شادی رهبر یعقوبی؛ مهوش نوربخش؛ مهدی کهندل؛ سید نعمت خلیفه
چکیده
هدف این پژوهش آینده نگاری راهبردی پیشران های سازندۀ هوش مصنوعی در صنعت ورزش بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت براساس روش های جدید علم آینده پژوهی، تحلیلی اکتشافی محسوب می شود که با استفاده از روش تحلیل تأثیر متقابل انجام گرفته است. جامعه آماری شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (مقالات مرتبط با موضوع تحقیق) و منابع انسانی (کارشناسان ...
بیشتر
هدف این پژوهش آینده نگاری راهبردی پیشران های سازندۀ هوش مصنوعی در صنعت ورزش بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت براساس روش های جدید علم آینده پژوهی، تحلیلی اکتشافی محسوب می شود که با استفاده از روش تحلیل تأثیر متقابل انجام گرفته است. جامعه آماری شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (مقالات مرتبط با موضوع تحقیق) و منابع انسانی (کارشناسان حوزه هوش مصنوعی، کارشناسان حوزه صنعت ورزش و اساتید دانشگاه) بود. روش نمونه گیری در هر دو بخش جامعه اطلاعاتی و انسانی هدفمند بود. در بخش جامعه اطلاعاتی 18 مطالعه بر مبنای معیارهای ورود و خروج و در بخش جامعه انسانی 18 نفر براساس 4 معیار تجربۀ کاری، تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری، تنوع و قابلیت همکاری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها چک لیست، پرسشنامه و ماتریس به ابعاد 27×27 بود. برای ارزیابی اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج از راهبردهای قابلیت باورپذیری، تأییدپذیری، مطالعه حسابرسی فرآیند، دلفی در دو دور، روایی صوری و محاسبه ضریب قابلیت اعتماد با روش تنصیف (دو نیمه کردن) استفاده شد. برای تحلیل مرور منابع و دیدگاه های خبرگان از تحلیل محتوا و در ادامه به ترتیب از تحلیل دلفی و تحلیل تأثیر متقابل استفاده شد. نتایج نشان داد در تبیین آینده هوش مصنوعی در صنعت ورزش 27 پیشران کلیدی وجود دارند که از بین آنها 5 پیشران (دگرگونی شغلی، سرمایه گذاری، دامنه گسترش هوش مصنوعی، آمادگی پذیرش فناوری هوش مصنوعی و زیرساخت و تجهیزات) جزء پیشران های سازنده آینده هوش مصنوعی در صنعت ورزش هستند. براساس این نتیجه مشخص شد بدیل های سازندۀ آینده هوش مصنوعی در صنعت ورزش طیف مختلفی از عوامل را در بر می گیرد که به نظر می رسد در آینده نزدیک دستخوش تغییر می شوند.
صدیقه اسلامی؛ مطهره سخی زاده؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر چگونگی جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان تربیت بدنی، کارشناسان و مدیران بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران آژانسهای مسافرتی و روسای هئیتهای ورزشی تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول کوکران، حجم ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر چگونگی جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان تربیت بدنی، کارشناسان و مدیران بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران آژانسهای مسافرتی و روسای هئیتهای ورزشی تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول کوکران، حجم نمونه 193 نفر برآورد شد. پرسشنامههای مورد استفاده عبارتند از : پرسشنامه استراتژیهای بازاریابی دیجیتال شکوری و محمدی(1397)، پرسشنامه عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی همتی(1395). جهت تجزیه و تحلیل دادههای این تحقیق از آمار توصیفی، رگرسیون خطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار های SPSS و لیزرل انجام شد.
یافتههای تحقیق نشان دادند که در میان متغیرهای این پژوهش، آموزش و پژوهش گردشگری بیشترین پراکندگی و کمترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. یافتههای تحقیق موید این است که بازاریابی دیجیتال بر توسعه آموزش و پژوهش گردشگری ورزشی رویداد شهر اهواز تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تمامی متغیرها با توجه به مقادیر چولگی و کشیدگی از توزیع نرمالی برخوردار میباشند. نتایج حاصل از عوامل استراتژیهای بازاریابی دیجیتال نشان دادند که بار عاملی تمامی گویه-ها بیشتر از 4/0 و مقادیر آماره t نیز بیش تر از 58/2 بدست آمد؛ بنابراین میان گویهها ارتباط قابل قبولی دیده میشود. نتایج نشان دادند که حمایتهای سیاسی و قانونی و ایجاد زیرساختهای مناسب سیاسی، حمایتی و اصلاح برخی از قوانین میتواند در این راه سبب توسعه گردشگری ورزشی این استان و به آن سرعت بیشتری ببخشد.
نصرت اله عابدینی؛ پروین اسدپور کوفی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین و اولویت بندی راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاههای ورزشی دولتی به بخش خصوصی با استفاده از تکنیک سلسله مراتبی AHP بود.
روش: فرآیند انجام پژوهش در دو مرحله صورت پذیرفت. در مرحله اول جهت شناسایی راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاههای ورزشی دولتی به بخش خصوصی، با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش، فهرستی از شاخص ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین و اولویت بندی راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاههای ورزشی دولتی به بخش خصوصی با استفاده از تکنیک سلسله مراتبی AHP بود.
روش: فرآیند انجام پژوهش در دو مرحله صورت پذیرفت. در مرحله اول جهت شناسایی راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاههای ورزشی دولتی به بخش خصوصی، با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش، فهرستی از شاخص های راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاه های ورزشی دولتی به بخش خصوصی تنظیم گردید. روایی پرسشنامه با نظرخواهی از متخصصان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (81/0) مورد تائید قرار گرفت. در مرحله دوم، وزن نسبی و رتبه هر یک از شاخص های شناسایی شده، با نظرخواهی از 74 تن از مسئولین فدراسیون فوتبال، اساتید دانشگاهی و مدیران باشگاه ها از طریق تکینک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و با استفاده از نرم افزار اکسل محاسبه گردید.
یافته ها: یافته ها نشان داد که مهم ترین راهبردهای واگذاری باشگاه های فوتبال به بخش خصوصی به ترتیب شامل داشتن برنامه ی مدون استراتژیک مالی، وجود آژانس های تخصصی ویژه بازاریابی ورزشی، ایجاد اتحادیه های باشگاهها و شفافیت در اطلاعات مالی بود. مهم ترین پیامدهای واگذاری باشگاه های فوتبال به بخش خصوصی به ترتیب شامل پیامدهای مدیریتی، اقتصادی و سیاسی بود.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود که با خصوصی سازی، ضمن آسان کردن تربیت مدیران حرفه ای، کیفیت مدیریت در باشگاه سرخابی ها افزایش و رونق اقتصادی فراهم می شود.