نازدار پروین؛ لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ مرتضی رضایی صوفی
چکیده
لازمه پیشرفت جوامع درحال توسعه، توجه ویژه بهرسالت خطیر آموزش جهت تأمین نیازهای کنونی و آتی بارعایت اقتضائات آموزشی بهروز آنهاست. موضوع تحقیق؛ طراحی الگوی ارتقای بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی بر اساس گراند تئوری با ماهیت اکتشافی- بنیادی میباشد. روش پژوهش بصورت کیفی بود و براساس نظریه داده بنیاد بارویکرد استراوس و کوربین ...
بیشتر
لازمه پیشرفت جوامع درحال توسعه، توجه ویژه بهرسالت خطیر آموزش جهت تأمین نیازهای کنونی و آتی بارعایت اقتضائات آموزشی بهروز آنهاست. موضوع تحقیق؛ طراحی الگوی ارتقای بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی بر اساس گراند تئوری با ماهیت اکتشافی- بنیادی میباشد. روش پژوهش بصورت کیفی بود و براساس نظریه داده بنیاد بارویکرد استراوس و کوربین که مشتمل بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی است، بهطراحی مدل پارادایمی بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی میپردازد. جامعه آماری کلیه معلمان تربیتبدنی برتر یا منتخب استانها (بر اساس سوابق خدمتی و تجربیات آموزش موفق، عضو گروههای آموزشی)،اساتید دانشگاه فرهنگیان رشته علوم ورزشی، متخصصان و کارشناسان حوزه ستادی وزارت آموزشوپرورش 500 نفر بودند. در نمونه آماری به شیوه اشباع نظری و رعایت حد اشباع از نظرهای 36 نفر از افراد نخبه و متخصص نمونه تحقیق استفاده شد. ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. خروجی پژوهش مدل پارادایمی بررسی عوامل توسعه ارتقای بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی بود که از شرایط علی، مقوله محوری، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها تشکیل شده است. موارد مذکور از کدهایی در مرحله اول کدگذاری؛ یعنی کدگذاری باز در چند مفهوم نظیر کاریزما و ویژگیهای شخصیتی، اخلاق حرفهای، سواد شناختی، شایستگی مهارتی ورزشی، شرایط محیط یادگیری و نهایتاً صلاحیت قانونی-حقوقی بهدستآمدند. همچنین در مرحله دوم کدگذاری نیز، کدگذاری محوری با مقوله محوری بالندگی حرفهای و سطوح فرعی نظیر مهارتهای عملکردی-رفتاری، شغلی و جانبی شناسایی شد. در پایان مشخص شد که نتیجه اجرای راهبردهای تحقیق حاضر در سه سطح تخصصی، حرفهای و عمومی، باعث بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی و مشخصاً استقرار نظام توانمند یاددهی و یادگیری ورزش در محیط آموزشی و هویت بخشی به درس تربیتبدنی میشود.
مرضیه خلیفه سلطانی؛ محمود گودرزی؛ امین دهقان قهفرخی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل مسئولیت اجتماعی سلبریتیهای ورزشی بود. روش پژوهش حاضر آمیخته اکتشافی (ترکیبی از روش کیفی و کمی) بود. در مرحله کیفی، از طریق مصاحبه با خبرگان آگاه از موضوع، گونههای مسئولیت اجتماعی سلبریتیهای ورزشی با استفاده از روش تحلیل مضمون و تکنیک دلفی در قالب 53 عامل و 8 مولفه شناسایی و دستهبندی شدند. در مرحله کمی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل مسئولیت اجتماعی سلبریتیهای ورزشی بود. روش پژوهش حاضر آمیخته اکتشافی (ترکیبی از روش کیفی و کمی) بود. در مرحله کیفی، از طریق مصاحبه با خبرگان آگاه از موضوع، گونههای مسئولیت اجتماعی سلبریتیهای ورزشی با استفاده از روش تحلیل مضمون و تکنیک دلفی در قالب 53 عامل و 8 مولفه شناسایی و دستهبندی شدند. در مرحله کمی عوامل شناسایی شده در قالب پرسشنامه پنج ارزشی لیکرت تنظیم شدند و در اختیار نمونه آماری (سلبریتی های ورزشی) به تعداد 278 نفر قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل مسئولیت اجتماعی سلبریتی های ورزشی شامل مسئولیت اجتماعی، مسئولیت بشردوستی، مسئولیت اخلاقی، مسئولیت قانونی، مسئولیت زیست محیطی، مسئولیت فرهنگی، مسئولیت اقتصادی و مسئولیت سیاسی از برازش مناسبی برخوردار بودند. نتایج این پژوهش نشان داد که با توجه به معروفیتی که سلبریتیهای ورزشی در سطح جامعه دارند و به عنوان الگو در بخش زیادی از جامعه مطرح هستند و از دامنه نفوذ اجتماعی قابل توجهی نیز برخوردارند، مسئولیتپذیری آنها در حوزههای مختلف اجتماعی، اقتصادی، بشردوستانه، زیست محیطی و غیره… باعث خواهد شد تا شرایط بسیار مناسبی برای جامعه ایجاد شود، و جامعه به سمت توسعه پایدار حرکت کند.
منصور قادری؛ رزیتا سپهرنیا؛ سید رضا صالحی امیری؛ علی اکبر رضایی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ورزش با تاکید بر حوزه سیاسی و ورزشی بود. روش پژوهش ترکیبی و از نوع طرح های آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش 264 نفر بود که با تعداد نمونه تحقیق برابر بود. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با روش دلفی در سه مرحله ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ورزش با تاکید بر حوزه سیاسی و ورزشی بود. روش پژوهش ترکیبی و از نوع طرح های آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش 264 نفر بود که با تعداد نمونه تحقیق برابر بود. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با روش دلفی در سه مرحله به تایید 21 نفر از متخصصین امور فرهنگی و ورزشی رسید. روایی سازه پرسشنامه نیز با تحلیل عاملی تاییدی به تایید رسید. برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد در الگوی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ورزش با تاکید بر حوزه سیاسی و ورزشی عوامل توسعه روابط بین الملل، توسعه صلح و قدرت در سطح داخلی و بین المللی، سرمایه های انسانی، رویداد های ورزشی و تولیدات و محصولات وجود دارد و مدل به دست آمده از برازش مناسب برخوردار است.
مهدی گودرزی؛ آسیه شجاعی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه مسئولیت پذیری اجتماعی ورزشکاران بانوی نخبه در اینستاگرام بود که از روش توصیفی- پیمایشی در جامعه آماری شامل کلیه بانوان ورزشکار نخبه ایران که در اینستاگرام فعالیت دارند انجام شد که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 201 نفر تعیین گردید. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد مسئولیت اجتماعی در ورزش نیازیتبار ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه مسئولیت پذیری اجتماعی ورزشکاران بانوی نخبه در اینستاگرام بود که از روش توصیفی- پیمایشی در جامعه آماری شامل کلیه بانوان ورزشکار نخبه ایران که در اینستاگرام فعالیت دارند انجام شد که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 201 نفر تعیین گردید. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد مسئولیت اجتماعی در ورزش نیازیتبار و همکاران (1399) بود که برای تایید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از نظر 9 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و برای تایید پایایی نیز با انجام مطالعه ای مقدماتی بر روی 30 نفر از جامعه و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (82/0) تائید شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای گردآوریشده از آزمون های K-S، تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون رتبه بندی فریدمن و تحلیل معادلات ساختاری با کمک نرم افزارهای SPSS نسخه 23 و اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافته ها نشان داد که 11 عامل شامل تشویق به مشارکت اجتماعی، احترام به قوانین جامعه، احترام به فرهنگ جامعه، احترام به سنت های جامعه، الگوسازی، رفتار مناسب با هواداران، پوشش، آگاهی و دانش، ترویج سبک زندگی سالم، تعهد ورزشی به باشگاه و توجه به عوامل ارتباطی و رسانه هستند که بر توسعه مسئولیت پذیری اجتماعی ورزشکاران بانوی نخبه در اینستاگرام موثر می باشند.
اسماعیل دولتیاری؛ رحیم رمضانی نژاد؛ حسن قره خانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثر توانمندسازی ساختاری بر تعهد حرفهای داوران لیگ برتر فوتبال مردان و زنان ایران با میانجیگری ویژگیهای شغلی بود. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس شیوهی گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری شامل 185 نفر داور (130 مرد و 55 زن) بود که همه آنها به نمونهی تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اثر توانمندسازی ساختاری بر تعهد حرفهای داوران لیگ برتر فوتبال مردان و زنان ایران با میانجیگری ویژگیهای شغلی بود. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس شیوهی گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری شامل 185 نفر داور (130 مرد و 55 زن) بود که همه آنها به نمونهی تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل ترکیب پرسشنامهی توانمندسازی ساختاری کردنائیج و همکاران (1394) و کانتر (1993)، پرسشنامهی تعهد حرفهای آرانیا و همکاران (1999) و ویژگیهای شغلی جاکو (2004) بود. سوالات این سه پرسشنامه 46 عدد در مقیاس 5 ارزشی لیکرت بود. 10 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی و کارشناسان داوری، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها را تایید کردند. روایی همگرا و واگرا از طریق شاخص فورنل و لارکر تایید شد. پایایی ترکیبی هر سه پرسشنامه بهترتیب 92/0، 89/0 و 84/0 و پایایی کل پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 85 % بدست آمد. جهت تحلیل دادهها از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS استفاده شد. بر طبق نتایج، فقط اثر توانمندسازی ساختاری بر تعهد حرفهای 875/1T-Value= و 129/0- = ß منفی و غیرمعنیدار بود. اما اثر توانمندسازی ساختاری بر ویژگیهای شغلی671/5T-Value=، اثر ویژگیهای شغلی بر تعهد حرفهای 708/6T-Value= و اثر توانمندسازی ساختاری بر تعهد حرفهای با میانجیگری ویژگیهای شغلی 549/4T-Value=) مثبت و معنیدار گزارش شدند. همچنین تسهیم اطلاعات در بین ابعاد توانمندسازی ساختاری، دلبستگی در بین ابعاد تعهد حرفهای و تنوع مهارت در بین ویژگی-های شغلی، بالاترین میانگینها را به خود اختصاص داد.
کیانوش شجیع؛ مهدی طالب پور؛ محمد علیمردانی؛ مصطفی اسکندری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل آسیبشناسی وضعیت سرمایه انسانی فدراسیون فوتبال ایران به روش تحلیل سهشاخگی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که به روش توصیفی- پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری کلیه کارمندان فدراسیون فوتبال ایران در سطوح مختلف اجرایی، میانی و عالی بود (283= N) که نظر به اهداف پژوهش از سرشماری جهت نمونه گیری استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل آسیبشناسی وضعیت سرمایه انسانی فدراسیون فوتبال ایران به روش تحلیل سهشاخگی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که به روش توصیفی- پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری کلیه کارمندان فدراسیون فوتبال ایران در سطوح مختلف اجرایی، میانی و عالی بود (283= N) که نظر به اهداف پژوهش از سرشماری جهت نمونه گیری استفاده گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه آسیبشناسی مولفه های استراتژیک سرمایه انسانی اسفندیاری و همکاران (1389) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار استنباطی از آزمونهای تی تک نمونه ای و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های پژوهش به ترتیب بیانگر اهمیت بیشتر ابعاد ساختاری، رفتاری و زمینه ای در ایجاد آسیب های سرمایه انسانی بود. نتایج حاصل از تحلیل یافته ها نشان می دهد با توجه به اهمیت بیشتر ابعاد ساختاری و زمینه ای و وضع نامطلوب غالب مولفه های این ابعاد، فدراسیون فوتبال ایران نیازمند بازبینی در ابعاد ساختاری و زمینه ای و اقدام فوری جهت جلوگیری از آسیب زایی این مولفه ها در راستای بهبود وضع سرمایه انسانی خویش می باشند.
علی اصغر آبنیکی؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
هدف این پژوهش تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی با مدیریت تحول با در نظر گرفتن نقش میانجی تفکر استراتژیک در مدیران اماکن ورزشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران اماکن ورزشی شهر تهران تشکیل میدهند. بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران بدون حجم جامعه 384 نفر از مدیران اماکن ورزشی شهر تهران بهعنوان نمونه انتخاب شد. بهمنظور جمعآوری ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی با مدیریت تحول با در نظر گرفتن نقش میانجی تفکر استراتژیک در مدیران اماکن ورزشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران اماکن ورزشی شهر تهران تشکیل میدهند. بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران بدون حجم جامعه 384 نفر از مدیران اماکن ورزشی شهر تهران بهعنوان نمونه انتخاب شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه مقیاس کوتاه پنج بعد شخصیت؛ پرسشنامه استاندارد مدیریت تحول کاستگلیون (2002) و پرسشنامه تفکر استراتژیک منوریان و همکاران (1391) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون رگرسیون چندگانه و از مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) برای تعیین روابط خطی همزمان بین متغیرها استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که «ویژگیهای شخصیتی» با «تفکر استراتژیک» و «مدیریت تحول» در سطح 05/0=α ارتباط معنیداری دارد. در مدل نهایی تحقیق نشان داده شد که ویژگیهای شخصیتی با ضریب مسیر(50/0pc=) بر تفکر استراتژیک و با ضریب مسیر(62/0pc=) بر مدیریت تحول دارای اثر مستقیم بوده و تفکر استراتژیک نیز با ضریب مسیر(51/0pc=) بر مدیریت تحول اثر مستقیم دارد. بر اساس نتایج تحقیق میتوان نتیجهگیری نمود که ویژگیهای شخصیتی مدیران اماکن ورزشی نقشی به همراه تفکر استراتژیک میتواند تغییرات و تحولات مطلوب را در امکان ورزشی به وجود آورد. ازاینرو توصیه میشود مدیران اماکن ورزشی بر تفکر سیستمی و سازگاری بهعنوان مهمترین مؤلفههای اثرگذار بر مدیریت تحول تأکید بیشتری داشته باشند.
جبرییل تاج نیا؛ حبیب هنری؛ علی محمد امیرتاش
چکیده
هدف مطاله حاضر تعیین روابط ساختاری بین بی تفاوتی سازمانی، فضیلت سازمانی، عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های شمال غرب ایران بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی (مدل یابی معادلات ساختاری) بود و جامعه آماری شامل 204 کارمند رسمی شاغل ادارات کل ورزش و جوانان استان های شمال غرب ایران (آذربایجان شرقی، 86 نفر، ...
بیشتر
هدف مطاله حاضر تعیین روابط ساختاری بین بی تفاوتی سازمانی، فضیلت سازمانی، عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های شمال غرب ایران بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی (مدل یابی معادلات ساختاری) بود و جامعه آماری شامل 204 کارمند رسمی شاغل ادارات کل ورزش و جوانان استان های شمال غرب ایران (آذربایجان شرقی، 86 نفر، آذربایجان غربی، 57 نفر و اردبیل،61 نفر)، طبق آمار سال 1399 بود. براساس روش کل شمار، همه 204 کارمند(134 مرد و 65 زن) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که پرسشنامه های بی تفاوتی سازمانی دانایی فرد و همکاران (1389)، فضیلت سازمانی کامرون و همکاران(2004)، کیفیت زندگی کاری والتون (1973)، و عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993)، را تکمیل کردند. از نرم افزارهای (Spss 24) و (Amos26)، جهت تحلیل و مدل یابی بهره گرفته شد. یافته ها نشان داد اثرات فضیلت سازمانی بر بی تفاوتی سازمانی(25/0- b=)، (005/0p=)، کیفیت زندگی کاری بر بی تفاوتی سازمانی(31/0- b=)، (001/0p=)، و در نهایت تاثیر عدالت سازمانی بر بی تفاوتی سازمانی (37/0- b=)، (001/0p=)، منفی و معنی دار بود. همچنین شاخص های بدست آمده از برازش مدل، مطلوبیت مدل تحقیق را تایید کردند. به نظر می رسد مدیران از طریق ارتقاء فضیلت سازمانی و بهبود برنامه های کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی، می توانند زمینه های بروز بی تفاوتی سازمانی کارکنان را کاهش دهند.