مدیریت رفتار سازمانی
نسرین عزیزیان کهن؛ محمد زارع آبندانسری؛ طیبه یانپی
چکیده
بروز رفتارهای نابههنجار و دعاوی مربیان، به بدنه فوتبال آسیب بسیاری زیادی وارد میسازد و این موضوع منجر به درگیری بازیکنان، کادرفنی با یکدیگر و داوران، درگیریهای هواداران در ورزشگاهها، خارج از آن و حتی ایجاد حواشی بسیار زیاد در فضای مجازی میگردد. درنهایت حواشی فوتبال به کاهش کیفی سطح رقابتها ختم میشود و مسیر رشدوتوسعه ...
بیشتر
بروز رفتارهای نابههنجار و دعاوی مربیان، به بدنه فوتبال آسیب بسیاری زیادی وارد میسازد و این موضوع منجر به درگیری بازیکنان، کادرفنی با یکدیگر و داوران، درگیریهای هواداران در ورزشگاهها، خارج از آن و حتی ایجاد حواشی بسیار زیاد در فضای مجازی میگردد. درنهایت حواشی فوتبال به کاهش کیفی سطح رقابتها ختم میشود و مسیر رشدوتوسعه فوتبال را مختل میسازد. بنابراین ضروریست تا به منظور مقابله با رفتارهای پرخاشگرانه مربیان در لیگبرتر خلیج فارس، راهکارهای مناسبی اندیشیده شود که این مسئله هدف پژوهش حاضر است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. جامعه شرکتکننده در پژوهش، خبرگان مرتبط با موضوع بودند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلولهبرفی بود و نمونهگیریها تا زمانیکه امکان استخراج مفاهیم غیرتکراری از مصاحبهها وجود داشت؛ ادامه یافت. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته بود و بهمنظور بررسی و دستهبندی اطلاعات، از نرمافزار مکسکیودا نسخه20 استفاده گردید. جهت تعیین روایی و پایایی از معیارهای اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اعتماد و تایید پذیری استفاده شد. عوامل موثر بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه مربیان فوتبال لیگ برتر ایران، شامل: 82 مضمون فرعی در قالب 10 مضمون اصلی توسعه ابعاد فردی، توسعه ابعاد روانی، توسعه ابعاد میان فردی، توسعه ابعاد محیطی، توسعه ابعاد مالی، توسعه ابعاد مربیگری، بهبود مدیریت تعارض و استرس، توسعه آموزش و آگاهی توسعه عملکرد باشگاهها، توسعه عملکرد فدراسیون میباشد. درنهایت ضروریست بهمنظور کاهش رفتارهای پرخاشگرانه مربیان فوتبال، به مضامین بیانشده در این پژوهش توجه شود.
مدیریت ورزشی
رضا شکاری؛ لقمان کشاورز؛ مرتضی رضایی صوفی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل پس آیندهای رفتاری مردم در حوزه ورزش، پس از پایان بیماری کرونا بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه اشتراوس و کوربین، تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای انجام ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل پس آیندهای رفتاری مردم در حوزه ورزش، پس از پایان بیماری کرونا بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه اشتراوس و کوربین، تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش را خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی، جامعهشناسی، روان-شناسی که این افراد حداقل یک پژوهش (مقاله پژوهشی، سخنرانی، طرح پژوهشی، تألیف و ترجمه کتاب) در حوزه موضوع پژوهش به چاپ رسانده بودند. به منظور شناسایی این افراد، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 19 نفر بهعنوان نمونه مشخص گردیدند. در نهایت مقولهها در قالب 13 مقوله و 48 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی جای گرفتند. عواملی همچون عوامل فردی و مدیریتی بر پسایندهای رفتاری مردم در حوزه ورزش پس از پایان بیماری کرونا، تأثیرگذار است؛ که بدین منظور راهبردهایی پیشنهادشده است و این راهبردها متأثر از شرایط زمینهای (فرهنگ ورزش قبل از کرونا و مصرف ورزش در زمان کرونا) و همچنین متأثر از شرایط مداخلهگر (معیشتی، قوانین و مقررات و رفتاری) است. پیادهسازی راهبردهای پیشنهادشده، منجر به پیامدهای اقتصادی، سلامتی و سبک زندگی میگردد.
مدیریت ورزشی
میلاد جان جان؛ علی محمد صفا نیا؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح ابادی
چکیده
فوتبال ورزشی است که بیش از 2000 سال است که انجام میشود و به طور گسترده ای به عنوان محبوب ترین ورزش جهان شناخته میشود. اهمیت فوتبال در جامعه مدرن قابل اغراق نیست. فوتبال به یک سنگ محک فرهنگی، منبع غرور ملی و راهی برای گرد هم آمدن مردم و جشن گرفتن علایق مشترکشان تبدیل شده است. فوتبال خیلی بیشتر از یک ورزش است. نماد اجتماع، دوستی و اتحاد ...
بیشتر
فوتبال ورزشی است که بیش از 2000 سال است که انجام میشود و به طور گسترده ای به عنوان محبوب ترین ورزش جهان شناخته میشود. اهمیت فوتبال در جامعه مدرن قابل اغراق نیست. فوتبال به یک سنگ محک فرهنگی، منبع غرور ملی و راهی برای گرد هم آمدن مردم و جشن گرفتن علایق مشترکشان تبدیل شده است. فوتبال خیلی بیشتر از یک ورزش است. نماد اجتماع، دوستی و اتحاد است.. توسعه اجتماعی و از سوی دیگر فوتبال یک فعالیت اجتماعی است که افراد را دور هم جمع میکند و این تأثیر مثبتی در توسعه جوامع دارد. این ورزش میتواند به ایجاد حس تعلق و تقویت روحیه جامعه کمک کند. همچنین میتواند به ارتقای درک بین فرهنگی کمک کند و بستری را برای افراد با پیشینههای مختلف برای تعامل با یکدیگر فراهم کند. پژوهش حاضر با هدف تدوین سناریوهای فوتبال ایران در حوزه اجتماعی در افق ۱۴۱۰ انجام شد. برای انجام پژوهش کاربردی، کیفی و آیندهنگر حاضر، از روش برنامهریزی بر مبنای سناریو شامل مراحل هفت گانه شوارتز استفاده شد. در این راستا بر اساس مطالعات پیشین تعداد 16 نفر از خبرگان با روش گلوله برفی انتخاب و وارد پژوهش شدند. جایگاه و اثرات عوامل اصلی موثر در حوزه اجتماعی فوتبال در ایران بر اساس ادبیات پژوهش و نیز نظرت خبرگان به دست آمد که شامل 32 عامل بود، در ادامه با نظرات متخصصین تعدادی از آنها تغییر و دو مورد حذف شد و در نهایت 23 عامل بدست آمد. سپس بر اساس پرسشنامة ارائه شده با این عوامل و نظرات خبرگان مهمترین نیروهای پیشران با اولویت بندی بر اساس اهمیت بدست آمد که شامل 5 مورد بود.
مدیریت ورزشی
باقر مظفری؛ فاطمه عبدوی؛ محمدرسول خدادادی
چکیده
هدف از پژوهش طراحی مدل شاخص های موثر بر امید به زندگی سالمندان ورزشکار بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل سالمندان ورزشکار بودند که بر اساس فرمول کروکران تعداد 385 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که با نرم افزار ایموس تجزیه و تحلیل شد. بر اساس یافته ها ...
بیشتر
هدف از پژوهش طراحی مدل شاخص های موثر بر امید به زندگی سالمندان ورزشکار بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل سالمندان ورزشکار بودند که بر اساس فرمول کروکران تعداد 385 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که با نرم افزار ایموس تجزیه و تحلیل شد. بر اساس یافته ها سبک زندگی سلامت محور، جایگاه ورزش سالمندی و بازاریابی اجتماعی در ورزش سالمندان هر کدام به ترتیب به میزان26/0 ، 37/0 و 33/0 بر امید به زندگی سالمندان تاثیر دارند. همچنین نتایج بررسی نقش میانجی متغیر بازاریابی اجتماعی در ورزش سالمندان نشان داد که این متغیر با توجه معناداری مسیر مستقیم سبک زندگی سلامت محور سالمندان و جایگاه ورزش سالمندی بر امید به زندگی سالمندان، دارای نقش میانجی جزئی و همچنین دارای الگوی ساده بوده است و میزان ضریب تأثیر آن نیز 159/0 و 123/0 میباشد. بنابراین نتیجه گیری میشود امید به زندگی سالمندان تحت تاثیر شاخصهای نام برده می باشد و اگر به دنبال افزایش امید به زندگی در میان قشر هستیم باید سیاستهای راهبردی و عملیاتی مختلفی را در راستای پیاده سازی سبک زندگی سلامت محور، جایگاه ورزش سالمندی و بازاریابی اجتماعی در ورزش سالمندان به کار ببریم.
مدیریت ورزشی
مجید سلیمانی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف از این پژوهش تدوین مدل عوامل موثر بر رفتار مشتریان در خرید پوشاک ورزشی از فروشگاههای اینترنتی بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش منابع انسانی (مدیران فروشگاههای اینترنتی، بازاریابان اینترنتی، اساتید خبره حوزۀ دیجیتال مارکتینگ) و منابع اطلاعاتی (علمی، ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تدوین مدل عوامل موثر بر رفتار مشتریان در خرید پوشاک ورزشی از فروشگاههای اینترنتی بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش منابع انسانی (مدیران فروشگاههای اینترنتی، بازاریابان اینترنتی، اساتید خبره حوزۀ دیجیتال مارکتینگ) و منابع اطلاعاتی (علمی، کتابخانهای و رسانهای مرتبط و معتبر) بود. مصاحبه شوندگان و منابع اطلاعاتی به تعداد قابل کفایت، بهصورت هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند (18 نفر و 25 سند). ابزار پژوهش شامل مصاحبههای اکتشافی نیمه ساختارمند به همراه مطالعه کتابخانهای نظاممند بود. روایی ابزار بر اساس شایستگی عملی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تائید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای (باز، محوری و انتخابی) با رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. چارچوب مفهومی نهایی شامل 59 مؤلفه، 11 بعد و 5 تم شناسایی شده بود. تمها و ابعاد آن به ترتیب شامل اعتیاد به خرید آنلاین (ابعاد رفتارهای اعتیادگونه خرید و خرید لذتبخش)، کیفیت (ابعاد کیفیت وبسایت، کیفیت محصولات و کیفیت خدمات)، سهولت و به صرفه بودن خرید (ابعاد سهولت و صرفه جویی زمانی و سهولت خرید)، تبلیغات (ابعاد تبلیغات محصول و تبلیغات دهان به دهان) و اعتماد (ابعاد اعتبار سایت و احساس امنیت) بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت گرایش مشتریان به خرید پوشاک ورزشی از فروشگاه های اینترنتی میتواند تحت تاثیر عوامل فردی باشد و توجه به این مسئله میتواند فروشگاههای ورزشی را در جذب مشتریان و مصرف کنندگان در فضای مجازی نسبت به سایر رقبا متمایزتر کند.
مدیریت رفتار سازمانی
سالار عابدی؛ محسن بهنام؛ سیدمحمد کاشف
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکننده ظرفیت سازمانی بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ماهیت نوآوری از طریق یادگیری سازمانی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. مدیران و کارکنان سازمانهای ورزشی غیرانتفاعی (هیاتهای ورزشی شمال غرب)، جامعهی آماری این تحقیق را تشکیل میدهند ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکننده ظرفیت سازمانی بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ماهیت نوآوری از طریق یادگیری سازمانی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. مدیران و کارکنان سازمانهای ورزشی غیرانتفاعی (هیاتهای ورزشی شمال غرب)، جامعهی آماری این تحقیق را تشکیل میدهند که تعداد150 نفر به شیوه نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه استاندارد سبک رهبری خدمتگزار لو (2017)؛ پرسشنامه استاندارد نوآوری سازمانی پراساد و جونی (2016)؛ پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی فام و اسوایرسزک (۲۰۰۶) و پرسشنامه استاندارد ظرفیت سازی عبدی (1396) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار اسمارت پیالاس 3 استفاده شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد اثر رهبری خدمتگزار بر ماهیت نوآوری هم به صورت مستقیم و هم از طریق یادگیری سازمانی در سازمانهای ورزشی غیرانتفاعی مثبت و معنادار است اما نقش تعدیل کننده ظرفیت سازمانی در مدل معنادار گزارش نشد.