مدیریت ورزشی
فریبر فتحی؛ لقمان کشاورز؛ مرتضی رضایی صوفی
چکیده
چکیده
کار آفرینی بعدی مهمی از عملکرد سازمان است که انتظار میرود نظامهای مدیریت منابع انسانی بر آن اثر بگذارند. سازمانها در موقعیتهایی قرار دارند که گرایش به سمت فعالیتهای کارآفرینانه برای آنها امری ضروری است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا با چابکی کارآفرینی و هوشیاری کارآفرینانه ...
بیشتر
چکیده
کار آفرینی بعدی مهمی از عملکرد سازمان است که انتظار میرود نظامهای مدیریت منابع انسانی بر آن اثر بگذارند. سازمانها در موقعیتهایی قرار دارند که گرایش به سمت فعالیتهای کارآفرینانه برای آنها امری ضروری است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا با چابکی کارآفرینی و هوشیاری کارآفرینانه در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان، کارشناسان، مدیران و معاونان ستادی وزارت ورزش کشور به تعداد 970 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 296 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه محقق ساخته مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا، پرسشنامه چابکی کارافرینی کارابی (2012)، پرسشنامه هوشیاری کارآفرینانه تانگ و همکاران (2012) بود. روایی آن مورد تأیید و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 948/0، 909/0، 908/0 به دست آمد. به منظور تحلیل استنباطی دادههای جمع آوری شده از نرم افزار Smart PLS 4 استفاده شد. نتیجهی آزمون فرضیات در سطح اطمینان 95/0 نشان میدهد که: مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا میتواند بصورت مثبت و معناداری چابکی کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان را پیش بینی کند (001/0- p=695/4t=)، مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا میتواند بصورت مثبت و معناداری هوشیاری کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان را پیش بینی کند (001/0- p=339/3t=). بنابراین میتوان گفت که چناچه در وزارت ورزش و جوانان مدیریت منابع انسانی قابلییت محور باشد کارافرینی در وزرات خانه چابکتر و نسبت به تغییرات درونی و بیرونی هوشیارتر میباشد
مدیریت ورزشی
علی عباس حسین نژاد؛ مجید سلیمانی؛ سیروس احمدی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثر رفتار سیاسی مدیران بر بهره وری کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش واسطه ای اخلاق کاری میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دهند که تعداد آن ها در شش ماهه نخست سال 1397، معادل 915 نفر میباشند. ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی اثر رفتار سیاسی مدیران بر بهره وری کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش واسطه ای اخلاق کاری میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دهند که تعداد آن ها در شش ماهه نخست سال 1397، معادل 915 نفر میباشند. از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای انتخاب اعضای نمونه آماری استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 269 نفر بدست آمد. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه های استاندارد رفتار سیاسی مدیران دی. جی. دوبرین(1978)، اخلاق کاری کادوزیر (2002)، بهره وری منابع انسانی (کارکنان) هرسی و گلداسمیت(1980) استفاده گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شده است. برای آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که، مولفه های رفتار سیاسی مدیران(استفاده سیاسی از اطلاعات، چاپلوسی، تصویر سازی، الزامات اخلاقی، معاشرت با افراد ذی نفوذ و ایجاد پایگاه حمایتی) بر اخلاقکاری و بهرهوری کارکنان اثر معنادار و منفی دارد. همچنین، اخلاق کاری در روابط بین مولفههای رفتار سیاسی مدیران (به غیر از مولفه های الزامات اخلاقی و معاشرت با افراد ذی نفوذ p>0.05) با بهرهوری کارکنان نقش واسطه ای دارد و نیز اخلاق کاری در روابط بین مولفههای رفتار سیاسی مدیران به غیر از مولفه های توانایی علمی و توانمندی ادراکی- عاطفی (p>0.05) با بهرهوری کارکنان نقش واسطه را ایفا میکرد. از این رو، مدیران وزارت ورزش و جوانان برای دستیابی به بهره وری کارکنان این وزارت خانه، می بایست نسبت به همه مولفه های رفتار سیاسی و اخلاق کاری با حساسیت و رویکرد علمی برخورد نمایند.
طیبه جامه بزرگی؛ مجید سلیمانی؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران در عملکرد سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی در وزارت ورزش و جوانان با روش تحلیل معادلات ساختاری انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان، در سال 1398 می باشند که 279 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که مهارتهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران در عملکرد سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی در وزارت ورزش و جوانان با روش تحلیل معادلات ساختاری انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان، در سال 1398 می باشند که 279 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران وزارت ورزش و جوانان، به صورت مستقیم و هم به طور غیر مستقیم، از طریق متغیر میانجی هوش سازمانی میتواند بر قابلیت عملکرد سازمانی تاثیرگذار باشد. بر این اساس، مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران به میزان 80/0 بر عملکرد سازمانی و هوش سازمانی به میزان 70/0 بر عملکرد سازمانی تاثیرگذار میباشد. همچنین نقش میانجی هوش سازمانی در اثر مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران بر عملکرد سازمانی 13/0 تایید گردید. بنابراین مدیران ورزش کشور با بکارگیری مهارتهای کوانتومی در سازمان و استفاده از راه حل هوش سازمانی میتواند قدرت رقابت پذیری سازمان را افزایش دهد و از دیگر سازمانها را متمایز نماید و با بکارگیری اطلاعات موجود از مزایای رقابتی و پیشرو بودن بهره برداری نموده تا بتواند تغییرات مثبت یا منفی را حس کنند، که این امر قابلیت عملکرد وزارت ورزش و جوانان را ارتقا میبخشد.
شوان عزیزی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ سمیرا علی آبادی؛ مظفر یکتایار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اثربخشی تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. تحقیق حاضر بر مبنای جستجوی داده، از نوع آمیخته یا ترکیبی (کیفی و کمی) بوده و از نظر موضوع در حیطه مطالعات همبستگی و از دیدگاه هدف، در حیطه تحقیقات کاربردی قرار دارد؛ همچنین از نظر ماهیت، روش و کنترل متغیرها جزء تحقیقات توصیفی محسوب می شود. جامعه آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اثربخشی تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. تحقیق حاضر بر مبنای جستجوی داده، از نوع آمیخته یا ترکیبی (کیفی و کمی) بوده و از نظر موضوع در حیطه مطالعات همبستگی و از دیدگاه هدف، در حیطه تحقیقات کاربردی قرار دارد؛ همچنین از نظر ماهیت، روش و کنترل متغیرها جزء تحقیقات توصیفی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه متخصصان صاحب نظر در حوزه ورزش و در بخش کمی شامل کلیه مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. نمونه گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند و تکنیک گلوله برفی انجام گرفته و مصاحبه ها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت (16 نفر). در بخش کمی نیز حجم نمونه بر اساس جدول مورگان حداقل 233 نفر محاسبه شد که این افراد به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در فاز کیفی تحقیق، برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با صاحب نظران استفاده شد و در فاز کمی نیز از پرسشنامۀ محقق ساخته برگرفته از دادههای فاز کیفی و تحلیل مصاحبه ها با کمک روش تحلیل دلفی فازی سه مرحله ای استفاده شد. پایایی آن نیز با اجرای آزمایشی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه تحقیق و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تائید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از جدول فراوانی و درصد فراوانی و در سطح آمار استنباطی در بخش کیفی از تکنیک گرندد تئوری و روش دلفی فازی و در بخش کمی از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون رتبه بندی فریدمن و مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای آماری SPSS نسخه 23 و Smart PLS 3 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که مجموعا 65 مولفه به عنوان شاخص های موثر بر تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد که می توان آن ها را به 12 عامل تقلیل داد. همچنین، یافته ها نشان داد که بین عوامل مؤثر بر تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان از دیدگاه نمونههای تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد. در نهایت، الگوی عوامل موثر بر تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان بر اساس عوامل 12 گانه فوق طراحی شده و برازش آن نیز به تائید شاخص های Q2، SRMR، NFI و Chi Squre رسید.
طاهره باقری زاده؛ سید احسان امیر حسینی؛ ولی نوذری
چکیده
هدف تحقیق، ارانه الگوی مدیریت پیش کنشی در وزارت ورزش و جوانان با رویکرد ساختاری تفسیری بود. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی است و داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان و در بخش کمّی، شامل شامل مدیران وزارت ورزش و جوانان و مدیران کل ورزش و جوانان استان ها، برابر با ...
بیشتر
هدف تحقیق، ارانه الگوی مدیریت پیش کنشی در وزارت ورزش و جوانان با رویکرد ساختاری تفسیری بود. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی است و داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان و در بخش کمّی، شامل شامل مدیران وزارت ورزش و جوانان و مدیران کل ورزش و جوانان استان ها، برابر با 65 نفر و بودند. به دلیل محدود بودن اعضا، جامعه آماری با نمونه برابر شد. ابزار تحقیق در بخش اول، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و پایایی آن، با آزمون آلفای کرونباخ، تأیید شد (92/0α=). ابزار تحقیق در بخش دوم، پرسشنامه خودتعاملی ساختاری بود و جهت مدل یابی از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری و تجزیه و تحلیل میک مک استفاده شد. یافته ها نشان داد که در الگوی مدیریت پیش کنشی وزارت ورزش و جوانان 10 مؤلفه و 50 زیر مؤلفه وجود دارد و مؤلفه های نقشه راه و مدیریت مسیر پیشرفت و دانش، مهارت و توانایی در سطح زیربنایی و مؤلفه های توسعه رقابت پذیری و ایجاد آمادگی برای تغییر در رأس مدل قرار گرفتند. استقرار مدیریت دانش و مهارت در وزارتخانه در چارچوب نقشه راه و برنامه مدون بر تقویت و یا ایجاد توسعه شغلی، خلاقیت و نوآوری و اجتماعی سازی کارکنان ایفای نقش نموده و توسعه رقابت پذیری و تغییر در این سازمان هموار خواهد شد.
مونا سعیدپورسرچشمه؛ زهرا حاجی انزهایی؛ زینت نیک آئین؛ علی زارعی
چکیده
این پژوهش با هدف تأثیر سیاست سازمانی بر خلاقیت کارکنان از طریق پنهان کردن دانش و نقش تعدیلگر ویژگیهای شغلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر همه کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 1171 نفر بودند و 350 نفر نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. این پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. ابزار پژوهش چهار پرسشنامه مربوط به اطلاعات ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تأثیر سیاست سازمانی بر خلاقیت کارکنان از طریق پنهان کردن دانش و نقش تعدیلگر ویژگیهای شغلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر همه کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 1171 نفر بودند و 350 نفر نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. این پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. ابزار پژوهش چهار پرسشنامه مربوط به اطلاعات شخصی، سیاست سازمانی نقشبندی و میرانی (1398)، خلاقیت کارکنان جورج و ژو (2001) ، پنهان کردن دانش سرنکو و بونتیس (2016) و ویژگیهای شغلی هاکمن و اولدهام (1979) بود. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط تعدادی از اساتید صاحبنظر و روایی سازه آن بهوسیله تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس.، اس.پی.اس.اس.سمپل پاور و آموس استفاده گردید. نتایج نشان داد که سیاست سازمانی اثر منفی و معناداری بر خلاقیت کارکنان دارد. سیاست سازمانی اثر مثبت و معناداری بر پنهان کردن دانش دارد. پنهان کردن دانش اثر منفی و معناداری بر خلاقیت دارد. سیاست سازمانی بر خلاقیت کارکنان از طریق پنهان کردن دانش اثر منفی و معناداری دارد. ویژگیهای شغلی میتوانند به عنوان تعدیلگر در رابطه بین سیاست سازمانی و پنهان کردن دانش بر خلاقیت کارکنان وزارت ورزش و جوانان عملکنند. بر اساس نتایج به مدیران پیشنهاد میشود سیاستهای سازمانی را تا حد ممکن از بین ببرند و کارکنانی که دانش خود را به اشتراک میگذارند را تشویق کنند تا احساس امنیت و تعهد حرفهای را افزایش دهند.
پروانه خواجه پور سوق؛ میر حسن سید عامری؛ لقمان کشاورز
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی مدل ارتباطی رهبری کوانتومی و بهرهوری نیروی انسانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش از نوع کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی و علّی- مقایسه ای بود. جامعه آماری کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان و نمونه آماری 269 نفر بودند. در این پژوهش از پرسشنامههای رهبری کوانتومی (عظیمی، 1390)، بهره وری نیروی انسانی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی مدل ارتباطی رهبری کوانتومی و بهرهوری نیروی انسانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش از نوع کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی و علّی- مقایسه ای بود. جامعه آماری کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان و نمونه آماری 269 نفر بودند. در این پژوهش از پرسشنامههای رهبری کوانتومی (عظیمی، 1390)، بهره وری نیروی انسانی (هرسی و گلداسمیت، 1980) و مدلسازی ساختاری-تفسیری (ISM) استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از نظر 12 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی تایید و پایایی ازطریق آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0، 89/0، 91/0 گزارش شد. از آزمون های آماری کولموگروف اسمیرنوف، t تک نمونه ای و از مدل سازی ساختاری- تفسیری (ISM) و از نرم افزارSPSS جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد مولفههای درک و شناخت، اعتبار و سازگاری از بهرهوری نیروی انسانی و مولفه های دیدن کوانتومی، تفکر کوانتومی، احساس کوانتومی، شناخت کوانتومی، عمل کوانتومی، اعتماد کوانتومی و وجود کوانتومی از رهبری کوانتومی در سطح اول مدل بر مولفههای تونایی، انگیزش و بازخور از بهره-وری نیروی انسانی در سطح دوم تاثیرگذار می باشند. همچنین، مولفههای سطح دوم بر مولفه-ی حمایت سازمانی از بهرهوری نیروی انسانی در سطح سوم تاثیرگذار میباشند. بنابراین، می توان گفت که رهبری کوانتومی قادر خواهد بود باعث افزایش بهره وری نیروی انسانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان شود.
ماریه عاشوری؛ میرحسن سید عامری؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
تحقیق از لحاظ نتیجه در فاز کیفی جزء تحقیقات بنیادی و در فاز کمّی جزء تحقیقات کاربرد است. نمونه آماری در بخش کیفی 18 نفر از متخصصان ورزش زنان، مدیران فدراسیونهای ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی و کارمندان خبره وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش استانی به روش گلوله برفی و هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی کلیه مدیران و کارکنان ...
بیشتر
تحقیق از لحاظ نتیجه در فاز کیفی جزء تحقیقات بنیادی و در فاز کمّی جزء تحقیقات کاربرد است. نمونه آماری در بخش کیفی 18 نفر از متخصصان ورزش زنان، مدیران فدراسیونهای ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی و کارمندان خبره وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش استانی به روش گلوله برفی و هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی کلیه مدیران و کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان، مدیران ادارات ورزش و جوانان استانی، مدیران فدراسیون های ورزشی بودند (مجموعه 2900 نفر). که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه حداقل 217 نفر برآورد شد، تعداد 300پرسشنامه پخش شده و 276 پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها از تکنیک آماری فریدمن، آزمون t تک نمونهای، تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار لیزرل و نرم افزار spss استفاده شد. نتاج نشان داد که مجموعا 67 مولفه به عنوان گویه های موثر در صلاحیتهای حرفهای مدیران زن با تاکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد که قابل تقلیل به 12 عامل شامل شایستگیهای مدیریتی و رهبری؛ شایستگیهای حرفه ای؛ شایستگیهای سیاسی؛ شایستگیهای ارتباطی؛ شایستگیهای عملیاتی؛ شایستگیهای ادراکی؛ شایستگیهای روانی؛ شایستگیهای عقیدتی؛ شایستگیهای اخلاقی؛ شایستگیهای فرهنگی-اجتماعی؛ شایستگیهای شخصیتی و در نهایت شایستگیهای رفتاری و تصمیم گیری است. همچنین، بین صلاحیتهای حرفهای مدیران زن با تاکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا در وزارت ورزش و جوانان اولویت معنیداری وجود دارد. به طوری که بالاترین اولویت مربوط به "شایستگیهای مدیریتی و رهبری" و پایین ترین اولویت مربوط به "شایستگیهای عقیدتی" میباشد.
مریم بشارتی مقدم؛ مینا ملائی؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
با توجه به اینکه یکپارچگی و انسجام سازمانی فواید گوناگونی اعم از، نهادینهشدن هنجارهای اخلاقی، مزیت رقابتی پایدار، تعهد، ایجاد اتحاد و وفاداری، صداقت و غیره را برای سازمان و اعضای آن فراهم میآورد، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر یکپارچگی و انسجام در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. پژوهش حاضر از نوع ...
بیشتر
با توجه به اینکه یکپارچگی و انسجام سازمانی فواید گوناگونی اعم از، نهادینهشدن هنجارهای اخلاقی، مزیت رقابتی پایدار، تعهد، ایجاد اتحاد و وفاداری، صداقت و غیره را برای سازمان و اعضای آن فراهم میآورد، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر یکپارچگی و انسجام در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بود و به صورت میدانی انجامگرفت. جامعه آماری این پژوهش مدیران سطوح عالی و تصمیمگیرندگان اصلی وزارت ورزش و جوانان بود که نمونهگیری به صورت کلشمار میباشد. از پرسشنامه ساختارسازمانی رابینز (1991) و پرسشنامه محقق ساخته یکپارچگی و انسجام استفاده شد. روایی این پرسشنامهها توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تایید شد. پایایی پرسنامه بهوسیله آلفایکرونباخ، به ترتیب 70/0 و 80/0 بهدستآمد. مدلسازی ارتباط بین متغیرها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار smart-pls انجامگرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه ساختار سازمانی و یکپارچگی و انسجام با مقدار (t=5/44) در سطح (p <0/05)، مستقیم و معنیدار میباشد. بهطورکلی نتایج پژوهش نشان داد که انعطاف و همدلی موجود در ساختار ارگانیک سبب تقویت یکپارچگی و انسجام در وزارت ورزش و جوانان میشود.
صمد گودرزی؛ مجید جلالی فراهانی؛ علی صابری
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سبک رهبری اصیل بر بهزیستی روانشناختی کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی سرمایه روانشناختی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند که برابر با 860 نفر اعلام شدند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سبک رهبری اصیل بر بهزیستی روانشناختی کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی سرمایه روانشناختی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند که برابر با 860 نفر اعلام شدند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 260 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. که در نهایت با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 237 پرسش نامه برای تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. برای سنجش متغیرها از پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز (2007)، رهبری اصیل نیدر و شرپتیم (2011) و بهزیستی روانشناختی ریف (1989) استفاده گردید. که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده_ها از تحلیل عاملی تائیدی و معادلات ساختاری توسط نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری اصیل هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم از طریق سرمایه روانشناختی بر بهزیستی کارکنان تاثیر گذار بوده است. لذا به مدیران ورزشی پیشنهاد می شود که به منظور بهزیستی و سلامت روانشناختی کارکنان خود با به کارگیری سبک رهبری مناسب زمینه های توسعه سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی را فراهم سازند.
محمد سیاوشی؛ علی فهیمی نژاد؛ باقر مرسل؛ حسین عامریان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی اثر پیشبینی کنندگی مولفههای رفتاری رهبری تحول-مدار بر سرآمدی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. تعداد 265 نفر از کارکنان وزارت ورزش به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رهبری تحولمدار باس (2003) و پرسشنامه سرآمدی سازمانی EFQM (2003) استفاده شد. تحلیل دادهها به کمک آزمونهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی اثر پیشبینی کنندگی مولفههای رفتاری رهبری تحول-مدار بر سرآمدی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. تعداد 265 نفر از کارکنان وزارت ورزش به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رهبری تحولمدار باس (2003) و پرسشنامه سرآمدی سازمانی EFQM (2003) استفاده شد. تحلیل دادهها به کمک آزمونهای t تکنمونهای، رگرسیون خطی چندگانه و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و لیزرل، انجام شد. مطابق نتایج، وضعیت «رهبری تحول مدار» و «سرآمدی سازمانی» در وزارت ورزش بترتیب «نامطلوب» و «متوسط» ارزیابی شد. مولفههای نفوذ آرمانی(78/0)، ملاحظه فردی(73/0)، انگیزش الهامبخش(70/0) و تحریک ذهنی(68/0)، بترتیب بالاترین سهم را در استقرار رهبری تحولمدار در وزارت ورزش و جوانان داشتند. رهبری تحولمدار(72/0) قادر است 84/51 درصد از تغییرات سرآمدی سازمانی وزارت ورزش را تبیین کند. بعلاوه، مولفههای نفوذ آرمانی(61/47 درصد)، ملاحظه فردی(56/43 درصد)، انگیزش الهامبخش(21/37 درصد) و تحریک ذهنی(49/32 درصد) بترتیب بالاترین تاثیر پیشبینی کنندگی را روی متغیر سرآمدی سازمانی وزارت ورزش دارند. همچنین تحلیل شاخصهای برازش مدل تحقیق نشان داد که این مدل دارای برازش مناسب و لذا توانایی بالایی در اندازهگیری متغیر اصلی تحقیق است. نتایج پژوهش حاضر حاکی از توانایی رهبری تحولمدار در پیشبینی سرآمدی سازمانی وزارت ورزش و جوانان است؛ لذا باتوجه به ضعیف بودن سطح رهبری تحول مدار در این سازمان، پیادهسازی و ترویج این سبک رهبری، برای اعتلای سازمانی این وزارتخانه پیشنهاد میگردد. در این میان توجه به مولفههای نفوذ آرمانی و ملاحظه فردی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
علی جعفری؛ مرتضی رضایی صوفی؛ لقمان کشاورز
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل ارتباطی سرمایه اجتماعی و بهره وری وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه ی آماری پژوهش، تمامی850 نفر مدیران عالی، میانی و پایه وکارشناسان مسئول، کارشناسان و کمک کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان (بخش ستادی) بودند که بر اساس جدول مورگان 265 نفربه طور تصادفی-طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل ارتباطی سرمایه اجتماعی و بهره وری وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه ی آماری پژوهش، تمامی850 نفر مدیران عالی، میانی و پایه وکارشناسان مسئول، کارشناسان و کمک کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان (بخش ستادی) بودند که بر اساس جدول مورگان 265 نفربه طور تصادفی-طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه های سرمایه اجتماعی و بهره وری استفاده شد. روایی هر دو پرسشنامه به تایید 15 نفر از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک آزمون مقدمانی با 30 آزمودنی با آلفای کرونباخ 82/0 (پرسشنامه سرمایه اجتماعی) و 87/0(پرسشنامه بهره وری) محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف- اسمیرنوف، تی تک نمونه ای، تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر و برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای spss وAMOS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی بر بهره وری مدیران وزارت ورزش و جوانان اثر میگذارد. همچنین، در ارتباط بین سرمایه اجتماعی با بهره وری، به ترتیب بعد کمک، ارزیابی، وضوح، انگیزه، اعتبار، محیط و توانایی بیشترین تأثیر را دارند.
جواد کریمی؛ همایون عباسی
دوره 4، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 21-28
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، تبیین رابطه یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با تفکر استراتژیک در بین کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران می باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل تمامی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان (400 نفر) بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی- طبقهای متناسب، 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، تبیین رابطه یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با تفکر استراتژیک در بین کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران می باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل تمامی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان (400 نفر) بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی- طبقهای متناسب، 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی گومز وهمکاران(2005)، مدیریت دانش لاوسون(2003) و تفکر استراتژیک منوریان وهمکاران(1391) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر بهوسیله نرمافزارLISREL استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد، بین یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با تفکر استراتژیک رابطه معناداری وجود دارد. لذا نتیجه می گیریم زمانی که شرایط برای قابلیت های یادگیری سازمانی مهیا گردد و مدیریت دانش بر سازمان، حاکم باشد، تفکر استراتژیک تقویت می گردد. از این رو سازمان های ورزشی به خصوص وزارت ورزش و جوانان می توانند با ایجاد این قابلیت ها، تفکر استراتژیک کارشناسان و مدیران خود را پرورش دهند.
مریم فریدفتحی؛ محبوبه روزبهانی؛ فرناز فرهمند؛ بهارک کاظم
دوره 4، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 113-123
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی مدل ارتباطی مدیریت استعداد، نوآوری و تسهیم دانش در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است؛ که به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (750N=)؛ که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 260 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی مدل ارتباطی مدیریت استعداد، نوآوری و تسهیم دانش در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است؛ که به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (750N=)؛ که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 260 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت استعداد فیلیپس و راپر (2009)، پرسشنامه نوآوری چوپانی (1390) و پرسشنامه تسهیم دانش دیکسون (2001) استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از نظر 8 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تایید گردید و پایایی ازطریق آزمون آلفای کرونباخ در یک نمونه اولیه 30 نفره به ترتیب برابر با 0/81 و 0/94 و 0/79 گزارش شد. از آمار توصیفی و استنباطی (کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارSPSS20 و AMOS22 استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت استعداد بر هر دو متغیر تسهیم دانش با ضریب تاثیر (0/51) و نوآوری با ضریب تاثیر (0/43) تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین مدیریت استعداد به واسطۀ تسهیم دانش بر نوآوری تأثیر معناداری را نشان داد. مدل تحقیق از برازش مناسبی بر حسب شاخصهای GFI, AGFI, RMSEA و CFI برخوردار بود و تمامی گویه های مقیاس دارای ضریب تأثیر معنی دار بر روی عامل مربوط به خود بودند. یافته های پژوهش بیانگر اهمیت نقش مدیریت استعداد بر نوآوری و تسهیم دانش است و مدیریت استعداد را می بایست در سیاست های مرتبط با وزارت ورزش و جوانان مورد توجه قرار داد.
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ محمد هادی سیفی سالدهی
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 97-111
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر سرمایة روانشناختی بر کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان و ارائة الگوی مناسب اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری، کلیة کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان بودند که 275 نفر از آنها بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامة سرمایة ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر سرمایة روانشناختی بر کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان و ارائة الگوی مناسب اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری، کلیة کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان بودند که 275 نفر از آنها بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامة سرمایة روانشناختی (لاتنز، یوسف و اوالیو، 2007) و کارآفرینی سازمانی (لاوسن، 2014) استفاده شد. برای تعیین وضعیت سرمایة روانشناختی و کارآفرینی سازمانی و مؤلفههای آنها از آزمون میانگین یک جامعه و برای تبیین ارتباط بین متغیرها و ارائة الگوی مناسب از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد میانگین سرمایة روانشناختی و مؤلفههای آن به شکل معنیداری از حد متوسط بالاتر بوده، میانگین کارآفرینی سازمانی در حد متوسط قرار داشته، بین سرمایة روانشناختی و ابعاد آن با کارآفرینی سازمانی رابطة معنیداری وجود داشته و مدل پژوهش تأثیر سرمایة روانشناختی و ابعاد آن را بر کارآفرینی سازمانی تأیید مینماید. بر اساس یافتههای پژوهش، ارتقای سطح سرمایة روانشناختی در وزارت ورزش و جوانان میتواند در اعتلای کارآفرینی در این سازمان مؤثر باشد.
علیرضا زارع؛ صدیقه حیدری نژاد؛ سیده ناهید شتاب بوشهری
دوره 3، شماره 4 ، دی 1395، ، صفحه 45-55
چکیده
هدف تحقیق حاضر تحلیل عوامل موثر بر بروز فساد اداری و روشهای کنترل آن در وزارت ورزش و جوانان میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارمندان وزارت ورزش و جوانان میباشد؛ که مطابق با گزارشات این وزارتخانه تعداد 900 نفر میباشد. که بر اساس جدول مورگان 269 نفر، به عنوان نمونه آماری ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر تحلیل عوامل موثر بر بروز فساد اداری و روشهای کنترل آن در وزارت ورزش و جوانان میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارمندان وزارت ورزش و جوانان میباشد؛ که مطابق با گزارشات این وزارتخانه تعداد 900 نفر میباشد. که بر اساس جدول مورگان 269 نفر، به عنوان نمونه آماری تحقیق با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شد، اما به منظور پیشگیری از افت تعداد نمونه آماری تعداد 320 پرسش نامه توزیع و جمع آوری گردیید. در این تحقیق از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسش نامه با استفاده از روایی محتوایی و روایی سازه و پایایی از ضریب پایایی آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده از آمار توصیفی و آمار استنباطی(تحلیل عامل اکتشافی و آزمون فریدمن( استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد عوامل سازمانی با مقدار 88/5 بیشترین و عوامل آگاهی دهنده با مقدار 40/2 کمترین تاثیر بر بروز فساد ادری دارد. همچنین در بخش کنترل فساد اداری نتایج تحقیق نشان میدهد که عوامل اثر بخشی قوانین با مقدار 63/3 بیشترین تاثیر و عوامل مدیریتی – اداری با مقدار 42/1 کمترین تاثیر را بر روشهای کنترل فساد اداری دارا هستند. بنابراین با توجه به عوامل موثر بر بروز فساد اداری و روشهای کنترل در وزارت ورزش و جوانان توصیه می-گردد که مباحث مربوط به این پژوهش مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
همایون عباسی؛ جواد کریمی؛ مریم حسینی؛ بهاره حسین آبادی
دوره 3، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 19-25
چکیده
هدف پژوهش، بررسی رابطه رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی با ملاحظه نقش میانجی اعتماد سازمانی در بین کارشناسان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش تحقیق، توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان (350 نفر) بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی- طبقهای متناسب، 185 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی رابطه رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی با ملاحظه نقش میانجی اعتماد سازمانی در بین کارشناسان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش تحقیق، توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان (350 نفر) بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی- طبقهای متناسب، 185 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامههای رهبری اصیل اولیو و همکاران (2007)؛ رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ پادساکف و همکاران (1990) و اعتماد سازمانی مورمن و همکاران (1988)، میباشند. مقادیر آلفای کرونباخ پرسشنامههای رهبری اصیل 85/0، اعتماد سازمانی 88/0 و رفتار شهروندی سازمانی 79/0 محاسبه و تایید گردید. برای تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نرم افزارهای مورد استفاده SPSS و LISREL بودند. همچنین، بر اساس مدل ارایه شده می توان گفت که، رهبری اصیل با میزان ضریب 48/0 اثر مثبت و متوسطی بر اعتماد سازمانی و با مقدار ضریب 78/0 نیز اثر مثبت و بالایی بر رفتار شهروندی دارد. اعتماد سازمانی نیز با ضریب بتای 56/0 اثر مثبت و نسبتأ بالایی بر رفتار شهروندی دارد.نتیجه این که، بین رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی اعتماد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
غلام رضا شعبانی بهار؛ مریم فریدفتحی؛ حمیدرضا یارقلی
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 75-85
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل ارتباطی بین پنج عامل بزرگ شخصیت نئو و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان اجراشده است. جامعه آماری کلیه کارمندان وزارت ورزش و جوانان شامل 700 نفرمیباشد که حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان 250 نفر و بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشده است. در این پژوهش، برای اندازهگیری متغیرها ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل ارتباطی بین پنج عامل بزرگ شخصیت نئو و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان اجراشده است. جامعه آماری کلیه کارمندان وزارت ورزش و جوانان شامل 700 نفرمیباشد که حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان 250 نفر و بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشده است. در این پژوهش، برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو کاستا و مککری (1992) و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ارگان (1988) استفادهشده است. روش تحقیق حاضر، توصیفی-همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری است. نتایج حاصل از الگوی تحلیل مسیر ارائه شده تحقیق نشان داد که همبستگی معنی داری (01/0≥P) بین مولفه های شخصیت و رفتار شهروندی وجود دارد. همچنین پنج عامل بزرگ شخصیت میتوانند با بار عاملی 37/0 رفتار شهروندی سازمانی کارمندان را پیش بینی نماید. نتایج آزمون تحلیل معادلات ساختاری بر روی مدل پیشنهادی پژوهش نشان داد که مدل از برازش خوب و قابل قبولی برخوردار بود (RMSEA= 0.091, λ2= 75/66, df= 26, CFI= 0.93, IFI= 0.91, NFI= 0.9, NNFI= 0.94). در نتیجه از آنجا که رفتار شهروندی سازمانی خود تحت نفوذ عوامل پایه ای نظیر صفات شخصیت می باشد، لازم است در فرایند جذب و نیز آموزش های پیش و حین خدمت به این متغیر توجه جدی نمود.
امین رضا بخش چناری؛ حسین عیدی؛ همایون عباسی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 11-19
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین فراموشی سازمانی و چابکی سازمانی با عملکرد سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان و نمونه 170 نفر بودند. در این پژوهش از سه پرسشنامۀ فراموشی سازمانی جلالی و همکاران (1389)، پرسشنامه چابکی سازمانی اسپایتزر (2000) و پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین فراموشی سازمانی و چابکی سازمانی با عملکرد سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان و نمونه 170 نفر بودند. در این پژوهش از سه پرسشنامۀ فراموشی سازمانی جلالی و همکاران (1389)، پرسشنامه چابکی سازمانی اسپایتزر (2000) و پرسشنامه عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003) استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از نظر 10 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی تایید و پایایی ازطریق آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 85/0 و 93/0 و 95/0 گزارش شد. از آمار توصیفی و استنباطی (کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین فراموشی سازمانی و چابکی سازمانی با عملکرد سازمانی ارتباط معناداری وجود داشت. همچنین، نتایج رگرسیون نشان داد که فراموشی سازمانی و ابعاد آن66درصد و چابکی سازمانی و ابعاد آن 45درصد از عملکرد سازمانی را پیش بینی کردند. همچنین از بین مولفههای فراموشیسازمانی عامل فراموشیسازمانی هدفمند و از بین مولفههای چابکیسازمانی عامل مدیریتعملکرد مهمترین پیشبینیکننده عملکرد سازمانی بودند. نتیجه گیری می شود که مدیران وزارت ورزش وجوانان توجه خاصی به عامل فراموشیسازمانی و چابکیسازمانی وارائه شیوههای خلاق برای اصلاح ساختار و عملکرد سازمان درجهت نیل به اهداف سازمان داشته باشند.