مدیریت ورزشی
لیلا سلطانیان؛ کیوان شعبانی مقدم؛ ابوالفضل فراهانی؛ میر حسن سید عامری
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین جایگاه محیط زیست در رهبری تحول آفرین سازمان های ورزشی انجام شد. روش تحقیق از نوع مطالعات اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی نخبگان محیط زیست (اساتید دانشگاهی، مدیران و کارشناسان زیست محیطی کشور) و نخبگان علمی و اجرایی ورزش کشور (اساتید دانشگاه، مدیران وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش و جوانان) بودند. همچنین ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تبیین جایگاه محیط زیست در رهبری تحول آفرین سازمان های ورزشی انجام شد. روش تحقیق از نوع مطالعات اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی نخبگان محیط زیست (اساتید دانشگاهی، مدیران و کارشناسان زیست محیطی کشور) و نخبگان علمی و اجرایی ورزش کشور (اساتید دانشگاه، مدیران وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش و جوانان) بودند. همچنین جامعه آماری در بخش کمی را مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل دادند. نمونه آماری در بخش کیفی 15 مصاحبه صورت گرفت و در بخش کمی 398 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی آن توسط 15 نفر با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. پایایی مصاحبه ها از روش توافق بین دو کدگذار بر اساس ضریب کاپای کوهن73 /0 به دست آمد. روش آماری پژوهش با به کارگیری تحلیل عامل تاییدی مرحله دوم و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار پیالاس، انجام شد. نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که الگوی رهبری تحول آفرین زیست محیط در ورزش دارای 16 بعد و 6 منظر شامل مشوق های زیست محیطی، احساس تعلق، فرهنگ زیست محیطی، توانمندسازی روانشناختی، رهبری تحول آفرین، عملکرد زیست محیطی است. نتایج بخش کمی نشان داد که تمامی ابعاد مدل پژوهش، مورد تایید واقع شدند.
مدیریت ورزشی
فریبر فتحی؛ لقمان کشاورز؛ مرتضی رضایی صوفی
چکیده
چکیده
کار آفرینی بعدی مهمی از عملکرد سازمان است که انتظار میرود نظامهای مدیریت منابع انسانی بر آن اثر بگذارند. سازمانها در موقعیتهایی قرار دارند که گرایش به سمت فعالیتهای کارآفرینانه برای آنها امری ضروری است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا با چابکی کارآفرینی و هوشیاری کارآفرینانه ...
بیشتر
چکیده
کار آفرینی بعدی مهمی از عملکرد سازمان است که انتظار میرود نظامهای مدیریت منابع انسانی بر آن اثر بگذارند. سازمانها در موقعیتهایی قرار دارند که گرایش به سمت فعالیتهای کارآفرینانه برای آنها امری ضروری است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا با چابکی کارآفرینی و هوشیاری کارآفرینانه در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان، کارشناسان، مدیران و معاونان ستادی وزارت ورزش کشور به تعداد 970 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 296 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه محقق ساخته مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا، پرسشنامه چابکی کارافرینی کارابی (2012)، پرسشنامه هوشیاری کارآفرینانه تانگ و همکاران (2012) بود. روایی آن مورد تأیید و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 948/0، 909/0، 908/0 به دست آمد. به منظور تحلیل استنباطی دادههای جمع آوری شده از نرم افزار Smart PLS 4 استفاده شد. نتیجهی آزمون فرضیات در سطح اطمینان 95/0 نشان میدهد که: مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا میتواند بصورت مثبت و معناداری چابکی کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان را پیش بینی کند (001/0- p=695/4t=)، مدیریت منابع انسانی قابلیتگرا میتواند بصورت مثبت و معناداری هوشیاری کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان را پیش بینی کند (001/0- p=339/3t=). بنابراین میتوان گفت که چناچه در وزارت ورزش و جوانان مدیریت منابع انسانی قابلییت محور باشد کارافرینی در وزرات خانه چابکتر و نسبت به تغییرات درونی و بیرونی هوشیارتر میباشد
مدیریت ورزشی
مهدی واعظ؛ میر حسن سید عامری؛ رضا طلایی
چکیده
هدف از این تحقیق «طراحی مدل عوامل مؤثر بر عملکرد ورزشی و اقتصادی باشگاههای فوتبال کشور» بود. روش تحقیق آمیخته بود که در بخش کیفی از مصاحبه و کدگذاری با رویکرد گلیزر و در بخش کمی از تحلیل ساختاری تفسیری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، مربیان و بازیکنان اسبق و فعلی باشگاههای فوتبال ایران بود. با توجه به روششناسی ...
بیشتر
هدف از این تحقیق «طراحی مدل عوامل مؤثر بر عملکرد ورزشی و اقتصادی باشگاههای فوتبال کشور» بود. روش تحقیق آمیخته بود که در بخش کیفی از مصاحبه و کدگذاری با رویکرد گلیزر و در بخش کمی از تحلیل ساختاری تفسیری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، مربیان و بازیکنان اسبق و فعلی باشگاههای فوتبال ایران بود. با توجه به روششناسی تحقیق؛ نمونهگیری از نوع نمونهگیری نظری بود و نمونههای اولیه برای انجام مصاحبه بهصورت هدفمند انتخاب شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. توجه به اهداف تحقیق، تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش کیفی و کمی انجام گرفت. در بخش کیفی کدگذاری برای شناسایی مؤلفهها و گویهها انجام شد و با استفاده از تحلیل میکمک مدل ساختاری ارائه شد. با توجه به نتایج عوامل مؤثر بر عملکرد ورزشی و اقتصادی باشگاههای فوتبال کشور عبارتاند از: پیادهسازی مدیریت دانش، سرمایهگذاری، توجه بهحق پخش و قانون کپیرایت، پیادهسازی مدیریت مالی مؤثر و کارآمد، توسعه منابع درآمدزایی، درآمدزایی از ارتباطات و حامیان مالی، استفاده از ظرفیت رسانهای، توسعهی فنی و توسعهی مدیریتی. مدیران باشگاهها با توجه به این عوامل، میتوانند استراتژیهای مناسبی را انتخاب و اجرا کنند تا عملکرد ورزشی و اقتصادی بهبود یابد و باشگاه به موفقیتهای بیشتری دست یابد.
مدیریت ورزشی
رضا محمدی؛ همت الله بسطامی
چکیده
مقاله حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر مدیریت راهبردی منابع انسانی در رابطهی فضیلت سازمانی و اخلاق حرفهای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 238 نفربود. برای حجم نمونه لازم، با استفاده از جدول کرجسی ...
بیشتر
مقاله حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر مدیریت راهبردی منابع انسانی در رابطهی فضیلت سازمانی و اخلاق حرفهای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 238 نفربود. برای حجم نمونه لازم، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 144 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده به تفکیک جنسیت انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد اخلاق حرفهای کادوزیر (2002)، پرسشنامه فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) و پرسشنامه مدیریت راهبردی منابع انسانی چانگ و هانگ (2005) بود. یافتهها نشان دادند که در نمونه پژوهش، مدل مفروض واسطهمندی نسبی مدیریت راهبردی منابع انسانی در رابطه فضیلت سازمانی و اخلاق حرفهای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه با دادهها برازش مطلوبی دارد. به طوری که، تمامی ضرایب همبستگی و ضرایب مسیر مدل از لحاظ آماری معنادار بودند و میانجی مدیریت راهبردی منابع انسانی در این مدل با میزان اثر 144/0، تاثیر مثبت و غیر مستقیم معناداری دارد. در راستای یافتهها، پیشنهاد میشود که وجود الگوی ارائه شده در سازمانهای ورزشی مشروط بر آن که برگرفته از فرهنگ ورزش و جامعه دینی و اعتقادی کشـور باشد و همچنین قابلیت پیادهسازی و عملیاتی شـدن نیـز داشـته باشد، میتواند در اشاعه ارزشهـا و رفتارهـای اخلاقـی اثرگـذار بوده و یا لااقل از بروز پیامدهای ناشـی از عـدم رعایـت اصـول اخلاقی جلوگیری نماید.
مدیریت ورزشی
رضا شکاری؛ لقمان کشاورز؛ مرتضی رضایی صوفی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل پس آیندهای رفتاری مردم در حوزه ورزش، پس از پایان بیماری کرونا بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه اشتراوس و کوربین، تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای انجام ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل پس آیندهای رفتاری مردم در حوزه ورزش، پس از پایان بیماری کرونا بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه اشتراوس و کوربین، تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش را خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی، جامعهشناسی، روان-شناسی که این افراد حداقل یک پژوهش (مقاله پژوهشی، سخنرانی، طرح پژوهشی، تألیف و ترجمه کتاب) در حوزه موضوع پژوهش به چاپ رسانده بودند. به منظور شناسایی این افراد، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 19 نفر بهعنوان نمونه مشخص گردیدند. در نهایت مقولهها در قالب 13 مقوله و 48 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی جای گرفتند. عواملی همچون عوامل فردی و مدیریتی بر پسایندهای رفتاری مردم در حوزه ورزش پس از پایان بیماری کرونا، تأثیرگذار است؛ که بدین منظور راهبردهایی پیشنهادشده است و این راهبردها متأثر از شرایط زمینهای (فرهنگ ورزش قبل از کرونا و مصرف ورزش در زمان کرونا) و همچنین متأثر از شرایط مداخلهگر (معیشتی، قوانین و مقررات و رفتاری) است. پیادهسازی راهبردهای پیشنهادشده، منجر به پیامدهای اقتصادی، سلامتی و سبک زندگی میگردد.
مدیریت ورزشی
میلاد جان جان؛ علی محمد صفا نیا؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح ابادی
چکیده
فوتبال ورزشی است که بیش از 2000 سال است که انجام میشود و به طور گسترده ای به عنوان محبوب ترین ورزش جهان شناخته میشود. اهمیت فوتبال در جامعه مدرن قابل اغراق نیست. فوتبال به یک سنگ محک فرهنگی، منبع غرور ملی و راهی برای گرد هم آمدن مردم و جشن گرفتن علایق مشترکشان تبدیل شده است. فوتبال خیلی بیشتر از یک ورزش است. نماد اجتماع، دوستی و اتحاد ...
بیشتر
فوتبال ورزشی است که بیش از 2000 سال است که انجام میشود و به طور گسترده ای به عنوان محبوب ترین ورزش جهان شناخته میشود. اهمیت فوتبال در جامعه مدرن قابل اغراق نیست. فوتبال به یک سنگ محک فرهنگی، منبع غرور ملی و راهی برای گرد هم آمدن مردم و جشن گرفتن علایق مشترکشان تبدیل شده است. فوتبال خیلی بیشتر از یک ورزش است. نماد اجتماع، دوستی و اتحاد است.. توسعه اجتماعی و از سوی دیگر فوتبال یک فعالیت اجتماعی است که افراد را دور هم جمع میکند و این تأثیر مثبتی در توسعه جوامع دارد. این ورزش میتواند به ایجاد حس تعلق و تقویت روحیه جامعه کمک کند. همچنین میتواند به ارتقای درک بین فرهنگی کمک کند و بستری را برای افراد با پیشینههای مختلف برای تعامل با یکدیگر فراهم کند. پژوهش حاضر با هدف تدوین سناریوهای فوتبال ایران در حوزه اجتماعی در افق ۱۴۱۰ انجام شد. برای انجام پژوهش کاربردی، کیفی و آیندهنگر حاضر، از روش برنامهریزی بر مبنای سناریو شامل مراحل هفت گانه شوارتز استفاده شد. در این راستا بر اساس مطالعات پیشین تعداد 16 نفر از خبرگان با روش گلوله برفی انتخاب و وارد پژوهش شدند. جایگاه و اثرات عوامل اصلی موثر در حوزه اجتماعی فوتبال در ایران بر اساس ادبیات پژوهش و نیز نظرت خبرگان به دست آمد که شامل 32 عامل بود، در ادامه با نظرات متخصصین تعدادی از آنها تغییر و دو مورد حذف شد و در نهایت 23 عامل بدست آمد. سپس بر اساس پرسشنامة ارائه شده با این عوامل و نظرات خبرگان مهمترین نیروهای پیشران با اولویت بندی بر اساس اهمیت بدست آمد که شامل 5 مورد بود.
مدیریت ورزشی
باقر مظفری؛ فاطمه عبدوی؛ محمدرسول خدادادی
چکیده
هدف از پژوهش طراحی مدل شاخص های موثر بر امید به زندگی سالمندان ورزشکار بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل سالمندان ورزشکار بودند که بر اساس فرمول کروکران تعداد 385 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که با نرم افزار ایموس تجزیه و تحلیل شد. بر اساس یافته ها ...
بیشتر
هدف از پژوهش طراحی مدل شاخص های موثر بر امید به زندگی سالمندان ورزشکار بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل سالمندان ورزشکار بودند که بر اساس فرمول کروکران تعداد 385 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که با نرم افزار ایموس تجزیه و تحلیل شد. بر اساس یافته ها سبک زندگی سلامت محور، جایگاه ورزش سالمندی و بازاریابی اجتماعی در ورزش سالمندان هر کدام به ترتیب به میزان26/0 ، 37/0 و 33/0 بر امید به زندگی سالمندان تاثیر دارند. همچنین نتایج بررسی نقش میانجی متغیر بازاریابی اجتماعی در ورزش سالمندان نشان داد که این متغیر با توجه معناداری مسیر مستقیم سبک زندگی سلامت محور سالمندان و جایگاه ورزش سالمندی بر امید به زندگی سالمندان، دارای نقش میانجی جزئی و همچنین دارای الگوی ساده بوده است و میزان ضریب تأثیر آن نیز 159/0 و 123/0 میباشد. بنابراین نتیجه گیری میشود امید به زندگی سالمندان تحت تاثیر شاخصهای نام برده می باشد و اگر به دنبال افزایش امید به زندگی در میان قشر هستیم باید سیاستهای راهبردی و عملیاتی مختلفی را در راستای پیاده سازی سبک زندگی سلامت محور، جایگاه ورزش سالمندی و بازاریابی اجتماعی در ورزش سالمندان به کار ببریم.
مدیریت ورزشی
مجید سلیمانی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف از این پژوهش تدوین مدل عوامل موثر بر رفتار مشتریان در خرید پوشاک ورزشی از فروشگاههای اینترنتی بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش منابع انسانی (مدیران فروشگاههای اینترنتی، بازاریابان اینترنتی، اساتید خبره حوزۀ دیجیتال مارکتینگ) و منابع اطلاعاتی (علمی، ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تدوین مدل عوامل موثر بر رفتار مشتریان در خرید پوشاک ورزشی از فروشگاههای اینترنتی بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش منابع انسانی (مدیران فروشگاههای اینترنتی، بازاریابان اینترنتی، اساتید خبره حوزۀ دیجیتال مارکتینگ) و منابع اطلاعاتی (علمی، کتابخانهای و رسانهای مرتبط و معتبر) بود. مصاحبه شوندگان و منابع اطلاعاتی به تعداد قابل کفایت، بهصورت هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند (18 نفر و 25 سند). ابزار پژوهش شامل مصاحبههای اکتشافی نیمه ساختارمند به همراه مطالعه کتابخانهای نظاممند بود. روایی ابزار بر اساس شایستگی عملی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تائید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای (باز، محوری و انتخابی) با رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. چارچوب مفهومی نهایی شامل 59 مؤلفه، 11 بعد و 5 تم شناسایی شده بود. تمها و ابعاد آن به ترتیب شامل اعتیاد به خرید آنلاین (ابعاد رفتارهای اعتیادگونه خرید و خرید لذتبخش)، کیفیت (ابعاد کیفیت وبسایت، کیفیت محصولات و کیفیت خدمات)، سهولت و به صرفه بودن خرید (ابعاد سهولت و صرفه جویی زمانی و سهولت خرید)، تبلیغات (ابعاد تبلیغات محصول و تبلیغات دهان به دهان) و اعتماد (ابعاد اعتبار سایت و احساس امنیت) بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت گرایش مشتریان به خرید پوشاک ورزشی از فروشگاه های اینترنتی میتواند تحت تاثیر عوامل فردی باشد و توجه به این مسئله میتواند فروشگاههای ورزشی را در جذب مشتریان و مصرف کنندگان در فضای مجازی نسبت به سایر رقبا متمایزتر کند.
مدیریت ورزشی
نگار متیننیا؛ ابوالفضل فراهانی؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
هدف این مطالعه مدلسازی ساختاری تفسیری توسعه پایدار مقاصد ورزشی با تأکید بر رفتار گردشگران بود. روش این پژوهش آمیخته است. مشارکت کنندگان این پژوهش را صاحب نظران تشکیل میدادند. ملاک انتخاب صاحب نظران در بخش کیفی اشباع نظری بود و با روش نمونه گیری هدفمند و استراتژی گلوله برفی 17 نفر انتخاب شدند، سپس از افراد شناسایی شده در بخش کیفی برای ...
بیشتر
هدف این مطالعه مدلسازی ساختاری تفسیری توسعه پایدار مقاصد ورزشی با تأکید بر رفتار گردشگران بود. روش این پژوهش آمیخته است. مشارکت کنندگان این پژوهش را صاحب نظران تشکیل میدادند. ملاک انتخاب صاحب نظران در بخش کیفی اشباع نظری بود و با روش نمونه گیری هدفمند و استراتژی گلوله برفی 17 نفر انتخاب شدند، سپس از افراد شناسایی شده در بخش کیفی برای تحلیل ساختاری-تفسیری در بخش کمی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی ماتریس مربع 9×9 بود. برای اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج، از راهبردهای قابلیت باورپذیری، انتقال پذیری، تأییدپذیری، مطالعه حسابرسی فرآیند و توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد. تحلیل دادههای کیفی با دو مرحله کدگذاری اولیه و کدگذاری متمرکز و تحلیل دادههای کمی با روش مدل سازی ساختاری تفسیری و تحلیل میک مک انجام شد. یافتهها 9 رفتار سازگار با توسعه پایدار مقاصد ورزشی را نشان داد، براساس تحلیل ساختاری تفسیری ارتباط بین رفتارها در 5 سطح دسته بندی شد و براساس آن یک مدل رابطه سلسله مراتبی ایجاد شد که نشان میدهد توسعه پایدار مقاصد ورزشی را از طریق تقلیل مصرف گرایی منابع و ممانعت از تحریفهای فرهنگ محلی میتوان پیش بینی کرد.
مدیریت ورزشی
سید حسین اقا سید مرتضی؛ طیبه سادات زرگر؛ بهرام قدیمی؛ اکبر افرینش
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی الگوی ایجاد ظرفیت ها و بسترهای سیاسی در ورزش با استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روششناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از دادهها بود. مشارکتکنندگان در تحقیق 16 نفر شامل خبرگان مدیریت ورزشی، کارشناسان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بودند. رشته ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی الگوی ایجاد ظرفیت ها و بسترهای سیاسی در ورزش با استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روششناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از دادهها بود. مشارکتکنندگان در تحقیق 16 نفر شامل خبرگان مدیریت ورزشی، کارشناسان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بودند. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با حوزه سیاست و دیپلماسی ورزش، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در عرصه ورزش از جمله شاخصهای انتخاب لیست اولیه صاحبنظران بود و استراتژی نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل محتوای مصاحبهها و کدگذاری استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه باز بود و نتایج بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافتهها نشان داد جریان سازی، کرسی های بین المللی، سیاست گذاری و برنامه ریزی معرفهای عوامل علّی بودند. پدیدههای محوری شامل جایگاه ورزش کشور در جهان،نقش سیاسی ورزش، توسعه اقتصادی ورزش، جامعه پذیری ورزش، توسعه روابط بین الملل بود. عوامل زمینهای بستر سازی، آموزش و تربیت نیروی انسانی، مدیریت دانش بود. همچنین عوامل مداخلهگر شامل رابطه سیاست خارجی با ورزش، رابطه سیاست داخلی با ورزش را تشکیل دادند. راهبردهای پژوهش شامل سرمایهگذاری در جهت ارتقاء قدرت نرم، تربیت نیروی انسانی، تدوین برنامه راهبردی، استفاده از تمام ظرفیت ها بود. در نهایت بهبود روابط بین المللی ورزش از طریق سیاست، ابزار قدرت و تاثیرگذاری ورزش پیامدهای حاصل از پژوهش حاضر را تشکیل دادند.
مدیریت ورزشی
داریوش معرفت؛ محسن صادقی
چکیده
برنامههای ورزشی تلویزیون قدرت تأثیرگذاری بسیار بالایی در جامعه دارند بنابراین باید اخلاقمداری در اولویت اینگونه برنامهها باشد و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل موثر بر اخلاق رسانهای در برنامههای ورزشی تلویزیون انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کمی و پیمایشی بود. جامعه ...
بیشتر
برنامههای ورزشی تلویزیون قدرت تأثیرگذاری بسیار بالایی در جامعه دارند بنابراین باید اخلاقمداری در اولویت اینگونه برنامهها باشد و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل موثر بر اخلاق رسانهای در برنامههای ورزشی تلویزیون انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کمی و پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان برنامههای ورزشی تلویزیون بودند که با توجه به گسترده بودن تعداد جامعه آماری در سطح کشور و بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر به صورت تصادفی خوشهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر پرسشنامه استاندارد سلطانی و همکاران (1401) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش توصیفی و استنباطی در محیط نرمافزار SPSS23 و smartpls3.1.1 استفاده شد. در بخش توصیفی به توصیف اطلاعات جمعیتشناختی آزمودنیها و در بخش استنباطی با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری به برازش مدل و همچنین بررسی مسیرهای مدل پرداخته شد. تمامی تجزیه و تحلیلها در سطح معنیداری 05/0 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است و عوامل فردی، سازمانی و اجتماعی بر اخلاق رسانهای کارکنان برنامههای ورزشی تلویزیون تاثیر معنیداری دارند. بر اساس نتایج تحقیق مدیران و مسئولان مربوطه جهت بالا بردن اخلاق رسانهای در برنامههای ورزشی تلویزیون باید به تمامی جنبههای فردی، سازمانی و اجتماعی توجه کرده و از پیشبرد سیاستهای تکمحوری پرهیز کنند.
مدیریت ورزشی
سلمان ملانوری؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ علی محمد صفانیا؛ سیما نجف نژاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر نگرش اساتید گرایشهای مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد مساله از نوع اکتشافی (کیفی) با رویکرد نظریه داده بنیاد چارمز میباشد. جامعه آماری تحقیق، شامل اساتید رشتههای مختلف ورزشی میباشند. ابزار جمع آوری دادههای این تحقیق مصاحبه عمیق ساختارنیافته در زمینه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر نگرش اساتید گرایشهای مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد مساله از نوع اکتشافی (کیفی) با رویکرد نظریه داده بنیاد چارمز میباشد. جامعه آماری تحقیق، شامل اساتید رشتههای مختلف ورزشی میباشند. ابزار جمع آوری دادههای این تحقیق مصاحبه عمیق ساختارنیافته در زمینه نگرش اساتید گرایشهای مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی بود. با توجه به استفاده از استراتژی نظریه دادهبنیاد و انجام مصاحبه برای گردآوری دادهها، نمونهگیری به صورت هدفمند و نحوه گزینش نمونه در تکنیک نمونهگیری هدفمند از نوع گلولهبرفی/ شبکهای بود. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کدگزاری نظری نشان داد دیدگاه اساتید گرایشهای مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی شامل دو بخش معایب آموزش مجازی که شامل مشکلات برگزاری درس تربیت بدنی در فضای مجازی، نبود نظارت و تمرکز حواس در آموزش مجازی، عدم شکلگیری ارتباط مناسب بین استاد و دانشجویان، پوشش کلاس های مجازی، مسائل اقتصادی، ضعف تکنولوژی نرمافزای و سخت افزاری و محاسن آموزش مجازی که شامل فواید فناوری اطلاعات در آموزش مجازی و خصوصیات برتر آموزش مجازی میباشد. بنابراین آموزش الکترونیکی نه تنها انتقال اطلاعات جدید را تسهیل میکند، بلکه موجب ارتقاء سطح دانش، ایجاد فرصتهای برابر برای یادگیری همه افراد و ارتقاء کیفیت آموزش میشود.
مدیریت ورزشی
زهرا کریمی؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ عباس رضایی پندری
چکیده
داوطلبان منابع ارزشمندی برای سازمانهای ورزشی میباشند و بدون آنان بسیاری از سازمانهای ورزشی نمیتوانند دوام بیاورند. بنابراین نیازمند یک برنامه مدیریتی اصولی و صحیح می باشند. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل معماری نیروهای داوطلب در ورزش با رویکرد دوسوتوانی بود. روش پژوهش حاضر فرا ترکیب بود که 312 مقاله در فرایند جست و جو یافت شد و در ...
بیشتر
داوطلبان منابع ارزشمندی برای سازمانهای ورزشی میباشند و بدون آنان بسیاری از سازمانهای ورزشی نمیتوانند دوام بیاورند. بنابراین نیازمند یک برنامه مدیریتی اصولی و صحیح می باشند. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل معماری نیروهای داوطلب در ورزش با رویکرد دوسوتوانی بود. روش پژوهش حاضر فرا ترکیب بود که 312 مقاله در فرایند جست و جو یافت شد و در نهایت پس از طی مراحل غربالگری 52 مقاله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت 4 بعد پیشرانهها (مدیریتی، سازمانی، فیزیکی، ارزش های راهبردی و انگیزشی)، کارکردهای مدیریتی( برنامهریزی، جذب، انتخاب و گزینش، آشنایی و آموزش، بازشناسی، نظارت و ارزیابی و حفظ و نگهداری) ، رفتار منابع انسانی (فردی، گروهی و سازمانی) و پیامدها (فردی، اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی) شناسایی شد. در تقسیم بندی مربوط به مدیریت دوسوتوان منابع انسانی مولفههای مدیریتی، سازمانی، فیزیکی، ارزشهای راهبردی،برنامه ریزی، جذب، انتخاب و گزینش، آشنایی و آموزش، نظارت و ارزیابی، رفتار سازمانی در دسته اقدامات توانمندساز، مولفه انگیزشی در دسته اقدامات انگیزشی زا، مولفههای رفتار فردی، رفتار گروهی، پیامد فردی، سازمانی و اجتماعی در دسته اقدامات فرصت آفرین جای گرفتند.
مدیریت ورزشی
محمد عبیس کرنفل المعموری؛ قاسم رحیمی سرشبادرانی؛ علی عطیه دخیل؛ رسول نظری
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توانمندسازی مدیران سازمانهای ورزشی عراق، انجام شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، یک تحقیق اکتشافی و از حیث جهتگیری یک تحقیق بنیادین است که از استراتژی نظریه داده بنیاد با رویکرد پارادایمی (سیستماتیک) اشتراوس و کوربین استفاده کرده است. برای گردآوری دادههای پژوهش از 15 مصاحیه عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توانمندسازی مدیران سازمانهای ورزشی عراق، انجام شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، یک تحقیق اکتشافی و از حیث جهتگیری یک تحقیق بنیادین است که از استراتژی نظریه داده بنیاد با رویکرد پارادایمی (سیستماتیک) اشتراوس و کوربین استفاده کرده است. برای گردآوری دادههای پژوهش از 15 مصاحیه عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان مدیریت ورزشی در دانشگاههاو محققان درزمینۀ توانمندسازی شغلی سازمانهای ورزشی استفاده شد. مشارکت کنندگان در پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی پدید آمدند. نتایج نشان داد تعداد 26 کدمحوری ذیل 12 کدگزینشی در قالب ابعاد پنجگانه مدل پارادایمی شامل شرایط علّی (ارتباطات، تبلیغات، سیستم اداری، آموزش، تفویض اختیار، استراتژی سازمانی، اقتصادی و ایجاد کسبوکار ورزشی)، عوامل زمینهای (توانمندسازی کارکنان، توانمندسازی مدیران، سیاستهای راهبردی، تقویت زیرساختها و رسانه)، عوامل مداخلهگر (خلاقیت، شناسایی نیازها، جامعهپذیری، ارتباطات و تبلیغات)، راهبردها (تقویت برند سازمانی، حمایت مالی، ارزش آفرینی و تقویت فرهنگی) و پیامدها (بازاریابی، هواداران سازمانی، مدیریت سازمانی، مدیریت دانش، هوش سازمانی، بهبود اجتماعی و بهبود زیرساخت)، الگوی توانمندسازی مدیران سازمانهای ورزشی عراق را تشکیل دادند. استفاده از این الگو درسازمانهای ورزشی میتواند به توانمندسازی هرچه بیشتر مدیران ورزشی و روانشناختی آنها منجر شود؛ لذا پیشنهاد میشود؛ آموزش مدیریت در برابر تغییر مبتنی بر نوسانات محیط خارجی، شناخت و بهکارگیری اصول مدیریت منابع انسانی و فراگرفتن مهارتهای چندگانه مدیریتی قبل از رسیدن به مقام مدیریت برای مدیران درنظر گرفته شود.
مدیریت ورزشی
راحله قمصری خواص؛ علی محمد صفانیا؛ سید عماد حسینی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شرایط علی تاثیر گذار بر شناخت نیازهای جسمانی، مهارتی و انگیزشی در دختران والیبالیست تیم ملی جوانان ایران به انجام رسید. این پژوهش به روش کیفی انجام شد. جامعه آماری شامل مربیان، کادر فنی و بازیکنان تیم ملی والیبال جوانان بانوان ایران و برخی اعضای ارشد فدراسیون والیبال و آفراد آگاه در این حوزه بود. نمونه (15n=) ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شرایط علی تاثیر گذار بر شناخت نیازهای جسمانی، مهارتی و انگیزشی در دختران والیبالیست تیم ملی جوانان ایران به انجام رسید. این پژوهش به روش کیفی انجام شد. جامعه آماری شامل مربیان، کادر فنی و بازیکنان تیم ملی والیبال جوانان بانوان ایران و برخی اعضای ارشد فدراسیون والیبال و آفراد آگاه در این حوزه بود. نمونه (15n=) پژوهش از طریق روش نمونهگیری نظری و گلولهبرفی انتخاب شد و با آن ها مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. لازم به ذکر است که تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، شرایط علی تاثیرگذار بر شناخت نیازها در هفت مولفه، نقش وزارت ورزش و فدراسیون، زمینههای مدیریتی، چالشهای ساختاری، عوامل اقتصادی، زیرساختهای آموزشی و رفتاری، نقش رسانه و عوامل فرهنگی شناسایی و استخراج گردید. ارتقاء سطح کیفی و کمی بازیکنان و همچنین پیشبرد اهداف تیم، مستلزم شناسایی برخی شرایط علی جهت برآورده ساختن نیازهای جسمانی، مهارتی و انگیزشی دختران والیبالیست می باشد. این شرایط میتواند بوسیله شناسایی و بررسی دقیق نیازهای بازیکنان و امورات وابسته به آن در جامعهی زنان، روی بافت تیم اثر بگذارد و منجر به توسعه و پیشرفت تک تک بازیکنان و کسب موفقیتهای وابسته به آن برای تیم گردد.
مدیریت ورزشی
زهرا اصغری؛ محسن صادقی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل تاثیر مدیریت دانش و مدیریت استعداد بر عملکرد مربیان فوتبال استان آذربایجان غربی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ فلسفه تفسیرگرایانه، از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد استقرایی، از لحاظ انتخاب پژوهش کمی و از لحاظ بازه زمانی مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مربیان دارای مدرک رسمی مربیگری فوتبال ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل تاثیر مدیریت دانش و مدیریت استعداد بر عملکرد مربیان فوتبال استان آذربایجان غربی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ فلسفه تفسیرگرایانه، از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد استقرایی، از لحاظ انتخاب پژوهش کمی و از لحاظ بازه زمانی مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مربیان دارای مدرک رسمی مربیگری فوتبال بودند که در سال 1402 در استان آذربایجان غربی مشغول فعالیت بودند که بر اساس فرمول کوکران و با روش تصادفی طبقهای، 261 نفر از آنان انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مدیریت دانش فیلیوس و همکاران (2000)، مدیریت استعداد احمدی و همکاران (1391) و عملکرد مربیان رمضانینژاد و همکاران (1392) بود. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت توصیفی در نرمافزار spss23 و به صورت مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار smartpls3.1.1 در سطح معنیداری 05/0 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و مدیریت دانش (877/18=t؛ 000/0=p) و مدیریت استعداد (621/21=t؛ 000/0=p) بر عملکرد مربیان فوتبال استان آذربایجان غربی تاثیر معنیداری دارند. بنابراین در باشگاههای فوتبال هر چقدر کسب، ثبت، انتقال، خلق و کاربرد دانش و در کنار آن نظام جذب، آموزش و حفظ استعدادها در وضعیت بهتری قرار گیرد، به همان میزان عملکرد مربیان نیز بالا میرود.
مدیریت ورزشی
سیدمحمدمهدی شهپری؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ امین دهقان قهفرخی
چکیده
مدیران ورزش کشور در طول مسیر شغلی خود یا بهواسطه رشد پلهای به بالاترین درجه از موفقیت رسیدهاند و یا بهواسطه جهش شغلی که در این مسیر در طول سالها تجربیاتی کسب نموده که هیچگاه مکتوب نمیشود. در این پژوهش نگاه ویژهای به دانش ضمنی مدیران ارشد ورزش کشور شده است. تعداد سیزده نفر از مدیران عالی ورزش کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند ...
بیشتر
مدیران ورزش کشور در طول مسیر شغلی خود یا بهواسطه رشد پلهای به بالاترین درجه از موفقیت رسیدهاند و یا بهواسطه جهش شغلی که در این مسیر در طول سالها تجربیاتی کسب نموده که هیچگاه مکتوب نمیشود. در این پژوهش نگاه ویژهای به دانش ضمنی مدیران ارشد ورزش کشور شده است. تعداد سیزده نفر از مدیران عالی ورزش کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند روند مصاحبه عمیق و بهصورت هدفمند و در ادامه بهصورت گلوله برفی انجام پذیرفت. جهتگیری فلسفی پژوهش تفسیری مبتنی بر ساختارگرایی اجتماعی و به شیوه تحلیل روایت صورت گرفت. کدگذاری با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 20 انجام پذیرفت و همچنین، پایایی پژوهش با استفاده از نرمافزار مکس کیودا و محاسبه ضریب کاپا 81/0 به دست آمد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد مؤلفههای موفقیت مسیر شغلی مدیران ورزش کشور حاصل مهارتهای فنی، مهارتهای فردی، مهارتهای علم مدیریت، مهارتهای سیاسی، مهارتهای ادراکی و مهارتهای معنوی است.
مدیریت ورزشی
مصطفی مصطفی پور؛ مظفر یکتایار؛ مژگان خدامراد پور؛ میثم اللهمرادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رویه های مدیریتی و برنامه ریزی بلند مدت بر ارتباطات اثربخش فدراسیون فوتبال ایران با کنفدراسیون فوتبال آسیا بود، پژوهش از نظر هدف تحقیق جزء تحقیقات کاربردی بود، و از نظر ماهیت توصیفی و از منظر متغیرها یک پژوهش آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از صاحب نظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رویه های مدیریتی و برنامه ریزی بلند مدت بر ارتباطات اثربخش فدراسیون فوتبال ایران با کنفدراسیون فوتبال آسیا بود، پژوهش از نظر هدف تحقیق جزء تحقیقات کاربردی بود، و از نظر ماهیت توصیفی و از منظر متغیرها یک پژوهش آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از صاحب نظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ورزشی و روابط بین الملل؛ اعضای هیات علمی مدیریت ورزشی در کشور و مسئولان روابط بین الملل فدراسیون فوتبال بود که به روش ملاکی انتخاب شدند؛ و در بخش کمی بر اساس جدول مورگان 140 نفر از روسای و هیات رئیسه فوتبال استان ها و کارشناسان مسئول فدراسیون فوتبال به عنوان نمونه آماری به روش در دسترس انتخاب گردیدند. تحلیل یافته های بخش کیفی بر اساس تحلیل تم با نرم افزار مکس کیودا 10 و بخش کمی بر اساس مدل معادلات ساختاری بر پایه نرم افزار لیزرل تحلیل انجام گرفت. یافته های بخش کیفی نشان داد رویه های مدیریتی و برنامه ریزی بلند مدت به عنوان مهمترین عوامل موثر بر ارتباطات بین سازمانی اثر بخش در ورزش در فدراسیون فوتبال ایران و کنفدراسیون آسیا می باشد.
مدیریت ورزشی
انسیه چلیپا؛ همایون عباسی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین مدل برندسازی شخصی کارکنان فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش تحقیق کیفی (نظریه داد-بنیاد)، و جامعه آماری پژوهش شامل: صاحبنظران، خبرگان، کارشناسان و اساتید در زمینه موضوع این تحقیق بودند. به منظور نمونهگیری تحقیق، از روش نمونهگیری گلوگه برفی استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 16 نفر به عمل آمد. روایی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تعیین مدل برندسازی شخصی کارکنان فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش تحقیق کیفی (نظریه داد-بنیاد)، و جامعه آماری پژوهش شامل: صاحبنظران، خبرگان، کارشناسان و اساتید در زمینه موضوع این تحقیق بودند. به منظور نمونهگیری تحقیق، از روش نمونهگیری گلوگه برفی استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 16 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط اساتید متخصص، مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد؛ که مطابق این روش مقدار آن برابر با 89/0 بود. جهت تحلیل دادهها، از روش نظریه داده-بنیاد استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که عوامل مهم برندسازی شخصی کارکنان فدراسیونهای ورزشی ایران شامل: عوامل علی (بهبود مهارت و خلاقیت، اخلاق و رفتار حرفهای و چشم انداز مناسب)؛ عوامل زمینهای (فرهنگ و جو حاکم در فدراسیون و ارتباطات موثر)؛ شرایط مداخله گر (قوانین و مقررات حاکم و سیستم مدیریت منابع انسانی)؛ راهبردها (سیستم مدیریتی مناسب و حفظ منابع انسانی) و در نهایت پیامدها (بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی فدراسیون و بهبود وضعیت شخصی) بود. این مقولهها شامل: 27 مفهوم و 121 عامل یا کد باز بودند. بر اساس یافتههای این پژوهش، نتیجه میگیریم که با تاکید بر این یافتهها و مفاهیم شناسایی شده، باید سیاستگذاریهای کلان و اقدامات موثری جهت ارتقای سطح کیفیت زندگی کارکنان صورت پذیرد و همچنین مدیران با حمایت مالی و اقتصادی از آنها، شرایط را برای بروز نبوغ و خلاقیتهای فردی به وجود آورند.
مدیریت ورزشی
ابوالفضل فراهانی؛ سیده ندا میرحاجیان؛ علی محمد صفانیا
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی عوامل موثر بر وضعیت سرمایه اجتماعی ورزش ایران( مطالعه موردی نخبگان ورزشی) بود. روش تحقیق با توجه به هدف تحقیق آمیخته یا به عبارتی ترکیبی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و مسئولین باشگاههای ورزشی و ورزشکاران و دانشجویان رشته تربیت بدنی بودند. برای تعیین حجم نمونه در مرحله کمی از نرمافزار SPSS Sample Power ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی عوامل موثر بر وضعیت سرمایه اجتماعی ورزش ایران( مطالعه موردی نخبگان ورزشی) بود. روش تحقیق با توجه به هدف تحقیق آمیخته یا به عبارتی ترکیبی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و مسئولین باشگاههای ورزشی و ورزشکاران و دانشجویان رشته تربیت بدنی بودند. برای تعیین حجم نمونه در مرحله کمی از نرمافزار SPSS Sample Power استفاده شد. با استفاده از این روش حجم نمونه برابر با 370 نفر برآورد گردید، که 370 پرسشنامه در بین جامعه آماری پخش و جمع آوری گردید برای گردآوری داه ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. سؤالات این بخش براساس الگوی برآمده از مرحله کیفی پژوهش بدست آمد. نوع امتیازدهی به این پرسشنامه براساس طیف 5 ارزشی لیکرت بود. روایی پرسشنامه طراحی شده مورد تایید 10 نفر از اساتید حوزه مدیریت ورزشی قرار گرفت. همچنین پرسشنامه از 5 مولفه اصلی عوامل علی، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامده تشکیل شده بود. همچنین جهت اعتباریابی الگوی مطلوب مدل مورد نظر از مدلسازی معادلات ساختاری رویکرد تحلیل عاملی تأییدی استفاده میشود. به این منظور از نرمافزار AMOS بهره گرفته شد. نتایج بدست آمده بیانگر تایید گویهها و عوامل در آزمون های تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم بودبه این معنی بارهای عاملی گویه ها و عوامل بالاتر از 4/0 بودند.
مدیریت ورزشی
علی عباس حسین نژاد؛ مجید سلیمانی؛ سیروس احمدی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثر رفتار سیاسی مدیران بر بهره وری کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش واسطه ای اخلاق کاری میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دهند که تعداد آن ها در شش ماهه نخست سال 1397، معادل 915 نفر میباشند. ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی اثر رفتار سیاسی مدیران بر بهره وری کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش واسطه ای اخلاق کاری میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دهند که تعداد آن ها در شش ماهه نخست سال 1397، معادل 915 نفر میباشند. از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای انتخاب اعضای نمونه آماری استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 269 نفر بدست آمد. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه های استاندارد رفتار سیاسی مدیران دی. جی. دوبرین(1978)، اخلاق کاری کادوزیر (2002)، بهره وری منابع انسانی (کارکنان) هرسی و گلداسمیت(1980) استفاده گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شده است. برای آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که، مولفه های رفتار سیاسی مدیران(استفاده سیاسی از اطلاعات، چاپلوسی، تصویر سازی، الزامات اخلاقی، معاشرت با افراد ذی نفوذ و ایجاد پایگاه حمایتی) بر اخلاقکاری و بهرهوری کارکنان اثر معنادار و منفی دارد. همچنین، اخلاق کاری در روابط بین مولفههای رفتار سیاسی مدیران (به غیر از مولفه های الزامات اخلاقی و معاشرت با افراد ذی نفوذ p>0.05) با بهرهوری کارکنان نقش واسطه ای دارد و نیز اخلاق کاری در روابط بین مولفههای رفتار سیاسی مدیران به غیر از مولفه های توانایی علمی و توانمندی ادراکی- عاطفی (p>0.05) با بهرهوری کارکنان نقش واسطه را ایفا میکرد. از این رو، مدیران وزارت ورزش و جوانان برای دستیابی به بهره وری کارکنان این وزارت خانه، می بایست نسبت به همه مولفه های رفتار سیاسی و اخلاق کاری با حساسیت و رویکرد علمی برخورد نمایند.
مدیریت ورزشی
فاطمه رضاپور؛ مهرداد محرم زاده؛ نسرین عزیزیان کهن؛ عباس نقی زاده باقی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگیهای رهبران اثربخش سازمانهای ورزشی میباشد. روش پژوهش کیفی و بر اساس شیوه پدیدارشناسی بود. جامعة آماری پژوهش اساتید هیئتعلمی دانشگاههای کشور، دارای سابقه رهبری و مدیریت در سازمانهای ورزشی بودند. روایی و پایایی پژوهش از طریق شاخصهای اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری تأیید ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگیهای رهبران اثربخش سازمانهای ورزشی میباشد. روش پژوهش کیفی و بر اساس شیوه پدیدارشناسی بود. جامعة آماری پژوهش اساتید هیئتعلمی دانشگاههای کشور، دارای سابقه رهبری و مدیریت در سازمانهای ورزشی بودند. روایی و پایایی پژوهش از طریق شاخصهای اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری تأیید شد. بعد از کدگذاری مرحلهبهمرحله بر اساس روش پدیدارشناسی، تعداد 77 زیر مضمون به دست آمد که در 9 مضمون قدرت رهبر، شخصیت رهبر، دیدگاههای رهبر، رفتار رهبر، ارتباطات رهبر، اخلاق رهبر، مهارتهای رهبر، دیدگاه اعضا نسبت به رهبر، اقدامات رهبر، بهعنوان ویژگیهای رهبران اثربخش سازمانهای ورزشی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که ویژگیهای رهبران اثربخش در سازمانهای ورزشی قدرت (قدرت کاریزماتیک، قدرت تخصص و غیره)، شخصیت (اعتمادبهنفس، داشتن چشمانداز و..) دیدگاههای رهبر (اعتقاد به تغیر، دیدگاه آرمانگرایانه و غیره) رفتار رهبر (زبان بدن مناسب، رفتارهای فرانقشی و غیره) ارتباطات رهبر (روابط حسنه با زیردستان و..) اخلاق رهبر (عدل و مهربانی و غیره) مهارتهای رهبر (مهارتهای ادراکی، انسانی، فنی و غیره) دیدگاه اعضا نسبت به رهبر (مورد قبول بودن و همیاری اعضا و غیره) اقدامات رهبر (برنامهریزی استراتژیک و ارزیابی درست زیر دستان و غیره) است.
مدیریت ورزشی
شهرزاد غالیان؛ صدیقه حیدری نژاد؛ امین خطیبی؛ رسول نوری
چکیده
گسترش روزافزون گوشیهای هوشمند، شمار کاربران ورزشی استفاده کننده از این نوع گوشیها را برای انجام فعالیتهای ورزشی افزایش داده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رفتاری پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام در کاربران ایرانی و با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. دادههای بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته ...
بیشتر
گسترش روزافزون گوشیهای هوشمند، شمار کاربران ورزشی استفاده کننده از این نوع گوشیها را برای انجام فعالیتهای ورزشی افزایش داده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رفتاری پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام در کاربران ایرانی و با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. دادههای بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با برنامهنویسان و طراحان برنامههای ورزشی و متخصصان دانشگاهی در حوزه ورزش و کامپیوتر جمع آوری شد و از طریق رویکرد تحلیل تم در قالب 6 تم اصلی و 21 تم فرعی دستهبندی شد. در بخش کمی، پرسشنامهای شامل 28 گویه بر اساس یافته های بخش کیفی تنظیم شد. تحلیل پاسخهای 170 نفر از کاربران اپهای تناسب اندام نشان داد کیفیت اپلیکیشن، سواد دیجیتالی، شرایط تسهیلگر، تمایل به استفاده از اپلیکیشن و اعتماد به اپلیکیشن بر پذیرش و استفاده از این اَپها تاثیر گذار است. علاوه بر این نتایج بخش کمّی نشان داد عواملی چون جنسیت، سن و تجربه بکارگیری تکنولوژی به طور غیرمستقیم میتواند بر تمایل به استفاده و در نهایت اعتماد و پذیرش کاربران موثر باشند. لذا در صورتیکه این موارد بدرستی مدیریت شوند میتوانند باعث تقویت رفتار کاربران در پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام شوند. و در نهایت مدل رفتاری طراحیشده در این تحقیق برای کاربران ایرانی اپهای تناسب اندام از برازش لازم برخوردار بود. نتایج این پژوهش میتواند به عنوان رویکردی جامع برای درک رفتار کاربران در پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام درکشور ایران در نظر گرفته شود.
مدیریت ورزشی
طیبه ولی پور طیبی؛ یعقوب بدری آذرین؛ ,وجیهه جوانی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل رفتار مصرف کننده در فضای بازاریابی دیجیتال کسب و کارهای ورزشی بود که به شیوه مطالعات کیفی و از روش اشتراوس و کوربین انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش خبرگان و صاحبنظران در حوزه مدیریت ورزشی بودند که به روش هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند و حجم نمونه با در نظر گرفتن فرض اشباع نظری انجام گرفت. جهت جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل رفتار مصرف کننده در فضای بازاریابی دیجیتال کسب و کارهای ورزشی بود که به شیوه مطالعات کیفی و از روش اشتراوس و کوربین انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش خبرگان و صاحبنظران در حوزه مدیریت ورزشی بودند که به روش هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند و حجم نمونه با در نظر گرفتن فرض اشباع نظری انجام گرفت. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که محقق با انجام 15 مصاحبه به اشباع نظری رسید. روایی سؤالات مرحله به مرحله مورد تایید خبرگان قرار گرفت و پایایی سؤالات مصاحبه به روش بازآزمون %92 بدست آمد. با تجزیه و تحلیل دادهها450 کد اولیه، 56 مقوله فرعی و 8 مقوله اصلی بدست آمد که طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل تحقیق طراحی گردید. نتایج نشان داد که در رفتار مصرفکننده ورزشی در بازاریابی دیجیتال کسب و کارعوامل مؤثر شامل عوامل علی (بازاریابی دیجیتال)، عوامل زمینهای (عوامل سازمانی و عوامل روانشناختی)، عوامل مداخلهگر (پیشرفت تکنولوژی و عوامل محیطی)، راهبردها (استراتژی سازمانی) و پیامدها (رشد و تعالی سازمانی) میباشد و مقوله اصلی، رفتار مصرفکننده دیجیتال است که این مقوله کلیه مقولات دیگر را تحت پوشش قرار میدهد، بنابراین بهتر است مسئولین و مدیران بازاریابی دیجیتال دیدگاه استراتژی محور و فرآیند محور بر رفتار مصرفکننده دیجیتال داشته باشند و ساختار سازمان مبتنی بر دانش، یادگیری، عملکرد باشد.
مدیریت ورزشی
ابوالفضل فراهانی؛ پری فرجی زاده؛ علی محمد صفانیا؛ لیلا قربانی قهفرخی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی نقش سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش و نوآوری بر توسعه بازار کالاهای سرمایهای ورزشی در کشور انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و از حیث جمعآوری اطلاعات، پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق را استفاده کنندگان از کالاهای سرمایه های ورزشی تشکیل میداد که به صورت جامعه نامحدود در نظر گرفته شد و از میان آنها 384 نفر ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی نقش سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش و نوآوری بر توسعه بازار کالاهای سرمایهای ورزشی در کشور انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و از حیث جمعآوری اطلاعات، پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق را استفاده کنندگان از کالاهای سرمایه های ورزشی تشکیل میداد که به صورت جامعه نامحدود در نظر گرفته شد و از میان آنها 384 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها چهار پرسشنامه؛ سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش، نوآوری سازمان و توسعه بازارکالاهای سرمایهای ورزشی محقق ساخته بود که به روش کورس طراحی شد. نتایج مدل معادلات ساختاری بر مبنای آزمون تحلیل مسیر نشان داد، متغیرهای سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش، نوآوری سازمانی بر توسعه بازارکالاهای سرمایهای ورزشی اثر مثبت و معناداری میگذارند و مدل ترسیم شده در این خصوص از کیفیت مناسبی برخوردار است ( 592/0GOF=). علاوه براین، با توجه به میزان ضریب تأثیر هریک از متغیرها، عامل نوآوری سازمانی دارای بیشترین نقش (916/6β=) و مدیریت دانش کمترین نقش (189/6 β=) را در پیش بینی رفتار توسعه بازارکالاهای سرمایهای ورزشی دارد (479/0 R2=). مراکز تحقیقاتی و مهارت آموزی باید به منظور تسهیل عملکرد نیروی کار در بازار کالاهای سرمایه ای ورزشی ایجاد شود.