مدیریت ورزشی
احمد رجبی؛ سیدمحمد کاشف؛ محسن بهنام
چکیده
با گسترش فوتبال بهعنوان یک ورزش محبوب جهانی توجه به طرفداران این ورزش بهعنوان یک حوزه پژوهشی بیشازپیش موردتوجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر بررسی و شناسایی عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران فوتبال باشگاهی است. تحقیق حاضر با رویکرد مدل پیوستار روانشناختی به دنبال بررسی جامع تمام عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران ایرانی ...
بیشتر
با گسترش فوتبال بهعنوان یک ورزش محبوب جهانی توجه به طرفداران این ورزش بهعنوان یک حوزه پژوهشی بیشازپیش موردتوجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر بررسی و شناسایی عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران فوتبال باشگاهی است. تحقیق حاضر با رویکرد مدل پیوستار روانشناختی به دنبال بررسی جامع تمام عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران ایرانی تیمهای فوتبال باشگاهی است. به همین منظور مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با 27 نفر از طرفداران فوتبال انجام شد. با توجه به رویکرد کیفی تحقیق حاضر و استفاده از روش تحلیل محتوا، کدگذاری در سه سطح شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. درنهایت 17 طبقه منحصربهفرد بهعنوان عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران در مدل چهار سطحی پیوستار روانشناختی به دست آمد. این عوامل در سطح آگاهی شناسنامه تیم، عوامل جامعهپذیری، رسانه، مکان و جغرافیا، تماس با فوتبال، اوقات فراغت فوتبالی و عوامل جمعیتشناختی بودند. عوامل اثرگذار بر هویتسازی در سطح جذب شامل ارکان رقابت فوتبالی، تمایلات شخصی و جمعپذیری و جامعه بودند. عوامل باشگاهداری حرفهای، بعد فنی طرفداری، مشارکت اقتصادی و درگیری عمیق عاطفی عوامل اثرگذار در سطح دلبستگی بودند و درنهایت مرحله وفاداری شامل عوامل تیممحوری، بینش فوتبالی و فرهنگ فوتبالی بود. تحقیق حاضر نشان داد که بیشتر عوامل اثرگذار بر هویتسازی در مرحله آگاهی نقش دارند و با حرکت طرفدار در مدل پیوستار روانشناختی به سمت مرحله وفاداری، از تعداد عوامل اثرگذار کاسته میشود و بر بعد فوتبالی و تخصصی آن افزوده میشود.
مدیریت رفتار سازمانی
مهدی گودرزی
چکیده
تحقیق پیش رو با هدف شناسایی عوامل توانمندسازی کارکنان هیاتهای ورزش استان های ایران انجام گرفت. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه روسای هیات های ورزشی کشور که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته مدیریت ورزشی بودند تشکیل می داد که با توجه به اطلاعات کسب شده از فدراسیون ها، تعداد ...
بیشتر
تحقیق پیش رو با هدف شناسایی عوامل توانمندسازی کارکنان هیاتهای ورزش استان های ایران انجام گرفت. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه روسای هیات های ورزشی کشور که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته مدیریت ورزشی بودند تشکیل می داد که با توجه به اطلاعات کسب شده از فدراسیون ها، تعداد 189 نفر برآورد گردید و با استفاده از روش نمونهگیری کل شمار جامعه برابر با نمونه تحقیق انتخاب شدند که 167 نفر از ایشان در پژوهش مشارکت نمودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که برای تعیین روایی محتوا و صوری پرسشنامه برای 15 تن از اساتید مدیریت ورزشی که به نوعی سابقه مسئولیت در فدراسیون های ورزشی داشتند ارسال شد که به تایید آنها رسید. برای روایی سازه نیز از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه مقدماتی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه و محاسبه آلفای کرونباخ به میزان (92/0) تائید شد. برای روایی سازه پرسشنامه از روایی ملاک استفاده شد. در نهایت به منظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده از آزمون بارتلت و KMO تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی با کمک نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد.یافته ها نشان داد که عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان هیاتهای ورزشی استان های ایران متشکل از 6 عامل آموزش شغلی، غنی سازی شغلی، تفویض اختیار، انگیزه های فردی، مدیریت مشارکتی و نگرش شغلی می باشند که مقتضی است در قالب برنامه های ابلاغی و سیاست های اجرایی برای توانمندی کارکنان هیات های استانی توسط ادارات کل و فدراسیون های ورزشی استفاده شود.
مدیریت ورزشی
نیما حسن زاده؛ مهرداد محرم زاده؛ فرزاد نوبخت
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی پیامدهای وفاداری هواداران مسابقات فرمول در ایران است تا بستر مناسبی جهت شناخته شدن این مسابقات در ایران ایجاد و گامی بلند در راستای پژوهشهای جدید در حوزه مسابقات فرمول در ایران برداشته شود. همچنین شناسایی این پیامدها، منجر به آگاهی بیشتر در زمینه مزایای وفاداری هواداران از مسابقات فرمول یک میگردد. ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی پیامدهای وفاداری هواداران مسابقات فرمول در ایران است تا بستر مناسبی جهت شناخته شدن این مسابقات در ایران ایجاد و گامی بلند در راستای پژوهشهای جدید در حوزه مسابقات فرمول در ایران برداشته شود. همچنین شناسایی این پیامدها، منجر به آگاهی بیشتر در زمینه مزایای وفاداری هواداران از مسابقات فرمول یک میگردد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی میباشد و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدار شناسی توصیفی انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبه از شیوه کلایزی استفاده گردید. جامعه شرکتکننده در پژوهش، خبرگان مرتبط با موضوع بودند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و به منظور بررسی و دستهبندی اطلاعات، از نرمافزار مکسکیودا نسخه20 استفاده گردید. جهت تعیین روایی و پایایی از معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تایید پذیری استفاده شد. با تجزیه و تحلیل یافتههای حاصل از اطلاعات مشارکتکنندگان در پژوهش؛ پیامدهای وفاداری هواداران مسابقات فرمول یک در ایران شامل: 37 مضمون فرعی در قالب 5 مضمون اصلی توسعه اقتصادی، افزایش آگاهی، افزایش محبوبیت، توسعه رسانهای و افزایش ظرفیت هواداری میباشد. در نهایت میتوان گفت؛ وفاداری هواداران، نقشی محوری در توسعه همهجانبه مسابقات فرمول یک در ایران دارد و زمینهساز انجام پژوهشهای بیشتر در این حوزه میشود.
مدیریت ورزشی
نصرت اله عابدینی؛ پروین اسدپور کوفی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین و اولویت بندی راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاههای ورزشی دولتی به بخش خصوصی با استفاده از تکنیک سلسله مراتبی AHP بود. روش: فرآیند انجام پژوهش در دو مرحله صورت پذیرفت. در مرحله اول جهت شناسایی راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاههای ورزشی دولتی به بخش خصوصی، با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش، فهرستی از شاخص های ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین و اولویت بندی راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاههای ورزشی دولتی به بخش خصوصی با استفاده از تکنیک سلسله مراتبی AHP بود. روش: فرآیند انجام پژوهش در دو مرحله صورت پذیرفت. در مرحله اول جهت شناسایی راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاههای ورزشی دولتی به بخش خصوصی، با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش، فهرستی از شاخص های راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاه های ورزشی دولتی به بخش خصوصی تنظیم گردید. روایی پرسشنامه با نظرخواهی از متخصصان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (81/0) مورد تائید قرار گرفت. در مرحله دوم، وزن نسبی و رتبه هر یک از شاخص های شناسایی شده، با نظرخواهی از 74 تن از مسئولین فدراسیون فوتبال، اساتید دانشگاهی و مدیران باشگاه ها از طریق تکینک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و با استفاده از نرم افزار اکسل محاسبه گردید.یافته ها: یافته ها نشان داد که مهم ترین راهبردهای واگذاری باشگاه های فوتبال به بخش خصوصی به ترتیب شامل داشتن برنامه ی مدون استراتژیک مالی، وجود آژانس های تخصصی ویژه بازاریابی ورزشی، ایجاد اتحادیه های باشگاهها و شفافیت در اطلاعات مالی بود. مهم ترین پیامدهای واگذاری باشگاه های فوتبال به بخش خصوصی به ترتیب شامل پیامدهای مدیریتی، اقتصادی و سیاسی بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود که با خصوصی سازی، ضمن آسان کردن تربیت مدیران حرفه ای، کیفیت مدیریت در باشگاه سرخابی ها افزایش و رونق اقتصادی فراهم می شود.
مدیریت ورزشی
زهرا اصغری؛ محسن صادقی
چکیده
سازمانهای مدرن ورزشی به دنبال تسهیم اطلاعات و مدیریت دانش هستند و بیتوجهی به خودسانسوری در این سازمانها میتواند مسئلهساز شود بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر خودسانسوری منابع انسانی و راهکارهای کاهش آن در سازمانهای ورزشی دولتی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کیفی و میدانی-کتابخانهای با استراتژی ...
بیشتر
سازمانهای مدرن ورزشی به دنبال تسهیم اطلاعات و مدیریت دانش هستند و بیتوجهی به خودسانسوری در این سازمانها میتواند مسئلهساز شود بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر خودسانسوری منابع انسانی و راهکارهای کاهش آن در سازمانهای ورزشی دولتی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کیفی و میدانی-کتابخانهای با استراتژی تحلیل مضمون با رویکرد آتراید-استیرلینگ (2001) میباشد. مشارکتکنندگان در پژوهش حاضر اساتید دانشگاهی مدیریت ورزشی و مدیریت منابع انسانی، رؤسای ادارات کل ورزش و جوانان مراکز استانها و رؤسای فدراسیونهای ورزشی بودند که 18 نفر از آنان با استفاده از روش هدفمند و گلولهبرفی و با توجه به اصل اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق بود و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری سهمرحلهای تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل مؤثر بر خودسانسوری منابع انسانی در سازمانهای ورزشی شامل عوامل فردی، عوامل مدیریتی، عوامل سازمانی و عوامل فراسازمانی و راهکارهای کاهش آن شامل ارتقای دانش نیروی انسانی، ترویج روحیه همفکری در سازمانهای ورزشی، توجه مدیران به ناامنیها، ارائه مشوق به نیروی انسانی، مبارزه با چاپلوسی در سازمانهای ورزشی و اصلاح رویههای معیوب سازمانی است. بنابراین مدیران سازمانهای ورزشی میتوانند با توجه به عوامل مؤثر و بکارگیری راهکارهای ارائه شده، زمینه لازم برای کاهش خودسانسوری منابع انسانی سازمانهای ورزشی را فراهم کنند، از تمامی ظرفیتهای دانشی این منابع ارزشمند، بهرهمند شوند و مشارکت فعال و صادقانه آنها در سازمانهای ورزشی را ترویج دهند.
مدیریت رفتار سازمانی
فرشته کتبی
چکیده
این پژوهش به بررسی تاثیر اثربخشی نظام آموزشی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی گری رفتارهای شهروندی سازمانی در کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان پرداخت. این پژوهش از نظر زمانی، مقطعی، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، یک پژوهش توصیفی است. جامعه آماری، شامل تمامی کارمندان زن وزارت ورزش و جوانان بود. تعداد کارمندان زن این سازمان، 324 نفر ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی تاثیر اثربخشی نظام آموزشی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی گری رفتارهای شهروندی سازمانی در کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان پرداخت. این پژوهش از نظر زمانی، مقطعی، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، یک پژوهش توصیفی است. جامعه آماری، شامل تمامی کارمندان زن وزارت ورزش و جوانان بود. تعداد کارمندان زن این سازمان، 324 نفر بوده که تمامی افراد برای پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند. که پس از حذف پرسشنامههای ناقص، تعداد 284 پرسشنامه وارد فرآیند تجزیه و تحلیل شد. پرسشنامههای این پژوهش شامل، پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی، پرسشنامه ارزیابی اثربخشی آموزش سازمان و پرسشنامه عملکرد سازمانی بود. برای تعیین روایی محتوایی پرسشنامه ها از اساتید صاحب نظر در حوزه تحقیق نظرخواهی، که روایی پرسشنامه ها تأیید شد. بررسی پایایی پرسشنامههای عملکرد سازمانی، اثربخشی نظام آموزشی، رفتار شهروندی سازمانی توسط آزمون آلفای کرونباخ انجام گرفت که ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 70/0، 91/0 و88/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و ارائه آمار توصیفی، شاخصهای میانگین و انحراف استاندارد از نرمافزار SPSS و برای آزمون فرضیات از آزمون تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد نظام آموزشی و مولفههای آن، عملکرد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان از وضعیت مناسبی برخوردار است. همچنین بین نظام آموزشی با عملکرد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنی دار وجود داشت.
لیث صاحب الرکابی؛ مسعود نادریان جهرمی؛ حمیدرضا میرصفیان؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی الگوی عوامل مؤثر بر میزان انگیزش ورزشکاران شاغل در لیگ برتر فوتبال در سال ۱۴۰۲ انجام شد. تپژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعهای است که با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS انجام شد. برای استخراج مؤلفههای کلی مؤثر در انگیزش ورزشکاران شاغل در لیگ حرفهای فوتبال ایران از نتایج ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی الگوی عوامل مؤثر بر میزان انگیزش ورزشکاران شاغل در لیگ برتر فوتبال در سال ۱۴۰۲ انجام شد. تپژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعهای است که با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS انجام شد. برای استخراج مؤلفههای کلی مؤثر در انگیزش ورزشکاران شاغل در لیگ حرفهای فوتبال ایران از نتایج پژوهشهای قابل دسترس در پایگاههای علمی و برای جزئیات و گویههای هرکدام از مؤلفههای استخراج شده با توجه به شرایط باشگاههای فوتبال ایران مصاحبه با 16 نفر از صاحبنظران بود. بهمنظور تأیید مدل عوامل مؤثر در انگیزش ورزشکاران شاغل در لیگ برتر فوتبال، پرسشنامهای (با 37 سؤال در پنج مؤلفة کلی) تدوین شد. نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مؤلفههای مؤثر در انگیزش بازیکنان فوتبال دارای 37 شاخص در 5 مؤلفة کلی (شیوههای ارزیابی از عملکرد بازیکنان، حفظ شأن و منزلت بازیکنان، ویژگیهای فردی و شخصیتی بازیکنان، مجموعه سازوکارهای مالی و تسهیلات رفاهی باشگاه) شناسایی شدند که این مؤلفهها، 08/69 درصد از واریانس مؤلفههای انگیزش آنان را تبیین میکنند. بهمنظور افزایش انگیزه در بین بازیکنان؛ برقراری عدالت در پاداشها و شفافیت در پرداختها، استفاده از بازیکنان در مسابقات و عضویت در تیمهای فوتبال براساس تواناییهای فنی و مهارتی و شایستگی و حذف مواردی مانند قومیتگرایی و روابط، حفظ شأن، منزلت و احترام به ورزشکاران براساس منشور اخلاقی باشگاهها و ارائه تسهیلات رفاهی در حد توانایی و داراییهای باشگاه به بازیکنان پیشنهاد میشود.