مدیریت رفتار سازمانی
نجمه رضاسلطانی؛ مهرداد محرم زاده؛ نسرین عزیزیان کهن؛ عباس نقی زاده
چکیده
شناخت و مدیریت فشارهای نهادی وارد بر فدراسیونها می تواند منجر به افزایش عملکرد و بهرهوری آنان شود. هدف از این پژوهش بررسی تجارب زیسته مدیران فدراسیونهای ورزشی از فشارهای وارد بر سازمان بود. این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود که در تابستان سال 1402 انجام شد. مشارکت کنندگان 12 نفر از مدیران ورزشی شاغل در فدراسیونهای ورزشی بودند. ...
بیشتر
شناخت و مدیریت فشارهای نهادی وارد بر فدراسیونها می تواند منجر به افزایش عملکرد و بهرهوری آنان شود. هدف از این پژوهش بررسی تجارب زیسته مدیران فدراسیونهای ورزشی از فشارهای وارد بر سازمان بود. این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود که در تابستان سال 1402 انجام شد. مشارکت کنندگان 12 نفر از مدیران ورزشی شاغل در فدراسیونهای ورزشی بودند. ابزار تحقیق مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته بود. مدت زمان هر مصاحبه بین 15تا 75 دقیقه بود. اعتبارسنجی پژوهش به روش همسوسازی انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد فشارهای وارده بر فدراسیونها در 9 بعد: 1- فشارهای ذینفعان و رقبا (با دو مقوله فرعی)، 2- فشارهای درون سازمانی (با سه مقوله فرعی)، 3- فشارهای ساختاری و مدیریتی (با 6 مقوله فرعی)، 4- فشارهای حقوقی، قانونی و بین المللی (با سه مقوله فرعی)، 5- فشارهای ایدئولوژیک و فرهنگی (با دو مقوله فرعی)، 6-تجهیزات و فناوری (با سه مقوله فرعی)، 7- فشارهای اقتصادی (با سه مقوله فرعی)، 8- فشارهای اجتماعی (با سه مقوله فرعی)، و 9- فشارهای سیاسی (با پنج مقوله فرعی) شناسایی شدند. یافتههای این تحقیق مسیری پیش روی سیاستگذاران ورزش و سازمانها و نهادهای حاکمیتی در حوزه ورزش روشن میکند تا ضمن درک فشارهای وارده بر فدراسیونهای ورزشی، نسبت به مدیریت عوامل شناسایی شده اقدام کنند.
مدیریت رفتار سازمانی
شیما فیروزفر؛ لیلا صفاری؛ زهرا نوبخت رمضانی
چکیده
هدف تحقیق حاضر طراحی مدل توسعه حکمرانی مطلوب پلتفرم های آنلاین ورزشی بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمی) با رویکرد اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل سیاست گذاران حوزه فناوری، مدیران پلتفرم ها و اعضای هیات علمی آشنا به ادبیات تحقیق و در بخش کمی مدیران وزارت ورزش و جوانان، روسا، مسئولین روابط عمومی و رسانه های فدراسیون،های ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر طراحی مدل توسعه حکمرانی مطلوب پلتفرم های آنلاین ورزشی بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمی) با رویکرد اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل سیاست گذاران حوزه فناوری، مدیران پلتفرم ها و اعضای هیات علمی آشنا به ادبیات تحقیق و در بخش کمی مدیران وزارت ورزش و جوانان، روسا، مسئولین روابط عمومی و رسانه های فدراسیون،های ورزشی بود. نمونه آماری در بخش کیفی 17 نفر از خبرگان تا رسیدن به حد اشباع نظری با بهره گیری از تکنیک های هدفمند نظری و گلوله برفی انتخاب شد و در بخش کمی برای هر گویه بین 5 تا 10 نمونه لازم بود، بنابراین تعداد 384 نفر نمونه آماری را تشکیل دادند. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. برای روایی محتوایی از نظر خبرگان و اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و از شاخصهای پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، روایی واگرا و همگرا و مدلسازی معادلاتساختاری استفاده شد. در نهایت 12 عامل حاکمیت پلتفرمی پیشرو، زیرساخت های فنی و فیزیکی، قوانین و مقررات پایدار، شفافیت و پاسخگویی، یکپارچکی فضای پلتفرم ها، شبکه ملی اطلاعات، مردم محوری و تنظیم گری، تسهیل گری حکمرانی الکترونیک، ساختار نظارتی، امنیت محتوا، ساختارمندی و ارزش ها و هنجارهای اجتماعی تاثیرگذار در توسعه حکمرانی مطلوب پلتفرم های آنلاین ورزشی شناسایی شد. مدیران ورزشی می توانند با در نظر گرفتن عوامل شناسایی شده نقش بهسزایی در توسعه حکمرانی مطلوب پلتفرم های آنلاین ورزشی داشته باشند.
مدیریت رفتار سازمانی
رضا شهرانی کرانی؛ اکبر آفرینش خاکی؛ میثم الله مرادی؛ حسن قاسمعلیپور
چکیده
هدف از این پژوهش، واکاوی پدیده ترس سفید در سازمانهای ورزشی و ارائه راهکار با تأکید بر رسانهها بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، واکاوی پدیده ترس سفید در سازمانهای ورزشی و ارائه راهکار با تأکید بر رسانهها بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (19 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده، 2 کد انتخابی ترس سفید و راهبردهای مقابله با آن، سه کد محوری و 11 مقوله اصلی به دست آمد. نتایج کدگذاری انتخابی نشان داد که راهبردهای شناساییشده نظیر راهبردهای آموزشی، شبکههای اجتماعی و فرهنگسازی، میتوانند مانع از بروز و یا رفع پدیده ترس سفید در سازمانهای ورزشی گردند. بر اساس نتایج میتوان گفت فرایند آموزش و بهویژه آموزش در حوزه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی میتواند موجب توسعه درگیری شغلی کارکنان شود و زمینه کاهش ترس سفید را فراهم آورد. فرهنگسازی سازمانی با تأکید بر فرهنگسازی دیجیتال و توسعه فعالیتهای سازمان در بستر فعالیتهای نوین میتواند راهبردی دیگر بهمنظور توسعه فعالیتهای مفید توسط کارکنان فراهم کند.
مدیریت رفتار سازمانی
محمد پوررنجبر؛ فهیمه مومنیفر؛ علی کروکی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر انزوا و فراموششدگی معلمان ورزش بر خستگی عاطفی سازمانی با میانجیگری استرس شغلی بود. روش تحقیق حاضر توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی بود که به شکل میدانی انجام شد. دادههای این تحقیق به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. جامعه آماری این تحقیق معلمان ورزش مقطع متوسطه شهر تهران بودند و با ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر انزوا و فراموششدگی معلمان ورزش بر خستگی عاطفی سازمانی با میانجیگری استرس شغلی بود. روش تحقیق حاضر توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی بود که به شکل میدانی انجام شد. دادههای این تحقیق به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. جامعه آماری این تحقیق معلمان ورزش مقطع متوسطه شهر تهران بودند و با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر در نظر گرفته شد و روش نمونهگیری به صورت در دسترس انجام شد. در این پژوهش برای آزمون مدل و فرضیههای تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در نرم-افزار SPSS و Smart Pls برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که انزوا و فراموششدگی بر خستگی عاطفی معلمان ورزش شهر تهران تاثیر مثبت دارد. همچنین، انزوا و فراموش-شدگی بر استرس شغلی معلمان ورزش شهر تهران تاثیر مثبت دارد. همچنین، نقش میانجی استرس شغلی در رابطه انزوا و فراموششدگی و خستگی عاطفی معلمان ورزش شهر تهران تاثیر مثبت دارد، بنابراین استرس شغلی در این بین نقش میانجی را ایفا کرده است. خستگی عاطفی ممکن است باعث کاهش توانایی آنها در حل مسائل و تصمیمگیری در مواقع دشوار شود. این امر میتواند به افزایش استرس شغلی و افزایش حجم کارهای ناتمام منجر شود. بنابراین، خستگی عاطفی سازمانی معلمان ورزش میتواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث افزایش استرس شغلی آنها شود.
مدیریت رفتار سازمانی
حسین شهرآبادی؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ حسن فهیم دوین؛ حسین پیمانی زاد
چکیده
چرا خشونت، پرخاشگری و تخریب اموال عمومی در ورزش رخ می-دهد؟ چه راهکارهایی برای کنترل این نوع از رفتارها وجود دارد؟ اینها جزء مهمترین پرسشهایی است که برای پژوهشگران و سیاستگذاران حوزه ورزش پیش میآبد. بنابراین هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی پیشگیری از رفتارهای وندالیستی و هولیگانیستی در ورزش است. روش تحقیق حاضر، کیفی و از نوع نظریه ...
بیشتر
چرا خشونت، پرخاشگری و تخریب اموال عمومی در ورزش رخ می-دهد؟ چه راهکارهایی برای کنترل این نوع از رفتارها وجود دارد؟ اینها جزء مهمترین پرسشهایی است که برای پژوهشگران و سیاستگذاران حوزه ورزش پیش میآبد. بنابراین هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی پیشگیری از رفتارهای وندالیستی و هولیگانیستی در ورزش است. روش تحقیق حاضر، کیفی و از نوع نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین (2008) است. جامعه آماری این پژوهش شامل سه بخش مدیران ورزشی و افراد خبره، مربیان، داوران و ورزشکاران در سطح نخبه و تماشاگران بود و نمونه گیری به صورت نظری انجام شد. معیار انتخاب نمونه آگاهی داشتن نسبت به موضوع پژوهش بود. در این مطالعه با 22 نفر مصاحبه انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبههای عمیق هدفمند استفاده شد. در نهایت دادهها از طریق سه مرحله کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و الگوی نهایی تدوین شد. در این الگوی پارادایمی، مفاهیم «خشونت» و «پرخاشگری» به عنوان پدیده مرکزی شناسایی شدند. سپس 28 مقوله اصلی مرتبط با این مفاهیم در قالب شرایط علی مؤثر (11 مقوله)، شرایط زمینهای (3 مقوله)، شرایط میانجی که تعامل این سه بخش را تسهیل یا تسریع میکند (5 مقوله)، راهبردهای لازم (7 مقوله)، و پیامدها (2 مقوله) معرفی شدند.
مدیریت رفتار سازمانی
غلامرضا مرادی سیاسر؛ علی اصغر محمدنژاد آبادی؛ حسین طاهری
چکیده
بهمنظور برگزاری هرچه بانشاطتر و ایمنتر رویدادهای ورزشی، مدیریت هیجانات تماشاگران یکی از مهمترین اهداف متولیان برگزاری مسابقات است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، طراحی مدیریت هیجان در ایجاد امنیت پایدار در رویدادهای بزرگ ورزشی ایران میباشد. این پژوهش با روش کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. دادهها با استفاده از مصاحبه ...
بیشتر
بهمنظور برگزاری هرچه بانشاطتر و ایمنتر رویدادهای ورزشی، مدیریت هیجانات تماشاگران یکی از مهمترین اهداف متولیان برگزاری مسابقات است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، طراحی مدیریت هیجان در ایجاد امنیت پایدار در رویدادهای بزرگ ورزشی ایران میباشد. این پژوهش با روش کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق با 17 نفر از خبرگان و صاحبنظران [مدیران ورزشی (5 نفر)، انتظامی و ورزشی (5 نفر) نخبگان روانشناسی اجتماعی (7 نفر)] جمعآوری شد که بهصورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری جمعآوری دادهها، ادامه یافت. برای تحلیل دادهها از شیوه کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. برای دستیابی به روایی از روش سه سویه سازی و برای تحقق پایایی از روش باز آزمون استفاده شد. نتایج نشان داد، عوامل علی شامل اقدامات انتظامی، امنیتی و اقدامات روانشناختی، عوامل زمینهای شامل فرهنگ هواداری و تغییرات اجتماعی؛ عوامل مداخلهگر شامل ضعفهای امنیتی رویداد، ضعف مدیریت تماشاگران و ضعفهای هماهنگی سازمانها. راهبردها شامل مدیریت علمی روانی رویداد، فراهم کردن بستر تخلیه هیجان، فناوری، تقویت خدمات رفاهی، آموزش، بهرهبرداری از رسانه، مدیریت روانی یکپارچه بودند. متولیان برگزاری رویداد ورزشی برای مدیریت هیجانات میبایست ضمن شناخت وضعیت تیپ روانی شرکتکنندگان، با استفاده از مدیریت علمی روانی هواداران اقدامات مناسب در یک رویداد را برنامهریزی نمایند تا زمینههای برگزاری رویدادی امن و بانشاط را فراهم نمایند. ازاینرو پیشنهاد میشود، متولیان برای این منظور از خبرگان انتظامی و روانشناسی برای مدیریت هیجان استفاده نمایند.
مدیریت رفتار سازمانی
نسرین عزیزیان کهن؛ محمد زارع آبندانسری؛ طیبه یانپی
چکیده
بروز رفتارهای نابههنجار و دعاوی مربیان، به بدنه فوتبال آسیب بسیاری زیادی وارد میسازد و این موضوع منجر به درگیری بازیکنان، کادرفنی با یکدیگر و داوران، درگیریهای هواداران در ورزشگاهها، خارج از آن و حتی ایجاد حواشی بسیار زیاد در فضای مجازی میگردد. درنهایت حواشی فوتبال به کاهش کیفی سطح رقابتها ختم میشود و مسیر رشدوتوسعه ...
بیشتر
بروز رفتارهای نابههنجار و دعاوی مربیان، به بدنه فوتبال آسیب بسیاری زیادی وارد میسازد و این موضوع منجر به درگیری بازیکنان، کادرفنی با یکدیگر و داوران، درگیریهای هواداران در ورزشگاهها، خارج از آن و حتی ایجاد حواشی بسیار زیاد در فضای مجازی میگردد. درنهایت حواشی فوتبال به کاهش کیفی سطح رقابتها ختم میشود و مسیر رشدوتوسعه فوتبال را مختل میسازد. بنابراین ضروریست تا به منظور مقابله با رفتارهای پرخاشگرانه مربیان در لیگبرتر خلیج فارس، راهکارهای مناسبی اندیشیده شود که این مسئله هدف پژوهش حاضر است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. جامعه شرکتکننده در پژوهش، خبرگان مرتبط با موضوع بودند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلولهبرفی بود و نمونهگیریها تا زمانیکه امکان استخراج مفاهیم غیرتکراری از مصاحبهها وجود داشت؛ ادامه یافت. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته بود و بهمنظور بررسی و دستهبندی اطلاعات، از نرمافزار مکسکیودا نسخه20 استفاده گردید. جهت تعیین روایی و پایایی از معیارهای اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اعتماد و تایید پذیری استفاده شد. عوامل موثر بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه مربیان فوتبال لیگ برتر ایران، شامل: 82 مضمون فرعی در قالب 10 مضمون اصلی توسعه ابعاد فردی، توسعه ابعاد روانی، توسعه ابعاد میان فردی، توسعه ابعاد محیطی، توسعه ابعاد مالی، توسعه ابعاد مربیگری، بهبود مدیریت تعارض و استرس، توسعه آموزش و آگاهی توسعه عملکرد باشگاهها، توسعه عملکرد فدراسیون میباشد. درنهایت ضروریست بهمنظور کاهش رفتارهای پرخاشگرانه مربیان فوتبال، به مضامین بیانشده در این پژوهش توجه شود.
مدیریت رفتار سازمانی
سالار عابدی؛ محسن بهنام؛ سیدمحمد کاشف
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکننده ظرفیت سازمانی بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ماهیت نوآوری از طریق یادگیری سازمانی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. مدیران و کارکنان سازمانهای ورزشی غیرانتفاعی (هیاتهای ورزشی شمال غرب)، جامعهی آماری این تحقیق را تشکیل میدهند ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکننده ظرفیت سازمانی بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ماهیت نوآوری از طریق یادگیری سازمانی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. مدیران و کارکنان سازمانهای ورزشی غیرانتفاعی (هیاتهای ورزشی شمال غرب)، جامعهی آماری این تحقیق را تشکیل میدهند که تعداد150 نفر به شیوه نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه استاندارد سبک رهبری خدمتگزار لو (2017)؛ پرسشنامه استاندارد نوآوری سازمانی پراساد و جونی (2016)؛ پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی فام و اسوایرسزک (۲۰۰۶) و پرسشنامه استاندارد ظرفیت سازی عبدی (1396) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار اسمارت پیالاس 3 استفاده شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد اثر رهبری خدمتگزار بر ماهیت نوآوری هم به صورت مستقیم و هم از طریق یادگیری سازمانی در سازمانهای ورزشی غیرانتفاعی مثبت و معنادار است اما نقش تعدیل کننده ظرفیت سازمانی در مدل معنادار گزارش نشد.
مدیریت رفتار سازمانی
مصطفی سواری؛ لقمان کشاورز
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی سواد بدنی با انگیزش و اشتیاق شغلی معلمان تربیت بدنی ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی از نوع معادلات ساختاری، می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی سراسر ایران در سال تحصیلی 1401-1400 می باشد(28000=N ). نمونه گیری تصادفی به صورت خوشه ای-مرحله ای و بر مبنای جدول مورگان 379 تن در نظر گرفته ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی سواد بدنی با انگیزش و اشتیاق شغلی معلمان تربیت بدنی ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی از نوع معادلات ساختاری، می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی سراسر ایران در سال تحصیلی 1401-1400 می باشد(28000=N ). نمونه گیری تصادفی به صورت خوشه ای-مرحله ای و بر مبنای جدول مورگان 379 تن در نظر گرفته شد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش از سه پرسشنامه سواد بدنی محقق ساخته، پرسشنامه انگیزش شغلی هاکمن و اولدهام(1976) و پرسشنامه اشتیاق شغلی اوترخت(شوفلی و همکاران،2002) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید 20 تن از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها در یک مطالعه مقدماتی بر روی 30 تن از آزمودنی به ترتیب برابر 89/0، 95.5و 96.5 آلفای کرونباخ به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش آماری توصیفی و استنباطی، مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از دو نرم افزار SPSS و Smart PLS)) استفاده شد. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان از برازش مطلوب مدل داشت.
مدیریت رفتار سازمانی
محبوبه روزبهانی؛ فاتح فرازیانی؛ رزا شاهرخی فر
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط هوش بازاریابی و سواد ارتباطی با برند سازی شخصی در مربیان باشگاههای ورزشی اصفهان بود. روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی بود که با رویکرد معادلات ساختاری انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مربیان ورزشی باشگاههای بدنسازی شهر اصفهان در سال ۱۴۰۱ تشکیل دادند. روش نمونه گیری به صورت در دسترس ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط هوش بازاریابی و سواد ارتباطی با برند سازی شخصی در مربیان باشگاههای ورزشی اصفهان بود. روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی بود که با رویکرد معادلات ساختاری انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مربیان ورزشی باشگاههای بدنسازی شهر اصفهان در سال ۱۴۰۱ تشکیل دادند. روش نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد و تعداد 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل 3 پرسشنامه هوش بازاریابی اسلامی و همکاران (1393)، پرسشنامه برندسازی شخصی هوانگ و گیمنو (2011) و پرسشنامه استاندارد سواد ارتباطی قاسمی و راسخ (1398) بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخة ۲۴ و نرم افزار Smart pls نسخه 3 استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر معادلات ساختاری نشان داد که هوش بازاریابی بر سواد ارتباطی با ضریب مسیر ۷۱/۰ و مقدار ۹۳/۱۲t=، هوش بازاریابی بر برندسازی شخصی با ضریب مسیر ۵۳/۰ و مقدار ۸۵/۵t= و سواد ارتباطی بر برندسازی شخصی با ضریب مسیر ۶۳/۰ و مقدار ۴۲/۷t= تأثیر مثبت و معناداری داشته است. این پژوهش برای مدیران و مربیان باشگاههای بدنسازی میتواند فراهم کنندة دیدگاهی منسجم در مدیریت برند شخصی مربیان ورزشی باشد و همچنین دامنۀ وسیعی از اقدامات لازم مدیریتی را برای هرچه بهتر کردن برند شخصی مربیان ورزشی از طریق بهبود سواد ارتباطی و هوش بازاریابی ارائه میدهد.
مدیریت رفتار سازمانی
محمدحسین بی بی کبادی؛ نجف آقایی؛ محمد نیکروان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه مسئولیت اجتماعی فردی ورزشکاران حرفهای ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی گراندد تئوری بوده است که با رویکرد اشتراس و کوربین به شناسایی پدیده و گردآوری دادههای از طریق مصاحبه اقدام گردید. شرکت کنندگان در پژوهش، صاحبنظران، اساتید و پژوهشگران فعال در حوزه مسئولیت اجتماعی و مدیریت ورزشی، مربیان و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه مسئولیت اجتماعی فردی ورزشکاران حرفهای ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی گراندد تئوری بوده است که با رویکرد اشتراس و کوربین به شناسایی پدیده و گردآوری دادههای از طریق مصاحبه اقدام گردید. شرکت کنندگان در پژوهش، صاحبنظران، اساتید و پژوهشگران فعال در حوزه مسئولیت اجتماعی و مدیریت ورزشی، مربیان و ورزشکاران حرفهای با سوابق فعالیتهای اجتماعی بودند که با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدند. روش اصلی گردآوری دادهها، مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. روایی پژوهش از طریق نمایش روند تحلیل مصاحبهها به متخصصین مورد تأیید قرار گرفت و در خصوص تأیید پایایی به لحاظ روششناختی و محتوایی، از دو متخصص این حوزه که هیچ ارتباطی با پژوهش نداشتند، دربارة درستی جنبههای مختلف پژوهش از گردآوری تا تحلیل دادهها نظرخواهی شد. یافتههای پژوهش نشان داد عوامل علی شامل: فرهنگ اجتماعی، جایگاه اجتماعی، تشویق و ترغیب، فلسفه ورزشی؛ عوامل زمینهای: رعایت اخلاق، معنویت، حمایت سازمانی، خانواده محوری، مسئولیتپذیری؛ عوامل مداخلهگر شامل: عدم آگاهی، عدم برنامهریزی، عدم حمایت، محدودیتها؛ پدیده محوری: مشارکت، همدلی، مرجعیت، حضور خیرخواهانه، حفظ ارتباطات، حمایت از محرومان، حمایت زیست محیطی، قدردانی است. همچنین راهبردها: روابط اجتماعی، حمایت، آگاهسازی، انگیزش، صحهگذاری، برنامهریزی؛ پیامدها نیز شامل: برند ورزشکار، سلامت ورزش، بهبود اجتماعی و ترویج فرهنگ است. مدیران ورزشی میتوانند با به کارگیری مدل مسئولیت اجتماعی ورزشکاران و تمرکز بر توسعه مولفههای آن، مشارکت اجتماعی ورزشکاران و در پی آن مشارکت جامعه را تحت تاثیر قرار داده و اهداف اجتماعی ورزش را در جامعه محقق سازند. کاربرد مدل از آن جهت اهمیت دارد که شناخت ارتباطات میان عوامل مدل میتواند درک بهتری به مدیران و ورزشکاران داده و نگاه علمیتری به پدیده موردنظر داشته باشند.
مدیریت رفتار سازمانی
آزاده سلطانی زاده؛ زینت نیک آیین؛ زهرا حاجی انزهایی؛ جاسم منوچهری
چکیده
نوآوری میتواند در تبیین رویکردهای راهبردی و عملکردی در سازمانها و از جمله فدراسیونهای ورزشی نقش قابل توجهی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی کاربست نوآوری در ارتباط بین تفکر راهبردی و عملکرد سازمانی در فدراسیونهای ورزشی بود. این پژوهش از نوع نوع همبستگی بود. شرکت کنندگان را کارکنان و مدیران 13 فدراسیون منتخب ورزشی بودند، که ...
بیشتر
نوآوری میتواند در تبیین رویکردهای راهبردی و عملکردی در سازمانها و از جمله فدراسیونهای ورزشی نقش قابل توجهی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی کاربست نوآوری در ارتباط بین تفکر راهبردی و عملکرد سازمانی در فدراسیونهای ورزشی بود. این پژوهش از نوع نوع همبستگی بود. شرکت کنندگان را کارکنان و مدیران 13 فدراسیون منتخب ورزشی بودند، که از بین آنها 230 نفر با روش نمونهگیری تصادفی از ۵ فدراسیون گروهی و 8 فدراسیون انفرادی از بین فدراسیونهای فعال انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه عملکرد سازمان لوپز-نیکولاس (2011)، پرسشنامه نوآوری سازمانی پراجگو و سوهل (۲۰۰۳) و پرسشنامه تفکر استراتژیک جین لیدکا (1998) بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در سطح خطای نوع اول 0/05 با نرمافزار SPSS نسخه 19 بررسی شدند. نتایج نشان داد، همبستگی مثبت و معناداری بین تفکر استراتژیک (001/0>, p67/0 =r) و نوآوری (001/0>, p71/0 =r) با عملکرد سازمانی وجود داشت. همچنین تفکر استراتژیک و نوآوری توانستند به طور مستقیم عملکرد سازمانی را پیشبینی کنند (55/0=ADJ.R2). با توجه به نتایج بدست آمده، نوآوری و تفکر استراتژیک، عملکرد کارکنان فدراسیونهای ورزشی را بهبود میبخشد و فدراسیونها را قادر می سازد چالشهای سازمانرامدیریت کنند و عملکرد مطلوبتری داشته باشند.
مدیریت رفتار سازمانی
امیر دانیاری؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ رمضان کریمی؛ محمد باقر آرایش
چکیده
این پژوهش با هدف دستیابی به چارچوب اخلاق تجاری مدیران سازمان-های ورزشی در ایران با رویکرد کلارک و براون (2013)، انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی اکتشافی و به روش تحلیل مضمون و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، انجام شد. ابزار اصلی گرداوری اطلاعات، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود که اشباع نظری یافتهها در هجدهمین مصاحبه حاصل ...
بیشتر
این پژوهش با هدف دستیابی به چارچوب اخلاق تجاری مدیران سازمان-های ورزشی در ایران با رویکرد کلارک و براون (2013)، انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی اکتشافی و به روش تحلیل مضمون و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، انجام شد. ابزار اصلی گرداوری اطلاعات، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود که اشباع نظری یافتهها در هجدهمین مصاحبه حاصل شد. جامعه اماری این پژوهش، شامل مدیران ارشد ادارات ورزش و جوانان کشور (8نفر)، تعدادی از مدیران عامل باشگاه-های ورزشی (8 نفر) و اساتید خبره ورزشی (4 نفر) بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور سنجش کفایت فرایند تحقیق از معیارهای تایید پذیری، انتقال پذیری، اعتمادپذیری و راستی، استفاده شد. نتیجة تحلیل دادههای کیفی، شناسایی119 کد مفهومی، 32 مضمون پایه و12 مضمون سازمان دهنده شامل پایبندی به رفتارهای اخلاقی– رقابتی بازار، اتخاذ رفتارهای اخلاقی مالی، حرفهایگرایی اخلاق محور، آگاهی و اشراف سازمانی، بصیرت و توانایی مدیریتی رهبریگونه، مسالهمحوری و واقعگرایی در برخورد با مسائل سازمانی، ثبات شخصیتی-رفتاری، نگاه اخلاقی در تعاملات سازمانی، روحیه فسادزایی و استقرار عدالت و انصاف سازمانی، الزامات مدیریت اخلاق محور، الزامات آموزشی مبتنی بر اخلاق، اخلاق مداری در درآمدهای سازمانی بود.
مدیریت رفتار سازمانی
ماهرخ مدیری؛ سیدمحمد کاشف؛ محسن بهنام
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ظرفیت سازمانی بر نوآوری با نقش میانجی رهبری اشتراکی در سازمانهای ورزشی غیرانتفاعی بود. پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شد. تعداد 320 پرسشنامه بین اعضای هیأتهای ورزشی استانهای شمال غرب کشور بهصورت هدفمند توزیع شد که در پایان 236 پرسشنامه صحیح جمعآوری شد. ابزار پژوهش شامل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ظرفیت سازمانی بر نوآوری با نقش میانجی رهبری اشتراکی در سازمانهای ورزشی غیرانتفاعی بود. پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شد. تعداد 320 پرسشنامه بین اعضای هیأتهای ورزشی استانهای شمال غرب کشور بهصورت هدفمند توزیع شد که در پایان 236 پرسشنامه صحیح جمعآوری شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای ظرفیت سازمانی، نوآوری سازمانی و رهبری اشتراکی بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار امپلاس با تخمین حداکثر احتمال بهوسیله خطای استانداردهای قوی استفاده شد. نتایج نشان داد همه ابعاد ظرفیت سازمانی به جز ظرفیت مالی با نوآوری اداری رابطه معنیداری داشتند. در مقابل ظرفیت انسانی و ظرفیت برنامهریزی رابطه معنیداری با نوآوری فنی نداشتند. همچنین بین همه ابعاد ظرفیت سازمانی با رهبری اشتراکی رابطه معنادار یافت شد. اما رابطه معنیداری بین ظرفیت مالی و رهبری اشتراکی وجود نداشت. رهبری اشتراکی نیز با هر دو نوع نوآوری اداری و نوآوری فنی بهطور معنیدار مرتبط بود. ارزیابی اثرات غیرمستقیم فرضی نشان داد رهبری اشتراکی بر رابطه بین ظرفیت سازمانی و نوآوریهای اداری و فنی اثر میانجی دارد. اما اثر میانجی رهبری اشتراکی بر رابطه بین ظرفیت مالی و نوآوری اداری و فنی تأیید نشد. این تحقیق برجسته ساخت که توزیع مسئولیتهای رهبری و مشارکت اعضا در تصمیمگیریهای سازمان احتمال بهرهبرداری از ظرفیتهای سازمانی را در جهت بهبود انواع نوآوری افزایش مییابد.
مدیریت رفتار سازمانی
پیمانه عسگری؛ محمد محسن صدر
چکیده
با توجه به مطالعات جدید و گسترده دانشی در حوزه ورزش و اهمیت مدیریتِ دانشِ این دستاوردها در خط مشی گذاری های مدیران ورزشی جهت آموزش بهینه و اثربخش ورزشکاران به منظور رسیدن به عملکرد بالاتر و جلوگیری از صدمات ورزشکاران، این مقاله با استفاده از روش معادلات ساختاری، تاثیر مولفه های مدیریت دانش در مدیران فدراسیون کشتی را بر آموزش اثربخش ...
بیشتر
با توجه به مطالعات جدید و گسترده دانشی در حوزه ورزش و اهمیت مدیریتِ دانشِ این دستاوردها در خط مشی گذاری های مدیران ورزشی جهت آموزش بهینه و اثربخش ورزشکاران به منظور رسیدن به عملکرد بالاتر و جلوگیری از صدمات ورزشکاران، این مقاله با استفاده از روش معادلات ساختاری، تاثیر مولفه های مدیریت دانش در مدیران فدراسیون کشتی را بر آموزش اثربخش ورزشکاران بررسی کرده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش جمع آوری داده ها توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش ورزشکاران کشتی در سال 1401 بوده است که تعداد 50 نفر به عنوان حجم نمونه و با استفاده از فرمول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات، شامل پرسشنامه مدیریت دانش نیومن و کنراد (2000) 21 آیتمی، پرسشنامه آموزش یاوری (1396) شامل 32 آیتم، و پرسشنامه اثربخشی پارسونز شامل 28 آیتم بوده است. روایی محتوایی پرسشنامه به تایید جمعی از صاحب نظران رسیده است. سنجش پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بیش تر از 7/0 محاسبه گردید. نتایج حاصل از پژوهش با استفاده از معادلات ساختاری نرم افزار PLS نشان می دهد که مولفه ایجاد دانش در مدیران فدراسیون کشتی با عدد 8522/43 بیشترین وزن از بارهای عاملی و مولفه انتقال دانش با 7366/21 کمترین وزن را به خود اختصاص داده است. در این میان مولفه کاربرد دانش با عدد 154/30 و مولفه حفظ و نگهداری دانش با 6228/26 به ترتیب بعد از مولفه ایجاد دانش قرار می گیرند. همچنین چهار مولفه مدل شبکه ای مدیریت دانشِ مدیران ورزشی رابطه مثبت و معناداری با اثربخشی آموزش های ورزشکاران دارد.
مدیریت رفتار سازمانی
سمیه حبیب پور؛ ابوالفضل فراهانی؛ علی محمد صفانیا
چکیده
تسلط بر فناوری اطلاعات به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر ابعاد مختلف یک سازمان ها اثر گذار است از همین رو هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط تسلط به فناوری اطلاعات با بهره وری سازمانی در کارکنان زن مجموعه های ورزشی سازمان شهرداری تهران با نقش میانجی توانمند سازی و چابکی سازمانی می باشد، پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، ازنظر زمان مقطعی و از ...
بیشتر
تسلط بر فناوری اطلاعات به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر ابعاد مختلف یک سازمان ها اثر گذار است از همین رو هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط تسلط به فناوری اطلاعات با بهره وری سازمانی در کارکنان زن مجموعه های ورزشی سازمان شهرداری تهران با نقش میانجی توانمند سازی و چابکی سازمانی می باشد، پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، ازنظر زمان مقطعی و از حیث ماهیت دادهها کمی است که به روش توصیفی-همبستگی و روشهای آماری رگرسیون چند متغیر با استفاده از نرم افزار اسپیاساس22 انجام شده است. جامعه آماری شامل مدیران وکارکنان زن مجموعههای ورزشی سازمان شهرداری تهران به تعداد 1350 نفر میباشد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر محاسبه گردید، روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده و ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامههای استاندارد میباشد برای سنجش توانمندسازی از پرسشنامه اسپریتزر و میشرا ، چابکی سازمانی از پرسشنامه شریفی - یانگ و بهره وری سازمانی از پرسشنامه اچیو استفاده شده است، پایایی کل پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 75/. محاسبه گردید، یافتهها حاکی است رابطه همبستگی دو متغیر تسلط به فناوری و توانمند سازی با ضریب463/0 در رتبه اول و تسلط به فناوری و بهره وری سازمانی420/0در رتبه دوم قرار دارد، تسلط به فناوری از دو مسیر مستقیم و غیر مستقیم بر بهره وری سازمانی اثر گذار است در مسیر مستقیم تسلط به فناوری با مولفههای توزیع مناسب اطلاعات، کاهش هزینههای مالی و از مسیر غیر مستقیم از طریق اثر بر چابکی سازمانی و توانمندسازی بر بهره وری اثر گذار است.
مدیریت رفتار سازمانی
حسین علی حسین؛ محسن بهنام؛ سیدمحمد کاشف
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خلق ارزش مشترک و درگیر کردن کارکنان بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ارائه خدمات نوآورانه در باشگاه های ورزشی بود . روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کارکنان باشگاههای ورزشی کشور عراق بودند که با استفاده از روش تصادفی_طبقهای تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای تجزیه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خلق ارزش مشترک و درگیر کردن کارکنان بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ارائه خدمات نوآورانه در باشگاه های ورزشی بود . روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کارکنان باشگاههای ورزشی کشور عراق بودند که با استفاده از روش تصادفی_طبقهای تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل فرضیات از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار پیالاس 3 استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری خدمتگزار با درگیر کردن کارکنان، خلق ارزش مشترک و ارائه خدمات نوآورانه رابطه معناداری دارد. طبق نتایج خلق ارزش مشترک با ارائه خدمات نوآورانه رابطه معناداری ندارد اما درگیر کردن کارکنان با ارائه خدمات نوآورانه رابطه معناداری دارد. همچنین، خلق ارزش مشترک بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ارائه خدمات نوآورانه نقش میانجی دارد اما درگیر کردن کارکنان نقش میانجی بر این رابطه ندارد. در مجموع، میتوان چنین گفت که وقتی ایجاد ارزش مشترک توسط رهبری خادمانه تحت تاثیر قرار گیرد، ظرفیت سازمان برای شناسایی و پاسخ به نیازها و چالشهای اجتماعی از طریق خدمات نوآورانه تقویت میشود .
مدیریت رفتار سازمانی
مهرداد محرم زاده؛ حامد خیرالهی میدانی؛ فاطمه بهروز دمیرچی
چکیده
هدف: ورزش امروزه از مقولههای مهم در هر جامعهای محسوب میشود و افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار داده است. فوتبال یکی از محبوبترین رشتههای ورزشی و البته یکی از پر برخوردترین رشتهها لحاظ میشود که خصوصا اخلاق و رفتار بازیکنان را نشانه گرفته است. اولین گام برای سامان بخشیدن به این مسئله پیداکردن عوامل موثر بر بداخلاقی در بازیکنان ...
بیشتر
هدف: ورزش امروزه از مقولههای مهم در هر جامعهای محسوب میشود و افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار داده است. فوتبال یکی از محبوبترین رشتههای ورزشی و البته یکی از پر برخوردترین رشتهها لحاظ میشود که خصوصا اخلاق و رفتار بازیکنان را نشانه گرفته است. اولین گام برای سامان بخشیدن به این مسئله پیداکردن عوامل موثر بر بداخلاقی در بازیکنان فوتبال میباشد. پژوهش حاضر به منظور مطالعه عوامل موثر بر بداخلاقی بازیکنان لیگ برتر فوتبال انجام شده است. مواد و روشها: در این پژوهش از روش تحقیق کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد براساس الگوی اشتراوس-کوربین استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید تربیت بدنی، مربیان فوتبال و دانشجویان تربیت بدنی تشکیل دادهاند و با روش نمونه گیری هدفمند مصاحبه-های نیمه ساختار یافته با 18 نفر از اساتید و صاحبنظران تا حصول اشباع نظری ادامه پیدا کرد. به منظور اطمینان از روایی ابزار از نظرات خبرگان و برای اطمینان از پایایی دادهها از روش بازبینی نخبگان غیرشرکتکننده در پژوهش استفاده شد. یافته ها: پس از طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، نتایج تحلیل دادهها حول الگوی پارادایمی، شش مقوله کلی استخراج شدند که ناظر بر مهمترین عوامل پیش روی پرخاشگری در بازیکنان در فوتبال می باشند. این عوامل عبارتند از : عوامل مدیریتی، عوامل فردی و روانی، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و اجتماعی و عوامل امکاناتی میباشد. نتیجه : طبق یافتههای پژوهش به این نتیجه رسیده شد که عوامل درونی و بیرونی از مهمترین عوامل و تاثیرگذار بر روند بداخلاقی بازیکنان فوتبال میباشد.
مدیریت رفتار سازمانی
سجاد مومنی؛ رضوان یزدی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر تحلیل نقش تعدیلکنندگی فضیلت سازمانی در تبیین رابطه بین توانمندسازی و سرمایه اجتماعی معلمان تربیتبدنی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع طرح های همبستگی بود که به روش مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی معلمان تربیتبدنی استان همدان بود که تعداد 287 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر تحلیل نقش تعدیلکنندگی فضیلت سازمانی در تبیین رابطه بین توانمندسازی و سرمایه اجتماعی معلمان تربیتبدنی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع طرح های همبستگی بود که به روش مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی معلمان تربیتبدنی استان همدان بود که تعداد 287 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (1995)، فضیلت سازمانی کامرون (2004) و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) بود. روایی پرسشنامه ها به تأیید 15 نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی آنها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 86/0، 91/0 و 94/0 محاسبه گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که فضیلت سازمانی در تبیین رابطه بین توانمندسازی و سرمایه اجتماعی معلمان تربیتبدنی نقش تعدیلکنندگی دارد. همچنین سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی معلمان تأثیر مثبت میگذارد. فضیلت سازمانی تأثیر مثبتی بر توانمندسازی معلمان تربیتبدنی دارد. براساس نتایج پژوهش حاضر میتوان بیان نمود که تقویت فضیلت سازمانی و اخلاق در سطح فردی و سطح سازمانی نهتنها کارکرد مثبت بر توانمندسازی معلمان تربیتبدنی خواهد شد بلکه بهطور معناداری رابطه سرمایه اجتماعی و فضیلت سازمانی را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
مدیریت رفتار سازمانی
احمدرضا ظهرابی؛ عباس خدایاری؛ مهوش نوربخش؛ حسین عبدالملکی
چکیده
هدف این تحقیق تدوین چهارچوب مفهومی سرمایه فرهنگی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش از روش تحقیق آمیخته کمی ـ کیفی به روش اکتشافی متوالی انجام شد. نمونه بخش کیفی 14 نفر از اساتید گروه مدیریت ورزشی دانشگاه و مدیران اجرایی وزارت ورزش و جوانان بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند، مصاحبهها تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد. ...
بیشتر
هدف این تحقیق تدوین چهارچوب مفهومی سرمایه فرهنگی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش از روش تحقیق آمیخته کمی ـ کیفی به روش اکتشافی متوالی انجام شد. نمونه بخش کیفی 14 نفر از اساتید گروه مدیریت ورزشی دانشگاه و مدیران اجرایی وزارت ورزش و جوانان بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند، مصاحبهها تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد. در بخش کمی نمونه آماری شامل 378 نفر از مدیران، مسئولان و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان بودهاند. پرسشنامه محقق ساخته شامل 76 سوال که روایی محتوایی آن از طریق نظر خواهی از چند تن از اساتید دانشگاه تایید شد و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شد. جهت تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. با توجه به نتایج مدلی با 7 بعد مشتمل بر 76 گویه طراحی شد که با توجه به بار عاملی به ترتیب اولویت، شامل ابزارهای معنویت (973/0)، تغییرات مثبت زندگی (969/0)، ارزشمندی زندگی (962/0)، تعامل با دیگران (962/0)، هویتیابی (948)، مدیریت بدن،(896/0) و سرمایه اجتماعی (883/0) بودند. نتایج این پژوهش و عوامل شناسایی شده، نشاندهنده یک مدل جامع و فراگیر است که به عنوان چهارچوبی جامع در وزارت ورزش و جوانان قابلیت کاربرد دارد و استفاده از آن میتواند باعث شناسایی نقاط قوت کارکنان و توانمندسازی و بهبود عملکرد آنان و در نتیجه باعث افزایش بهرهوری سازمان شود.
مدیریت رفتار سازمانی
شهرام نظری؛ عرفان گل محمدی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر بی-تفاوتی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی (مورد مطالعه: معلمان تربیت بدنی) بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی معلمان تربیت بدنی مناطق 19 گانه شهر تهران بود (1600 نفر). با توجه به محدود بودن جامعه تحقیق، براساس فرمول کوکران تعداد 351 نفر از معلمان به صورت تصادفی_خوشهای به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر بی-تفاوتی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی (مورد مطالعه: معلمان تربیت بدنی) بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی معلمان تربیت بدنی مناطق 19 گانه شهر تهران بود (1600 نفر). با توجه به محدود بودن جامعه تحقیق، براساس فرمول کوکران تعداد 351 نفر از معلمان به صورت تصادفی_خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای شخصیت (گاسلینگ و همکاران، 2003)، سکوت سازمانی (واکولا و بورادوس، 2005) و بی تفاوتی سازمانی (دانایی فرد و همکاران، 1389) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید. بر اساس نتایج ویژگیهای شخصیتی بر بیتفاوتی سازمانی اثر منفی معناداری (001/0=Sig، 520/8-=t) دارد؛ ویژگیهای شخصیتی بر سکوت سازمانی تأثیر منفی معناداری دارد (001/0=Sig، 679/2-=t)؛ سکوت سازمانی بر بیتفاوتی سازمانی تأثیر مثبت معناداری (001/0=Sig، 507/2=t) دارد. همچنین مشخص شد که ویژگیهای شخصیتی از طریق متغیر میانجی سکوت سازمانی بر بیتفاوتی سازمانی معلمان تربیتبدنی اثر معناداری دارد. همانطور که مشخص شد عامل شخصیت تعیین کننده میزان بیتفاوتی سازمانی و سکوت سازمانی معلمان تربیتبدنی است لذا پیشنهاد میشود که در زمان استخدام معلمان، از آزمونهای شخصیت استفاده شود تا تناسب شخصیت و مشاغل به بیش ترین حد ممکن برسد.
مدیریت رفتار سازمانی
سامان ایزدمهر؛ سارا کشکر؛ رضا صابونچی
چکیده
یکی از موارد مغفول مانده در سازمانهای ورزشی توجه به بازنشستگی و داشتن الگوی مناسب برای بازنشستگی نیروی انسانی با کمترین آسیب به سازمان می باشد. بنابراین تحقیق پیش رو با هدف کلی تحلیل مسیر الگوی بازنشستگی نیروی انسانی در وررزش انجام گرفت. روش پژوهش حاضر روش آمیخته (کیفی و کمی) است که از لحاظ هدف در زمره تحقیقات اکتشافی و از لحاظ نتیجه ...
بیشتر
یکی از موارد مغفول مانده در سازمانهای ورزشی توجه به بازنشستگی و داشتن الگوی مناسب برای بازنشستگی نیروی انسانی با کمترین آسیب به سازمان می باشد. بنابراین تحقیق پیش رو با هدف کلی تحلیل مسیر الگوی بازنشستگی نیروی انسانی در وررزش انجام گرفت. روش پژوهش حاضر روش آمیخته (کیفی و کمی) است که از لحاظ هدف در زمره تحقیقات اکتشافی و از لحاظ نتیجه جزء تحقیقات بنیادی و کاربردی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان مرتبط با موضوع بوده و نمونه گیری در این بخش به صورت هدفمند و تکنیک گلوله برفی انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه مدیران و کارشناسان ورزشی، مربیان ورزشی بود ه به صورت تصادفی ساده نمونهگیری شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش مصاحبه (بخش کیفی) و پرسشنامه (بخش کمی) بود. مصاحبه به روش نیمه ساختار یافته انجام شد و از نتایج مصاحبه ها برای ساخت پرسشنامه استفاده شده و بعد از تایید روایی و پایایی توزیع گردید. به منظور تحلیل مسیر مدل بازنشستگی نیروی انسانی در ورزش از تحلیل معادلات ساختاری با کمک نرم افزار Smart PLS نسخه 3 استفاده شد. اصلاح ساختار و کاهش نیروهای مازاد بر شاخصهای شفاف و منطقی بر برنامه ریزی و اجرای طرح آمایش و جذب و بازنشستگی نیروی انسانی تاثیر مثبت و معنیداری دارد (01/0=p)، همچنین شایسته سالاری و جانشین پروری بر شاخصهای شفاف و منطقی بر برنامه ریزی و اجرای طرح آمایش و جذب و بازنشستگی نیروی انسانی تاثیر مثبت و معنیداری دارد. می توان گفت که بدون داشتن برنامه مناسب برای بازنشستگی نیروی انسانی و تامین نیروهای جایگزین، در بلند مدت سازمان از سرمایه های ارزشمند خالی خواهد شد.
مدیریت رفتار سازمانی
سید جعفر موسوی؛ سیدرضا موسوی گیلانی
چکیده
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سلامت سازمانی با خلاقیت و بهره وری کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان بود. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و همکاران، پرسشنامه بهره ...
بیشتر
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سلامت سازمانی با خلاقیت و بهره وری کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان بود. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و همکاران، پرسشنامه بهره وری مدل اچیو (هرسی بلانچارد و گلد اسمیت) و پرسشنامه سنجش خلاقیت کارکنان تورنس استفاده شد. روایی صوری و محتوائی پرسشنامه ها توسط ده نفر از صاحب نظران تربیت بدنی مورد تائید قرار گرفت و پایائی آن ها با بهره گیری از آزمون ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها افزون بر آمار توصیفی از آزمون های آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سلامت سازمانی با خلاقیت و بهره وری و ابعاد آن ها رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر سلامت سازمانی می تواند 68 درصد تغییرات خلاقیت و 35 درصد تغییرات بهره وری را پیش بینی کند. با توجه به نتایج تحقیق می توان اظهار داشت که اداره کل ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان از سلامت سازمانی متوسط برخوردار است و از نظر خلاقیت و بهره وری سازمانی در وضعیت پائینی قرار دارد. نتیجه گیری می شود مدیران با ایجاد روابط و تعاملات اجتماعی، سلامت سازمانی را تقویت نمایند تا محیط کاری سالم منتج به خلاقیت و افزایش بهره وری شود
مدیریت رفتار سازمانی
شیرین محمدی؛ شهاب بهرامی؛ حسین عیدی
چکیده
تحقیق حاضر باهدف ارایه الگوی پارادیمی بیحسی سازمانی در بین معلمان ورزش طراحی و اجرا گردید. این مطالعه به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بود. جامعه آماری در بخش کمی ﺷﺎﻣﻞ کلیه معلمان تربیتبدنی کرمانشاه میباشد. نمونه آماری این پژوهش با توجه به فراوانی ...
بیشتر
تحقیق حاضر باهدف ارایه الگوی پارادیمی بیحسی سازمانی در بین معلمان ورزش طراحی و اجرا گردید. این مطالعه به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بود. جامعه آماری در بخش کمی ﺷﺎﻣﻞ کلیه معلمان تربیتبدنی کرمانشاه میباشد. نمونه آماری این پژوهش با توجه به فراوانی جامعه آماری، حجم نمونه و احتمال خطای نمونهگیری، 150 نفر در نظر گرفته شد. در این تحقیق با توجه به اهداف و نوع تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفادهشده است. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر از کدگذاری در بخش کیفی و از روش معادلات ساختاری در بخش کمی با استفاده از نرمافزار PLS استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مدل پژوهش، شامل 14 مقوله و 58 کد مفهومی میباشد که در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی بهصورت موجبات علی (3 مقوله)، مقوله اصلی: بیحسی سازمانی در بین معلمان تربیتبدنی (1 مقوله)، راهبردها (3 مقوله)، شرایط زمینهای (2 مقوله)، شرایط مداخلهگر (4 مقوله) و پیامدها (1 مقوله) جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفهی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است بنابراین مدل پژوهش از برازش کافی برخوردار میباشد. با توجه به آنکه معلمین تربیتبدنی نقش پررنگی در توسعه ورزش دانشآموزی دارند، توصیه میشود که مدیران و متولیان آموزشوپرورش، از نتایج پژوهش حاضر بهمنظور افزایش کیفیت زندگی این قشر استفاده نمایند.
مدیریت رفتار سازمانی
مرضیه خلیفه سلطانی؛ محمود گودرزی؛ امین دهقان قهفرخی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل ارتباطی سرمایههای اجتماعی و فرهنگی با مشارکت اجتماعی سلبریتیهای ورزشی با میانجیگری مسئولیت پذیری اجتماعی بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی بود و جامعه آماری سلبریتی های ورزشی بودند که تعداد 278 نفر به عنوان نمونه آماری از روش نمونهگیری در دسترس با توجه به دشواری جمعآوری دادهها انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل ارتباطی سرمایههای اجتماعی و فرهنگی با مشارکت اجتماعی سلبریتیهای ورزشی با میانجیگری مسئولیت پذیری اجتماعی بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی بود و جامعه آماری سلبریتی های ورزشی بودند که تعداد 278 نفر به عنوان نمونه آماری از روش نمونهگیری در دسترس با توجه به دشواری جمعآوری دادهها انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامههای محقق ساخته مشارکت اجتماعی، مسئولیتپذیری اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید 10 نفر از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک مطالعه ی مقدماتی با 30 آزمـودنی و بـا آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 86/0، 76/0 و 85/0محاسبه شد. دادهها از طریق روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل تحلیل شد. تحلیلهای مدلسازی معادلات ساختاری، برازندگی الگوی پیشنهادی را تایید کرد. نتایج حاکی از اثرات مثبت و مستقیم سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی بر میزان مشارکت اجتماعی سلبریتیهای ورزشی بود. همچنین اثرات مثبت و غیرمستقیم سرمایههای اجتماعی و فرهنگی از طریق مسئولیتپذیری اجتماعی سلبریتیهای ورزشی نشان داده شد.