مدیریت ورزشی
شادی رهبر یعقوبی؛ مهوش نوربخش؛ مهدی کهندل؛ سید نعمت خلیفه
چکیده
هدف این پژوهش آینده نگاری راهبردی پیشران های سازندۀ هوش مصنوعی در صنعت ورزش بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت براساس روش های جدید علم آینده پژوهی، تحلیلی اکتشافی محسوب می شود که با استفاده از روش تحلیل تأثیر متقابل انجام گرفته است. جامعه آماری شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (مقالات مرتبط با موضوع تحقیق) و منابع انسانی (کارشناسان ...
بیشتر
هدف این پژوهش آینده نگاری راهبردی پیشران های سازندۀ هوش مصنوعی در صنعت ورزش بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت براساس روش های جدید علم آینده پژوهی، تحلیلی اکتشافی محسوب می شود که با استفاده از روش تحلیل تأثیر متقابل انجام گرفته است. جامعه آماری شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (مقالات مرتبط با موضوع تحقیق) و منابع انسانی (کارشناسان حوزه هوش مصنوعی، کارشناسان حوزه صنعت ورزش و اساتید دانشگاه) بود. روش نمونه گیری در هر دو بخش جامعه اطلاعاتی و انسانی هدفمند بود. در بخش جامعه اطلاعاتی 18 مطالعه بر مبنای معیارهای ورود و خروج و در بخش جامعه انسانی 18 نفر براساس 4 معیار تجربۀ کاری، تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری، تنوع و قابلیت همکاری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها چک لیست، پرسشنامه و ماتریس به ابعاد 27×27 بود. برای ارزیابی اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج از راهبردهای قابلیت باورپذیری، تأییدپذیری، مطالعه حسابرسی فرآیند، دلفی در دو دور، روایی صوری و محاسبه ضریب قابلیت اعتماد با روش تنصیف (دو نیمه کردن) استفاده شد. برای تحلیل مرور منابع و دیدگاه های خبرگان از تحلیل محتوا و در ادامه به ترتیب از تحلیل دلفی و تحلیل تأثیر متقابل استفاده شد. نتایج نشان داد در تبیین آینده هوش مصنوعی در صنعت ورزش 27 پیشران کلیدی وجود دارند که از بین آنها 5 پیشران (دگرگونی شغلی، سرمایه گذاری، دامنه گسترش هوش مصنوعی، آمادگی پذیرش فناوری هوش مصنوعی و زیرساخت و تجهیزات) جزء پیشران های سازنده آینده هوش مصنوعی در صنعت ورزش هستند. براساس این نتیجه مشخص شد بدیل های سازندۀ آینده هوش مصنوعی در صنعت ورزش طیف مختلفی از عوامل را در بر می گیرد که به نظر می رسد در آینده نزدیک دستخوش تغییر می شوند.
مدیریت ورزشی
صدیقه اسلامی؛ مطهره سخی زاده؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر چگونگی جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان تربیت بدنی، کارشناسان و مدیران بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران آژانسهای مسافرتی و روسای هئیتهای ورزشی تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول کوکران، حجم ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر چگونگی جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان تربیت بدنی، کارشناسان و مدیران بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران آژانسهای مسافرتی و روسای هئیتهای ورزشی تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول کوکران، حجم نمونه 193 نفر برآورد شد. پرسشنامههای مورد استفاده عبارتند از : پرسشنامه استراتژیهای بازاریابی دیجیتال شکوری و محمدی(1397)، پرسشنامه عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی همتی(1395). جهت تجزیه و تحلیل دادههای این تحقیق از آمار توصیفی، رگرسیون خطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار های SPSS و لیزرل انجام شد.
یافتههای تحقیق نشان دادند که در میان متغیرهای این پژوهش، آموزش و پژوهش گردشگری بیشترین پراکندگی و کمترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. یافتههای تحقیق موید این است که بازاریابی دیجیتال بر توسعه آموزش و پژوهش گردشگری ورزشی رویداد شهر اهواز تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تمامی متغیرها با توجه به مقادیر چولگی و کشیدگی از توزیع نرمالی برخوردار میباشند. نتایج حاصل از عوامل استراتژیهای بازاریابی دیجیتال نشان دادند که بار عاملی تمامی گویه-ها بیشتر از 4/0 و مقادیر آماره t نیز بیش تر از 58/2 بدست آمد؛ بنابراین میان گویهها ارتباط قابل قبولی دیده میشود. نتایج نشان دادند که حمایتهای سیاسی و قانونی و ایجاد زیرساختهای مناسب سیاسی، حمایتی و اصلاح برخی از قوانین میتواند در این راه سبب توسعه گردشگری ورزشی این استان و به آن سرعت بیشتری ببخشد.
مدیریت ورزشی
احمد رجبی؛ سیدمحمد کاشف؛ محسن بهنام
چکیده
با گسترش فوتبال بهعنوان یک ورزش محبوب جهانی توجه به طرفداران این ورزش بهعنوان یک حوزه پژوهشی بیشازپیش موردتوجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر بررسی و شناسایی عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران فوتبال باشگاهی است. تحقیق حاضر با رویکرد مدل پیوستار روانشناختی به دنبال بررسی جامع تمام عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران ایرانی ...
بیشتر
با گسترش فوتبال بهعنوان یک ورزش محبوب جهانی توجه به طرفداران این ورزش بهعنوان یک حوزه پژوهشی بیشازپیش موردتوجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر بررسی و شناسایی عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران فوتبال باشگاهی است. تحقیق حاضر با رویکرد مدل پیوستار روانشناختی به دنبال بررسی جامع تمام عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران ایرانی تیمهای فوتبال باشگاهی است. به همین منظور مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با 27 نفر از طرفداران فوتبال انجام شد. با توجه به رویکرد کیفی تحقیق حاضر و استفاده از روش تحلیل محتوا، کدگذاری در سه سطح شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. درنهایت 17 طبقه منحصربهفرد بهعنوان عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران در مدل چهار سطحی پیوستار روانشناختی به دست آمد. این عوامل در سطح آگاهی شناسنامه تیم، عوامل جامعهپذیری، رسانه، مکان و جغرافیا، تماس با فوتبال، اوقات فراغت فوتبالی و عوامل جمعیتشناختی بودند. عوامل اثرگذار بر هویتسازی در سطح جذب شامل ارکان رقابت فوتبالی، تمایلات شخصی و جمعپذیری و جامعه بودند. عوامل باشگاهداری حرفهای، بعد فنی طرفداری، مشارکت اقتصادی و درگیری عمیق عاطفی عوامل اثرگذار در سطح دلبستگی بودند و درنهایت مرحله وفاداری شامل عوامل تیممحوری، بینش فوتبالی و فرهنگ فوتبالی بود. تحقیق حاضر نشان داد که بیشتر عوامل اثرگذار بر هویتسازی در مرحله آگاهی نقش دارند و با حرکت طرفدار در مدل پیوستار روانشناختی به سمت مرحله وفاداری، از تعداد عوامل اثرگذار کاسته میشود و بر بعد فوتبالی و تخصصی آن افزوده میشود.
مدیریت ورزشی
نیما حسن زاده؛ مهرداد محرم زاده؛ فرزاد نوبخت
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی پیامدهای وفاداری هواداران مسابقات فرمول در ایران است تا بستر مناسبی جهت شناخته شدن این مسابقات در ایران ایجاد و گامی بلند در راستای پژوهشهای جدید در حوزه مسابقات فرمول در ایران برداشته شود. همچنین شناسایی این پیامدها، منجر به آگاهی بیشتر در زمینه مزایای وفاداری هواداران از مسابقات فرمول یک میگردد. ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی پیامدهای وفاداری هواداران مسابقات فرمول در ایران است تا بستر مناسبی جهت شناخته شدن این مسابقات در ایران ایجاد و گامی بلند در راستای پژوهشهای جدید در حوزه مسابقات فرمول در ایران برداشته شود. همچنین شناسایی این پیامدها، منجر به آگاهی بیشتر در زمینه مزایای وفاداری هواداران از مسابقات فرمول یک میگردد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی میباشد و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدار شناسی توصیفی انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبه از شیوه کلایزی استفاده گردید. جامعه شرکتکننده در پژوهش، خبرگان مرتبط با موضوع بودند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و به منظور بررسی و دستهبندی اطلاعات، از نرمافزار مکسکیودا نسخه20 استفاده گردید. جهت تعیین روایی و پایایی از معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تایید پذیری استفاده شد. با تجزیه و تحلیل یافتههای حاصل از اطلاعات مشارکتکنندگان در پژوهش؛ پیامدهای وفاداری هواداران مسابقات فرمول یک در ایران شامل: 37 مضمون فرعی در قالب 5 مضمون اصلی توسعه اقتصادی، افزایش آگاهی، افزایش محبوبیت، توسعه رسانهای و افزایش ظرفیت هواداری میباشد. در نهایت میتوان گفت؛ وفاداری هواداران، نقشی محوری در توسعه همهجانبه مسابقات فرمول یک در ایران دارد و زمینهساز انجام پژوهشهای بیشتر در این حوزه میشود.
مدیریت ورزشی
زهرا اصغری؛ محسن صادقی
چکیده
سازمانهای مدرن ورزشی به دنبال تسهیم اطلاعات و مدیریت دانش هستند و بیتوجهی به خودسانسوری در این سازمانها میتواند مسئلهساز شود بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر خودسانسوری منابع انسانی و راهکارهای کاهش آن در سازمانهای ورزشی دولتی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کیفی و میدانی-کتابخانهای با استراتژی ...
بیشتر
سازمانهای مدرن ورزشی به دنبال تسهیم اطلاعات و مدیریت دانش هستند و بیتوجهی به خودسانسوری در این سازمانها میتواند مسئلهساز شود بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر خودسانسوری منابع انسانی و راهکارهای کاهش آن در سازمانهای ورزشی دولتی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کیفی و میدانی-کتابخانهای با استراتژی تحلیل مضمون با رویکرد آتراید-استیرلینگ (2001) میباشد. مشارکتکنندگان در پژوهش حاضر اساتید دانشگاهی مدیریت ورزشی و مدیریت منابع انسانی، رؤسای ادارات کل ورزش و جوانان مراکز استانها و رؤسای فدراسیونهای ورزشی بودند که 18 نفر از آنان با استفاده از روش هدفمند و گلولهبرفی و با توجه به اصل اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق بود و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری سهمرحلهای تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل مؤثر بر خودسانسوری منابع انسانی در سازمانهای ورزشی شامل عوامل فردی، عوامل مدیریتی، عوامل سازمانی و عوامل فراسازمانی و راهکارهای کاهش آن شامل ارتقای دانش نیروی انسانی، ترویج روحیه همفکری در سازمانهای ورزشی، توجه مدیران به ناامنیها، ارائه مشوق به نیروی انسانی، مبارزه با چاپلوسی در سازمانهای ورزشی و اصلاح رویههای معیوب سازمانی است. بنابراین مدیران سازمانهای ورزشی میتوانند با توجه به عوامل مؤثر و بکارگیری راهکارهای ارائه شده، زمینه لازم برای کاهش خودسانسوری منابع انسانی سازمانهای ورزشی را فراهم کنند، از تمامی ظرفیتهای دانشی این منابع ارزشمند، بهرهمند شوند و مشارکت فعال و صادقانه آنها در سازمانهای ورزشی را ترویج دهند.
مدیریت ورزشی
نصرت اله عابدینی؛ پروین اسدپور کوفی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین و اولویت بندی راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاههای ورزشی دولتی به بخش خصوصی با استفاده از تکنیک سلسله مراتبی AHP بود. روش: فرآیند انجام پژوهش در دو مرحله صورت پذیرفت. در مرحله اول جهت شناسایی راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاههای ورزشی دولتی به بخش خصوصی، با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش، فهرستی از شاخص های ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین و اولویت بندی راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاههای ورزشی دولتی به بخش خصوصی با استفاده از تکنیک سلسله مراتبی AHP بود. روش: فرآیند انجام پژوهش در دو مرحله صورت پذیرفت. در مرحله اول جهت شناسایی راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاههای ورزشی دولتی به بخش خصوصی، با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش، فهرستی از شاخص های راهبردها و پیامدهای واگذاری باشگاه های ورزشی دولتی به بخش خصوصی تنظیم گردید. روایی پرسشنامه با نظرخواهی از متخصصان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (81/0) مورد تائید قرار گرفت. در مرحله دوم، وزن نسبی و رتبه هر یک از شاخص های شناسایی شده، با نظرخواهی از 74 تن از مسئولین فدراسیون فوتبال، اساتید دانشگاهی و مدیران باشگاه ها از طریق تکینک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و با استفاده از نرم افزار اکسل محاسبه گردید.یافته ها: یافته ها نشان داد که مهم ترین راهبردهای واگذاری باشگاه های فوتبال به بخش خصوصی به ترتیب شامل داشتن برنامه ی مدون استراتژیک مالی، وجود آژانس های تخصصی ویژه بازاریابی ورزشی، ایجاد اتحادیه های باشگاهها و شفافیت در اطلاعات مالی بود. مهم ترین پیامدهای واگذاری باشگاه های فوتبال به بخش خصوصی به ترتیب شامل پیامدهای مدیریتی، اقتصادی و سیاسی بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود که با خصوصی سازی، ضمن آسان کردن تربیت مدیران حرفه ای، کیفیت مدیریت در باشگاه سرخابی ها افزایش و رونق اقتصادی فراهم می شود.
مدیریت ورزشی
سید رضا موسوی بیوکی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ حبیب هنری؛ غلامعلی کارگر
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر تحقق سبک زندگی در بیانیه گام دوم انقلاب در تربیت بدنی و ورزش ج.ا. ایران است.روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف نظری و کاربردی و گردآوری دادهها به روش کیفی اجرا شد. نحوه جمعآوری دادهها به شکل میدانی بود؛ که شامل مطالعات کتابخانهای، روش تحلیل محتوا و بررسی 24پژوهش(داخلی و خارجی) و مصاحبه نیمه ساختاریافته ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر تحقق سبک زندگی در بیانیه گام دوم انقلاب در تربیت بدنی و ورزش ج.ا. ایران است.روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف نظری و کاربردی و گردآوری دادهها به روش کیفی اجرا شد. نحوه جمعآوری دادهها به شکل میدانی بود؛ که شامل مطالعات کتابخانهای، روش تحلیل محتوا و بررسی 24پژوهش(داخلی و خارجی) و مصاحبه نیمه ساختاریافته با19 نفر خبره و صاحبنظر در حوزه مدیریت ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه خبرگان مرتبط با مدیریت ورزشی شامل مدیریت کلان ورزشی و سیاسی کشور، اساتید و اعضا هیئت علمی دانشگاه ها رشته مدیریت ورزشی تشکیل میدادند. افراد مصاحبهشونده به روش نمونهگیری غیر تصادفی از نوع هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد عوامل موثر بر سبک زندگی در بیانیه گام دوم انقلاب در تربیت بدنی و ورزش در پنج حیطه( ارتباطات فردی، ارتباطات اجتماعی، آرمانخواهی، ارزشها و هنجارها، نمادهای محلی، ملّی و فراملّی) با 66 مضمون پایه می باشد. ضرورت طی کردن فاصلۀ میان واقعیت و آرمان های نظام اسلامی با قدرت بیشتر در ورزش و ضرورت حرکت جامعۀ ورزشی به سمت آرمان های بلند نظام و تمدن سازی نوین اسلامی با سبک زندگی اسلامی ایرانی میسر می گردد. سبک زندگی دینی یعنی تلاش حداکثری ورزشکاران همراه با توکل و تفویض نتیجه به خدا می باشد.
مدیریت ورزشی
علی یاری؛ کیوان شعبانی مقدم
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل فردی، سازمانی، اجتماعی- فرهنگی و عامل امکانات بر کاهش شکایت از قصور مربیان در حوادث ورزشی شهر کرمانشاه بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی میباشد که به روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه مربیان ورزشی شهر کرمانشاه به تعداد 550 نفر تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل فردی، سازمانی، اجتماعی- فرهنگی و عامل امکانات بر کاهش شکایت از قصور مربیان در حوادث ورزشی شهر کرمانشاه بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی میباشد که به روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه مربیان ورزشی شهر کرمانشاه به تعداد 550 نفر تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان و کرجسی 225 نفر انتخاب شدند که شیوه نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار مورداستفاده در پژوهش شامل، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تائید 10 تن از متخصصین رسید و پایایی آن در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه (76/0) محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار بهوسیلهی نرمافزار SPSS نسخه 22 و در بخش آمار استنباطی جهت ارزیابی روابط علی بین متغیرها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL نسخه 3 استفاده شد. یافتهها نشان داد که عوامل فردی، سازمانی، اجتماعی- فرهنگی و عامل امکانات بر کاهش شکایت از مربیان تأثیرگذار بوده و ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد با توجه به نتایج بهدستآمده سیاستگذاران حوزه ورزش میتوانند اقدامات اصلی خود بهمنظور کاهش شکایت از قصور مربیان در حوادث ورزشی را به ترتیب بر عوامل فردی، سازمانی، اجتماعی- فرهنگی و عامل امکانات متمرکز کنند.
مدیریت ورزشی
علیرضا اسفندیاری؛ نسرین عزیزیان کهن؛ عباس نقی زاده باقی
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی و تبیین عوامل کلیدی مدیریت راهبردی منابع انسانی و اخلاق حرفهای بر عملکرد سازمانی ورزشی بود. روش تحقیق حاضر از نوع اکتشافی متوالی و کمی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی خبرگان اداری و دانشگاهی که در حوزة مدیریت ورزشی استان مازندران دارای تجربه کاری و مشاوره بودند. با توجه به روش نمونه گیری به صورت گلوله ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی و تبیین عوامل کلیدی مدیریت راهبردی منابع انسانی و اخلاق حرفهای بر عملکرد سازمانی ورزشی بود. روش تحقیق حاضر از نوع اکتشافی متوالی و کمی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی خبرگان اداری و دانشگاهی که در حوزة مدیریت ورزشی استان مازندران دارای تجربه کاری و مشاوره بودند. با توجه به روش نمونه گیری به صورت گلوله برفی انجام گرفت؛ ۲۰ نفر بهعنوان نمونه در نظر گرفته شدند و ابزار تحقیق پرسشنامه بسته (پرسشنامه سلسلهمراتبی) که از روایی و پایایی مطلوبی(نرخ ناسازگاری کمتر از1/0 شد) برخوردار بود که بین افراد نمونه بهصورت دلفی انجام گرفت. تجزیهوتحلیل فرضیههای تحقیق از تکنیک AHP و از نرمافزار expert choice11 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که از میان معیارهای متفاوت و گوناگون، چهار مؤلفه اصلی برای عوامل کلیدی مدیریت راهبردی منابع انسانی شامل: تفویض اختیار، مشارکت فعال، تسهیم اطلاعات و اعطای پاداش معین شدند، همچنین مولفههای کلیدی اخلاق حرفه ای مسئولیتپذیری، برتریجویی و رقابتطلبی، احترام به ارزش و هنجارهای اجتماعی معین شدند.
مدیریت ورزشی
فریبر فتحی؛ لقمان کشاورز؛ مرتضی رضایی صوفی
چکیده
چکیدهکار آفرینی بعدی مهمی از عملکرد سازمان است که انتظار میرود نظامهای مدیریت منابع انسانی بر آن اثر بگذارند. سازمانها در موقعیتهایی قرار دارند که گرایش به سمت فعالیتهای کارآفرینانه برای آنها امری ضروری است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا با چابکی کارآفرینی و هوشیاری کارآفرینانه ...
بیشتر
چکیدهکار آفرینی بعدی مهمی از عملکرد سازمان است که انتظار میرود نظامهای مدیریت منابع انسانی بر آن اثر بگذارند. سازمانها در موقعیتهایی قرار دارند که گرایش به سمت فعالیتهای کارآفرینانه برای آنها امری ضروری است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا با چابکی کارآفرینی و هوشیاری کارآفرینانه در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان، کارشناسان، مدیران و معاونان ستادی وزارت ورزش کشور به تعداد 970 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 296 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه محقق ساخته مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا، پرسشنامه چابکی کارافرینی کارابی (2012)، پرسشنامه هوشیاری کارآفرینانه تانگ و همکاران (2012) بود. روایی آن مورد تأیید و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 948/0، 909/0، 908/0 به دست آمد. به منظور تحلیل استنباطی دادههای جمع آوری شده از نرم افزار Smart PLS 4 استفاده شد. نتیجهی آزمون فرضیات در سطح اطمینان 95/0 نشان میدهد که: مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا میتواند بصورت مثبت و معناداری چابکی کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان را پیش بینی کند (001/0- p=695/4t=)، مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا میتواند بصورت مثبت و معناداری هوشیاری کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان را پیش بینی کند (001/0- p=339/3t=). بنابراین میتوان گفت که چناچه در وزارت ورزش و جوانان مدیریت منابع انسانی قابلییت محور باشد کارافرینی در وزرات خانه چابکتر و نسبت به تغییرات درونی و بیرونی هوشیارتر میباشد
مدیریت ورزشی
میلاد انصافی کوچمشکی؛ سیدمحمد کاشف؛ فاطمه عبدوی
چکیده
در طول چند دهه اخیر، حرکت در مسیر رشد و توسعه پایدار از اهداف کشورهای در حال توسعه میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر توسعه پایدار ورزش کشور بود. در پژوهش حاضر از پارادایم پژوهش کیفی و از بین روشهای مختلف کیفی از روش شبکه مضامین استفاده شد. جمعآوری دادهها از نوع مصاحبه نیمهساختارمند در سال 1402 بود. جامعه آماری کلیه ...
بیشتر
در طول چند دهه اخیر، حرکت در مسیر رشد و توسعه پایدار از اهداف کشورهای در حال توسعه میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر توسعه پایدار ورزش کشور بود. در پژوهش حاضر از پارادایم پژوهش کیفی و از بین روشهای مختلف کیفی از روش شبکه مضامین استفاده شد. جمعآوری دادهها از نوع مصاحبه نیمهساختارمند در سال 1402 بود. جامعه آماری کلیه صاحبنظران و خبرگان ورزش کشور بودند که از این بین 13 نفر صاحب نظر در حوزه تربیت بدنی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادهها بوسیله نرمافزار مکسکیودا تجزیه و تحلیل شد و نتایج مشخص کرد که 9 مضمون به عنوان مضامین فراگیر، شامل بسترهای فنی و بسترهای مدیریتی (ساز و کار پیشایندی)، مدیریت ارتباطات، مدیریت اکوسیستمها و مدیریت رویدادهای ورزشی (فرایندهای ایجاد پایداری)،عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و عوامل زیست محیطی (پیامدهای پایداری در ورزش) میباشند، بعنوان عوامل موثر بر توسعه پایدار ورزش در ایران وجود دارد. درنتیجه از آنجایی که نمونه پژوهش شامل متخصصان و نخبگان ورزشی در تخصصهای مختلف بود، میتوان نتایج بدست آمده را بسیار مفید و کاربردی دانست و آن را سرلوحه فعالیتهای توسعه پایدار در ورزش کشور قرار داد.
مدیریت ورزشی
فرشته محبی؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ مرجان صفاری؛ حسین آقایی نیا
چکیده
وجود انواع سوءاستفاده از قبیل سوءاستفادههای عاطفی، جسمی، جنسی و غفلت در ورزش توجه عموم مردم را به خود جلب کرده است لذا با توجه به ناپسند بودن سوءاستفادهها در ورزش و جامعه داشتن برنامهای برای پیشگیری از انواع سوءاستفاده در ورزش باعث کاهش چشمگیر این قبیل مسائل در ورزش میشود. هدف از این تحقیق شناسایی روشهای پیشگیری از سوءاستفادهها ...
بیشتر
وجود انواع سوءاستفاده از قبیل سوءاستفادههای عاطفی، جسمی، جنسی و غفلت در ورزش توجه عموم مردم را به خود جلب کرده است لذا با توجه به ناپسند بودن سوءاستفادهها در ورزش و جامعه داشتن برنامهای برای پیشگیری از انواع سوءاستفاده در ورزش باعث کاهش چشمگیر این قبیل مسائل در ورزش میشود. هدف از این تحقیق شناسایی روشهای پیشگیری از سوءاستفادهها در ورزش ایران است. روش پژوهش کیفی است و دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته به صورت روش گلوله برفی جمعآوری شدند. مشارکتکنندگان در این تحقیق اساتید، متخصصین، کارشناسان و صاحبنظران در زمینه سوءاستفاده در ورزش بودند. بهمنظور تحلیل دادهها از روش تحلیل مضامین که به صورت کدگذاری و شناخت مقولهها از متن مصاحبه است، استفاده شد. یافتههای تحقیق نه عامل اساسی را برای جلوگیری از سوءاستفاده در ورزش ایران شناسایی کرد که عبارتند از : بینش جمعی، فراگیری فرهیختگی، خلق مربیان امین، اصلاح بنیاد مدیریتی، توبیخ درخور، درمان مرتکبین، مخبر معتمد،امتناع از انکار و در آخر اجرا سبک نوین و متنوع. با توجه به نتایج تحقیق مشخص شد که مهمترین مورد برای پیشگیری از سوءاستفاده اتخاذ یک برنامه اصولی و کاربردی برای تمام جامعه ورزشی و خانوادهها میباشد. هر چقدر که آموزش دقیقتر باشد زمینه شکلگیری سوءاستفاده کمتر میشود.
مدیریت ورزشی
لیلا سلطانیان؛ کیوان شعبانی مقدم؛ ابوالفضل فراهانی؛ میر حسن سید عامری
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین جایگاه محیط زیست در رهبری تحول آفرین سازمان های ورزشی انجام شد. روش تحقیق از نوع مطالعات اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی نخبگان محیط زیست (اساتید دانشگاهی، مدیران و کارشناسان زیست محیطی کشور) و نخبگان علمی و اجرایی ورزش کشور (اساتید دانشگاه، مدیران وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش و جوانان) بودند. همچنین ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تبیین جایگاه محیط زیست در رهبری تحول آفرین سازمان های ورزشی انجام شد. روش تحقیق از نوع مطالعات اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی نخبگان محیط زیست (اساتید دانشگاهی، مدیران و کارشناسان زیست محیطی کشور) و نخبگان علمی و اجرایی ورزش کشور (اساتید دانشگاه، مدیران وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش و جوانان) بودند. همچنین جامعه آماری در بخش کمی را مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل دادند. نمونه آماری در بخش کیفی 15 مصاحبه صورت گرفت و در بخش کمی 398 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی آن توسط 15 نفر با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. پایایی مصاحبه ها از روش توافق بین دو کدگذار بر اساس ضریب کاپای کوهن73 /0 به دست آمد. روش آماری پژوهش با به کارگیری تحلیل عامل تاییدی مرحله دوم و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار پیالاس، انجام شد. نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که الگوی رهبری تحول آفرین زیست محیط در ورزش دارای 16 بعد و 6 منظر شامل مشوق های زیست محیطی، احساس تعلق، فرهنگ زیست محیطی، توانمندسازی روانشناختی، رهبری تحول آفرین، عملکرد زیست محیطی است. نتایج بخش کمی نشان داد که تمامی ابعاد مدل پژوهش، مورد تایید واقع شدند.
مدیریت ورزشی
رضا محمدی؛ همت الله بسطامی
چکیده
مقاله حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر مدیریت راهبردی منابع انسانی در رابطهی فضیلت سازمانی و اخلاق حرفهای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 238 نفربود. برای حجم نمونه لازم، با استفاده از جدول کرجسی ...
بیشتر
مقاله حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر مدیریت راهبردی منابع انسانی در رابطهی فضیلت سازمانی و اخلاق حرفهای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 238 نفربود. برای حجم نمونه لازم، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 144 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده به تفکیک جنسیت انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد اخلاق حرفهای کادوزیر (2002)، پرسشنامه فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) و پرسشنامه مدیریت راهبردی منابع انسانی چانگ و هانگ (2005) بود. یافتهها نشان دادند که در نمونه پژوهش، مدل مفروض واسطهمندی نسبی مدیریت راهبردی منابع انسانی در رابطه فضیلت سازمانی و اخلاق حرفهای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه با دادهها برازش مطلوبی دارد. به طوری که، تمامی ضرایب همبستگی و ضرایب مسیر مدل از لحاظ آماری معنادار بودند و میانجی مدیریت راهبردی منابع انسانی در این مدل با میزان اثر 144/0، تاثیر مثبت و غیر مستقیم معناداری دارد. در راستای یافتهها، پیشنهاد میشود که وجود الگوی ارائه شده در سازمانهای ورزشی مشروط بر آن که برگرفته از فرهنگ ورزش و جامعه دینی و اعتقادی کشـور باشد و همچنین قابلیت پیادهسازی و عملیاتی شـدن نیـز داشـته باشد، میتواند در اشاعه ارزشهـا و رفتارهـای اخلاقـی اثرگـذار بوده و یا لااقل از بروز پیامدهای ناشـی از عـدم رعایـت اصـول اخلاقی جلوگیری نماید.
مدیریت ورزشی
سید عباس سیدیان شیروان؛ شهریار خرازیان؛ سید محمد حسینی روش؛ حسین پیمانی زاد
چکیده
هدف این پژوهش بررسی شاخص های علی موثر بر مدیریت ناب در ورزش کشور می باشد. این پژوهش از نوع آمیختهی کمی و کیفی بود. در بخش کیفی بر مبنای مدل گلیزر و اشتراوس و کربین عمل شد. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه های باز نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه بود. تعداد نمونه در بخش کمی با توجه به حجم زیاد جامعه که سازمان-های ورزشی دولتی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی شاخص های علی موثر بر مدیریت ناب در ورزش کشور می باشد. این پژوهش از نوع آمیختهی کمی و کیفی بود. در بخش کیفی بر مبنای مدل گلیزر و اشتراوس و کربین عمل شد. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه های باز نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه بود. تعداد نمونه در بخش کمی با توجه به حجم زیاد جامعه که سازمان-های ورزشی دولتی بود و با احتساب جامعه کل ایران، تعداد نمونه 384 نفر برآورد گردید. در بخش کیفی نیز روش نمونه گیری بر اساس اشباع نظری و در گروه نخبگان، نمونه به صورت گلوله برفی انجام شد. کدگذاری مصاحبه های در سه مرحلهی کدگذاری باز، کدگذاری محوری وو کدگزاری گزینشی انجام شد و در نهایت 22 کد محوری در چهار کد گزینشی تورم بالا، کاهش بودجه، نیاز به نیروی جدید، سازماندهی بالا در ورزش دسته بندی شدند. تحلیل سلسله مراتبی نشان داد تورم بالا با امتیاز نرمال شده (553/0) مهمترین عامل، در رتبه دوم کاهش بودجه با امتیاز نرمال شده 249/0 و در رتبه سوم متغیر سازماندهی بالا در ورزش با امتیاز نهایی نرمال شده 134/0 و در رتبه چهارم نیاز به نیروی جدید با امتیاز نهایی نرمال شده 064/0 قرار داشت. با توجه به اینکه تغییرات زیاد هستند و نمی توان پیش بینی درستی از آینده داشت، لذا می بایست کنترل هزینه ها و موداها تا حد امکان در ورزش کشور کنترل شوند تا شاهد رشد و توسعه آن بود.
مدیریت ورزشی
رضا شکاری؛ لقمان کشاورز؛ مرتضی رضایی صوفی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل پس آیندهای رفتاری مردم در حوزه ورزش، پس از پایان بیماری کرونا بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه اشتراوس و کوربین، تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای انجام ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل پس آیندهای رفتاری مردم در حوزه ورزش، پس از پایان بیماری کرونا بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه اشتراوس و کوربین، تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش را خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی، جامعهشناسی، روان-شناسی که این افراد حداقل یک پژوهش (مقاله پژوهشی، سخنرانی، طرح پژوهشی، تألیف و ترجمه کتاب) در حوزه موضوع پژوهش به چاپ رسانده بودند. به منظور شناسایی این افراد، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 19 نفر بهعنوان نمونه مشخص گردیدند. در نهایت مقولهها در قالب 13 مقوله و 48 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی جای گرفتند. عواملی همچون عوامل فردی و مدیریتی بر پسایندهای رفتاری مردم در حوزه ورزش پس از پایان بیماری کرونا، تأثیرگذار است؛ که بدین منظور راهبردهایی پیشنهادشده است و این راهبردها متأثر از شرایط زمینهای (فرهنگ ورزش قبل از کرونا و مصرف ورزش در زمان کرونا) و همچنین متأثر از شرایط مداخلهگر (معیشتی، قوانین و مقررات و رفتاری) است. پیادهسازی راهبردهای پیشنهادشده، منجر به پیامدهای اقتصادی، سلامتی و سبک زندگی میگردد.
مدیریت ورزشی
میلاد جان جان؛ علی محمد صفا نیا؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح ابادی
چکیده
فوتبال ورزشی است که بیش از 2000 سال است که انجام میشود و به طور گسترده ای به عنوان محبوب ترین ورزش جهان شناخته میشود. اهمیت فوتبال در جامعه مدرن قابل اغراق نیست. فوتبال به یک سنگ محک فرهنگی، منبع غرور ملی و راهی برای گرد هم آمدن مردم و جشن گرفتن علایق مشترکشان تبدیل شده است. فوتبال خیلی بیشتر از یک ورزش است. نماد اجتماع، دوستی و اتحاد ...
بیشتر
فوتبال ورزشی است که بیش از 2000 سال است که انجام میشود و به طور گسترده ای به عنوان محبوب ترین ورزش جهان شناخته میشود. اهمیت فوتبال در جامعه مدرن قابل اغراق نیست. فوتبال به یک سنگ محک فرهنگی، منبع غرور ملی و راهی برای گرد هم آمدن مردم و جشن گرفتن علایق مشترکشان تبدیل شده است. فوتبال خیلی بیشتر از یک ورزش است. نماد اجتماع، دوستی و اتحاد است.. توسعه اجتماعی و از سوی دیگر فوتبال یک فعالیت اجتماعی است که افراد را دور هم جمع میکند و این تأثیر مثبتی در توسعه جوامع دارد. این ورزش میتواند به ایجاد حس تعلق و تقویت روحیه جامعه کمک کند. همچنین میتواند به ارتقای درک بین فرهنگی کمک کند و بستری را برای افراد با پیشینههای مختلف برای تعامل با یکدیگر فراهم کند. پژوهش حاضر با هدف تدوین سناریوهای فوتبال ایران در حوزه اجتماعی در افق ۱۴۱۰ انجام شد. برای انجام پژوهش کاربردی، کیفی و آیندهنگر حاضر، از روش برنامهریزی بر مبنای سناریو شامل مراحل هفت گانه شوارتز استفاده شد. در این راستا بر اساس مطالعات پیشین تعداد 16 نفر از خبرگان با روش گلوله برفی انتخاب و وارد پژوهش شدند. جایگاه و اثرات عوامل اصلی موثر در حوزه اجتماعی فوتبال در ایران بر اساس ادبیات پژوهش و نیز نظرت خبرگان به دست آمد که شامل 32 عامل بود، در ادامه با نظرات متخصصین تعدادی از آنها تغییر و دو مورد حذف شد و در نهایت 23 عامل بدست آمد. سپس بر اساس پرسشنامة ارائه شده با این عوامل و نظرات خبرگان مهمترین نیروهای پیشران با اولویت بندی بر اساس اهمیت بدست آمد که شامل 5 مورد بود.
مدیریت ورزشی
فاطمه عبدوی؛ باقر مظفری؛ محمدرسول خدادادی
چکیده
هدف از پژوهش طراحی مدل شاخص های موثر بر امید به زندگی سالمندان ورزشکار بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل سالمندان ورزشکار بودند که بر اساس فرمول کروکران تعداد 385 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که با نرم افزار ایموس تجزیه و تحلیل شد. بر اساس یافته ها ...
بیشتر
هدف از پژوهش طراحی مدل شاخص های موثر بر امید به زندگی سالمندان ورزشکار بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل سالمندان ورزشکار بودند که بر اساس فرمول کروکران تعداد 385 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که با نرم افزار ایموس تجزیه و تحلیل شد. بر اساس یافته ها سبک زندگی سلامت محور، جایگاه ورزش سالمندی و بازاریابی اجتماعی در ورزش سالمندان هر کدام به ترتیب به میزان26/0 ، 37/0 و 33/0 بر امید به زندگی سالمندان تاثیر دارند. همچنین نتایج بررسی نقش میانجی متغیر بازاریابی اجتماعی در ورزش سالمندان نشان داد که این متغیر با توجه معناداری مسیر مستقیم سبک زندگی سلامت محور سالمندان و جایگاه ورزش سالمندی بر امید به زندگی سالمندان، دارای نقش میانجی جزئی و همچنین دارای الگوی ساده بوده است و میزان ضریب تأثیر آن نیز 159/0 و 123/0 میباشد. بنابراین نتیجه گیری میشود امید به زندگی سالمندان تحت تاثیر شاخصهای نام برده می باشد و اگر به دنبال افزایش امید به زندگی در میان قشر هستیم باید سیاستهای راهبردی و عملیاتی مختلفی را در راستای پیاده سازی سبک زندگی سلامت محور، جایگاه ورزش سالمندی و بازاریابی اجتماعی در ورزش سالمندان به کار ببریم.
مدیریت ورزشی
مجید سلیمانی؛ ابوالفضل فراهانی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف از این پژوهش تدوین مدل عوامل موثر بر رفتار مشتریان در خرید پوشاک ورزشی از فروشگاههای اینترنتی بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش منابع انسانی (مدیران فروشگاههای اینترنتی، بازاریابان اینترنتی، اساتید خبره حوزۀ دیجیتال مارکتینگ) و منابع اطلاعاتی (علمی، ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تدوین مدل عوامل موثر بر رفتار مشتریان در خرید پوشاک ورزشی از فروشگاههای اینترنتی بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش منابع انسانی (مدیران فروشگاههای اینترنتی، بازاریابان اینترنتی، اساتید خبره حوزۀ دیجیتال مارکتینگ) و منابع اطلاعاتی (علمی، کتابخانهای و رسانهای مرتبط و معتبر) بود. مصاحبه شوندگان و منابع اطلاعاتی به تعداد قابل کفایت، بهصورت هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند (18 نفر و 25 سند). ابزار پژوهش شامل مصاحبههای اکتشافی نیمه ساختارمند به همراه مطالعه کتابخانهای نظاممند بود. روایی ابزار بر اساس شایستگی عملی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تائید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای (باز، محوری و انتخابی) با رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. چارچوب مفهومی نهایی شامل 59 مؤلفه، 11 بعد و 5 تم شناسایی شده بود. تمها و ابعاد آن به ترتیب شامل اعتیاد به خرید آنلاین (ابعاد رفتارهای اعتیادگونه خرید و خرید لذتبخش)، کیفیت (ابعاد کیفیت وبسایت، کیفیت محصولات و کیفیت خدمات)، سهولت و به صرفه بودن خرید (ابعاد سهولت و صرفه جویی زمانی و سهولت خرید)، تبلیغات (ابعاد تبلیغات محصول و تبلیغات دهان به دهان) و اعتماد (ابعاد اعتبار سایت و احساس امنیت) بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت گرایش مشتریان به خرید پوشاک ورزشی از فروشگاه های اینترنتی میتواند تحت تاثیر عوامل فردی باشد و توجه به این مسئله میتواند فروشگاههای ورزشی را در جذب مشتریان و مصرف کنندگان در فضای مجازی نسبت به سایر رقبا متمایزتر کند.
مدیریت ورزشی
نگار متیننیا؛ ابوالفضل فراهانی؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
هدف این مطالعه مدلسازی ساختاری تفسیری توسعه پایدار مقاصد ورزشی با تأکید بر رفتار گردشگران بود. روش این پژوهش آمیخته است. مشارکت کنندگان این پژوهش را صاحب نظران تشکیل میدادند. ملاک انتخاب صاحب نظران در بخش کیفی اشباع نظری بود و با روش نمونه گیری هدفمند و استراتژی گلوله برفی 17 نفر انتخاب شدند، سپس از افراد شناسایی شده در بخش کیفی برای ...
بیشتر
هدف این مطالعه مدلسازی ساختاری تفسیری توسعه پایدار مقاصد ورزشی با تأکید بر رفتار گردشگران بود. روش این پژوهش آمیخته است. مشارکت کنندگان این پژوهش را صاحب نظران تشکیل میدادند. ملاک انتخاب صاحب نظران در بخش کیفی اشباع نظری بود و با روش نمونه گیری هدفمند و استراتژی گلوله برفی 17 نفر انتخاب شدند، سپس از افراد شناسایی شده در بخش کیفی برای تحلیل ساختاری-تفسیری در بخش کمی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی ماتریس مربع 9×9 بود. برای اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج، از راهبردهای قابلیت باورپذیری، انتقال پذیری، تأییدپذیری، مطالعه حسابرسی فرآیند و توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد. تحلیل دادههای کیفی با دو مرحله کدگذاری اولیه و کدگذاری متمرکز و تحلیل دادههای کمی با روش مدل سازی ساختاری تفسیری و تحلیل میک مک انجام شد. یافتهها 9 رفتار سازگار با توسعه پایدار مقاصد ورزشی را نشان داد، براساس تحلیل ساختاری تفسیری ارتباط بین رفتارها در 5 سطح دسته بندی شد و براساس آن یک مدل رابطه سلسله مراتبی ایجاد شد که نشان میدهد توسعه پایدار مقاصد ورزشی را از طریق تقلیل مصرف گرایی منابع و ممانعت از تحریفهای فرهنگ محلی میتوان پیش بینی کرد.
مدیریت ورزشی
سید حسین اقا سید مرتضی؛ طیبه سادات زرگر؛ بهرام قدیمی؛ اکبر افرینش
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی الگوی ایجاد ظرفیت ها و بسترهای سیاسی در ورزش با استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روششناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از دادهها بود. مشارکتکنندگان در تحقیق 16 نفر شامل خبرگان مدیریت ورزشی، کارشناسان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بودند. رشته ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی الگوی ایجاد ظرفیت ها و بسترهای سیاسی در ورزش با استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روششناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از دادهها بود. مشارکتکنندگان در تحقیق 16 نفر شامل خبرگان مدیریت ورزشی، کارشناسان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بودند. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با حوزه سیاست و دیپلماسی ورزش، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در عرصه ورزش از جمله شاخصهای انتخاب لیست اولیه صاحبنظران بود و استراتژی نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل محتوای مصاحبهها و کدگذاری استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه باز بود و نتایج بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافتهها نشان داد جریان سازی، کرسی های بین المللی، سیاست گذاری و برنامه ریزی معرفهای عوامل علّی بودند. پدیدههای محوری شامل جایگاه ورزش کشور در جهان،نقش سیاسی ورزش، توسعه اقتصادی ورزش، جامعه پذیری ورزش، توسعه روابط بین الملل بود. عوامل زمینهای بستر سازی، آموزش و تربیت نیروی انسانی، مدیریت دانش بود. همچنین عوامل مداخلهگر شامل رابطه سیاست خارجی با ورزش، رابطه سیاست داخلی با ورزش را تشکیل دادند. راهبردهای پژوهش شامل سرمایهگذاری در جهت ارتقاء قدرت نرم، تربیت نیروی انسانی، تدوین برنامه راهبردی، استفاده از تمام ظرفیت ها بود. در نهایت بهبود روابط بین المللی ورزش از طریق سیاست، ابزار قدرت و تاثیرگذاری ورزش پیامدهای حاصل از پژوهش حاضر را تشکیل دادند.
مدیریت ورزشی
داریوش معرفت؛ محسن صادقی
چکیده
برنامههای ورزشی تلویزیون قدرت تأثیرگذاری بسیار بالایی در جامعه دارند بنابراین باید اخلاقمداری در اولویت اینگونه برنامهها باشد و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل موثر بر اخلاق رسانهای در برنامههای ورزشی تلویزیون انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کمی و پیمایشی بود. جامعه ...
بیشتر
برنامههای ورزشی تلویزیون قدرت تأثیرگذاری بسیار بالایی در جامعه دارند بنابراین باید اخلاقمداری در اولویت اینگونه برنامهها باشد و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل موثر بر اخلاق رسانهای در برنامههای ورزشی تلویزیون انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کمی و پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان برنامههای ورزشی تلویزیون بودند که با توجه به گسترده بودن تعداد جامعه آماری در سطح کشور و بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر به صورت تصادفی خوشهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر پرسشنامه استاندارد سلطانی و همکاران (1401) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش توصیفی و استنباطی در محیط نرمافزار SPSS23 و smartpls3.1.1 استفاده شد. در بخش توصیفی به توصیف اطلاعات جمعیتشناختی آزمودنیها و در بخش استنباطی با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری به برازش مدل و همچنین بررسی مسیرهای مدل پرداخته شد. تمامی تجزیه و تحلیلها در سطح معنیداری 05/0 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است و عوامل فردی، سازمانی و اجتماعی بر اخلاق رسانهای کارکنان برنامههای ورزشی تلویزیون تاثیر معنیداری دارند. بر اساس نتایج تحقیق مدیران و مسئولان مربوطه جهت بالا بردن اخلاق رسانهای در برنامههای ورزشی تلویزیون باید به تمامی جنبههای فردی، سازمانی و اجتماعی توجه کرده و از پیشبرد سیاستهای تکمحوری پرهیز کنند.
مدیریت ورزشی
سلمان ملانوری؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ علی محمد صفانیا؛ سیما نجف نژاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر نگرش اساتید گرایشهای مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد مساله از نوع اکتشافی (کیفی) با رویکرد نظریه داده بنیاد چارمز میباشد. جامعه آماری تحقیق، شامل اساتید رشتههای مختلف ورزشی میباشند. ابزار جمع آوری دادههای این تحقیق مصاحبه عمیق ساختارنیافته در زمینه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر نگرش اساتید گرایشهای مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد مساله از نوع اکتشافی (کیفی) با رویکرد نظریه داده بنیاد چارمز میباشد. جامعه آماری تحقیق، شامل اساتید رشتههای مختلف ورزشی میباشند. ابزار جمع آوری دادههای این تحقیق مصاحبه عمیق ساختارنیافته در زمینه نگرش اساتید گرایشهای مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی بود. با توجه به استفاده از استراتژی نظریه دادهبنیاد و انجام مصاحبه برای گردآوری دادهها، نمونهگیری به صورت هدفمند و نحوه گزینش نمونه در تکنیک نمونهگیری هدفمند از نوع گلولهبرفی/ شبکهای بود. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کدگزاری نظری نشان داد دیدگاه اساتید گرایشهای مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی شامل دو بخش معایب آموزش مجازی که شامل مشکلات برگزاری درس تربیت بدنی در فضای مجازی، نبود نظارت و تمرکز حواس در آموزش مجازی، عدم شکلگیری ارتباط مناسب بین استاد و دانشجویان، پوشش کلاس های مجازی، مسائل اقتصادی، ضعف تکنولوژی نرمافزای و سخت افزاری و محاسن آموزش مجازی که شامل فواید فناوری اطلاعات در آموزش مجازی و خصوصیات برتر آموزش مجازی میباشد. بنابراین آموزش الکترونیکی نه تنها انتقال اطلاعات جدید را تسهیل میکند، بلکه موجب ارتقاء سطح دانش، ایجاد فرصتهای برابر برای یادگیری همه افراد و ارتقاء کیفیت آموزش میشود.
مدیریت ورزشی
زهرا کریمی؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ عباس رضایی پندری
چکیده
داوطلبان منابع ارزشمندی برای سازمانهای ورزشی میباشند و بدون آنان بسیاری از سازمانهای ورزشی نمیتوانند دوام بیاورند. بنابراین نیازمند یک برنامه مدیریتی اصولی و صحیح می باشند. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل معماری نیروهای داوطلب در ورزش با رویکرد دوسوتوانی بود. روش پژوهش حاضر فرا ترکیب بود که 312 مقاله در فرایند جست و جو یافت شد و در ...
بیشتر
داوطلبان منابع ارزشمندی برای سازمانهای ورزشی میباشند و بدون آنان بسیاری از سازمانهای ورزشی نمیتوانند دوام بیاورند. بنابراین نیازمند یک برنامه مدیریتی اصولی و صحیح می باشند. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل معماری نیروهای داوطلب در ورزش با رویکرد دوسوتوانی بود. روش پژوهش حاضر فرا ترکیب بود که 312 مقاله در فرایند جست و جو یافت شد و در نهایت پس از طی مراحل غربالگری 52 مقاله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت 4 بعد پیشرانهها (مدیریتی، سازمانی، فیزیکی، ارزش های راهبردی و انگیزشی)، کارکردهای مدیریتی( برنامهریزی، جذب، انتخاب و گزینش، آشنایی و آموزش، بازشناسی، نظارت و ارزیابی و حفظ و نگهداری) ، رفتار منابع انسانی (فردی، گروهی و سازمانی) و پیامدها (فردی، اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی) شناسایی شد. در تقسیم بندی مربوط به مدیریت دوسوتوان منابع انسانی مولفههای مدیریتی، سازمانی، فیزیکی، ارزشهای راهبردی،برنامه ریزی، جذب، انتخاب و گزینش، آشنایی و آموزش، نظارت و ارزیابی، رفتار سازمانی در دسته اقدامات توانمندساز، مولفه انگیزشی در دسته اقدامات انگیزشی زا، مولفههای رفتار فردی، رفتار گروهی، پیامد فردی، سازمانی و اجتماعی در دسته اقدامات فرصت آفرین جای گرفتند.
مدیریت ورزشی
محمد عبیس کرنفل المعموری؛ قاسم رحیمی سرشبادرانی؛ علی عطیه دخیل؛ رسول نظری
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توانمندسازی مدیران سازمانهای ورزشی عراق، انجام شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، یک تحقیق اکتشافی و از حیث جهتگیری یک تحقیق بنیادین است که از استراتژی نظریه داده بنیاد با رویکرد پارادایمی (سیستماتیک) اشتراوس و کوربین استفاده کرده است. برای گردآوری دادههای پژوهش از 15 مصاحیه عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توانمندسازی مدیران سازمانهای ورزشی عراق، انجام شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، یک تحقیق اکتشافی و از حیث جهتگیری یک تحقیق بنیادین است که از استراتژی نظریه داده بنیاد با رویکرد پارادایمی (سیستماتیک) اشتراوس و کوربین استفاده کرده است. برای گردآوری دادههای پژوهش از 15 مصاحیه عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان مدیریت ورزشی در دانشگاههاو محققان درزمینۀ توانمندسازی شغلی سازمانهای ورزشی استفاده شد. مشارکت کنندگان در پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی پدید آمدند. نتایج نشان داد تعداد 26 کدمحوری ذیل 12 کدگزینشی در قالب ابعاد پنجگانه مدل پارادایمی شامل شرایط علّی (ارتباطات، تبلیغات، سیستم اداری، آموزش، تفویض اختیار، استراتژی سازمانی، اقتصادی و ایجاد کسبوکار ورزشی)، عوامل زمینهای (توانمندسازی کارکنان، توانمندسازی مدیران، سیاستهای راهبردی، تقویت زیرساختها و رسانه)، عوامل مداخلهگر (خلاقیت، شناسایی نیازها، جامعهپذیری، ارتباطات و تبلیغات)، راهبردها (تقویت برند سازمانی، حمایت مالی، ارزش آفرینی و تقویت فرهنگی) و پیامدها (بازاریابی، هواداران سازمانی، مدیریت سازمانی، مدیریت دانش، هوش سازمانی، بهبود اجتماعی و بهبود زیرساخت)، الگوی توانمندسازی مدیران سازمانهای ورزشی عراق را تشکیل دادند. استفاده از این الگو درسازمانهای ورزشی میتواند به توانمندسازی هرچه بیشتر مدیران ورزشی و روانشناختی آنها منجر شود؛ لذا پیشنهاد میشود؛ آموزش مدیریت در برابر تغییر مبتنی بر نوسانات محیط خارجی، شناخت و بهکارگیری اصول مدیریت منابع انسانی و فراگرفتن مهارتهای چندگانه مدیریتی قبل از رسیدن به مقام مدیریت برای مدیران درنظر گرفته شود.