مدیریت ورزشی
شادی رهبر یعقوبی؛ مهوش نوربخش؛ مهدی کهندل؛ سید نعمت خلیفه
چکیده
هدف این پژوهش آینده نگاری راهبردی پیشران های سازندۀ هوش مصنوعی در صنعت ورزش بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت براساس روش های جدید علم آینده پژوهی، تحلیلی اکتشافی محسوب می شود که با استفاده از روش تحلیل تأثیر متقابل انجام گرفته است. جامعه آماری شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (مقالات مرتبط با موضوع تحقیق) و منابع انسانی (کارشناسان ...
بیشتر
هدف این پژوهش آینده نگاری راهبردی پیشران های سازندۀ هوش مصنوعی در صنعت ورزش بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت براساس روش های جدید علم آینده پژوهی، تحلیلی اکتشافی محسوب می شود که با استفاده از روش تحلیل تأثیر متقابل انجام گرفته است. جامعه آماری شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (مقالات مرتبط با موضوع تحقیق) و منابع انسانی (کارشناسان حوزه هوش مصنوعی، کارشناسان حوزه صنعت ورزش و اساتید دانشگاه) بود. روش نمونه گیری در هر دو بخش جامعه اطلاعاتی و انسانی هدفمند بود. در بخش جامعه اطلاعاتی 18 مطالعه بر مبنای معیارهای ورود و خروج و در بخش جامعه انسانی 18 نفر براساس 4 معیار تجربۀ کاری، تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری، تنوع و قابلیت همکاری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها چک لیست، پرسشنامه و ماتریس به ابعاد 27×27 بود. برای ارزیابی اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج از راهبردهای قابلیت باورپذیری، تأییدپذیری، مطالعه حسابرسی فرآیند، دلفی در دو دور، روایی صوری و محاسبه ضریب قابلیت اعتماد با روش تنصیف (دو نیمه کردن) استفاده شد. برای تحلیل مرور منابع و دیدگاه های خبرگان از تحلیل محتوا و در ادامه به ترتیب از تحلیل دلفی و تحلیل تأثیر متقابل استفاده شد. نتایج نشان داد در تبیین آینده هوش مصنوعی در صنعت ورزش 27 پیشران کلیدی وجود دارند که از بین آنها 5 پیشران (دگرگونی شغلی، سرمایه گذاری، دامنه گسترش هوش مصنوعی، آمادگی پذیرش فناوری هوش مصنوعی و زیرساخت و تجهیزات) جزء پیشران های سازنده آینده هوش مصنوعی در صنعت ورزش هستند. براساس این نتیجه مشخص شد بدیل های سازندۀ آینده هوش مصنوعی در صنعت ورزش طیف مختلفی از عوامل را در بر می گیرد که به نظر می رسد در آینده نزدیک دستخوش تغییر می شوند.
مدیریت رفتار سازمانی
علی رشیدخلیل؛ میر حسن سید عامری؛ مرتضی فتاح پور مرندی
چکیده
امروزه جایگاه اخلاق در تمامی حوزهها از جمله ورزش از اهمیت ویژای برخوردار است؛ هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر سبک رهبری مربیان بر تصمیم گیری اخلاقی ورزشکاران لیگ فوتبال درجه یک کشور عراق بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. از چهار نوع پرسشنامه استفاده شد؛ که شامل پرسشنامهی استاندارد رفتار رهبری چلادورای و صالح (1978)، پرسش نامه ...
بیشتر
امروزه جایگاه اخلاق در تمامی حوزهها از جمله ورزش از اهمیت ویژای برخوردار است؛ هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر سبک رهبری مربیان بر تصمیم گیری اخلاقی ورزشکاران لیگ فوتبال درجه یک کشور عراق بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. از چهار نوع پرسشنامه استفاده شد؛ که شامل پرسشنامهی استاندارد رفتار رهبری چلادورای و صالح (1978)، پرسش نامه جو اخلاقی (ویکتور و کالن،1993)، پرسشنامه تصمیم گیری اخلاقی، لی و تومیناس( 2007) و پرسشنامه رضایت ورزشکاران (ریمر و چلادورای،1998) میباشد. محدوده مکانی انجام این تحقیق، شامل کشور عراق میباشد. بنابراین، جامعه آماری تحقیق شامل تمام بازیکنانی که در لیگ فوتبال درجه یک در کشور عراق فعالیت میکنند، بود. تمام بازیکنان لیگ فوتبال درجه یک در کشور عراق به عنوان نمونه آماری در این تحقیق شرکت کردند و در نهایت 150 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند و به عنوان نمونه مورد بررسی در نظر گرفته شدند. برای سنجش روایی پرسشنامه ها از 8 نفر از اساتید مدیریت ورزشی نظرخواهی می شود. پایایی پرسشنامه ها نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که همگی بالای 7/0 بود. تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS25 و نرم افزار PLS نسخه 2 صورت گرفت. نتایج مدل حاکی از آن بود که سبک رهبری با تصمیمگیری اخلاقی رابطه مستقیم، مثبت و معناداری دارد؛ همچنین سبک رهبری با رضایت تیمی رابطه مستقیم، مثبت و معناداری دارد، بعلاوه سبک رهبری با جو اخلاقی رابطه مستقیم، مثبت و معناداری دارد، از سویی سبک رهبری بر تصمیمگیری اخلاقی و رضایت تیمی نقش میانجی دارد در نهایت مشخص شد سبک رهبری بر جو اخلاقی و رضایت تیمی نقش میانجی دارد. توجه به این نکته مهم است که مربیان در فوتبال حرفه ای اغلب برای تعریف و آموزش بازیکنان در مورد اخلاق تلاش می کنند، که می تواند مانع توسعه تصمیم گیری اخلاقی شود. بنابراین، بسیار مهم است که مربیان از سبک رهبری خود آگاه باشند و به طور فعال رفتار اخلاقی و توسعه اخلاقی را در میان فوتبالیست ها ترویج کنند.
مدیریت ورزشی
ناهید قوی پنجه؛ حلیمه پیری؛ مرتضی رضایی
چکیده
این پژوهش به منظور تأثیر فرهنگ سازمانی بر حکمرانی خوب در ادارات ورزش و جوانان با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی طراحی و اجرا شده است. نوع این تحقیق توصیفی و کاربردی است و به لحاظ روش گردآوری دادهها، از رویکرد پیمایشی استفاده گردیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان در استانهای جنوب شرقی ایران میباشد ...
بیشتر
این پژوهش به منظور تأثیر فرهنگ سازمانی بر حکمرانی خوب در ادارات ورزش و جوانان با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی طراحی و اجرا شده است. نوع این تحقیق توصیفی و کاربردی است و به لحاظ روش گردآوری دادهها، از رویکرد پیمایشی استفاده گردیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان در استانهای جنوب شرقی ایران میباشد (497 نفر). نمونه گیری به روش کل شمار انجام شد. در این پژوهش، برای اندازهگیری متغیرهای اصلی، از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها نیز با تأیید شش تن از اساتید مدیریت ورزشی مورد ارزیابی قرار گرفت و روایی سازه نیز از طریق تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم تأیید گردید. برای بررسی پایایی ابزارها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آن برای تمامی متغیرها بیشتر از 0.70 بهدست آمد و به همین دلیل تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده با نرمافزار PLS Smart استفاده شد. نتایج نشان داد ساختار سازمانی بهعنوان یک عامل تأثیرگذار، با ضریب تأثیر 0.331 و فرهنگ سازمانی با ضریب تأثیر آن 0.712 بر حکمرانی خوب تأثیر دارند. همچنین نتایج آزمون سوبل که نقش میانجی ساختار سازمانی را در ارتباط بین فرهنگ سازمانی و حکمرانی تأیید گردید. این یافتهها نشان میدهند که برای بهبود حکمرانی خوب در ادارات ورزش و جوانان، توجه به توسعه فرهنگ سازمانی و ساختارهای سازمانی مؤثر امری حیاتی است. بنابراین، ارتقاء فرهنگ سازمانی که بر همکاری، شفافیت و پاسخگویی تأکید دارد، میتواند به بهبود فرآیندهای تصمیمگیری و در نهایت به ارتقای کیفیت حکمرانی کمک کند.
مدیریت رفتار سازمانی
رامین ایرجی نقندر؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
در بین آسیب دیدگان از جنگ تحمیلی، جانبازان به عنوان نمادهای ماندگار گفتمان ایثار و شهادت، از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده که با مسائل و مشکلات مختلفی روبرو هستند و یکی از مهم ترین آنها دغدغه فرهنگی جانبازان و چالش های مربوط به آن است. لذا هدف از انجام این پژوهش هنجاریابی پرسشنامه تواضع فرهنگی در جانبازان ورزشکار خراسان رضوی بود. روش ...
بیشتر
در بین آسیب دیدگان از جنگ تحمیلی، جانبازان به عنوان نمادهای ماندگار گفتمان ایثار و شهادت، از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده که با مسائل و مشکلات مختلفی روبرو هستند و یکی از مهم ترین آنها دغدغه فرهنگی جانبازان و چالش های مربوط به آن است. لذا هدف از انجام این پژوهش هنجاریابی پرسشنامه تواضع فرهنگی در جانبازان ورزشکار خراسان رضوی بود. روش پژوهش پیمایشی و از نوع معادلات ساختاری بوده که به صورت میدانی به اجرا درآمده است. جامعه آماری این پژوهش را جانبازان ورزشکار خراسان رضوی (800=N) تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 235 پرسشنامه به شکل نمونه گیری در دسترس جمع آوری شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه تواضع فرهنگی ساخته گونزالز و همکاران (2020) که مشتمل بر 15 سؤال بود استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده-ها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری ضریب آلفای کرونباخ، ضریب امگا مکدونالد، ضریب تتا، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی در نرم افزارهای آماری SPSS، Lisrel و Stata استفاده شد. نتایج نشان داد پایایی پرسشنامه (902/0=θ، 876/0=Ω، 836/0=α) میباشد. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و سطح معناداری، تمامی سؤالات رابطه معناداری با مؤلفهها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخـصهای نسبت X2 به df برابر با 47/1 و (RMSEA) که برابر با 035/0 میباشد، بنابراین مدل از برازش لازم برخوردار است. همچنین شاخصهای 00/1=NFI، 00/1=CFI، 99/0=GFI، 97/0=AGFI و 00/1=IFI برازش مدل را تأیید کردند. در خصوص روابط مؤلفهها با مفهوم تواضع فرهنگی نتایج نشان داد که هر پنج مؤلفه توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم مورد نظر باشند.
مدیریت رفتار سازمانی
زهرا بقالی خانیانی؛ مهدی بشیری؛ رسول فرجی؛ شیدا امینی
چکیده
جو سازمانی سمی در واقع نوعی عارضه و بیماری سازمانی است که در صورت تداوم و پایداری میتواند پیامدهای منفی برای سازمان به همراه داشته باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر ایجاد جو سازمانی سمی در ادارههای ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه دسترسی به دادهها از نوع تحقیقات پیمایشی ...
بیشتر
جو سازمانی سمی در واقع نوعی عارضه و بیماری سازمانی است که در صورت تداوم و پایداری میتواند پیامدهای منفی برای سازمان به همراه داشته باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر ایجاد جو سازمانی سمی در ادارههای ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه دسترسی به دادهها از نوع تحقیقات پیمایشی میباشد. جامعه آماری را کلیه مدیران، معاونان، کارشناسان و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۱ تشکیل میداد (۲۹۳=N). نمونه آماری به کمک جدول مورگان و به شیوه تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان، 166 تن انتخاب و در پژوهش مشارکت نمودند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که با بهرهگیری و تعدیل پرسشنامه روستایی (۱۳۹۴) طراحی شده بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 8 تن از اساتید مدیریت ورزشی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. همچنین برای ارزیابی پایایی، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. در این تحقیق تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS و Smart PLS مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسی مدل ساختاری پژوهش نشان داد که عوامل ساختار شغلی مسموم و رهبری زهرآگین در سطح معنیدار (۰۰۱/۰>P) در ایجاد جو مسموم سازمانی نقش دارند. روابط بین فردی و نظام پاداش و جبران خدمت مسموم در سطح معنیدار (۰5/۰>P) در ایجاد جو سازمانی مسموم نقش دارد، اما ساختار فیزیکی مسموم بر ایجاد جو مسموم نقش معنیداری ندارد (۰۵/۰<P). براساس نتایج حاصل، عواملی چون: ساختار شغلی، شیوه مدیریت، نوع روابط بین فردی و نظام پاداش و جبران خدمت باید به گونهای باشد که کارکنان جو سازمانهای ورزشی را فاقد مسمومیت درک کنند تا نیت سازمان در حمایت و ارزشگذاری به کارکنان آشکار شود و همچنین سازمان بتواند از پتانسیل کامل کارکنان خود بهره ببرد و دستیابی به اهداف سازمان آسانتر گردد.
مدیریت رفتار سازمانی
حسین براخاص؛ سیده زهرا میرزمانی؛ شهرام شفیعی
چکیده
هدف از این پژوهش تتدوین الگوی تابآورسازی و کاهش استرس شغلی مبتنی بر توانمندسازی جسمانی معلمان بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظام مند (تحلیل مضمون) انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش منابع انسانی (مدیران و کارشناسان ادارات کل آموزش و پرورش، مدیران و معاونین مدارس، معلمان مدارس و اساتید دانشگاهی خبره مرتبط با ورزش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تتدوین الگوی تابآورسازی و کاهش استرس شغلی مبتنی بر توانمندسازی جسمانی معلمان بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظام مند (تحلیل مضمون) انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش منابع انسانی (مدیران و کارشناسان ادارات کل آموزش و پرورش، مدیران و معاونین مدارس، معلمان مدارس و اساتید دانشگاهی خبره مرتبط با ورزش پرورشی و مدارس) و منابع اطلاعاتی (علمی، کتابخانه ای و رسانه ای مرتبط و معتبر) بود. مصاحبه شوندگان و منابع اطلاعاتی به تعداد قابل کفایت، بهصورت هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند (18 نفر و 33 سند). ابزار پژوهش شامل مصاحبه های اکتشافی نیمه ساختارمند به همراه مطالعه کتابخانه ای نظاممند بود. روایی ابزار بر اساس شایستگی عملی، اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تائید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله ای (باز، گزینشی و موضوعی) با رویکرد تحلیل مضمون استفاده شد. چارچوب مفهومی نهایی شامل 60 مؤلفه، 21 بعد، 9 منظر و 3 سطح شناسایی شده بود. سطوح و منظرها به ترتیب اثرگذاری- اثرپذیری بین متغیرهای زیر مجموعه آن ها شامل سطح پیشایندی (ظرفیت شغلی، ظرفیت فردی، ظرفیت سازمانی)، محوری (توانمندسازی جسمانی، تابآورسازی شغلی، کاهش استرش شغلی) و پیامدی (پیامد و نتایج فردی، پیامد و نتایج شغلی، پیامد و نتایج سازمانی) بود. براساس یافته های پژوهش می توان که تغییر نگرش و رفتار نسبت به فعالیت جسمانی، پایه رسیدن به تاب آوری و کاهش استرس شغلی است به همین دلیل وجود برنامه هایی جهت ارتقاء جایگاه ورزش و فعالیت های بدنی در برنامه های روزانه معلمان و تغییر نگرش معلمان در راستای توجه به ورزش و فعالیت جسمانی اهمیت زیادی دارد.