مدیریت ورزشی
تبیین جایگاه محیط زیست در رهبری تحول آفرین سازمان های ورزشی

لیلا سلطانیان؛ کیوان شعبانی مقدم؛ ابوالفضل فراهانی؛ میر حسن سید عامری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1403

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.69781.2569

چکیده
  این پژوهش با هدف تبیین جایگاه محیط زیست در رهبری تحول آفرین سازمان های ورزشی انجام شد. روش تحقیق از نوع مطالعات اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی نخبگان محیط زیست (اساتید دانشگاهی، مدیران و کارشناسان زیست محیطی کشور) و نخبگان علمی و اجرایی ورزش کشور (اساتید دانشگاه، مدیران وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش و جوانان) بودند. همچنین ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
تدوین مدل ارتباطی مدیریت منابع انسانی قابلیت‌گرا با چابکی کارآفرینی و هوشیاری کارآفرینانه در وزارت ورزش و جوانان

فریبر فتحی؛ لقمان کشاورز؛ مرتضی رضایی صوفی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مرداد 1403

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.69963.2573

چکیده
  چکیده کار آفرینی بعدی مهمی از عملکرد سازمان است که انتظار می‌رود نظام‌های مدیریت منابع انسانی بر آن اثر بگذارند. سازمان‌ها در موقعیت‌هایی قرار دارند که گرایش به سمت فعالیت‌های کارآفرینانه برای آنها امری ضروری است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی مدیریت منابع انسانی قابلیت‌گرا با چابکی کارآفرینی و هوشیاری کارآفرینانه ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
تدوین الگوی ساختاری تفسیری توسعه عملکرد ورزشی و اقتصادی باشگاه‌های فوتبال کشور

مهدی واعظ؛ میر حسن سید عامری؛ رضا طلایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مرداد 1403

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.70451.2586

چکیده
  هدف از این تحقیق «طراحی مدل عوامل مؤثر بر عملکرد ورزشی و اقتصادی باشگاه‌های فوتبال کشور» بود. روش تحقیق آمیخته بود که در بخش کیفی از مصاحبه و کدگذاری با رویکرد گلیزر و در بخش کمی از تحلیل ساختاری تفسیری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، مربیان و بازیکنان اسبق و فعلی باشگاه‌های فوتبال ایران بود. با توجه به روش‌شناسی ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
مدلیابی رابطه علّی بین فضیلت سازمانی و اخلاق حرفه‌ای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه با نقش میانجی‌گری مدیریت راهبردی منابع انسانی

رضا محمدی؛ همت الله بسطامی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مرداد 1403

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.68007.2523

چکیده
  مقاله‌ حاضر با هدف بررسی نقش میانجی‌گر مدیریت راهبردی منابع انسانی در رابطه‌ی فضیلت سازمانی و اخلاق حرفه‌ای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 238 نفربود. برای حجم نمونه لازم، با استفاده از جدول کرجسی ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
طراحی مدل پس آیندهای رفتاری مردم در حوزه ورزش، پس از پایان بیماری کرونا

رضا شکاری؛ لقمان کشاورز؛ مرتضی رضایی صوفی

دوره 11، شماره 3 ، مهر 1403، ، صفحه 23-32

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.66241.2492

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل پس آیندهای رفتاری مردم در حوزه ورزش، پس از پایان بیماری کرونا بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به ارائه مدل، از روش برخاسته از داده‌ها و به شیوه اشتراوس و کوربین، تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. برای انجام ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
تدوین سناریوهای مدیریتی فوتبال ایران در حوزه‌ اجتماعی در افق ۱۴۱۰

میلاد جان جان؛ علی محمد صفا نیا؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح ابادی

دوره 11، شماره 3 ، مهر 1403، ، صفحه 33-42

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.71097.2608

چکیده
  فوتبال ورزشی است که بیش از 2000 سال است که انجام می‏شود و به طور گسترده ای به عنوان محبوب ترین ورزش جهان شناخته می‏شود. اهمیت فوتبال در جامعه مدرن قابل اغراق نیست. فوتبال به یک سنگ محک فرهنگی، منبع غرور ملی و راهی برای گرد هم آمدن مردم و جشن گرفتن علایق مشترکشان تبدیل شده است. فوتبال خیلی بیشتر از یک ورزش است. نماد اجتماع، دوستی و اتحاد ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
طراحی مدل شاخص‌های موثر بر امید به زندگی سالمندان ورزشکار

باقر مظفری؛ فاطمه عبدوی؛ محمدرسول خدادادی

دوره 11، شماره 3 ، مهر 1403، ، صفحه 43-52

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.71706.2619

چکیده
  هدف از پژوهش طراحی مدل شاخص های موثر بر امید به زندگی سالمندان ورزشکار بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل سالمندان ورزشکار بودند که بر اساس فرمول کروکران تعداد 385 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که با نرم افزار ایموس تجزیه و تحلیل شد. بر اساس یافته ها ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
تدوین مدل عوامل موثر بر رفتار خرید مشتریان فروشگاه های پوشاک ورزشی اینترنتی

مجید سلیمانی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ حمید قاسمی

دوره 11، شماره 3 ، مهر 1403، ، صفحه 53-62

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.67699.2520

چکیده
  هدف از این پژوهش تدوین مدل عوامل موثر بر رفتار مشتریان در خرید پوشاک ورزشی از فروشگاه‌های اینترنتی بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش‌ شامل دو بخش منابع انسانی (مدیران فروشگاه‌های اینترنتی، بازاریابان اینترنتی، اساتید خبره حوزۀ دیجیتال مارکتینگ) و منابع اطلاعاتی (علمی، ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
مدلسازی ساختاری تفسیری توسعه پایدار مقاصد ورزشی با تأکید بر رفتار گردشگران

نگار متین‌نیا؛ ابوالفضل فراهانی؛ محسن باقریان فرح آبادی

دوره 11، شماره 2 ، مرداد 1403، ، صفحه 11-32

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.69902.2572

چکیده
  هدف این مطالعه مدلسازی ساختاری تفسیری توسعه پایدار مقاصد ورزشی با تأکید بر رفتار گردشگران بود. روش این پژوهش آمیخته است. مشارکت کنندگان این پژوهش را صاحب نظران تشکیل می‌دادند. ملاک انتخاب صاحب نظران در بخش کیفی اشباع نظری بود و با روش نمونه گیری هدفمند و استراتژی گلوله برفی 17 نفر انتخاب شدند، سپس از افراد شناسایی شده در بخش کیفی برای ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
طراحی الگوی ایجاد ظرفیت ها و بسترهای سیاسی در ورزش

سید حسین اقا سید مرتضی؛ طیبه سادات زرگر؛ بهرام قدیمی؛ اکبر افرینش

دوره 11، شماره 2 ، مرداد 1403، ، صفحه 33-52

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.69451.2559

چکیده
  هدف از این پژوهش طراحی الگوی ایجاد ظرفیت ها و بسترهای سیاسی در ورزش با استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روش‌شناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از داده‌ها بود. مشارکت‌کنندگان در تحقیق 16 نفر شامل خبرگان مدیریت ورزشی، کارشناسان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بودند. رشته ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
ارائه مدل عوامل موثر بر اخلاق رسانه‌ای: مطالعه موردی برنامه‌های ورزشی تلویزیون

داریوش معرفت؛ محسن صادقی

دوره 11، شماره 2 ، مرداد 1403، ، صفحه 55-64

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.69418.2557

چکیده
  برنامه‌های ورزشی تلویزیون قدرت تأثیرگذاری بسیار بالایی در جامعه دارند بنابراین باید اخلاق‌مداری در اولویت این‌گونه برنامه‌ها باشد و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل موثر بر اخلاق رسانه‌ای در برنامه‌های ورزشی تلویزیون انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کمی و پیمایشی بود. جامعه ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
نگرش اساتید گرایش‌های مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی

سلمان ملانوری؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ علی محمد صفانیا؛ سیما نجف نژاد

دوره 11، شماره 2 ، مرداد 1403

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.68350.2529

چکیده
  هدف پژوهش حاضر نگرش اساتید گرایش‌های مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد مساله از نوع اکتشافی (کیفی) با رویکرد نظریه داده بنیاد چارمز می‌باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل اساتید رشته‌های مختلف ورزشی می‌باشند. ابزار جمع آوری داده‌های این تحقیق مصاحبه عمیق ساختارنیافته در زمینه ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
طراحی الگوی معماری نیروهای داوطلب در ورزش با رویکرد دوسوتوانی

زهرا کریمی؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ عباس رضایی پندری

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 11-29

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.68828.2545

چکیده
  داوطلبان منابع ارزشمندی برای سازمان‌های ورزشی می‌باشند و بدون آنان بسیاری از سازمان‌های ورزشی نمی‌توانند دوام بیاورند. بنابراین نیازمند یک برنامه مدیریتی اصولی و صحیح می باشند. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل معماری نیروهای داوطلب در ورزش با رویکرد دوسوتوانی بود. روش پژوهش حاضر فرا ترکیب بود که 312 مقاله در فرایند جست و جو یافت شد و در ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
طراحی الگوی توانمندسازی مدیران سازمان‌های ورزشی عراق

محمد عبیس کرنفل المعموری؛ قاسم رحیمی سرشبادرانی؛ علی عطیه دخیل؛ رسول نظری

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 31-42

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.69558.2562

چکیده
  این پژوهش با هدف طراحی الگوی توانمندسازی مدیران سازمان‌های ورزشی عراق، انجام شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، یک تحقیق اکتشافی و از حیث جهت‌گیری یک تحقیق بنیادین است که از استراتژی نظریه داده بنیاد با رویکرد پارادایمی (سیستماتیک) اشتراوس و کوربین استفاده کرده است. برای گردآوری داده‌های پژوهش از 15 مصاحیه عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
شناسایی شرایط علّی مؤثر بر شناخت نیازهای جسمانی، مهارتی و انگیزشی در دختران والیبالیست تیم ملی جوانان ایران

راحله قمصری خواص؛ علی محمد صفانیا؛ سید عماد حسینی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 91-101

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.69053.2548

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی شرایط علی تاثیر گذار بر شناخت نیازهای جسمانی، مهارتی و انگیزشی در دختران والیبالیست تیم ملی جوانان ایران به انجام رسید. این پژوهش به روش کیفی انجام شد. جامعه آماری شامل مربیان، کادر فنی و بازیکنان تیم ملی والیبال جوانان بانوان ایران و برخی اعضای ارشد فدراسیون والیبال و آفراد آگاه در این حوزه بود. نمونه (15n=) ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
ارائه مدل تاثیر مدیریت دانش و مدیریت استعداد بر عملکرد مربیان فوتبال استان آذربایجان غربی

زهرا اصغری؛ محسن صادقی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 103-116

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.69659.2565

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل تاثیر مدیریت دانش و مدیریت استعداد بر عملکرد مربیان فوتبال استان آذربایجان غربی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ فلسفه تفسیرگرایانه، از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد استقرایی، از لحاظ انتخاب پژوهش کمی و از لحاظ بازه زمانی مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مربیان دارای مدرک رسمی مربی‌گری فوتبال ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
تجارب مسیر شغلی مدیران موفق ورزش به روش تحلیل روایت

سیدمحمدمهدی شهپری؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ امین دهقان قهفرخی

دوره 10، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 11-30

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.66476.2496

چکیده
  مدیران ورزش کشور در طول مسیر شغلی خود یا به‌واسطه رشد پله‌ای به بالاترین درجه از موفقیت رسیده‌اند و یا به‌واسطه جهش شغلی که در این مسیر در طول سال‌ها تجربیاتی کسب نموده که هیچ‌گاه مکتوب نمی‌شود. در این پژوهش نگاه ویژه‌ای به دانش ضمنی مدیران ارشد ورزش کشور شده است. تعداد سیزده نفر از مدیران عالی ورزش کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
تاثیر رویه های مدیریتی و برنامه ریزی بلند مدت بر ارتباطات اثربخش فدراسیون فوتبال ایران با کنفدراسیون فوتبال آسیا

مصطفی مصطفی پور؛ مظفر یکتایار؛ مژگان خدامراد پور؛ میثم اللهمرادی

دوره 10، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 31-41

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.69207.2551

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رویه های مدیریتی و برنامه ریزی بلند مدت بر ارتباطات اثربخش فدراسیون فوتبال ایران با کنفدراسیون فوتبال آسیا بود، پژوهش از نظر هدف تحقیق جزء تحقیقات کاربردی بود، و از نظر ماهیت توصیفی و از منظر متغیرها یک پژوهش آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از صاحب نظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
تعیین مدل برندسازی شخصی کارکنان فدراسیون‌های ورزشی ایران

انسیه چلیپا؛ همایون عباسی

دوره 10، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 43-57

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.67668.2517

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، تعیین مدل برندسازی شخصی کارکنان فدراسیون‌های ورزشی ایران بود. روش تحقیق کیفی (نظریه داد-بنیاد)، و جامعه آماری پژوهش شامل: صاحب‌نظران، خبرگان، کارشناسان و اساتید در زمینه موضوع این تحقیق بودند. به منظور نمونه‌گیری تحقیق، از روش نمونه‌گیری گلوگه برفی استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 16 نفر به عمل آمد. روایی ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
اعتبار یابی عوامل موثر بر وضعیت سرمایه اجتماعی ورزش ایران( مطالعه موردی نخبگان ورزشی)

ابوالفضل فراهانی؛ سیده ندا میرحاجیان؛ علی محمد صفانیا

دوره 10، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 59-77

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.67314.2510

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی عوامل موثر بر وضعیت سرمایه اجتماعی ورزش ایران( مطالعه موردی نخبگان ورزشی) بود. روش تحقیق با توجه به هدف تحقیق آمیخته یا به عبارتی ترکیبی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و مسئولین باشگاه‌های ورزشی و ورزشکاران و دانشجویان رشته تربیت بدنی بودند. برای تعیین حجم نمونه در مرحله کمی از نرم‌افزار SPSS Sample Power ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
اثر رفتار سیاسی مدیران بر بهره وری کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش واسطه‌ای اخلاق کاری

علی عباس حسین نژاد؛ مجید سلیمانی؛ سیروس احمدی

دوره 10، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 65-78

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.69226.2555

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی اثر رفتار سیاسی مدیران بر بهره وری کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش واسطه ای اخلاق کاری می‌باشد. این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دهند که تعداد آن ها در شش ماهه نخست سال 1397، معادل 915 نفر می‌باشند. ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
شناسایی ویژگی های رهبران اثربخش در سازمان های ورزشی

فاطمه رضاپور؛ مهرداد محرم زاده؛ نسرین عزیزیان کهن؛ عباس نقی زاده باقی

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 31-32

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.67532.2514

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگی‌های رهبران اثربخش سازمان‌های ورزشی می‌باشد. روش پژوهش کیفی و بر اساس شیوه پدیدارشناسی بود. جامعة آماری پژوهش اساتید هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور، دارای سابقه رهبری و مدیریت در سازمان‌های ورزشی بودند. روایی و پایایی پژوهش از طریق شاخص‌های اعتبار، انتقال‌پذیری، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری تأیید ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
طراحی مدل رفتاری پذیرش و استفاده از اپ‌های تناسب اندام در کاربران ایرانی

شهرزاد غالیان؛ صدیقه حیدری نژاد؛ امین خطیبی؛ رسول نوری

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 45-56

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.65390.2475

چکیده
  گسترش روزافزون گوشی‌های هوشمند، شمار کاربران ورزشی استفاده کننده از این نوع گوشی‌ها را برای انجام فعالیت‌های ورزشی افزایش داده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رفتاری پذیرش و استفاده از اپ‌های تناسب اندام در کاربران ایرانی و با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. داده‌های بخش کیفی از طریق مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
طراحی مدل رفتار مصرف کننده در فضای بازاریابی دیجیتال کسب و کارهای ورزشی

طیبه ولی پور طیبی؛ یعقوب بدری آذرین؛ ,وجیهه جوانی

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 71-83

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.69007.2550

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل رفتار مصرف کننده در فضای بازاریابی دیجیتال کسب و کارهای ورزشی بود که به شیوه مطالعات کیفی و از روش اشتراوس و کوربین انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش خبرگان و صاحب‌نظران در حوزه مدیریت ورزشی بودند که به روش هدفمند و گلوله‌برفی انتخاب شدند و حجم نمونه با در نظر گرفتن فرض اشباع نظری انجام گرفت. جهت جمع‌آوری داده‌ها ...  بیشتر

مدیریت ورزشی
نقش سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش و نوآوری بر توسعه بازار کالاهای سرمایه‌ای ورزشی در ایران

ابوالفضل فراهانی؛ پری فرجی زاده؛ علی محمد صفانیا؛ لیلا قربانی قهفرخی

دوره 9، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 47-59

https://doi.org/10.30473/fmss.1402.9845

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی نقش سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش و نوآوری بر توسعه بازار کالاهای سرمایه‌ای ورزشی در کشور انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و از حیث جمعآوری اطلاعات، پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق را استفاده کنندگان از کالاهای سرمایه های ورزشی تشکیل میداد که به صورت جامعه‌ نامحدود در نظر گرفته ‌شد و از میان آنها 384 نفر ...  بیشتر