصهای مربوط به آن از نرم افزارهای Excel، FCMapper و FCM EXPERT استفاده شد. شاخصهای مربوط به نقشههای شناختی بیانگر این بود که سیستم عرضه و تقاضای منابع انسانی در کل زنجیره، زنجیره تامین استعداد منابع انسانی و نظارت و کنترل بر منابع انسانی به ترتیب دارای بیشترین درجه مرکزیتاند؛ بدین معنی که بیشترین تاثیرگذاری را در سیستم همگرایی منابع انسانی در زنجیره تامین خدمات را دارند. درنهایت، اثر سیاستهای مختلف همگرایی افقی و عمودی در عناصر نگاشت در قالب دو دسته سناریو بررسی شد.
مدیریت رفتار سازمانی
سمانه سلیمی؛ فاطمه شهرکی ده سوخته
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر رهبری اخلاقی بر دلبستگی شغلی با نقش میانجی اعتماد آفرینی معلمان و ارائه مدل معادلات ساختاری بود. که با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیت بدنی شهر زاهدان با تعداد 390 نفر تشکیل دادند. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 198 نفر با استفاده از روش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر رهبری اخلاقی بر دلبستگی شغلی با نقش میانجی اعتماد آفرینی معلمان و ارائه مدل معادلات ساختاری بود. که با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیت بدنی شهر زاهدان با تعداد 390 نفر تشکیل دادند. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 198 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده-ها از پرسشنامههای رهبری اخلاقی کارلشون و همکاران (2011)، دلبستگی شغلی ادواردز و کیل پاتریک (1984) و پرسشنامه اعتماد آفرینی طرزی و همکاران (1393) استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه براساس شاخص CVR و CVI با نظر 8 نفر از متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامهها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0، 823/0 و 932/0 برآورد گردید. دادههای حاصل از پرسشنامهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزارهای SPSS23 و LISREL8.8 صورت گرفت. نتایج ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری نشان داد که رهبری اخلاقی بر دلبستگی شغلی؛ رهبری اخلاقی بر اعتمادآفرینی؛ و اعتمادآفرینی بر دلبستگی شغلی اثر مستقیم دارد، لیکن تأثیر غیر مستقیم رهبری اخلاقی بر دلبستگی شغلی از طریق اعتمادآفرینی کمتر از تأثیر مستقیم آن بوده است.
تورج پرمهر؛ شهاب بهرامی؛ محمد جلیلوند
چکیده
هدف از این پژوهش اثر هولوگرافی بر تصویر سازمانی با میانجی تجربیات سازمانی و شبکه اجتماعی سازمان در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت پیالاس برآورد گردید (158 نفر) و به ...
بیشتر
هدف از این پژوهش اثر هولوگرافی بر تصویر سازمانی با میانجی تجربیات سازمانی و شبکه اجتماعی سازمان در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت پیالاس برآورد گردید (158 نفر) و به صورت تصادفی طبقهای نمونهگیری شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بازطراحی شده از تحقیقات قبلی برای چهار متغیر و در مقیاس 5 گزینهای لیکرت بود. روایی محتوایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (9 نفر)، پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی و تایید گردید. نتایج نشان داد که اثر مستقیم هولوگرافی سازمانی بر تصویر سازمانی، شبکه اجتماعی سازمانی و تجربیات سازمانی معنیدار است (به ترتیب با ضرایب 816/0، 798/0 و 549/0). همچنین اثر غیرمستقیم هولوگرافی سازمانی بر تصویر سازمانی از مسیر دو متغیر میانجی شبکه اجتماعی سازمانی و تجربیات سازمانی معنیدار بود (به ترتیب با ضرایب 840/0و 56/0). از این رو اثر غیرمستقیم هولوگرافی سازمانی بر تصویر سازمانی از مسیر میانجی شبکه اجتماعی سازمانی نسبت به اثر مستقیم بیشتر بود اما از مسیر میانجی تجربیات سازمانی کمتر از اثر مستقیم است.با توجه به نتایج، پیشنهاد میشود سازمان ورزش شهرداری تهران برای بهرهگیری از قابلیت هولوگرافیک و ارتقای برند از طریق آن، ضمن مستندسازی تجربیات، یک شبکه اجتماعی تخصصی را در سیستم خود پیاده سازی کند.
علی زارعی بیدسرخی؛ لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگو و تدوین شاخص های استعداد یابی در رشته بسکتبال بر اساس پارامتر های رفتاری و روانشناختی بود. روش پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) بود. نمونه آماری پژوهش در بخش کیفی (نمونه گیری به صورت هدفمند) تا اشباع نظری دادهها شامل 21 نفر از بالاترین سطح مربیان، کارشناسان بسکتبال و متخصصان استعدادیابی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگو و تدوین شاخص های استعداد یابی در رشته بسکتبال بر اساس پارامتر های رفتاری و روانشناختی بود. روش پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) بود. نمونه آماری پژوهش در بخش کیفی (نمونه گیری به صورت هدفمند) تا اشباع نظری دادهها شامل 21 نفر از بالاترین سطح مربیان، کارشناسان بسکتبال و متخصصان استعدادیابی و در بخش کمی (صورت تصادفی) شامل 242 نفر از مربیان بسکتبال بینالمللی (فیبا) (7 نفر)، درجه 1 (60 نفر) و درجه 2 (175 نفر) بود. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه عمیق و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی مصاحبه و پرسشنامه با استفاده از نظر خواهی از متخصصان، توافق دو کدگذار، روایی همگرا، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در نتیجه تحلیل اولیه مصاحبهها از طریق کدگذاری باز 10 مقوله، 30 زیر مقوله و 101 مفهوم کلیدی از متن مصاحبهها استخراج و در نهایت منجر به ارائه مدل مفهومی با 9 مقوله و 33 زیر مقوله شد. آزمون پارامترهای استعدادیابی در رشته بسکتبال مستخرج از تحلیل مصاحبهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان پارامترهای فیزیولوژیک (79/0=β)، روانشناختی (49/0=β) از اهمیت برخورداند. همچنین، آزمون مدل مفهمومی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که از میان سازههای مستخرج از بخش کیفی به ترتیب فرهنگ سازی (35/0=β، 01/0=P)، مراکز استعدادیابی (23/0=β، 02/0=P)، وضعیت اقتصادی (22/0=β، 02/0=P) و مدیریت (13/0=β، 03/0=P) بیشترین نقش را در استعدادیابی در رشته بسکتبال دارند.
فرناز دیزانی مکتبی؛ رضا نیک بخش؛ ابوالفضل فراهانی؛ علی محمد صفانیا
چکیده
در حال حاضر انجام اثربخش اقدامات منابع انسانی بدون آگاهی از روندهای گذشته و در حال ظهور، تحولات محیطی، رویکردهای آیندهمحور، یادگیری مفاهیم جدید و استفاده از ابزارهای نوین برنامهریزی راهبردی از جمله سناریونویسی، امکانپذیر نیست. بنابراین در مطالعه حاضر تلاش شده است سناریوهای محتمل در آینده نظام مدیریت و رهبری استعداد منابع ...
بیشتر
در حال حاضر انجام اثربخش اقدامات منابع انسانی بدون آگاهی از روندهای گذشته و در حال ظهور، تحولات محیطی، رویکردهای آیندهمحور، یادگیری مفاهیم جدید و استفاده از ابزارهای نوین برنامهریزی راهبردی از جمله سناریونویسی، امکانپذیر نیست. بنابراین در مطالعه حاضر تلاش شده است سناریوهای محتمل در آینده نظام مدیریت و رهبری استعداد منابع انسانی برای سازمان ورزش شهرداری ارائه گردد. این پژوهش از لحاظ راهبرد هدفگذاری کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی و براساس روشهای آیندهپژوهی، تبیینی میباشد. مشارکت-کنندگان در پژوهش 20 نفر از خبرگان و متخصصان صاحبنظر در حوزهسازمانهای ورزشی بودند که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از رویکردهای تحلیل ساختاری و نرافزار میکمک و سناریونویسی با کمک نرمافزار سناریوویزارد استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد سیستم مدیریت و رهبری استعداد منابع انسانی سازمان ورزش شهرداری از یک الگوی ناپایدار پیروی میکند و عوامل کلیدی مؤثر بر آن شامل انتظارات شغلی، تنوع مهارتی، پویایی شغلی، مهارتگرایی، نظام جبران خدمات، سبک مدیریت، شیوه استخدام، تغییرات جمعیتی، سیاستهای ملی و منطقهای و فناوری اطلاعات است که در چهار سطح قرار میگیرند. همچنین در آینده سازمان مذکور در بحث مدیریت استعداد منابع انسانی با سه سناریوی آینده درخشان، ادامه روند جاری و آینده بد روبرو میشود. بنابراین به سازمان ورزش شهرداری پیشنهاد میشود به طور صحیح عدم قطعیتهای آینده را شناخته و با آن روبرو شوند و بسته به این سناریوها، برنامههای راهبردی خود را تعیین کنند.
جواد شهلائی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میزان فعالیتبدنی، هوش هیجانی و تصویر بدنی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 96-95 با تعداد 15000 نفر بوده که بر اساس جدول مورگان، تعداد 420 نفر به روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میزان فعالیتبدنی، هوش هیجانی و تصویر بدنی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 96-95 با تعداد 15000 نفر بوده که بر اساس جدول مورگان، تعداد 420 نفر به روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها؛ مقیاس هوش هیجانی سیبریا شیرینگ (1996)، مقیاس تصویر و رضایتبدنی برشید و همکاران (1973) و میزان فعالیتبدنی طی هفته بود. روایی محتوایی پرسشنامهها به تأئید 10 نفر از اساتید و خبرگان در زمینة مدیریت ورزشی رسید و پایایی آنها نیز به وسیلة روش آلفای کرونباخ برای مقیاس هوش هیجانی؛ 87/0 و برای مقیاس تصویر بدنی؛ 81/0 و همچنین برای خرده مقیاسها نیز بالاتر از 70/0 بهدست آمد. نتاج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین هوش هیجانی و تصویر بدنی همبستگی معناداری وجود ندارد. ولی بین فعالیتبدنی و تصویر بدنی همبستگی معناداری وجود دارد و فعالیت بدنی، 14 درصد از متغیر تصویر بدنی را پیشبینی میکند.
هادی نوچمنی؛ حسن بحرالعلوم؛ هادی باقری
چکیده
هدف این تحقیق تعیین تأثیر رهبری اخلاقی و مسئولیت اجتماعی بر شهرت سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان تشکیل دادند (208=N) که از بین آنها 122 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف این تحقیق تعیین تأثیر رهبری اخلاقی و مسئولیت اجتماعی بر شهرت سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان تشکیل دادند (208=N) که از بین آنها 122 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی صوری و محتوایی از پرسشنامه های رهبری اخلاقی براون و همکاران (با 0.91=α؛ 0.96=CR)، مسئولیت اجتماعی کارول (با 0.86=α؛ 0.90=CR) و شهرت سازمانی لوما-اهو (با 0.93=α؛ 0.95=CR) استفاده شد. داده ها به کمک روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزارهای اسپیاساس و اسمارت پیالاس تحلیل شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها نشان داد که رهبری اخلاقی بر شهرت سازمانی (0.31) و مسئولیت اجتماعی کارکنان (0.81) تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین تأثیر مسئولیت اجتماعی بر شهرت سازمانی کارکنان (0.59) مثبت و معنادار بود. با توجه به یافته های پژوهش حاضر به مسئولان ادارات ورزش و جوانان پیشنهاد می شود با پایبندی به اصول و معیارهای اخلاقی و حمایت از کارکنان، موجبات بهبود مسئولیت پذی آنها را فراهم آورند، چرا که این کار تصویر مثبت و خوشایندی را از سازمان ایجاد و تقویت خواهد کرد.
حسن فهیم دوین؛ احسان اسداللهی
چکیده
هدف در این پژوهش توصیفی_تحلیلی که بهصورت میدانی انجام گرفت، بررسی نقش میانجی شوخطبعی مربی در ارتباط علی رهبری تحولآفرین (الهام بخش) مربیان با انگیزه پیشرفت ورزشی ورزشکاران نخبه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ورزشکاران تیم های ورزشی آقایان و بانوان استان خراسان رضوی حاضر در لیگ های برتر کشور در سال 1399 به تعداد کل 268 نفر بود که ...
بیشتر
هدف در این پژوهش توصیفی_تحلیلی که بهصورت میدانی انجام گرفت، بررسی نقش میانجی شوخطبعی مربی در ارتباط علی رهبری تحولآفرین (الهام بخش) مربیان با انگیزه پیشرفت ورزشی ورزشکاران نخبه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ورزشکاران تیم های ورزشی آقایان و بانوان استان خراسان رضوی حاضر در لیگ های برتر کشور در سال 1399 به تعداد کل 268 نفر بود که به صورت تصادفی ساده تعداد 158 نفر با استفاده از فرمول جدول مورگان و کرجسی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به پرسشنامه های استاندارد انگیزه پیشرفت ورزشی اسماعیلی (1393)، رهبری تحول آفرین باس و آولیو (2000) و گرایش به شوخ طبعی مارتین و همکاران (۱۹۸۸) پاسخ دادند. روایی محتوایی و صوری پرسشنامهها به تایید اساتید رشته مدیریت ورزشی رسید، همچنین پایایی ابزار با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تحلیل داده ها و بررسی روابط بین متغیرها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 2 استفاده شد. یافته ها نشان داد رهبری تحول آفرین (الهام بخش) و شوخ طبعی مربیان تاثیر معنی داری بر انگیزه پیشرفت ورزشی ورزشکاران دارد. همچنین شوخ طبعی، نقش میانجی در تاثیر رهبری تحول آفرین بر انگیزه پیشرفت ورزشی ورزشکاران دارد. با توجه به یافته ها باید گفت که مربیان می توانند به رهبران تحول آفرینی تبدیل شوند که برای ورزشکاران الهام بخش بوده و آن ها را به سطوح بالاتری از موفقیت هدایت نمایند.